Hoe zit dat nu eigenlijk met de afschaffing van de roamingskost.

Hier kan je telecommunicatie in het buitenland bespreken
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

De vraag is staat er in de wettekst ?

uit de bundel of basistarief ?

Want als er staat basistarief, operatoren zeggen basistarief is 0.23€ per sms
bundels die we aanbieden zijn voordeeltarieven, ja dan mogen ze volgens mijns inzien 0.23€ vragen
En is dat de reden waar vele Nederlandse operatoren nu gewone tarieven hebben naast de bundels, toegeven ge moet goed zoeken.
Ik zou anders geen reden kunnen bedenken waarom die nederlanders gewoon die basistarieven zouden betalen de bundels zijn goedkoop daar.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Bert.D
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:24

Sinds kort ben ik voor werk vaak in Nederland.

Absurde prijzen!

Sms vanuit België naar Nederland of ander Europees land: 31 cent

Sms vanuit Nederland naar Nederland of naar ander Europees land: 2 cent

Wat een gigantisch verschil.

Gaat dit beter of slechter worden met de nieuwe wet?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je mag internationale tarieven niet verwarring met roaming.
Roaming is het verbonden zijn met een netwerk dat niet jouw thuisnetwerk is.
Internationale tarieven zijn het bellen/smsen naar een nummer met een andere landcode dan het jouwe.

Roaming tarieven, extra kosten om gebruik te mogen maken van een ander netwerk (in de praktijk altijd in het buitenland) vervallen.
Internationale tarieven (extra kosten om buitenlandse nummers te bereiken) blijven bestaan.
Dus als jij met je Belgisch nummer in NL bent en wilt bellen naar een ander Belgisch nummer, kan dat binnenkort aan dezelfde tarieven als wanneer je in Belgie bent (zolang jij en de opgebelde gsm je in de EU bevinden).
Ben je in NL en wil je een NL nummer bellen/smsen, dan betaal je nog altijd internationale tarieven.
Bert.D
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:24

Dat is dus niet waar.

Als ik met mijn Belgische gsm nummer vanuit nederland eender welk europees nummer een sms stuur kost die maar 2 cent.

Doe ik hetzelfde vanuit België dan moet dat plots 31 cent kosten

Ik zie de tarieven zo op de factuur staan, dus lijkt me duidelijk.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ITnetadmin schreef:Dus als jij met je Belgisch nummer in NL bent en wilt bellen naar een ander Belgisch nummer, kan dat binnenkort aan dezelfde tarieven als wanneer je in Belgie bent (zolang jij en de opgebelde gsm je in de EU bevinden).
Ben je in NL en wil je een NL nummer bellen/smsen, dan betaal je nog altijd internationale tarieven.
Dat is inderdaad de (blijkbaar verkeerde) interpretatie die ik ook altijd heb gegeven aan het begrip "roam like at home".
Maar volgens deze post van jnsvr op vorige pagina (en hij kan het weten), is dit dus niet de juiste interpretatie!
"internationale tarieven" bestaan dus niet meer in Europa bij roaming: van zodra je in het buitenland bent, zijn alle gesprekken binnen Europa "domestic".
Dus van zodra je aan het roamen bent, komen alle kosten (gesprekken, data, sms) van je nationale belbundel :-D .
Bert.D schreef:Als ik met mijn Belgische gsm nummer vanuit nederland eender welk europees nummer een sms stuur kost die maar 2 cent.
Doe ik hetzelfde vanuit België dan moet dat plots 31 cent kosten
Volgens bovenstaande uitleg heb je inderdaad gelijk :-D .
Eigenlijk goed nieuws, maar het slaat toch nergens op :-(

Met de duidelijke uitleg van jnsvr is hiermee de vraag van de TS definitief beantwoord.
En met mijn excuses dat ik ook bijgedragen heb aan het misverstand :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Jammer om te zien dat bijna elke post in dit topic foutief is. Er zijn 4 verschillende situaties kunnen voordoen, ik schrijf de tarieven van Mobile Vikings erbij:
Bellen vanuit België naar Nederlands nummer kost 50 cent/minuut.
Bellen vanuit Frankrijk (roaming) naar Nederlands nummer kost 22 cent/minuut.
Bellen vanuit Frankrijk (roaming) naar Belgisch nummer kost 22 cent/minuut.
Bellen vanuit Belgie naar Belgisch nummer heeft een verschillende kost per tariefplan: 5 tot 40 eurocent/minuut

Merk dus op dat bellen naar een Belgisch nummer goedkoper kan zijn vanuit de EU, dan vanuit België zelf! En ook het bellen naar een buitenlands nummer is goedkoper als je zelf ook in het buitenland zit!
De EU heeft immers enkel maximumtarieven opgelegd voor als de consument aan het roamen is, niet als hij in zijn thuisland zit.

Voor de rest sluit ik mij aan bij Fred
Ik verwacht me eigenlijk aan iets anders, vanaf Juni, namelijk:
alle oproepen & SMS's vanuit een EU land ander dan het thuisland, naar overal in de EU, worden thuistarief (bvb bundel)
alle mobiel data gebruik vanuit elk EU land wordt thuistarief (bvb bundel)
alle ontvangen oproepen doorheen alle EU landen, worden thuistarief (doorgaans gratis)
ps: Deze zaken waren in afgelopen jaren al gereguleerd door Europa met relatief lage maximumprijzen.


Zijn niet gereguleerd, en dus extra duur:
bellen vanuit Belgie -> EU nummer : internationale beltarieven
bellen vanuit EU -> buiten EU : internationale roaming
sms vanuit BE -> EU : internationale sms tarieven
Laatst gewijzigd door Bababa 09 apr 2017, 17:48, in totaal 1 gewijzigd.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Bababa schreef:Jammer om te zien dat bijna elke post in dit topic foutief is. Er zijn 4 verschillende situaties kunnen voordoen, ik schrijf de tarieven van Mobile Vikings erbij:
Bellen vanuit België naar Nederlands nummer kost 50 cent/minuut.
Bellen vanuit Frankrijk (roaming) naar Nederlands nummer kost 22 cent/minuut.
Bellen vanuit Frankrijk (roaming) naar Belgisch nummer kost 22 cent/minuut.
Bellen vanuit Belgie naar Belgisch nummer heeft een verschillende kost per tariefplan: 5 tot 40 eurocent/minuut
Merk dus op dat bellen naar een Belgisch nummer goedkoper kan zijn vanuit de EU, dan vanuit België zelf! En ook het bellen naar een buitenlands nummer is goedkoper als je zelf ook in het buitenland zit!
De EU heeft immers enkel maximumtarieven opgelegd voor als de consument aan het roamen is, niet als hij in zijn thuisland zit.
En vertaal dat nu eens dat de toekomstige situatie. Dat is de vraag die hier gesteld wordt en waar mijn post op vorige pagina een antwoord op geeft.
Merk op dat de maximumtarieven komen te vervallen bij Roam Like At Home en het dus niet meer zo zal zijn dat je in het buitenland al eens goedkoper zal bellen naar een Belgisch nummer dan vanuit het binnenland.
De binnenlandse kost zal gelden in het buitenland, dat is een bijkomend gevolg van de afschaffing van de roamingkosten.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

jnsvr schreef:
Merk op dat de maximumtarieven komen te vervallen bij Roam Like At Home en het dus niet meer zo zal zijn dat je in het buitenland al eens goedkoper zal bellen naar een Belgisch nummer dan vanuit het binnenland.
Ik heb geen enkele tekst gelezen dat de maximumtarieven komen te vervallen. Ik ga er vanuit dat alles na 15 juni hetzelfde of goedkoper wordt dan wat ik in mijn vorige post schreef; in geen enkele situatie duurder.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

Zoveel verwarring! Het is nochtans eenvoudig:

* Binnen de EU betaal je géén extra kosten meer voor het gebruik van een buitenlands netwerk. Je betaalt net hetzelfde als thuis. Bellen kost evenveel als thuis, surfen ook. Of je nu je minuten opbelt in België of in Frankrijk, dat maakt niet uit. Als je een bundel hebt van 2GB om te surfen dan kan je die overal gebruiken. Er is dus geen aparte aanrekening meer, geen aparte bundel. Dat kan tegenvallen: de kans dat je op reis meer data verbruikt dan thuis is reëel, maar je kan dan nu wel een extra bundel kopen aan Belgisch tarief als je dat zou willen.
* Internationaal bellen is nog altijd internationaal bellen, dat is geen roaming. Je zal in de EU hetzelfde tarief betalen als thuis om naar het buitenland te bellen. Ook als je in dat buitenland bent. (Dat was nu ook al zo, als je met je Belgische sim-kaart naar Nederland belt is dat internationaal bellen, zelfs al zit je in Nederland.)
* Zoals te verwachten worden de tarieven voor roaming BUITEN de EU nu wat duurder bij de operatoren die hun prijzen al bekend hebben gemaakt.

Zie bvb: https://www.orange.be/nl/bye-bye-roaming

Dat gaat in op 15 juni 2017. Je kan daar nu dus nog niks van op je factuur zien!
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 maa 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

Bij Proximus gaat de prijs buiten bundel voor data omhoog vanaf 12/06:
https://www.proximus.be/nl/id_cr_warnla ... matie.html#
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

hendrake schreef:Zoveel verwarring! Het is nochtans eenvoudig:

...
* Internationaal bellen is nog altijd internationaal bellen, dat is geen roaming. Je zal in de EU hetzelfde tarief betalen als thuis om naar het buitenland te bellen. Ook als je in dat buitenland bent. (Dat was nu ook al zo, als je met je Belgische sim-kaart naar Nederland belt is dat internationaal bellen, zelfs al zit je in Nederland.)
Dat blijft hier maar elkaar tegenspreken. De hoop op opheldering is wanhoop geworden. :?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik zal het een beetje (maar niet veel) ophelderen:

Volgens de technische definitie is roaming het gebruik maken van een ander netwerk dan je thuisnetwerk; dat hoeft in theorie niet noodzakelijk in het buitenland te zijn, in de praktijk is dat wel zo omdat voor gewone consumenten de nationale netwerken niet toelaten bij mekaar te roamen (hulpdiensten kunnen speciale sims gebruiken die dat wel mogen).

Internationale beltarieven vallen dus niet onder roaming, maar zijn een apart beestje.

Dit is hoe de technische kant gedefinieerd is.
Hoe de politieke, wetgevende, en commerciele kant er gaan uitzien is idd koffiedik kijken, want daar hoor ik iedereen overal mekaar tegenspreken.
Of dat uit onwetendheid is (roaming en internationale tarieven worden heeeeel vaak met mekaar verward), of omdat er ergens een beslissing gemaakt is die ook internationale tarieven mee zal aanpakken, dat zullen we moeten afwachten.
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

ITnetadmin schreef:Ik zal het een beetje (maar niet veel) ophelderen:

Volgens de technische definitie is roaming het gebruik maken van een ander netwerk dan je thuisnetwerk; dat hoeft in theorie niet noodzakelijk in het buitenland te zijn, in de praktijk is dat wel zo omdat voor gewone consumenten de nationale netwerken niet toelaten bij mekaar te roamen (hulpdiensten kunnen speciale sims gebruiken die dat wel mogen).

Internationale beltarieven vallen dus niet onder roaming, maar zijn een apart beestje.

Dit is hoe de technische kant gedefinieerd is.
Hoe de politieke, wetgevende, en commerciele kant er gaan uitzien is idd koffiedik kijken, want daar hoor ik iedereen overal mekaar tegenspreken.
Of dat uit onwetendheid is (roaming en internationale tarieven worden heeeeel vaak met mekaar verward), of omdat er ergens een beslissing gemaakt is die ook internationale tarieven mee zal aanpakken, dat zullen we moeten afwachten.
Het is helemaal niet afwachten, er is geen koffiedik kijken meer nodig, de wetgeving is er, er hoeft niks meer beslist te worden wat de tarieven betreft. Het staat gewoon hier, bij de bron, en die is toch duidelijk:

http://europa.eu/youreurope/citizens/tr ... dex_nl.htm

Daar staat *niets* over internationale tarieven dus die vallen daar ook niet onder. Er staat ook niets over roaming buiten Europa, uiteraard.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Dat artikel op europa.eu is verre van duidelijk.
Daar wordt met geen woord gerept over een databundel; enkel over maximum kost per MB:
... met een maximum van € 0,19 voor bellen en € 0,20 voor dataverkeer...

Dus als ik 6GB data gratis in België heb, dan betekent dat volgens die site niet sowieso gratis 6 GB in het buitenland. Volgens die tekst kan ik dus mits een waarschuwing na 40 EUR en eventuele 'Ik weet wel wat ik doe'-optie na 50 EUR nog vlotjes (6 x 1024 MB * 0,20 EUR =) 1229 EUR verbruiken? Net zoals ik 1229 EUR extra zou betalen als ik in België 6GB buiten mijn bundel zou gebruiken aan 20 cent per MB.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Meer zelfs, dat artikel maakt het ook totaal niet duidelijk welk tarief je nu betaalt als je vanuit het EU buitenland belt naar een ander EU buitenland. Hierboven werd al gesuggereerd dat dat goedkoper zou zijn dan wanneer je vanuit België zou bellen, wat ik wel raar zou vinden.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Pff nog allemaal duur.

Free.fr kaartje in gsm als 2de SIM en nu overstappen naar dommel voor de Belgische SIM. Uitbellen via franse SIM met nummer op "onbekend" standaard. Onbeperkt gans EU, US, CA, etc bellen en 5GB in gans EU elke maand. En eens je in Frankrijk bent heb je gewoon 100GB... 19,90 euro per maand.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Tomby schreef:Meer zelfs, dat artikel maakt het ook totaal niet duidelijk welk tarief je nu betaalt als je vanuit het EU buitenland belt naar een ander EU buitenland. Hierboven werd al gesuggereerd dat dat goedkoper zou zijn dan wanneer je vanuit België zou bellen, wat ik wel raar zou vinden.
Als ik bel van een Belgisch nummer (+32) vanuit België naar een Nederlands nummer (+31) dan is dit een internationale kost.
Als ik bel van een Belgisch nummer (+32) vanuit Nederland naar een Nederlands nummer (+31) dan betaal ik de nationale kost (bij een herlaadkaart het standaard beltarief, bij een abonnement gebruik je je nationale belbundel).
Reden: "A call originated from EU end-user towards another EU end-user is considered as a local call (home country is extended to EU when roaming)."
-> no roaming surcharge & not considered as an international destination.

Raar, maar waar.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bababa schreef:Jammer om te zien dat bijna elke post in dit topic foutief is. Er zijn 4 verschillende situaties kunnen voordoen, ik schrijf de tarieven van Mobile Vikings erbij:
Jammer dat je nog meer bijdraagt tot de verwarring, door er de huidige Mobile Vikings tarieven erbij te nemen.
De huidige situatie is niet relevant, deze topic gaat over de situatie nà juni 2017.
hendrake schreef:Zoveel verwarring! Het is nochtans eenvoudig:

* Binnen de EU betaal je géén extra kosten meer voor het gebruik van een buitenlands netwerk.
* Internationaal bellen is nog altijd internationaal bellen, dat is geen roaming. Je zal in de EU hetzelfde tarief betalen als thuis om naar het buitenland te bellen. Ook als je in dat buitenland bent.!
Zie bvb: https://www.orange.be/nl/bye-bye-roaming
Technisch gezien heb je gelijk, internationaal bellen is geen roaming.
Maar de grote verandering is dat - van zodra je roamt - alle gesprekken binnen de EU gelijkgeschakeld wordt als een lokaal gesprek.
Jouw uitleg klopt dus niet.
En de link die je hier geeft zegt niets over internationaal bellen

Lees eens allemaal aandachtig de laaste 3-4 posts van jnsvr. Daar staat alles duidelijk en correct uitgelegd

Iedere bijkomende post zorgt voor nieuwe verwarring en verkeerde info :(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dus maw, je bent beter af een buitenlandse sim te kopen om hier te gebruiken, want een of andere idioot heeft beslist internationale tarieven te schrappen, maar enkel als je aan het roamen bent?
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

philippe_d schreef:
Bababa schreef:Jammer om te zien dat bijna elke post in dit topic foutief is. Er zijn 4 verschillende situaties kunnen voordoen, ik schrijf de tarieven van Mobile Vikings erbij:
Jammer dat je nog meer bijdraagt tot de verwarring, door er de huidige Mobile Vikings tarieven erbij te nemen.
De huidige situatie is niet relevant, deze topic gaat over de situatie nà juni 2017.
Mijn post is wel volledig correct! Om aan te tonen dat het nu zo is dat bellen naar het buitenland goedkoper is als je aan het roamen bent, dan als je in België zit.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

philippe_d schreef: Lees eens allemaal aandachtig de laaste 3-4 posts van jnsvr. Daar staat alles duidelijk en correct uitgelegd

Iedere bijkomende post zorgt voor nieuwe verwarring en verkeerde info :(
Dat zeg jij, maar wie zegt dat jnsvr het zeker weet zo zonder verwijziging naar een officiële bron?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Een beetje vertrouwen in een moderator :-)
  1. jnsvr werkt voor een mobile provider
  2. op de Orange bye-bye-roaming webpage die hierboven al gelinkt is, staat volgende PDF
Kijk eens aandachtig in het vakje:
  • - uitgaande oproepen
    - locatie Orange klant = Zone 1 EU
    - naar = Zone 1 EU
Daar zie je: vanaf 11/06, vaste en mobiele telefonie = Nationaal tarief
Vanuit België naar Zone 1 EU = 0.90€ per minuut :-(

Dus de uitleg van jnsvr wordt door Orange bevestigd.
Officiëel genoeg?

Groetjes vanuit het zonnige Mallorca (zone 1 EU :-) )
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wat ik van die pfd dan weer uitmaak, is dat het internationaal tarief volledig komt te vervallen, toch voor de EU.

Vraag is uiteraard of dat, indien het waar is, een commerciele beslissing betreft, of een verplichting.

En daar hoor en lees ik nog altijd tegenstrijdige berichten over.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Orange compenseert het EU inkomstenverlies wel vlotjes door de roaming naar andere landen nog een pak duurder te maken :-(
Groetjes uit zone 2 (Zuid Afrika)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ITnetadmin schreef:Wat ik van die pfd dan weer uitmaak, is dat het internationaal tarief volledig komt te vervallen, toch voor de EU..
Alleen bij roaming.
ITnetadmin schreef:Vraag is uiteraard of dat, indien het waar is, een commerciele beslissing betreft, of een verplichting.
Dat is dus volledig in lijn met wat jnsvr uitgelegd heeft:
jnsvr schreef: "A call originated from EU end-user towards another EU end-user is considered as a local call (home country is extended to EU when roaming)."
ITnetadmin schreef:En daar hoor en lees ik nog altijd tegenstrijdige berichten over.
Interpretaties zonder bronvermelding :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Als ik het zo zie zullen we dus beter veilig spelen en de maand(en) dat we op verlof gaan even ons abonnement upgraden naar een trapje hoger om zeker niet buiten bundel te moeten gaan.
Zo winnen de providers toch nog, ondanks dat er een vlak tarief komt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dus je kan maar beter een buitenlands nummer kopen en hier gebruiken als je veel internationaal belt?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Inderdaad, binnen de beperkingen van de FUP (abnormaal hoog roaming verbruik ten opzichte van nationaal verbruik zal mogen aangerekend worden).
Een SIM kaartje in Letland aankopen om permanent hier te gebruiken, zal dus niet opgaan ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

philippe_d schreef: Een SIM kaartje in Letland aankopen om permanent hier te gebruiken, zal dus niet opgaan ...
Free gecontacteerd, die laten dit gewoon toe, geen enkel probleem
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

philippe_d schreef: Vanuit België naar Zone 1 EU = 0.90€ per minuut :-(
.
Nu (tot 10/06) kost dat €1,00/min, dus meer?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

hendrake schreef:
philippe_d schreef: Vanuit België naar Zone 1 EU = 0.90€ per minuut :-(
Nu (tot 10/06) kost dat €1,00/min, dus meer?
Nu (tot 10/06) kost dat €0,605/min naar een vaste lijn en €1,00/min naar mobiel in zone 1 EU
Vanaf 11/06 €0,90/min vast en mobiel ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

philippe_d schreef:Een beetje vertrouwen in een moderator :-)
  1. jnsvr werkt voor een mobile provider
  2. op de Orange bye-bye-roaming webpage die hierboven al gelinkt is, staat volgende PDF
No offence, maar het is niet omdat jij iets zegt dat ik dat zomaar geloof hé. Jij bent voor mij niet meer dan iemand anders alleen omdat je naam in een ander kleurtje staat.
Het is niet omdat jnsvr zogezegd voor 'een' mobile provider werkt dat hij gelijk heeft. Voor mijn part werkt die als externe partner als verkoper en dan is zijn woord voor mij niks waard.

Het is niet omdat Orange het zo gaat doen dat andere providers het ook zo gaan doen. Laat het ons hopen, maar zolang niet elke operator zijn duidelijke voorwaarden heeft gecommuniceerd is het zoals hier reeds gezegd: koffiedik kijken en verwarrend.
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

xayana schreef: No offence, maar het is niet omdat jij iets zegt dat ik dat zomaar geloof hé. Jij bent voor mij niet meer dan iemand anders alleen omdat je naam in een ander kleurtje staat.
Het is niet omdat jnsvr zogezegd voor 'een' mobile provider werkt dat hij gelijk heeft. Voor mijn part werkt die als externe partner als verkoper en dan is zijn woord voor mij niks waard.

Het is niet omdat Orange het zo gaat doen dat andere providers het ook zo gaan doen. Laat het ons hopen, maar zolang niet elke operator zijn duidelijke voorwaarden heeft gecommuniceerd is het zoals hier reeds gezegd: koffiedik kijken en verwarrend.
Je zegt wel no offence maar wat daarna komt is wel grof vind ik.
Het is zo duidelijk als je zelf wilt dat het is, alle nodige informatie is beschikbaar.
Bert.D
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:24

hendrake schreef:Zoveel verwarring! Het is nochtans eenvoudig:

Zie bvb: https://www.orange.be/nl/bye-bye-roaming

Dat gaat in op 15 juni 2017. Je kan daar nu dus nog niks van op je factuur zien!
De verwarring creëer je thans zelf...
Letterlijk van op de door u aangehaalde website:
Wat is roaming?
Roaming is alle mobiele communicatie via een buitenlands gsm-netwerk. Met andere woorden: bellen, sms'en, mms'en of surfen in het buitenland.

Wanneer je in België bent, kan je ook bellen of berichten sturen naar het buitenland. Dit zijn internationale oproepen en berichten. Gesprekken en berichten in België naar de EU (internationale oproepen) worden wel nog aangerekend volgens de internationale tarieven. Deze zijn niet inbegrepen in de Europese wetgeving.
Dus: alle mobiele communicatie via een buitenlands gsm netwerk is roaming, ook oproepen naar andere EU gebruikers.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Tja, de waarheid kwetst soms hé. Ik geloof verkopers nu eenmaal meestal niet.
Is het verkeerd om iets in twijfel te trekken van iemand die je niet kent?
hendrake schreef: Het is zo duidelijk als je zelf wilt dat het is, alle nodige informatie is beschikbaar.
Waar dan?
En aub weer niet ergens een link naar een mobiele provider waar ik zelf geen klant ben hé.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

In elk geval geen externe partner van een operator en al zeker geen verkoper.

Als iemand een lijst van concrete vragen heeft wil ik gerust hier op reageren zoals wij het horen toe te passen. Maar alles zo verspreid is natuurlijk moeilijk om te volgen, maar daartussen een hoop veronderstellingen.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

OK dan :)
En nu is je post dus ook al genuanceerder: "Zoals jullie het horen toe te passen". Maar eerder werd beweerd dat dit sowieso bij andere operatoren ook zo zou zijn.
Dàt was eerder verwarrend dus.
Dank je voor de verduidelijking. Het wordt dus sowieso afwachten op de communicatie van andere providers.
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Ivm de bundels vond ik dit op http://europa.eu/rapid/press-release_ME ... .htm#_ftn5:
As of 15 June 2017, you will be able to use your mobile device when travelling in the EU, paying the same prices as at home, i.e. to roam like at home, subject to operators' fair use policies. For instance, if you pay for a monthly package of minutes, SMS and data in your country, any voice call, SMS and data session you make while travelling abroad in the EU will be deducted from that volume as if you were at home, with no extra charges. This means the end of roaming charges as travellers have experienced them so far.

For the most competitive contracts that offer unlimited data or data at very low domestic prices, below the wholesale cap: when a customer goes abroad she/he will continue to enjoy the full allowance of calls and texts. For data, the customer will have at least twice the volume of data that can be purchased by the value of the customer's monthly contract at the wholesale roaming data price cap.

For example: with his €70 (€57.85 excl. VAT[5])per month contract, Tim living in the Netherlands gets unlimited calls, texts and data for his smartphone. While travelling abroad, he will have unlimited calls and text. For data, he will get twice the equivalent of €57.85 worth at the wholesale roaming data price cap. Based on the caps agreed by the European Parliament and Member States, this would give Tim over 15 GB of roam like at home data as of 15 June 2017 and 19.3 GB of roam-like-at-home data as of 1 January 2018.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Aha,
Dus en buiten de bundel sowieso ook met een cap van 7,7 EUR per gigabyte ? Volgens http://europa.eu/rapid/attachment/MEMO- ... il2017.pdf toch.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Dat zijn de tarieven tussen operators en niet voor consumenten. Hoeveel duidelijker wil je het hebben?
For data, the eligible amount would be determined by operators in terms of the wholesale roaming data price
cap. This is the maximum price operators can charge each other for the data their consumers use abroad. The
exact amount of this cap is €7.7 per GB. As of 1 January 2018 it will be €6 per GB and will continue to decrease
every year until 2022.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”