GTXC : Mobiel internet in heel de EU (en ver erbuiten)

Hier kan je telecommunicatie in het buitenland bespreken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Deze zomer gaat er heel wat gebeuren op vlak van mobiele telefonie in de EU (en dus ook op mobiele data) maar tot dan zoeken er nog heel wat mensen naar oplossingen die betaalbaar zijn om in het buitenland data te hebben op hun GSM.

De voorbije dagen zat ik met een paar mede-userbasers op WHD (World Hosting Days) te Rust (Duitsland) en op de MUM (Mikrotik User Meeting) te Milaan (Italië). We hadden besloten om de trip tot daar met de auto te doen en gezien we Waze als GPS medium gebruikten was een goede internetverbinding wel noodzakelijk. Maar, niet onbelangrijk, het moest ook betaalbaar blijven. Niet evident, daar we door Zwitserland reden en de prijzen per MB daar toch tamelijk hoog zijn.

Normaliter ben ik de persoon die gewoon in elk land een SIM kaart koopt, en deze dan in mijn MiFi stak. Werkte prima maar als je door België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Italië moet is dit toch een vrij dure bedoening...

Na het internet af te schuimen kwam ik via een UB'er hier de tip tegen om eens te kijken naar MTX Connect (ofwel MTXC) : een operator die dataovereenkomsten heeft met diverse landen ter wereld (zie https://www.mtxc.eu/en/coverage.html).

Ik heb de 1GB optie genomen voor 19.99 euro (https://www.mtxc.eu/en/pricing.html) en ben hier toch zeer tevreden over geweest. Werkte continue op 3G of 4G met een vrij vlotte internetverbinding voor diverse toestellen. Het is dus inderdaad iets duurder dan bvb Base (1GB in de EU is 15 euro daar) maar je bent niet gebonden aan een abonnement en je kan het ook gebruiken in bvb de US, Indië, ...

Extra voordeel : alle data naar een aantal messengers (Telegram WhatsApp WeChat Viber Line) was gratis, zeer handig daar we een Viber groep aangemaakt hadden om met iedereen in contact te blijven.


Tot deze zomer misschien iets dat andere UB'ers ook kunnen gebruiken?

PS : als je een kaartje besteld bij MTXC : ze komen toe per aangetekend schrijven.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Een je door limiet bent zit je in hun shaper en haal je net geen 1Mbit internet.

Ikzelf de 150MB genomen en dan na deze 150MB gewoon nog een 1Mbit internet, vlot genoeg!
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ah kijk, das ook interessant om te weten. Op de website staat "64KB/s afterwards" wat natuurlijk niet veel is. Met 1Mbit kan je al eens deftig je mails binnen halen en toch al minimaal surfen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:36, in totaal 1 gewijzigd.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2520
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Ik heb 2 roaming sim's:
Orange mundo (Spanje) : 1euro/100mb/dag. Dus als je op een dag 200mb gebruikt, betaal je 2 euro. Maar je betaalt toch 1 euro per dag.

Three feel at home: 0.5£/120mb/dag (eigenlijk 2 dagen)
Ik neem ook soms de 20£ voor 12gb.

Enige nadeel is dat beide sims via een proxy in es/uk gaan, en dus is het surfen beetje trager dan direct op het netwerk.

Sent from my A0001 using Tapatalk
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dima_2005 schreef:Enige nadeel is dat beide sims via een proxy in es/uk gaan, en dus is het surfen beetje trager dan direct op het netwerk
Bij roaming is dat toch altijd zo dat je data verbinding via het thuisland van de sim gaat ?
Bij MTX Connect zal dat dan Luxemburg zijn, neem ik aan.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Dima_2005 schreef: Three feel at home: 0.5£/120mb/dag (eigenlijk 2 dagen)
Ik neem ook soms de 20£ voor 12gb.
Heb je hier meer informatie over? Vind niet zo gelijk de prijzen voor de add-ons. Zie wel dat je dit niet meer dan 2 maanden achter elkaar mag gebruiken.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2520
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Meer info hier: http://www.three.co.uk/termspdf/PAYG_Pr ... 030417.pdf

Elke keer als ik in uk ben, haal ik me een paar sims om eigenlijk bij elke trip een nieuwe sim te nemen om problemen te voorkomen Afbeelding

Sent from my A0001 using Tapatalk
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 46 keer

Ik en velen als ik hun facebook zie, hebben problemen om addons te kopen bij Three. Zo kan ik dus al 3 maanden die 1 dag addon niet meer installeren.

Heb je dat ook gehad?

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

Ik reis intussen al enkele dagen rond in de grensregio's van Slowakije, Hongarije, Oekraïne en Polen. MTXC verrast me in positieve zin: er wordt probleemloos geschakeld tussen verschillende operatoren, want met mijn MV-SIM niet altijd het geval is.
Gisteren op een treinreis tussen Drohobych en Lviv zelfs vrij vlot radio kunnen streamen ondanks er vaak alleen een edge-verbinding was. De providerkeuze is wel beperkt (in UA bijvoorbeeld alleen Lifecell en niet Kyivstar), maar het werkt dus. Voor niet-EU-reizen dus zeker een aanrader.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”