Hoe zit dat nu eigenlijk met de afschaffing van de roamingskost.

Hier kan je telecommunicatie in het buitenland bespreken
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Om terug te komen op Base + Andorra, bij Telenet zit Andorra blijkbaar wel in de landenlijst:

http://www.delanghe.be/index.php/king-kong-business

Ik heb nu op mail van een telenet medewerker, dat Andora ook in de landenlijst zit.

Dus met King & Kong Business wat exact 50 euro kost zoals base business, krijg ik ook 800min naar Europa incl Andorra, en 2 GB traffic in Europa, wat bij Base ook lager is.

Zie bijlage uit mail van telenet:
Bijlagen
andorra.png
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

net zoals zwitserland zit da nu in europapakket maar vanaf 15/06 zal dit noppes zijn
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

ub4b schreef:Om terug te komen op Base + Andorra, bij Telenet zit Andorra blijkbaar wel in de landenlijst:

http://www.delanghe.be/index.php/king-kong-business

Ik heb nu op mail van een telenet medewerker, dat Andora ook in de landenlijst zit.

Dus met King & Kong Business wat exact 50 euro kost zoals base business, krijg ik ook 800min naar Europa incl Andorra, en 2 GB traffic in Europa, wat bij Base ook lager is.

Zie bijlage uit mail van telenet:

https://www2.telenet.be/nl/business/mee ... en/mobiel/
met de beste wil van de wereld maar ik zie andorra er nergens opstaan
ik ben ook op zoek omdat ik voor 1 dag naar andorra ga maar het zal zonder data zijn.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Misschien is Andorra zó klein dat je nog ontvangst van Frankrijk en/of Spanje hebt :p
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

xayana schreef:Misschien is Andorra zó klein dat je nog ontvangst van Frankrijk en/of Spanje hebt :p
Tenzij je net naast de grens zit, mag je dit in de bergen wel vergeten.

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Bij Proximus staat Andorra bij de "topbestemmingen'
Dit geeft volgende resultaat: uiteraard stijgen de prijzen nu voor de topbestemmingen!
. Daily Travel Surf  Deze optie zal enkel kunnen worden gebruikt in de landen buiten de eurozone, exclusief de landen die inbegrepen zijn in de ’Exceptie Zone’ 5 .  De prijs voor mobiel internet buiten bundel voor de landen van de Topbestemmingen4 stijgt naar € 0,10 excl. btw per MB.

Terug naar Telenet en daar vind ik:
. Opgelet: in Zwitserland, Andorra en alle andere niet-EU-landen betaal je dus wel nog voor roaming.
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... in-europa/
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

bruma schreef:
xayana schreef:Misschien is Andorra zó klein dat je nog ontvangst van Frankrijk en/of Spanje hebt :p
Tenzij je net naast de grens zit, mag je dit in de bergen wel vergeten.

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
Andorra is volledig omringd door bergen. Enkel in pas de la casa heb je nog ontvangst van Frankrijk, maar niet in gebouwen.

En dan Europa, wat ik niet begrijp is dat Base nog steeds Europa vermeld:

Als ik het goed begrijp is onbeperkt nu echt onbeperkt.

Die 800 minuten tellen dus niet meer voor het ontvangen van oproepen, of bellen naar het thuisland, enkel dus voor het maken van oproepen naar het buitenland:

https://ec.europa.eu/digital-single-mar ... -roam-home
No. Calling from home is not roaming. The new rights cover communications (calls, SMS, data) made when roaming in the EU, which means when travelling abroad in the EU. The prices of calls from home to a foreign country, including in the EU, are not regulated.
Bijlagen
base europa.png
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

omdat base maar vanaf 15/06 overschakeld dus vandaag morgen en overmorgen heb je dit nog nodig !
Volgens mij gaan ze dit enkel aanpassen of wegdoen vanaf de 15de
en inderdaat enkel nog intressant als je veel naar europa belt maar daar zijn goedkopere oplossingen voor.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ub4b schreef:Om terug te komen op Base + Andorra, bij Telenet zit Andorra blijkbaar wel in de landenlijst:
http://www.delanghe.be/index.php/king-kong-business
De website van Delanghe (een Telenet verdeler) is geen officiële Telenet webiste !
ub4b schreef:Ik heb nu op mail van een telenet medewerker, dat Andorra ook in de landenlijst zit.[/code]
Ik denk dat we hier alles door mekaar slaan.
Deze topic gaat over de afschaffing van de roaming kost vanaf 15/6 (bij Mobile Vikings één maand vroeger).
Jij hebt het over de huidige tarieven en opties (die geldig zijn tot en met 14/06)?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

philippe_d schreef: Deze topic gaat over de afschaffing van de roaming kost vanaf 15/6 (bij Mobile Vikings één maand vroeger).
Jij hebt het over de huidige tarieven en opties (die geldig zijn tot en met 14/06)?
Het zijn idd twee onderwerpen door mekaar. Ik denk dat het beste is de kat uit de boom te kijken en pas na de omschakeling te kijken wat de invloed op tariefplannen / bundels is.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... in-europa/

dus nu moet ge niet meer twijfelen.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

Ik heb toch liever in Zwitserland gratis roaming (Mobile Vikings) dan in de voorschoot dat Andorra groot is.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

nete schreef:Ik heb toch liever in Zwitserland gratis roaming (Mobile Vikings) dan in de voorschoot dat Andorra groot is.
Zoals steeds is zoiets persoonlijk.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

proximusboyke schreef:https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... in-europa/

dus nu moet ge niet meer twijfelen.
Klopt de claim van Telenet wel?
Voorbeeld: ben je in Italië, en bel je naar een vriend in Duitsland? Of zoek je er iets op via je mobiele data? Dan betaal je daarvoor evenveel als in België.
https://ec.europa.eu/digital-single-mar ... -roam-home

Daar staat een totaal ander verhaal:

Nr 10:
No. Calling from home is not roaming. The new rights cover communications (calls, SMS, data) made when roaming in the EU, which means when travelling abroad in the EU. The prices of calls from home to a foreign country, including in the EU, are not regulated.
Dus wat zit er in de "roam home":

- oproepen en SMS ontvangen binnen Europa
- bellen vanuit europa naar nr's van het thuisland
- surfen in europa alsof het lokale data was

Maar vanuit Europa bellen naar andere nr's dan het thuisland, is dus niet gereguleerd! Je betaalt vermoedelijk dan hetzelfde als wat je in België betaalde voor een gesprek naar een ander Europees land. En als je naar een buitenlands nr belt, maakt het dan uit of je in België of in het buitenland zit?
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

No. Calling from home is not roaming. The new rights cover communications (calls, SMS, data) made when roaming in the EU, which means when travelling abroad in the EU. The prices of calls from home to a foreign country, including in the EU, are not regulated.
Ze bedoelen hier dat 'foreign country' zowel buiten EU als binnen de EU betekent, terwijl de gebruiker binnen België blijft.
Dus: De kosten om te bellen naar een nummer met andere landscode, inclusief naar die van de EU, zijn niet gereguleerd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Alvorens iedereen de bovenstaande quote gaat mislezen:
Wat daar staat is gewoon wat hier al weken geleden gezegd is, nl dat het internationaal bellen vanuit je thuisland (dus *niet* roamend) niet onder de EU wetgeving valt, waardoor providers dus nog mogen meerkosten aanrekenen.

Nadruk op mogen, niet moeten. Vandaar dus dat een provider gerust mag claimen dat internationaal bellen vanuit het thuisland even duur is als al roamend bij hen; het kan zijn dat zij die meerkost lieten vallen.
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 219
Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Even tussendoor, een snelle blik op de nieuwe tarieven bij Orange leert ons dat de tarieven buiten de EU stevig de hoogte in gaan.
Vooral zone 2 (best destinations) stijgt opmerkelijk. Sms en zeker data, hier is het bijna een verdubbeling.

INFO: https://www.orange.be/sites/b2c/files/l ... _nl_v3.pdf
Laatst gewijzigd door Stiaan 27 aug 2020, 13:23, in totaal 1 gewijzigd.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

iemand enig idee of mobile internet laptop/ tablet ook de roaming wegvalt ? Voorlopig ziet het er zo niet naar uit


Mobile Internet
Mobile Internet laptop/tablet

Uw Mobile Internet voordeel in België.
Inbegrepen
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ub4b schreef:Dus wat zit er in de "roam home":

- oproepen en SMS ontvangen binnen Europa
- bellen vanuit europa naar nr's van het thuisland
- surfen in europa alsof het lokale data was

Maar vanuit Europa bellen naar andere nr's dan het thuisland, is dus niet gereguleerd! Je betaalt vermoedelijk dan hetzelfde als wat je in België betaalde voor een gesprek naar een ander Europees land.
Gelieve a.u.b - ik smeek het jullie - OP TE HOUDEN met voortdurend verwarring te zaaien.
De juiste interpretatie is niet zoals je hierboven schrijft, maar:
  • vanuit Europa bellen naar andere nr's IN EUROPA (incl. het thuisland), is dus WEL gereguleerd!
    Je betaalt namelijk hetzelfde als wat je in België betaalde voor een gesprek naar een ander BELGISCH nummer.
ub4b schreef: En als je naar een buitenlands nr belt, maakt het dan uit of je in België of in het buitenland zit?
Ja, natuurlijk:
  • - vanuit België betaal je een INTERNATIONAAL gesprek
    - vanuit Europa betaal je een LOKAAL gesprek (m.a.w. inbegrepen in je nationale belminuten)
Is dat nu zo moeilijk?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Tim H. schreef:iemand enig idee of mobile internet laptop/ tablet ook de roaming wegvalt ? Voorlopig ziet het er zo niet naar uit

Mobile Internet
Mobile Internet laptop/tablet

Uw Mobile Internet voordeel in België.
Inbegrepen
Dat maakt toch niets uit in welk toestel je de simkaart stopt?
Over welke provider heb je het?

De enige uitzondering - volgens mij - in het "roam like at home" verhaal is als je onbeperkt internet volume hebt.
Providers zijn niet verplicht om ook onbeperkt roaming te geven voor data in het buitenland, maar kunnen een "fair-user" policy hanteren, en daar een volume limiet op zetten.
Ze moeten je daarvan wel op de hoogte brengen.

Bij bellen en sms bestaat deze beperking niet: als je onbeperkt bellen / sms'sen hebt, blijft dit geldig bij roaming.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

philippe_d schreef: Ja, natuurlijk:
  • - vanuit België betaal je een INTERNATIONAAL gesprek
    - vanuit Europa betaal je een LOKAAL gesprek (m.a.w. inbegrepen in je nationale belminuten)
Is dat nu zo moeilijk?
Dat is mogelijk wel moeilijk. Je zit bv. In Duitsland en belt naar Spanje... Da's geen LOKAAL gesprek en wss ook niet aan het tarief BE > Spanje.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

philippe_d schreef: De juiste interpretatie is niet zoals je hierboven schrijft, maar:
  • vanuit Europa bellen naar andere nr's IN EUROPA (incl. het thuisland), is dus WEL gereguleerd!
    Je betaalt namelijk hetzelfde als wat je in België betaalde voor een gesprek naar een ander BELGISCH nummer.
Helaas is het complexer, zie de FAQ:

https://ec.europa.eu/digital-single-mar ... -roam-home

No. Calling from home is not roaming. The new rights cover communications (calls, SMS, data) made when roaming in the EU, which means when travelling abroad in the EU. The prices of calls from home to a foreign country, including in the EU, are not regulated.


Situatie 1: je belt vanuit België naar een nr in Europa = niet gereguleerd
Situatie 2: je belt vanuit Europa naar het thuisfront, of je ontvangt een oproep = gereguleerd, als je belt betaal je lokale tarief, om een oproep te ontvangen betaal je niet langer roaming
Situatie 3: je belt vanuit Europa naar een ander Europees land dan je thuisland, betaal je dan nog steeds de kosten van België naar het buitenland?

Situatie 3 is voor mij zeer onduidelijk. Het zou bizar zijn dat ik vanuit Frankrijk of Nederland tegen lokale tarief voortaan kan bellen naar mijn Nederlandse klanten, maar niet vanuit België zelf. Wat is de logica daar achter als dit zou kloppen???
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

on4bam schreef:Dat is mogelijk wel moeilijk. Je zit bv. In Duitsland en belt naar Spanje... Da's geen LOKAAL gesprek en wss ook niet aan het tarief BE > Spanje.
Lezen jullie dan niet wat ik schreef?

Je zit In Duitsland en belt naar Spanje...
Dat is natuurlijk geen "LOKAAL gesprek", maar volgende de Europese roaming regels betaal je het LOKAAL tarief
En "LOKAAL tarief" wil niet zeggen het Belgisch tarief naar Spanje, maar het tarief voor een LOKAAL gesprek.

Met andere woorden
Van zodra je in Europa aan het roamen bent, is gans Europa "LOKAAL"
Alleen gesprekken vanuit België zijn niet gereguleerd :-( .
ub4b schreef:Het zou bizar zijn dat ik vanuit Frankrijk of Nederland tegen lokale tarief voortaan kan bellen naar mijn Nederlandse klanten, maar niet vanuit België zelf. Wat is de logica daar achter als dit zou kloppen???
Daar zit geen logica achter, dat is net wat we hier nu al weeeeeken proberen uit te leggen.
De enige logica: De Europese roaming regeling geldt niet in België, omdat je hier niet roamt (Calling from home is not roaming), en de tarieven die providers voor gesprekken vanuit België aanrekenen zijn niet gereguleerd, ze kunnen dus vragen wat ze willen (The prices of calls from home to a foreign country are not regulated)

Ik begrijp ook niet in welke FAQ jij het verschil hebt gevonden tussen situatie 2 en 3.
Of je nu belt vanuit Europa naar het thuisfront, of je belt vanuit Europa naar een ander Europees land, maakt niets uit
Van zodra je in Europa bent, is gans Europa "binnenland" (The new rights cover communications made when roaming in the EU)

PS
En nu ga ik slapen (je bent van mijn zagen verlost), en morgen vlieg ik naar Mallorca :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Voyager
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2007, 18:29
Bedankt: 1 keer

Het zal ook fors opletten zijn met europese landen die geen deel uit maken van de eu.
Ik weet niet of die tarieven nu plots fors verhoogd zijn, maar ze zijn in elk geval belachelijk hoog.

Proximus:
3€/min om te bellen en 1,5€ min om gebeld te worden. Maar data is pas gevaarlijk, 14,52€/MB (dat is meer dan 14.000€ per GB :bang: ).

Als je dus voor buitenland data aanzet, goed opletten dat je niet door een niet EU land rijdt zonder dit weer af te zetten!
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

Er zit wel logica achter !!!!
Als je in binnenlandnaar het buitenland belt heb je genoeg alternatieven om goedkoop naar buitenland te bellen voip skype kortom internet.
Als je in het buitenland was had je geen keuze want als je goedkoop wilde bellen had je altijd internet nodig en die was pokkeduur.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Voyager schreef:Het zal ook fors opletten zijn met europese landen die geen deel uit maken van de eu.
Ik weet niet of die tarieven nu plots fors verhoogd zijn, maar ze zijn in elk geval belachelijk hoog.

Proximus:
3€/min om te bellen en 1,5€ min om gebeld te worden. Maar data is pas gevaarlijk, 14,52€/MB (dat is meer dan 14.000€ per GB :bang: ).

Als je dus voor buitenland data aanzet, goed opletten dat je niet door een niet EU land rijdt zonder dit weer af te zetten!
Elke provider blokkeert u van zodra ge €60 aan data verbruikt hebt tijdens het roamen (dit is al jaren wettelijk bepaald) , dus je kan al lang niet meer onwetend aan facturen €14000 komen. Uiteraard kan je je als klant hiervoor uitschrijven, maar dan moet je achteraf niet komen klagen, aangezien je er vanaf dan zelf verantwoordelijk voor bent.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

proximusboyke schreef:Er zit wel logica achter !!!!
Als je in binnenlandnaar het buitenland belt heb je genoeg alternatieven om goedkoop naar buitenland te bellen voip skype kortom internet.
Als je in het buitenland was had je geen keuze want als je goedkoop wilde bellen had je altijd internet nodig en die was pokkeduur.
Ik denk dat je die pipo's van de EU nogal zwaar overschat ;).
Het is totaal niet logisch, en ik als wij er hier al zo moeilijk aan uit geraken, hoe gaat dat dan zijn met jan met de pet. Ben al benieuwd naar de artikels in HLN e.d. die dat gaan proberen uit te leggen aan hun lezers.
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

Bij Dommel zijn ze blijkbaar ook wakker geworden. Er zijn blijkbaar heel wat verschuivingen gebeurd in de internationale tarieven.
Internationaal bellen naar een EU-nummer (volgens de nieuwe definitie) kost voortaan 8 cent/minuut.
Buiten de EU, in pakweg Zwitserland moet bellen 32 cent per minuut kosten, terwijl 20 cent per MB wordt gerekend.
Verrassend genoeg geldt hetzelfde tarief ook voor het iets 'exotischere' (nou ja) buitenland zoals Oekraïne. Surfen kostte daar nochtans tot nu toe nog iets van een 14 euro per MB. Ik mag hopen dat ze zich niet aan het misrekenen zijn, want dat is wel een enorm verschil.
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

Zelfs De Standaard had het verkeerd in een artikel deze week.

Beweerde dat bellen in Frankrijk naar Frankrijk met Belgische SIM gebeurt aan dure internationale tarieven = fout
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

proximusboyke schreef:blijkbaar zal base/telenet de enige zijn die zijn klanten doet betalen voor onderlinge gesprekken.
Gisteren een mail gekregen van Base met reclame voor de lagere tarieven door wegvallen van de roamingkosten.
Onderaan een voetnota in kleine lettertjes :
* De oproepen van BASE naar BASE zijn enkel geldig in België, aangezien je buiten België het BASE‑netwerk verlaat.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:Je zit In Duitsland en belt naar Spanje...
Dat is natuurlijk geen "LOKAAL gesprek", maar volgende de Europese roaming regels betaal je het LOKAAL tarief
En "LOKAAL tarief" wil niet zeggen het Belgisch tarief naar Spanje, maar het tarief voor een LOKAAL gesprek.
In de MyProximius app heb ik een module om prijzen te berekenen voor dergelijke dingen... en die geeft aan dat ik in het buitenland gratis (unlimited) bel naar een ander Europeese land ?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

philippe_d schreef:
ub4b schreef:Dus wat zit er in de "roam home":

- oproepen en SMS ontvangen binnen Europa
- bellen vanuit europa naar nr's van het thuisland
- surfen in europa alsof het lokale data was

Maar vanuit Europa bellen naar andere nr's dan het thuisland, is dus niet gereguleerd! Je betaalt vermoedelijk dan hetzelfde als wat je in België betaalde voor een gesprek naar een ander Europees land.
Gelieve a.u.b - ik smeek het jullie - OP TE HOUDEN met voortdurend verwarring te zaaien.
De juiste interpretatie is niet zoals je hierboven schrijft, maar:
  • vanuit Europa bellen naar andere nr's IN EUROPA (incl. het thuisland), is dus WEL gereguleerd!
    Je betaalt namelijk hetzelfde als wat je in België betaalde voor een gesprek naar een ander BELGISCH nummer.
ub4b schreef: En als je naar een buitenlands nr belt, maakt het dan uit of je in België of in het buitenland zit?
Ja, natuurlijk:
  • - vanuit België betaal je een INTERNATIONAAL gesprek
    - vanuit Europa betaal je een LOKAAL gesprek (m.a.w. inbegrepen in je nationale belminuten)
Is dat nu zo moeilijk?
Ik begrijp ook niet goed waarom dit zo moeilijk te begrijpen is. Het is overigens altijd al zo geweest als je een roaming pakket had (genre daily travel passport).
blidi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 405
Lid geworden op: 14 okt 2004, 17:52
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 36 keer

Lycamobile: geen RLAH voor prepaid bundels
https://www.telecompaper.com/nieuws/lyc ... s--1202166

Lycamobile lijkt daar mee weg te komen.
Er zullen nog wel operatoren zijn die deze strategie zullen toepassen.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

zoals ik me hier al dikwijls heb afgevraagd i
Staat het in de europese wet ?
Staat er letterlijk dat de bundels ook moeten meetellen of gewoon dezelfde prijs als thuis.
Dan kan eer operator gewoon zeggen dat de bundels een extraatje is voor klanten binnen hun thuisland.
Volgens mij is dit in belgie ook zo bij lyca.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Er zullen altijd wel achterpoortjes zijn ...
Maar who cares, zolang de provider hierover duidelijk communiceert, en dat de klant goed weet of roaming al dan niet binnen de bundel valt.

Aan de klant om te beslissen of hij hiermee kan leven, en zijn keuze te maken.

Iemand die nooit naar het buitenland gaat, kan misschien beter af zijn met een provider die alleen binnenland aanbiedt, en hiervoor een goedkoop tarief hanteert?
Ik denk niet dat Europa verplicht dat jouw sim ook in het buitenland werkt!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

philippe_d schreef:Ik denk niet dat Europa verplicht dat jouw sim ook in het buitenland werkt!
LOL
Dat zou wel eens de truuk kunnen zijn om de wet te omzeilen :cop:

overigens er zijn ook Belgische providers die SIM formules aanbieden welke (voor data) niet in het buitenland werken.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

En ik vrees dat de grotere providers gaan volgen.
Hoe was het met de promoties einde van het jaar vroeger, kreeg je tot 150 euro is allemaal weg.
Als er een de stap durft te zetten ...
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

dior dna schreef:
philippe_d schreef:Ik denk niet dat Europa verplicht dat jouw sim ook in het buitenland werkt!
LOL
Dat zou wel eens de truuk kunnen zijn om de wet te omzeilen :cop:

overigens er zijn ook Belgische providers die SIM formules aanbieden welke (voor data) niet in het buitenland werken.
Verschil is dat die dat voorheen ook al niet deden. Als een simkaart voorheen niet buiten België werkte moet dat niet plots wel het geval zijn.
In dit geval worden formules aangepast naar een situatie waar roaming nu niet meer mogelijk is, wat het omzeilen is van roam like at home.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

ben ik nu verkeerd of moneytalk


ze zeggen in hun arikel ;

Hou er ook rekening mee dat - ondanks de afschaffing van de roamingkosten in de EU - bellen naar een lokaal nummer in het buitenland duur blijft. Wanneer je dus bijvoorbeeld in Spanje een tafeltje wil reserveren in een populair restaurant, en daarvoor met je Belgisch gsm-abonnement naar een Spaans nummer belt, zal je nog altijd een dure internationale verbinding aangerekend worden.


iki ben bijna zeker dat het gratis is

http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... 76083.html
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

proximusboyke schreef:ben ik nu verkeerd of moneytalk


ze zeggen in hun arikel ;

Hou er ook rekening mee dat - ondanks de afschaffing van de roamingkosten in de EU - bellen naar een lokaal nummer in het buitenland duur blijft. Wanneer je dus bijvoorbeeld in Spanje een tafeltje wil reserveren in een populair restaurant, en daarvoor met je Belgisch gsm-abonnement naar een Spaans nummer belt, zal je nog altijd een dure internationale verbinding aangerekend worden.


iki ben bijna zeker dat het gratis is

http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... 76083.html
Wel, als je van België naar Spanje belt, heb je toch ook een internationaal gesprek met de bijhorende kosten? Deze zullen dus gelijk zijn.

Verder is de databundel van TIC mobile ook niet geldig in het buitenland. Maar duidelijk gecommuniceerd was dit anders niet...
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”