Hoe zit dat nu eigenlijk met de afschaffing van de roamingskost.

Hier kan je telecommunicatie in het buitenland bespreken
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

PHENOM schreef:zodra je met een mast van een niet EU land verbonden bent ben je technisch gezien ook niet meer in de EU,
Het gaat er niet om waar ik technisch gezien ben maar waar ik wettelijk ben.
Proximus kan het perfect zo organiseren, met signalen via satellieten doorsturen en telecommunicatiezooi die ik niet snap, dat ik me digitaaltechnisch gezien altijd in China bevind ipv Antwerpen.
dan moet je ook niet met Chinese roamingkosten komen en een factuur van 200 euro omdat ik volgens hen niet in Antwerpen zit en/of verwijzen naar een sms'je dat ik niet kan lezen.

het verbaast me toch altijd dat je toch nog altijd mensen vindt die dit soort praktijken blijven verdedigen, goedkeuren en de verantwoordelijkheid verschuiven naar het slachtoffer
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 1 keer

1207 schreef:Het gaat er niet om waar ik technisch gezien ben maar waar ik wettelijk ben.
EU wettekst schreef:Article 2
Definitions
1. ....
2. In addition to the definitions referred to in paragraph 1, the following definitions shall apply:
(a)‘roaming provider’ means an undertaking that provides a roaming customer with regulated retail roaming services;
...
(e)‘visited network’ means a terrestrial public mobile communications network situated in a Member State other than that of the roaming customer’s domestic provider that permits a roaming customer to make or receive calls, to send or receive SMS messages or to use packet switched data communications, by means of arrangements with the home network operator;
...
g)‘roaming customer’ means a customer of a roaming provider of regulated roaming services, by means of a terrestrial public mobile communications network situated in the Union, whose contract or arrangement with that roaming provider permits Union-wide roaming.
Exacte geografische lokatie speelt volgens mij geen rol, het "visited netwerk" moet in "EU buitenland" liggen, of je nu vanuit Belgisch grensgebied een nl of fr operator gebruikt, of vanuit Turkije een Grieks netwerk gebruikt, dat valt allemaal onder "roaming visited network". Omgekeerd, in de EU geconnecteerd blijven met Belgische operator (in omliggend grensgebied) of geconnecteerd geraken met Turkse, Zwitserse of Chineese operatoren, valt buiten roaming.
Waar uw voeten staan, speelt geen rol, enkel waar het netwerk staat waarmee uw gsm connecteert, bepaalt de factuur.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

tommekentom schreef:
jnsvr schreef:Probleem nu is dat vroeger de roaming schakelaar kon verhinderen dat je in het buitenland met data verbinding maakt terwijl zulke schakelaar niet voor EU/non-EU bestaat.
En die zie ik er ook niet snel komen in smartphones. Er is teveel waar rekening mee moet worden gehouden (Orange bijv. geldt Monaco wel en Zwitserland niet, terwijl omgekeerd bij Mobile Vikings. Als ze zo met alle Europese operatoren moeten rekening houden is dat onhaalbaar). Zou wel handig zijn moesten de operatoren dit zelf voorzien in hun app/klantenzone.
Zo'n schakelaar zou perfect mogelijk zijn en helemaal niet zo moeilijk te programmeren zijn. Wanneer een mobiele telefoon naar netwerken zoekt en verbinding maakt, ziet deze geen namen zoals Proximus, Orange en Base, maar netwerkcodes bestaande uit een MCC (Mobile Country Code) en een MNC (Mobile Network Code). Bv. de MCC van België is 206, de MNC van Proximus is 01, die van Orange 10 en die van Base 20. Voor een EU-dataroaming schakelaar heeft de MNC-code geen belang. Men moet gewoon een lijst aanleggen van de MCC-codes van EU-lidstaten waarvoor de dataroaming wordt geactiveerd bij het inschakelen van die optie. De enige vraag is of zo'n lijst up-to-date kan worden gehouden voor telefoons waar geen software-updates meer voor worden uitgebracht. Er kunnen immers EU-lidstaten bijkomen en wegvallen.

Die optie toevoegen aan de apps van operatoren is volgens mij technisch niet mogelijk omdat het beheer van verbindingen met mobiele netwerken en mobiele dataverbindingen exclusief door het besturingssysteem wordt geregeld en buiten de bevoegdheden van applicaties valt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat vraagt om een manier zoals de sms/mms/data settings van de provider, die worden ook samen met de simkaart gepushed ipv via phone updates.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Vraagje:
Stel persoon a en b hebben identiek Belgisch abonnement.
Persoon a is in Belgie en persoon b reist in de EU in het buitenland.
Beiden zijn van dezelfde firma (of famillie), het is te zeggen: de totale kosten zijn voor hetzelfde budget.

Is het nu (in totaal) goedkoper dat a naar b belt, of omgekeerd, of maakt het niet uit?

Dank.
Laatst gewijzigd door dior dna 26 jul 2017, 18:21, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

A belt nationaal, ongeacht waar B zich bevindt.
B betaald de roaming kosten van het land waar hij zich bevindt (*), waarbij inkomende oproepen steeds goedkoper zijn dan uitgaande.

* In uw geval bevindt B zich in de EU, waardoor hij niets voor inkomend zal betalen en uitgaand zal hetzelfde zijn als een nationale oproep.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Fallschirmjaeger schreef:A belt nationaal, ongeacht waar B zich bevindt.
B betaald de roaming kosten van het land waar hij zich bevindt (*), waarbij inkomende oproepen steeds goedkoper zijn dan uitgaande.

* In uw geval bevindt B zich in de EU, waardoor hij niets voor inkomend zal betalen en uitgaand zal hetzelfde zijn als een nationale oproep.
begrijp ik dus goed dat in mijn geval het niet uitmaakt qua totale kost?
Laatst gewijzigd door dior dna 26 jul 2017, 18:26, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Is het niet zo dat bellen vanuit woonland met bundel van woonland nog steeds duurder is dan omgekeerd?
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

boonpwnz schreef:Is het niet zo dat bellen vanuit woonland met bundel van woonland nog steeds duurder is dan omgekeerd?
begrijp ik dus goed dat het goedkoper is dat b naar a belt?
Laatst gewijzigd door dior dna 26 jul 2017, 18:30, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

dior dna schreef:begrijp ik dus goed dat in mijn geval het niet uitmaakt qua totale kost?
JA
boonpwnz schreef:Is het niet zo dat bellen vanuit woonland met bundel van woonland nog steeds duurder is dan omgekeerd?
NEEN.
Waarom zou dat duurder zijn? B belt naar A alsof hij zelf in België zou zijn.
dior dna schreef:begrijp ik dus goed dat het beter is dat b naar a belt?
NEEN
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

Het is beter dat diegene belt met het meeste overblijvende minuten in zijn bundel ;)

Disclaimer: als de provider smerig speelt, zoals Lyca mobile, en minuten in bundel NIET laat gebruiken voor EU roaming, dan toch beter A naar B
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

fred_be9300 schreef:als de provider smerig speelt, zoals Lyca mobile, en minuten in bundel NIET laat gebruiken voor EU roaming, dan toch beter A naar B
In Nederland is Lycamobile al op deze beslissing (moeten) terugkomen ...
Prepaid bundels

Vanaf 20 juli 2017 kunnen klanten die één van de onderstaande bundels kopen hun bundeltegoed gebruiken tijdens roaming in de EU/EER landen. De klant dient er rekening mee te houden dat er een maximum limiet geldt voor het datagebruik tijdens roaming in de EU/EER uit de bundel. Voor bellen in de non-EU/EER landen geldt het standaard roamingtarief.
bron: http://www.lycamobile.nl/nl/europese-(e ... veranderen
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

philippe_d schreef:
boonpwnz schreef:Is het niet zo dat bellen vanuit woonland met bundel van woonland nog steeds duurder is dan omgekeerd?
NEEN.
Waarom zou dat duurder zijn? B belt naar A alsof hij zelf in België zou zijn.
/quote]


Waarom lees ik dit dan àop de site van iculture. Zijn europese regels dus die zouden moeten gevolgd worden?

Wat zijn de valkuilen?
Er vier valkuilen waar je rekening mee moet houden:

Afschaffing van roamingkosten geldt alleen voor lidstaten van de Europese Unie. Zwitserland en enkele Balkan-landen (zoals Albanië) doen niet mee, maar Liechtenstein, IJsland en Noorwegen wel. Afhankelijk van je provider doen sommige landen wel en niet mee, bijvoorbeeld Turkije voor Vodafone-klanten.
Bellen vanuit Nederland naar het buitenland is nog steeds duur.
Je kunt niet eindeloos in het buitenland zitten. Als je vier maanden lang meer data verbruikt in het buitenland dan in Nederland, mogen providers extra kosten rekenen.
Bij onbeperkte databundels gelden limieten in de EU, bijv. 6GB bij Tele2 en 10GB bij T-Mobile. Daarna betaal je per MB.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Ze bedoelen naar een buitenlands nummer bellen. Niet naar iemand die in het buitenland zit.

Als je belt naar iemand met een BE nummer da betaal je dezelfde kost als in België, waar die ook zit.

Sent from my iPhone using Tapatalk
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

jnsvr schreef:Ze bedoelen naar een buitenlands nummer bellen. Niet naar iemand die in het buitenland zit.



Dit is echt vaag.

Dit ops de site van proximus.

Wanneer u in België bent en u belt, sms’t of surft, wordt uw verbruik telkens van uw bundel afgetrokken. Door het einde van de roamingkosten geldt uw bundel nu ook binnen de Europese Unie.
Voorbeeld:
U bent in Italië en u belt naar België, Nederland of een restaurantje in Italië: die belminuten worden van uw bundel afgetrokken.
U bent in Frankrijk en u zit te tweeten of te Facebooken: de gebruikte mobiele data worden van uw bundel afgetrokken.
U bent in Spanje en u wordt gebeld op uw gsm of u ontvangt een sms: er gaat er niets af van uw bundel, want dit is, net zoals in België, volledig gratis.
U bent in België en u belt naar Portugal: u betaalt het internationale tarief want dit is een internationale oproep.
Als u uw bundel in die landen hebt opgebruikt, betaalt u dezelfde prijs als wanneer u in België uw bundel overschreden zou hebben. U kunt een extra databundel aankopen als u uw internetvolume overschreden hebt.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Lees eens doorheen de thread ipv dezelfde vragen terug op te ratelen. De situatie hierboven is reeds meermaals uitgelegd op dit forum.


Sent from my iPhone using Tapatalk
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

jnsvr schreef:Lees eens doorheen de thread ipv dezelfde vragen terug op te ratelen. De situatie hierboven is reeds meermaals uitgelegd op dit forum.


Ik heb het door door een linkje van scarlet...

Uitgaande oproepen
Naar een Belgisch nummer Naar een EU nummer (zone 1)
Vanuit België Binnen bundel, buitenbundelverbruik aan nationale tarieven Internationale tarieven
Vanuit een land binnen de EU (zone 1) Binnen bundel, buitenbundelverbruik aan nationale tarieven
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

boonpwnz schreef:
jnsvr schreef:Lees eens doorheen de thread ipv dezelfde vragen terug op te ratelen. De situatie hierboven is reeds meermaals uitgelegd op dit forum.
Maar waarom beweren jullie dan dat het voor de vraagsteller hetzelfde is als B naar A belt of A naar B want dat is het niet!

Ofwel snap ik het helemaal niet meeer...
Vanaf nu is er geen verschil qua kostprijs. Er is geen meerprijs nu Roam Like At Home actief is. Dus er is geen verschil wie belt. Of de belbundel bij een abonnement is op en je betaalt buitenbundelkosten waardoor het slimmer is dat de andere belt (als die nog wel belminuten heeft).
Ook is het zo dat als je gratis belminuten zou hebben naar zelfde operator dat die vermoedelijk niet bruikbaar zijn in het buitenland en de normale belkost aangerekend zal worden. In dag geval zou het slimmer zijn de persoon mmdie gratis belminuten heeft naar dezelfde operator de persoon in het buitenland op te bellen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

jnsvr schreef:
boonpwnz schreef:
jnsvr schreef:Lees eens doorheen de thread ipv dezelfde vragen terug op te ratelen. De situatie hierboven is reeds meermaals uitgelegd op dit forum.


Maar waarom beweren jullie dan dat het voor de vraagsteller hetzelfde is als B naar A belt of A naar B want dat is het niet!


Ofwel snap ik het helemaal niet meeer...
Vanaf nu is er GEEN verschil qua kostprijs.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ik heb het door dankzij deze simpele tabel. Maar was effe zoeken...

https://www.scarlet.be/nl/postpaid/tarieven/

Dat was de vraag die ik mij stelde maar waarom niemand mij hier echt duidelijk over de streep trok...
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

We zeiden nochtans hetzelfde. Maar goed dat je het nu doorhebt.
Dus zeg eens, wat is de conclusie?


Sent from my iPhone using Tapatalk
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

boonpwnz schreef:Ofwel snap ik het helemaal niet meeer...
Je snapte het inderdaad niet, nochtans is het héél duidelijk ... :-D

De nieuwe regels gelden alleen voor roaming. Als je in België bent zijn de nieuwe Europese regels dus niet van toepassing, want je bent niet aan het roamen. Dan gelden de Belgsiche regels, dat wil zeggen:
  • - nationale gesprekken gaan van je bundel.
    - gesprekken naar een Belgsiche GSM (waar die zich ook bevindt) gaan dus ook van je bundel af.
    - gesprekken naar het buitenland (dat wil zeggen naar een buitenlands nummer) betaal je het internationale tarief.
Als je in een buitenlands EU land bent (dat wil zeggen: verbonden bent met een provider uit één van de EU landen), gelden de nieuwe regels:
  • - gesprekken naar een EU land worden aangerekend zoals lokale gesprekken zouden aangerekend worden vanuit je thuisland: gaan dus ook van de bundel af.
Wat begrijp je hier niet aan?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat was mijn onduidelijkheid. Laatste keer dat ik met mijn gsm in het buitenland was is al tijdje geleden. Denk meer dan 3 jaar ;)
Maar ik wist de achterliggende redenering niet.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Men spreekt hier regelmatig van bellen naar, maar men wordt ook opgebeld.
De nieuwe Europese wet, als ik het goed begrijp, geldt voor beiden.
Geen extra kosten (meer) ook als men, binnen Europa, opgebeld wordt in het buitenland. Correct?
Laatst gewijzigd door dior dna 27 jul 2017, 01:54, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Op een EU netwerk betaal je dezelfde kosten als op het netwerk van uw eigen nationale provider.

Moet je dus betalen om een oproep te ontvangen in België? Nee. En dus betaal je ook geen kosten om een inkomende oproep te ontvangen op een EU netwerk en gaat er ook niets van uw bundel/bonus/belkrediet af.
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

Fallschirmjaeger schreef:Op een EU netwerk betaal je dezelfde kosten als op het netwerk van uw eigen nationale provider.

Moet je dus betalen om een oproep te ontvangen in België? Nee. En dus betaal je ook geen kosten om een inkomende oproep te ontvangen op een EU netwerk en gaat er ook niets van uw bundel/bonus/belkrediet af.
precies (vandaar mijn naar-op symmetrische a-b binnen-buiten vraag, ik was er zelf nog niet helemaal uit)
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

boonpwnz schreef:U bent in België en u belt naar Portugal: u betaalt het internationale tarief want dit is een internationale oproep.
Dat geldt uiteraard enkel als je naar een Portugees nummer belt, niet naar een Belgisch nummer dat zich toevallig in Portugal bevindt. Als je echter zelf (met je Belgische simkaart) in Portugal bent en naar een Portugees nummer belt, dan wordt dit wel als een nationale oproep aangerekend (en gaat het dus van je bundel af), meer nog: als je vanuit eender welk EER*-land behalve België (bijvoorbeeld Zweden) naar een Portugees nummer belt, dan wordt dat als een nationale oproep aangerekend. Dat is het absurde gevolg van deze regulering die enkel van toepassing is op roaming en niet op internationale oproepen vanuit je thuisland.

*De regulering is niet alleen van toepassing op EU-lidstaten, maar op de ganse Europese Economische Ruimte (EER), bijvoorbeeld ook op Noorwegen, wat geen EU-lid is.

Verstuurd vanaf mijn Galaxy S7 met Tapatalk
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

orange klanen verbruiken 4x meer data bij roaming

https://www.telecompaper.com/nieuws/kla ... 6--1209891
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

...moet wel zeggen dat de kwaliteit van het roamen er bij Orange deze zomer sterk op verbeterd is, vorig jaar op Mallorca 4 streepjes en ging goen moer vooruit, dit jaar op Grand canaria tussen 4 en 5 streepjes en tussen 60-85 Mb DL en 15-25 UL , heel content
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik heb deze zomer een MiFi gebruikt met een orange kaartje (tempo giga).
't Heeft heel wat voeten in de aarde gehad om de activatie in orde te krijgen, maar eenmaal daar voorbij heb ik totaal geen klagen.

Op verschillende campings, helemaal ten velde in NL, altijd goed bereik.
wotr
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 okt 2016, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Toch even opmerken dat de beschikbaarheid van netwerken in het buitenland geen bal te maken heeft met je home provider. Wat de buitenlandse provider doet is op geen enkele manier controleerbaar door de homeprovider, laat staan de verdienste van de home provider.

Als je merkt dat je in Gran Canaria beter ontvangst hebt, bedank dan Vodafone ES, Movistar, Orange ES,... Maar zeker niet de Belgische providers :-D
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

wotr schreef:Toch even opmerken dat de beschikbaarheid van netwerken in het buitenland geen bal te maken heeft met je home provider. Wat de buitenlandse provider doet is op geen enkele manier controleerbaar door de homeprovider, laat staan de verdienste van de home provider.

Als je merkt dat je in Gran Canaria beter ontvangst hebt, bedank dan Vodafone ES, Movistar, Orange ES,... Maar zeker niet de Belgische providers :-D

ja en nee.
Is ook te zien heeft je thuisprovider al dan niet een akkoord met buitenlands provider.
En hoe zit het akkoord in elkaar full dus incl 4g of enkel 3g.
Neef is naar barcelona gegaan met telenet enkel movistar 3G zijn nicht orange movistar 4G
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

wotr schreef:Toch even opmerken dat de beschikbaarheid van netwerken in het buitenland geen bal te maken heeft met je home provider.
Je home provider heeft nochtans vaak louter en alléén een roaming akkoord met een specifieke provider in het buitenland.

Vaak is dit zelfs nog verschillend of je een business dan wel particulier abonnement hebt.
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

laroyj schreef:...moet wel zeggen dat de kwaliteit van het roamen er bij Orange deze zomer sterk op verbeterd is, vorig jaar op Mallorca 4 streepjes en ging goen moer vooruit, dit jaar op Grand canaria tussen 4 en 5 streepjes en tussen 60-85 Mb DL en 15-25 UL , heel content
Op Gran Canaria met VOO (=Telenet) deze maand enkel H+, standaard roam je op Vodafone, maar verbinding is daar zo traag dat ik het verzet heb naar Orange ES. Ook daar was de verbinding echt heel traag via 3G, klein beetje beter :? Heb geen speedtest gedaan, want met VOO krijg je maar 200MB per dag in de EU. Op Movistar krijg je met VOO/TN geen toegang. TN/VOO = Orange netwerk in BE

Met Scarlet (abo) was het nog erger, gezien Scarlet onderdeel van PRX is roam je standaard op Vodafone, maar daar kregen we geen internetverbinding mee (gedurende tien dagen geen enkele keer H+ icoontje via vodafone, geen internetverbinding mogelijk). Ook moeten verzetten naar Orange, maar daar vlieg je binnen een tijd af waardoor je inkomende oproepen niet binnenkomen :? Dus om te bellen moest je manueel verzetten naar Vodafone, en zelfs daar was de belkwaliteit ondermaats. Met TN/VOO ging bellen perfect!
Laatst gewijzigd door fibrbuzz1 26 sep 2017, 13:16, in totaal 1 gewijzigd.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

enkele maanden geleden van Kreta naar Portugal/Lagos gezeild via Malta, Almerimar en Gibraltar. Mijn Orange tempo prepaid maakte steeds automatisch contact in deze 5 landen met Vodafone. Dat wijst toch op bestaande afspraken tussen providers, lijkt mij...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
dior dna
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 sep 2014, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 215 keer
Bedankt: 15 keer

wied schreef:enkele maanden geleden van Kreta naar Portugal/Lagos gezeild via Malta, Almerimar en Gibraltar. Mijn Orange tempo prepaid maakte steeds automatisch contact in deze 5 landen met Vodafone. Dat wijst toch op bestaande afspraken tussen providers, lijkt mij...
De providers moeten onder mekaar afrekenen dus zijn er allicht onderlinge afspraken. Kon je op zeilreis alsnog steeds manueel een andere, mogelijk betere, provider kiezen?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

dat heb ik in feite nooit geprobeerd zelfs. Veiligheidshalve mij beperkt ook tot ontvangst van 2G/3G signaal only :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

wied schreef:enkele maanden geleden van Kreta naar Portugal/Lagos gezeild via Malta, Almerimar en Gibraltar. Mijn Orange tempo prepaid maakte steeds automatisch contact in deze 5 landen met Vodafone. Dat wijst toch op bestaande afspraken tussen providers, lijkt mij...
Dat is toch al jaar en dag zo?
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Roaming zonder kosten is verlengd tot 2032.
De regeling geldt voor alle landen in de EU + enkele andere landen, maar UK wordt daar nergens bij vermeld….
Ik vrees dat de liefhebbers van trips naar de UK zullen moeten opletten…
De Commissie heeft vandaag een nieuwe roamingverordening voorgesteld, om ervoor te zorgen dat burgers op reis in de EU kunnen blijven roamen zonder extra kosten. Momenteel worden niet-essentiële reizen ontmoedigd, maar dit is een belangrijke stap bij de voorbereiding van een betere toekomst. Met de nieuwe verordening worden de bestaande regels, die in 2022 zouden aflopen, met 10 jaar verlengd.
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... /ip_21_653
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 587 keer
Recent bedankt: 42 keer

Ai, ik had net een trip naar the Lake District in gedachte. Ik dacht dat op PX website wel stond dat roaming ook in UK van toepassing was?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

@Dizzy inderdaad UK is (voorlopig) o.a. bij Proximus nog steeds vervat in EU roaming voorwaarden
Er is evenwel geen "EU verplichting" voor een EU operator om dit zo te (blijven) aanbieden
https://www.proximus.be/nl/id_cr_roamin ... ieven.html
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”