Hoe zit dat nu eigenlijk met de afschaffing van de roamingskost.

Hier kan je telecommunicatie in het buitenland bespreken
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

@Hierboven: fout.
Als je in Spanje naar een EU geregulariseerd nummer belt, kost het je evenveel als dat je in België lokaal zou bellen.
Enkel als je uit België internationaal belt, betaal je de extra kosten van een internationaal gesprek.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

woutervh schreef:
proximusboyke schreef:ben ik nu verkeerd of moneytalk


ze zeggen in hun arikel ;

Hou er ook rekening mee dat - ondanks de afschaffing van de roamingkosten in de EU - bellen naar een lokaal nummer in het buitenland duur blijft. Wanneer je dus bijvoorbeeld in Spanje een tafeltje wil reserveren in een populair restaurant, en daarvoor met je Belgisch gsm-abonnement naar een Spaans nummer belt, zal je nog altijd een dure internationale verbinding aangerekend worden.


iki ben bijna zeker dat het gratis is

http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... 76083.html
Wel, als je van België naar Spanje belt, heb je toch ook een internationaal gesprek met de bijhorende kosten? Deze zullen dus gelijk zijn.

Verder is de databundel van TIC mobile ook niet geldig in het buitenland. Maar duidelijk gecommuniceerd was dit anders niet...


nee er staat je bent in spanje je belt ene restaurant in spanje lokaal nr met belgische gsm betaal je internationale verbindin dat klopt toch nie ?
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Klopt inderdaad niet. Een gesprek in een EU-land (anders dan België) waarbij je belt naar een Europees land moet aangerekend worden aan lokale tarieven alsof je van een BE-nummer naar een BE-nummer belt.
Vanuit België bellen naar een Europees land wordt wel tegen internationale tarieven verrekend.

Als zij een internationale kost vragen terwijl je buiten België bent, maar in de EU, dan zijn ze in fout.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Maw, onduidelijkheid troef
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

jnsvr schreef:Als een simkaart voorheen niet buiten België werkte moet dat niet plots wel het geval zijn.
In dit geval worden formules aangepast naar een situatie waar roaming nu niet meer mogelijk is, wat het omzeilen is van roam like at home.
De bedoeling van de Europese "roam like at home" regeling was om te vermijden dat reizigers bij thuiskomt een onverwachte en absurd dure rekening gepresenteerd krijgen voor het roamen in het buitenland.
Met een kaartje waarmee je in het buitenland niet kan roamen, is dat probleem toch ook opgelost:
Als je niet kan roamen, kan je ook geen onverwachte rekening meer krijgen :-)
proximusboyke schreef:ben ik nu verkeerd of moneytalk
Moneytalk is helemaal verkeerd.
Ze zouden zich beter goed informeren voor ze zo'n zever voor waarheid verkopen.
proximusboyke schreef:iki ben bijna zeker dat het gratis is
Niets is gratis :-(
Het is wel aan het lokale tarief, met andere woorden:
  • - inbegrepen in de minuten van je (nationale) belbundel.
    - aan dezelfde prijs per minuut zoals de nationale gesprekken - indien je belbundel opgebruikt is.
PS - In sommige gevallen kan dat véél meer dan het oude systeem, waarbij er een cap was van 22 cent/min binnen Europa.
woutervh schreef:Wel, als je van België naar Spanje belt, heb je toch ook een internationaal gesprek met de bijhorende kosten? Deze zullen dus gelijk zijn.
STOP STOP STOP aub met verkeerde info te verspreiden :oops: .
  • - "Roam like at home" wil niet zeggen dat je in het buitenland hetzelfde betaalt alsof je dat nummer vanuit België zou bellen.
    - "Roam like at home" wil wel zeggen dat je binnen Europa hetzelfde zal betalen als een lokaal gesprek in België (dus inbegrepen in jouw nationale belbundel).
woutervh schreef:Maw, onduidelijkheid troef
Onduidelijkheid is vooral veroorzaakt door mensen die verkeerde info blijven geven :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

gratis was verkeerd, ik bedoelde uit de bundel. en niet appart te betalen.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:
woutervh schreef:Maw, onduidelijkheid troef
Onduidelijkheid is vooral veroorzaakt door mensen die verkeerde info blijven geven :-( .
Sorry Philippe, maar volgens mij zit je er zelf ook (gedeeltelijk) naast.
Wat data betreft gaat het plaatje in ieder geval al niet op dat data sowieso van de bundel gaat, zelfs als je gaat roamen. Intussen al voldoende voorbeelden hiervan (tic, lyca) waar bundel enkel in België geldig is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Mijn antwoord had betrekking op bellen :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:Mijn antwoord had betrekking op bellen :wink:
Waarom voor bellen wel en data niet? Ik had ook op voorhand gevraagd bij TIC of de databundel ook zou geldig zijn in het buitenland. Na het vervallen van roamingkosten ging dit het geval zijn was het antwoord. Wat nu dus niet het geval blijkt te zijn.
Ik blijf er bij, onduidelijkheid troef! :-p
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als operatoren zich niet aan de regels houden, moeten de nationale toezichthouders tussen komen.

Op de Europese "roam like at home" regels zijn er wel enkele uitzonderingen:
  • Voor data kunnen de operatoren - onder bepaalde omstandigheden - een limiet opleggen. Maar dat is vooral van toepassing voor de abonnementen met onbeperkte data, of zeer goedkope data (heel veel data). In deze gevallen mogen operatoren limieten instellen, of kosten aanrekenen voor het overschrijden van de roaming volumes.
    Gezien er in België (voor zover ik weet) geen onbeperkte mobiele data abonnementen bestaan, zal dat voor ons niet van toepassing zijn.
  • Voor gesprekken en sms telt deze uitzondering niet (met andere woorden: een abonnement met onbeperkt bellen of sms, is ook onbeperkt bellen/sms tijdens roaming!)
  • In bepaalde omstandigheden kunnen operatoren uitzonderingen vragen via hun nationale toezichthouders.
Belgische operatoren die zich niet aan de regels houden, moeten op de vingers getikt worden door het BIPT!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fred_be9300
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 nov 2005, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 12 keer

woutervh schreef:
philippe_d schreef:Mijn antwoord had betrekking op bellen :wink:
Waarom voor bellen wel en data niet? Ik had ook op voorhand gevraagd bij TIC of de databundel ook zou geldig zijn in het buitenland. Na het vervallen van roamingkosten ging dit het geval zijn was het antwoord. Wat nu dus niet het geval blijkt te zijn.
Ik blijf er bij, onduidelijkheid troef! :-p
Ben het eens met de recente antwoorden van philippe_d.

De enige onduidelijkheid is voornamelijk rond enkele kleine prijsvechters die via data & bel bundels geven bij prepaid abonnementen, welke enkel in België bruikbaar zijn. Blijft de vraag of ze ofwel de EU wet moedwillig omzeilen, en hopelijk worden teruggevloten, ofwel of ze toch een gaatje in de EU wet hebben gevonden (een uitzondering voor prepaid???)

Alle doorsnee en fysieke operatoren hebben die uitzondering niet. Hopelijk komt er snel een reactie van EU of van BIPT.om de laatste onduidelijkheid weg te werken.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog nieuwsbronnen die foute informatie verspreiden :(
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

philippe_d schreef:
liger schreef:Als je iemand belt die een buitenlandse nummer heeft, maar zich momenteel wel in Belgie bevindt. Ik kreeg een belachelijke factuur van 1euro/min (proximus)
Daarentegen als die persoon zich in zijn eigen land bevindt is het een heel gunstig tarief.
Dat kan niet.
ik was niet aan het hypotheseren, dat is werkelijk waarvoor ik een factuur had gekregen
Als je vanuit België naar een buitenlands nummer betreft, betaal je het tarief voor deze bestemming, ongeacht of deze persoon zich in België bevindt, in zijn eigen land, of daarbuiten.
Dat is altijd zo geweest bij alle providers, en dat zal met de free roaming niet veranderen.
liger schreef:Zelfde als ik zich in buitenland bevind en buitenlandse nummer van zelfde land bel.
Als jij in het buitenland bent, betaalde je (voor de free roaming) het normale tarief met daar bovenop een roaming toeslag.
Maar dit werd door de Europese regels beperkt tot 19 cent/minuut + BTW = ca 22 cent/minuut.

Na de free roaming zal je hiervoor het lokale tarief betalen (zoals je in België een Belgisch nummer belt).
Dit kan in sommige gevallen véél duurder zijn dan voor de free roaming, gezien er nu geen maximum meer is :-( .
Bijvoorbeeld: Mobile Vikings tarief buiten bundel voor een lokaal gesprek is 40 cent/minuut

"Free roaming" is misschien een goede zaak voor data, maar is absoluut géén geschenk voor gesprekken :oops: .
liger schreef:Ik vraag mij dus af met gratis roaming betekent het ook dat je gratis belt naar buitenlandse nummer die zich in Belgie bevindt?
Zoals hierboven uitgelegd, maakt het niets uit waar de persoon met buitenlands nummer zich bevindt.
  • - als jij zelf in België bent, zal jet het internationale tarief betalen.
    - als jij zelf aan het roamen bent in Europa, zal je het "lokale" tarief betalen.
Ik wil graag wel tekst zien waar staat dat "roam like at home" ook betrekking heeft op bellen vanuit eigen land. Nog niet kunnen vinden, in tegendeel:

You can Roam Like at Home whenever you are in an EU country other than the country where you actually live (your effective home).
Komt van hier
https://ec.europa.eu/digital-single-mar ... -roam-home
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Roam like at home heeft inderdaad geen betrekking op bellen vanuit eigen land. Want dat is geen roaming, en dus niet gereguleerd.
Heeft iemand het tegendeel beweerd :-( ?
liger schreef:ik was niet aan het hypotheseren, dat is werkelijk waarvoor ik een factuur had gekregen
Jij beeerde het volgende:
liger schreef:1) Als je iemand belt die een buitenlandse nummer heeft, maar zich momenteel wel in Belgie bevindt. Ik kreeg een belachelijke factuur van 1euro/min (proximus)
2) Daarentegen als die persoon zich in zijn eigen land bevindt is het een heel gunstig tarief.
De eerste lijn kan juist zijn: als 1euro/min de prijs is bij Proximus om naar een buitenlands nummer te bellen
De 2de bewering is onjuist. Als die persoon zich in eigen landt bevindt zal dat dezelfde prijs zijn, dus ook 1euro/min ...
Vandaar mijn antwoord: dat kan niet. :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pevepe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 7 keer

Hoe zit het na de afschaffing van de roamingkosten als 2 personen met een Belgisch nummer naar mekaar bellen en zich beiden in Frankrijk bevinden?
Persoon 1 belt naar 2.
1 belt uit het buitenland naar zijn thuisland en betaalt dus het basistarief (geen roamingkosten)
2 ontvangt in principe een oproep uit zijn thuisland terwijl hij zich in het buitenland bevindt. Moet hij dan nog steeds het gedeelte van de kosten betalen?

[Mod]
Echt onnodig om telkens terug een nieuwe topic te openen met dezelfde vragen
Post verplaatst naar bestaande topic
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Gelieve bovenstaande posts eens te herlezen, je vindt beslist het antwoord op je vragen :-) .
pevepe schreef:1 belt uit het buitenland naar zijn thuisland en betaalt dus het basistarief (geen roamingkosten)
Of hij naar zijn thuisland belt, of naar eender welk ander Europees land maakt niets uit.
Hij betaalt het tarief van een lokaal gesprek in België. In principe komt het van zijn binnenlandse bundel.
pevepe schreef:2 ontvangt in principe een oproep uit zijn thuisland terwijl hij zich in het buitenland bevindt. Moet hij dan nog steeds het gedeelte van de kosten betalen?
Of hij een oproep vanuit het thuisland ontvangt, of vanuit eerder welk land in de wereld maakt geen verschil.
Of hij zich in het thuisland bevindt, of in eender welk Europees land, maakt ook niet uit.
Simpel: sedert de afschaffing van de roamingkosten, betaalt hij dus geen roamingkosten meer :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Waarom moet dit allemaal zo ingewikkeld gemaakt worden? Het is echt zeer eenvoudig en duidelijk.

- Ben je in België en bel je naar een buitenlands nummer, dan betaal je bij voor dat internationaal nummer (ook al zou die persoon zich in België bevinden, dat is compleet irrelevant).
- Ben je buiten België (maar in de EU natuurlijk) dan kan je naar EENDER WELK EU-nummer bellen binnen je bundel (of van je beltegoed aan het tarief alsof je naar een Belgisch nummer zou bellen binnen België).
- Gesprekken ontvangen is in heel de EU gratis. Vanwaar dat gesprek ook mag komen.

Zo eenvoudig is het en zo is het altijd al geweest met roamingpakketten.
PHENOM
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 18 sep 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf2017072 ... gn=seeding

Leuk artikel.
Wanneer gaat men eens leren eigen verantwoordelijkheid te nemen? Klinkt cru maar komaan zeg.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Als uw gsm connecteert op een Turks netwerk, dan is het normaal dat je de kosten van dat Turks netwerk betaalt. Belachelijk advies dan ook weer van Test Aankoop.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Fallschirmjaeger schreef:Als uw gsm connecteert op een Turks netwerk, dan is het normaal dat je de kosten van dat Turks netwerk betaalt. Belachelijk advies dan ook weer van Test Aankoop.
irrelevant
ge bevindt u in de EU = geen roamingkosten

Of uw gsm connecteert met een W-Vlaamst, Turks, Duits of Chinese mast kunt ge als klant onmogelijk weten en is ook uw verantwoordelijkheid niet.
als de klant kan aantonen dat 'm ene hotelletje in Grienkald heeft geboekt moet Telenet die kost laten vallen en dat probleem met de Griekse telecomoperator oplossen
jimghw
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2004, 11:31
Bedankt: 12 keer

Niet akkoord, je krijgt duidelijk een sms't waarin je verteld wordt dat je met een Turks netwerk geconnecteerd bent, hier staan ook de tarieven in vermeld... Achteraf moet je dan niet gaan klagen!
barttech
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 aug 2013, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Je weet perfect als klant op welke netwerk je zit want je krijgt altijd een sms met wat de koste zijn

Daarom is het beter als je ergens opreis bent uw gsm op manuel te zetten op een netwerk . (Enkel nodig als je op grens zit met een niet eu land )
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Vroeger kon je roaming afzetten op je GSM.
Misschien moet er een nieuwe optie komen op de GSM's om "niet EU roaming" te kunnen afzetten?

In theorie hadden ze moeten weten dat ze op een niet Europees netwerk zaten (vooral na het krijgen van een sms), maar ik begrijp ook wel dat ze ervan uitgingen dat ze zich in Griekenland bevonden ...

Dit probleem deed zich vroeger toch ook voor in de grensgebieden? Het probleem heeft zich nu gewoon verlegd naar de Europese buitengrens :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Dit voorstel heb ik ook doorgegeven aan Proximus om in de MyProximus-app deze uitschakel optie te voorzien.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Dat geval van eiland dichtbij Turkije: duidelijk dat Turkse telecom zendmasten op het strand heeft gezet gericht op dat eiland . Zo kan er extra geld afgeroomd worden.
EU operatoren zijn gelukkig want zo verdienen ze ook meer.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

1207 schreef:
Fallschirmjaeger schreef:Als uw gsm connecteert op een Turks netwerk, dan is het normaal dat je de kosten van dat Turks netwerk betaalt. Belachelijk advies dan ook weer van Test Aankoop.
irrelevant
ge bevindt u in de EU = geen roamingkosten

Of uw gsm connecteert met een W-Vlaamst, Turks, Duits of Chinese mast kunt ge als klant onmogelijk weten en is ook uw verantwoordelijkheid niet.
als de klant kan aantonen dat 'm ene hotelletje in Grienkald heeft geboekt moet Telenet die kost laten vallen en dat probleem met de Griekse telecomoperator oplossen
Dus omgekeerd moet dan ook? Ik heb nog steeds dekking van Proximus tot in Hulst en heb daar jarenlang van geprofiteerd door nationaal ipv roaming te bellen.
Net zoals je in Zwitserland aan de Franse/Oostenrijkse/Italiaanse grens soms ook nog dekking had van dat land in kwestie en dus de EU tarieven kunt gebruiken ipv de Zwitserse.
Maar aangezien het dan in uw voordeel is, hoor je niemand erover klagen, terwijl deze volgens uw logica ook volledig aangerekend moeten worden (Zwitserland = geen EU = volle pot).

En als klant kunt ge perfect weten met welke mast ge geconnecteerd zijt aangezien de naam van die provider er duidelijk op komt en ge een sms krijgt van uw provider.
Wilt ge niet automatisch verbinden op dat netwerk? Zet dan uw gsm op manuele netwerkselectie en verbind enkel op een Grieks netwerk.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Is er niemand anders die dit een vreemd verhaal vindt? Waarom zou je telefoon verbinding maken met een antenne 30 km verder? Staan er op Lesbos geen Griekse antennes? Als ik in Calais op Cap Blanc Nez naar netwerken scan, dan vindt mijn telefoon ook de Britse netwerken, maar ik geraak er niet mee verbonden omdat de afstand te groot is (heeft iets te maken met latency en/of het zendvermogen van de telefoon zelf dacht ik). Nochtans is dat ook nog geen 35 km.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

nickz schreef:Is er niemand anders die dit een vreemd verhaal vindt? Waarom zou je telefoon verbinding maken met een antenne 30 km verder?
Hangt ervan af waar je bent op Lesbos:
  • - Aan de noordkust is de afstand naar Turkije waarschijnlijk maar 10 km.
    - En de ganse Oostkust ligt ook maar op 20 km van Turkije.
Volgens mij kan het dus wel goed zijn, dat je ongewild op een Turkse mast verbindt?

En blijkbaar is het probleem er gekend, gezien de betroffen familie - volgens het artikel - door een hotelmedewerker aangemaand werd om toch op te letten met hun mobiele dataverbruik (en ze het dan ook gemerkt hebben dat ze met een Turkse operator verbonden waren) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Fallschirmjaeger schreef: En als klant kunt ge perfect weten met welke mast ge geconnecteerd zijt.
klopt, maar is dat relevant?
de wet is duidelijk

geen roamingkosten voor EU Burgers in de EU, er wordt niet gesproken over masten en andere technische details, nergens lees ik dat klanten rekening zouden moeten houden met welke mast waar dan ook staat. Belgische burgers in een ander EU land betekent geen roamingkosten.

dit is een zuiver technisch probleem voor de telecomoperatoren.
Indien Telenet extra kosten zou hebben omdat alles via Turkse masten, ipv Griekse masten, verlopen si dan moeten zij dit uitklaren met hun collega's in Turkije en Griekenland.

wat de Belgische klanten in Griekenland betreft moet telenet gewoon die roamingkost laten vallen (zolang het gezin kan aantonen dat ze niet in Turkije zaten). Telenet gaat in de fout als zij die kosten doorrekenen.

gewoon uw paraplu opentrekken met," ge zag die Turkse tekens staan dus eigen schuld", is net iets te makkelijk
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Dus vroeger, toen Roam like at home nog niet bestond, en je bevond je in België op de grens maar was verbonden met een Nederlandse mast, moest de operator dat ook maar refunden? Slaat werkelijk nergens op.
Het gebied België is nu uitgebreid tot EU. Als je daar op de grens opnieuw met een buitenlands netwerk verbindt ben je technisch dus verbonden buiten de EU en gelden er andere overeenkomsten.
Probleem nu is dat vroeger de roaming schakelaar kon verhinderen dat je in het buitenland met data verbinding maakt terwijl zulke schakelaar niet voor EU/non-EU bestaat.
Telenet is geheel niet in fout en zolang de operator de correcte waarschuwingssms stuurt en je naïef bent om die te negeren is het de verantwoordelijkheid van de gebruiker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 maa 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

barttech schreef:Je weet perfect als klant op welke netwerk je zit want je krijgt altijd een sms met wat de koste zijn
Wij bevinden ons nu in Italië en zijn met de auto geweest. We hebben een smsje gekregen in Luxemburg, in Frankrijk en hier in Italië. Toen we door Zwitserland reden niets gekregen. 'Toevallig' in het enige land dat niet onder deze roaming-wetgeving valt?
jnsvr schreef:Probleem nu is dat vroeger de roaming schakelaar kon verhinderen dat je in het buitenland met data verbinding maakt terwijl zulke schakelaar niet voor EU/non-EU bestaat.
En die zie ik er ook niet snel komen in smartphones. Er is teveel waar rekening mee moet worden gehouden (Orange bijv. geldt Monaco wel en Zwitserland niet, terwijl omgekeerd bij Mobile Vikings. Als ze zo met alle Europese operatoren moeten rekening houden is dat onhaalbaar). Zou wel handig zijn moesten de operatoren dit zelf voorzien in hun app/klantenzone.

Die mensen die roamingkosten hebben gehad op dat Griekse eiland omdat ze met een Turkse mast werden verbonden, dat wordt nu door de media in de belangstelling gezet als zijnde een 'nieuw' probleem met de nieuwe roamingwet maar zo nieuw is dit toch niet?
OK, mensen zullen nu hun roaming meer laten aanstaan in Europa. Maar voor die wet was Turkije toch ook tegen een opmerkelijk duurder tarief dan Europa?
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:Hangt ervan af waar je bent op Lesbos:
  • - Aan de noordkust is de afstand naar Turkije waarschijnlijk maar 10 km.
    - En de ganse Oostkust ligt ook maar op 20 km van Turkije.
Volgens mij kan het dus wel goed zijn, dat je ongewild op een Turkse mast verbindt?

En blijkbaar is het probleem er gekend, gezien de betroffen familie - volgens het artikel - door een hotelmedewerker aangemaand werd om toch op te letten met hun mobiele dataverbruik (en ze het dan ook gemerkt hebben dat ze met een Turkse operator verbonden waren) ...
Kan daar inderdaad perfect,, afstanden van 15km of minder, beide kanten heuvels van boven de 100m, langs Turkse kant ideaal voor zendmast om kustgebied te bestrijken en als ze op Lesbos ook wat in heuvelgebied zaten of wat minder dicht bij Griekse masten zaten, was Turks signaal mss. het sterkst. Niet toevallig dat hotelpersoneel er over sprak..

Zit momenteel oostelijk van Malaga, vlak bij de kust op ruim 400m hoogte en zie 2 Marokkaanse providers, gelijkaardige heuvels ginder zodat de +/-170 km nog net binnen 'line of sight' valt en zie zelfs 2 Algerijnse providers op minimum 250km (wat theoretisch eigenlijk te ver is voor ontvangst). Connecteren lukt evenwel niet (al goed :-) ).
Maar er gaan zich zeker en vast nog farcen voordoen in grensgebieden zoals sommige Griekse eilanden, rond Zwitserland, etc. Geen aandacht besteden aan de tarief-sms en prijs....
tommekentom schreef:Toen we door Zwitserland reden niets gekregen.
Heb dat, als ik me goed herinner, in het verleden ook al eens meegemaakt, naar buitenland gaan en niks sms gezien....
PHENOM
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 18 sep 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

1207 schreef:
Fallschirmjaeger schreef: En als klant kunt ge perfect weten met welke mast ge geconnecteerd zijt.
klopt, maar is dat relevant?
de wet is duidelijk

geen roamingkosten voor EU Burgers in de EU, er wordt niet gesproken over masten en andere technische details, nergens lees ik dat klanten rekening zouden moeten houden met welke mast waar dan ook staat. Belgische burgers in een ander EU land betekent geen roamingkosten.

dit is een zuiver technisch probleem voor de telecomoperatoren.
Indien Telenet extra kosten zou hebben omdat alles via Turkse masten, ipv Griekse masten, verlopen si dan moeten zij dit uitklaren met hun collega's in Turkije en Griekenland.

wat de Belgische klanten in Griekenland betreft moet telenet gewoon die roamingkost laten vallen (zolang het gezin kan aantonen dat ze niet in Turkije zaten). Telenet gaat in de fout als zij die kosten doorrekenen.

gewoon uw paraplu opentrekken met," ge zag die Turkse tekens staan dus eigen schuld", is net iets te makkelijk

De wet houdt geen rekening met de realiteit.
Het is en blijft ook. Zolang ge met een EUROPEES netwerk verbonden zijt, betaalt ge geen roamingkosten meer en kan je (indien dit inbegrepen is) je bundel gebruiken. Zodra je met een buitenlands netwerk (lees: Niet-Europees) verbonden bent ben je zogezegd niet meer in Europa en worden er dus extra kosten aangerekend.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

barttech schreef: Wij bevinden ons nu in Italië en zijn met de auto geweest. We hebben een smsje gekregen in Luxemburg, in Frankrijk en hier in Italië. Toen we door Zwitserland reden niets gekregen. 'Toevallig' in het enige land dat niet onder deze roaming-wetgeving valt?
Inderdaad Zwitserland valt buiten de regels en daardoor krijg je geen verwittiging.
Niet verplicht dus doen de operatoren het niet.
Niet klantgericht, maar ja zo kennen we onze tripolistische operatoren. Zonder echte concurrentie spelen ze het Smerig en vuil.
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 maa 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

fvhbrugge schreef:
barttech schreef: Wij bevinden ons nu in Italië en zijn met de auto geweest. We hebben een smsje gekregen in Luxemburg, in Frankrijk en hier in Italië. Toen we door Zwitserland reden niets gekregen. 'Toevallig' in het enige land dat niet onder deze roaming-wetgeving valt?
Inderdaad Zwitserland valt buiten de regels en daardoor krijg je geen verwittiging.
Niet verplicht dus doen de operatoren het niet.
Niet klantgericht, maar ja zo kennen we onze tripolistische operatoren. Zonder echte concurrentie spelen ze het Smerig en vuil.
buiten de Europese unie, is het niet meer verplicht om de smsjes met tarieven te sturen?
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

Is toch simpel, het eiland behoort tot Griekenland, Griekenland behoort tot de EU en dus dienen de regels van de EU gevolgd te worden. Punt andere lijn. Telenet is hier in de fout.
Indien de masten van Turkije te sterk zijn of specifiek gericht op Griekenland om te kunnen graaien, dan moeten alle Europese operatoren maar een steentje bijdragen en zorgen dat de Griekse masten sterk genoeg zijn. Ze moeten dit wel zelf bekostigen en niet terug op de rug van hun klanten verhalen. Telecom in België is al pokkenuur.

Het zal wel zonneklaar zijn, dat dit geen alleenstaand geval zal zijn. Het is wel het eerste die de pers gehaald heeft. Logisch dus dat Telenet probeert zijn been stijf te houden. Want er zullen nog klachten komen. Ik blijf erbij, Telenet dient in dit geval en in alle toekomstige gevallen, de klant tegemoet te komen. Met de bijkomende voorwaarde dat ze uiteindelijk de meerkost niet gaan verhalen op de klant. Nogmaals telecom in dit land is nu al pokkenuur.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Modbreak:
fullquote verwijderd
Muziekbos schreef:Is toch simpel, het eiland behoort tot Griekenland, Griekenland behoort tot de EU en dus dienen de regels van de EU gevolgd te worden. Punt andere lijn. Telenet is hier in de fout.
Indien de masten van Turkije te sterk zijn of specifiek gericht op Griekenland om te kunnen graaien, dan moeten alle Europese operatoren maar een steentje bijdragen en zorgen dat de Griekse masten sterk genoeg zijn. Ze moeten dit wel zelf bekostigen en niet terug op de rug van hun klanten verhalen. Telecom in België is al pokkenuur.

Het zal wel zonneklaar zijn, dat dit geen alleenstaand geval zal zijn. Het is wel het eerste die de pers gehaald heeft. Logisch dus dat Telenet probeert zijn been stijf te houden. Want er zullen nog klachten komen. Ik blijf erbij, Telenet dient in dit geval en in alle toekomstige gevallen, de klant tegemoet te komen. Met de bijkomende voorwaarde dat ze uiteindelijk de meerkost niet gaan verhalen op de klant. Nogmaals telecom in dit land is nu al pokkenuur.
Dus jij beweert dat een mast bij een landsgrens hoort te stoppen? Onmogelijk. Op bepaalde stukken, zal omwille van verschillende redenen het ene netwerk beter te ontvangen zijn dan een ander. EU roamingkosten zijn weggevallen, als je verbindt met een niet-EU mast vervallen dus die voordelen. Simpel. Wat al je met de ene voet in land A staat en in het andere in land B? Dat er toevallig geen roamingkosten meer zijn in het ene land is een financiële verandering, geen technische.


Sent from my iPhone using Tapatalk
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dit is een zinloze welles-nietes discussie
  • De enen zullen blijven beweren dat de regels moeten gelden eigen aan de locatie, en onafhankelijk van de zendmast (in grensgebieden).
  • De anderen begrijpen dat GSM signalen niet stoppen aan de Europese buitengrens, en het dus de verantwoordelijkheid is van de gebruiker.
Jullie beide standpunten zijn genoteerd, verdere discussies dragen niet veel bij, jullie blijven toch bij jullie mening :wink: .

Laat ons deze topic niet verzuren, en verder gebruiken voor als er nog vragen zijn, en/of nieuwe problemen zich voordoen ten gevolge van de afschaffing van de roaming kosten in Europa ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Muziekbos schreef:Is toch simpel, het eiland behoort tot Griekenland, Griekenland behoort tot de EU en dus dienen de regels van de EU gevolgd te worden. Punt andere lijn. Telenet is hier in de fout.
Indien de masten van Turkije te sterk zijn of specifiek gericht op Griekenland om te kunnen graaien, dan moeten alle Europese operatoren maar een steentje bijdragen en zorgen dat de Griekse masten sterk genoeg zijn. Ze moeten dit wel zelf bekostigen en niet terug op de rug van hun klanten verhalen. Telecom in België is al pokkenuur.

Het zal wel zonneklaar zijn, dat dit geen alleenstaand geval zal zijn. Het is wel het eerste die de pers gehaald heeft. Logisch dus dat Telenet probeert zijn been stijf te houden. Want er zullen nog klachten komen. Ik blijf erbij, Telenet dient in dit geval en in alle toekomstige gevallen, de klant tegemoet te komen. Met de bijkomende voorwaarde dat ze uiteindelijk de meerkost niet gaan verhalen op de klant. Nogmaals telecom in dit land is nu al pokkenuur.
1) Heb jij de Europese wettekst voor u waar er duidelijk sprake is van het land? Voor hetzelfde geld staat er in de tekst dat roam like home enkel van toepassing is indien je verbonden bent met een EU provider. Aangezien je op dat moment niet meer verbonden bent met een EU provider, vervalt op dat moment roam like home.

Ter info: als je op een schip zit in de EU, val je ook niet automatisch onder roam like home.
https://ec.europa.eu/digital-single-mar ... -roam-home
15. Can I use roam like at home on ships within the EU?
As long as you are directly connected to a terrestrial mobile network (e.g. on rivers, lakes or along the coast) yes – otherwise no. EU roaming rules apply only to terrestrial mobile networks. As soon as the services are provided through other types of radio networks, via satellite systems on board of ships or aeroplanes for instance, they are not subject to the binding price caps of the EU.
2) Belgische providers moeten nu al niet alleen meer investeren in de Belgische markt, maar ook het Griekse, Spaanse, Poolse, Bulgaarse, Franse, Italiaanse, Kroatische, Hongaarse, Slovaakse, Letse, Estse, Finse, Litouwse, Roemeense, Oostenrijkse, Lichtensteinse en Noorse netwerk mee onderhouden? Want dat zijn allemaal roam like home landen die grenzen aan een niet roam like home land en dus dezelfde problematiek hebben.
En dan verwacht je nog eens dat ze dit niet gaan doorrekenen aan hun klanten?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Philippe_d

als de Europese wetgeving voorziet dat een Belg in Griekenland geen roamingkosten hoeft te betalen dan is het aan de Europese telecomoperatoren om dit na te leven en toe te passen.
In dit geval kun je je er niet vanaf maken met landsgrenzen of een verhaal rond masten of sms'jes of een kustlijn of technische problemen. Het is aan de operatoren om dit op te lossen, ik hou mij aan mijn deel vd overeenkomst, mijn verplichtingen en mijn contract.

Dat dit een lastig technisch probleem is/kan zijn erken ik, dat masten niet aan grenzen stoppen idem, dat dit problemen oplevert in landen als Zwitserland weet ik, net zoals territoriale wateren een probleem kunnen zijn. Zoals gezegd, I don't care en het zorgt er zeker niet voor dat ik binnen de EU afstand zou moeten doen van mijn rechten.

bevind ik mij in EU dan mag, in mijn geval proximus, mij geen roamingkosten aanrekenen. Doen ze dat wel dan overtreden ze de wet.
Al de rest is zever, ik wil gerust een stuk vd de bewijslast op mij nemen en de rekening van die Cappuccino in de buurt vd Zwitserse grens doorsturen.
PHENOM
Plus Member
Plus Member
Berichten: 139
Lid geworden op: 18 sep 2016, 13:14
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Modbreak:
fullquote verwijderd
1207 schreef:Philippe_d

als de Europese wetgeving voorziet dat een Belg in Griekenland geen roamingkosten hoeft te betalen dan is het aan de Europese telecomoperatoren om dit na te leven en toe te passen.
In dit geval kun je je er niet vanaf maken met landsgrenzen of een verhaal rond masten of sms'jes of een kustlijn of technische problemen. Het is aan de operatoren om dit op te lossen, ik hou mij aan mijn deel vd overeenkomst, mijn verplichtingen en mijn contract.

Dat dit een lastig technisch probleem is/kan zijn erken ik, dat masten niet aan grenzen stoppen idem, dat dit problemen oplevert in landen als Zwitserland weet ik, net zoals territoriale wateren een probleem kunnen zijn. Zoals gezegd, I don't care en het zorgt er zeker niet voor dat ik binnen de EU afstand zou moeten doen van mijn rechten.

bevind ik mij in EU dan mag, in mijn geval proximus, mij geen roamingkosten aanrekenen. Doen ze dat wel dan overtreden ze de wet.
Al de rest is zever, ik wil gerust een stuk vd de bewijslast op mij nemen en de rekening van die Cappuccino in de buurt vd Zwitserse grens doorsturen.
Proximus overtreed de wet niet aangezien je met een MAST buiten de EU verbonden bent. M.a.w. je bevindt je technisch gezien buiten de EU ookal ben je fysiek in de EU. Er zijn blijkbaar enkele zone's die hier buiten vallen maar zodra je met een mast van een niet EU land verbonden bent ben je technisch gezien ook niet meer in de EU, hoe cru het ook mag klinken.
Zelfde probleem is ook op bijvoorbeeld Cyprus.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”