[Bulgarije] Gezocht : ervaringen mobiel internet in Bulgarije

Hier kan je telecommunicatie in het buitenland bespreken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

In september ga ik naar Bulgarije voor de wereldkampioenschappen ARDF/Vossenjacht (http://ardf2016.com/).
Iemand die ervaring heeft met mobiel internet daar? Liefst met prepaid kaartjes die we nu reeds kunnen bestellen of welke we kunnen kopen direct op de luchthaven. We moeten namelijk vanuit Varna nog 500km rijden tot de eindbestemming en dan is mobiel internet (Waze) wel handig :-)

PS : liefst een provider die het toe laat om de SIM te plaatsen in een MiFi en zo met meerdere personen te delen (tethering). Zou ongeveer een 5GB nodig hebben. 3G of 4G coverage in Albena is een must.

Bedankt!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2520
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Ik heb net iemand van Bulgarije gevraagd ivm mobiel internet. En dit is wat die te zeggen had:
1) In het algemeen is netwerkkwaliteit best slecht. Zowel bij grote als kleine providers (Vivacom en Max bv.). In steden waar kleine providers aanwezig zijn, zijn ze wel een pak beter dan de grote providers qua snelheid & stabiliteit. Maar die kleine providers zijn 4G only, dus ga je erbuiten, heb je een probleem.
Gezien je Waze nodig hebt, denk ik dat je zeker een van de 3 grote providers zal moeten gebruiken.
2) Hou rekening met bureaucratie. Hoewel SIMs redelijk wijd verkocht worden, moet je rekening houden met registratie van de SIM en soms kan activatie uitlopen en klantendienst spreekt 0,0 Engels. Dus je zal dan een local moeten vinden die voor je naar klantendiens wilt bellen om je te helpen bij activatieproblemen.
3) 4G is afhankelijk van abonnement.
4) Voor gebruik in Mifi, is het bijna zeker beter om een speciale data-sim te nemen (bestemd voor tablets/modems). De prijzen zijn ook wat beter daarvoor.
5) Telenor werd aangeraden wegens minste problemen. Hun coverage is iets minder, maar blijkt stabieler te zijn.
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Hey,

Ik kom net van Bulgarije ( 2 weken daar geweest )

je hebt:


Vivacom – stationary and mobile telephone services (http://www.vivacom.bg)
Mtel – stationary and mobile telephone services (http://www.mtel.bg)
Globul – stationary and mobile telephone services (http://www.globul.bg)

+ max telecom en bulsatcom alleen 4G providers

prepaid info wiki: http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/wiki/Bulgaria

Vivacom heeft in de grotere steden 4G
Telenor heb ik nergens 4G gehad

* Bundels: er zijn veel keuzes daar ik dacht voor +/- 10lev had je daar al +10GB mobiel

Het beste wat je doet is een winkel van Telenor of vivacom binnengaan in varna ( bvb in winkelstraat of de grand mall daar[=shoppingcenter]
=>> Je vraagt een data sim kaart en je zegt het is voor X-dagen is en vraagt of dit in een Mifi mag!

Ik zat zelf in Albena(fish fish) regio 2 weken, telenor had daar GEEN 4G alleen H(3G) was wel zeer traag maar wel 100% bereik daar van telenor
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 12:38, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Uiteindelijk heb ik mijn Mobistar abo gebruikt om van Sofia te rijden tot Albena. Aan 6 eurocent/MB viel dit nog wel mee voor enkel Waze te gebruiken.

In Albena zelf heb ik gebruik gemaakt van Vivacom, welke in de plaatselijke ALDO supermarkt verkocht werd. Als je kiest voor de prepaid formule "Viva International" heb je 1GB (+25belminuten in EU) voor 6BGN ofwel 3 euro. Geen registratie nodig overigens.

Vervolgens zijn er volgende topup mogelijkheden:
- 10BGN (5 euro) voor 30 belminuten + 1.5GB
- 20BGN (10 euro) voor 100 minuten + 3GB
- 50 BGN (25 euro) voor 300 minuten + 6GB

Zoals je kan zien is het eigenlijk véél goedkoper om als je enkel data nodig hebt, gewoon telkens een nieuwe SIM kaar te kopen.
In Albena hadden wij continue 4G met Vivacom alsook met Mtel en Telenor op onze GSM (data stond uit). Eens je in het binnenland gaat zie je inderdaad meer 3G maar toch vaak met acceptabele snelheden (8mbit down - 2mbit up).

Als er binnenkort nog iemand naar Bulgarije gaat en die wilt een SIMkaart met nog iets van een 500MB op : laat maar weten!

Wat de ARDF wedstrijd betreft : Ik heb mezelf overtroffen. Het was mijn doel om niet als laatste te eindigen. En daar ben ik in geslaagd :D

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”