Goedkoop bellen vanuit België naar Griekenland en omgekeerd

Hier kan je telecommunicatie in het buitenland bespreken
Plaats reactie
dimitri11
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 nov 2009, 22:55

Beste,

ik ben op zoek naar een oplossing voor volgende situatie: mijn vader verblijft vaak in Griekenland en ik woon in België. Hij gebruikt een grieks prepaid systeem, maar het valt nogal duur uit om mekaar te bellen. Hoe kan hij mij vanuit Griekenland goedkoop bereiken en omgekeerd? Men heeft mij verteld dat Ortel perfect is in deze situatie. https://www.ortelmobile.be/nl/tarieven/detail/GR Ik zou hem dan zoeen prepaid kaart opsturen die hij daar als tweede sim kan gebruiken in zijn toestel (samen met de Griekse kaart). Ikzelf gebruik Mobile Vikings maar kan dit eventueel ook aanpassen indien nodig.

Is ortel de beste oplossing of zijn er andere en betere oplossingen?

Alvast bedankt voor jullie respons!
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 46 keer

Beiden Skype downloaden en zo bellen.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

of via voip
met freevoipdeal betaal je bvb 0.011€ vanuit griekenland en vanuit belgie 0.012€ en als je binnen de 120 dagen oplaad voor 10€ bel je gratis naar de vaste nrs
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Even aansluiten hier.

Die voip bedrijfjes kan je ook in call-back gebruiken.
Op een of andere manier geef je 2 telefoonnummers door en de 2 worden opgebeld en via het reguliere gsm of vaste telefoonnet met elkaar verbonden.

Wat heb je nodig
Pre-paid tegoed bij die voip
Een browser of smartphone met internet (edge, 3g of wifi om 2 telnr door te sturen)
Op de smartphone kan je met een app werken in plaats van een browser.

De kosten.
Van het geld dat je uitgeeft aan de voip moet deze laatste BTW afdragen en kosten betalen aan de bank om zijn geld te krijgen. Hetgeen overblijft is bel of smskrediet. Reken voor t gemak dat je 25% meer betaalt dan wat je aan belkrediet hebt. Wil je het uitproberen dan kan dat met een betalende sms van 4 of 8€ waar je slechts de helft aan belkrediet hebt.

En nu welke voip, er zijn er meer dan 25 onder de dellmont/betamaxvleugel.
Bij cosmovoip rekenen ze 3,9ct connectiekost en 0,1ct/min voor een belgische lijn (vast of mobiel) en voor de griekse lijn 0,1ct/min vaste lijn en 0,5ct/min voor de mobiele lijn.
Stel dus dat je 1u zou bellen tussen een BE gsm en een GR gsm dan is de kost
3,9 + 60*0,1 + 60*0,5 = 39,9ct + BTW en betaalkost kom je op iets van 0,50€ voor een uurtje bellen aan 1 stuk met 2 gsm waarmee je niet verbonden bent aan een PC of vaste lijn.
dimitri11
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 nov 2009, 22:55

Hallo,

bedankt alvast voor de reacties. Mijn vader is niet onderlegd in het gebruik van pc en dergelijke. Is die voip oplossing niet te ingewikkeld. Als ik het begrijp moet hij en ik enkel daar een app voor downloaden? Een oplossing met simkaart bestaat er niet?

Alvast bedankt! :-)
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

je kan via gsm met voip bellen hé, enkel wifi nodig
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

dimitri11 schreef:Hallo,

Als ik het begrijp moet hij en ik enkel daar een app voor downloaden?

Alvast bedankt! :-)
CSimple is een goeie.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

dimitri11 schreef:Hallo,

bedankt alvast voor de reacties. Mijn vader is niet onderlegd in het gebruik van pc en dergelijke. Is die voip oplossing niet te ingewikkeld. Als ik het begrijp moet hij en ik enkel daar een app voor downloaden? Een oplossing met simkaart bestaat er niet?

Alvast bedankt! :-)
Jij kunt alvast enkele dingen doen in zijn plaats
zorgen dat je een account hebt op cosmovoip.com en voor het belkrediet zorgen.
Daarna moeten jij en je pa een app downloaden welke je ook via cosmovoip kunt vinden en je accountgegevens invullen (je kunt allebei met dezelfde account werken)
dan registreer je best beide gsmnummers, jijzelf kunt dit doen voor jezelf, voor je pa kan je dit best doen terwijl je samen eens aan het telefoneren bent
na het invoeren van je gsmnummer in een browser sturen ze je een code naar dat nummer dat je moet invoeren.

om te bellen is het app starten
de contactpersoon opsnorrren onder favorieten of personen (in de app)
onderaan icoontje call-back drukken en bellen
je wordt opgebeld en na een poos hoor je het rinkelen aan de andere kant en als ze opnemen dan kan je urenlang bellen voor weinig geld

en voor later, in diezelfde app kan je elkaar ook goedkoper sms-sen, maar dat is voor later
dimitri11
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 nov 2009, 22:55

ok,

ik begin het systeem wat te begrijpen. Heb wel nog een vraag ivm het benodigde mobiele internet. Ik heb nu een mobile vikings sim kaart waar ik af en toe geld op zet. Met die voip heb je eigenlijk alleen mobiel internet nodig? Wordt dat ook aangeboden door freevoipDeal of kan ik dat goedkoop aanschaffen bij mobile vikings of andere belgische provider (zonder nummer te verliezen)?

MVG
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hetgeen die app eigenlijk doet us hetzelfde als wat je manueel doet in de browser:
Inloggen onder uw account
Uw nummer en het nummer naar wie je wil bellen doorsturen.
En dat is alles wat je maar nodig hebt van internet. Hooguit een 100 karakters.
Het gesprek verloopt via uw gsm want beide partijen worden gebeld.

Ja dit kan ook met freevoipdeal (ten opzichte van cosmovoip)
Kosten gsm BE is 0,9 ipv 0,1ct/min
Kosten gsm GR is 1 ipv 0,5 ct/min
Echter naar vaste lijnen is het gratis, buiten de connectiekost indien je elke 120d 10€(+BTW en betaalkost) opwaardeert.
Uiteindelijk kruipt daar veel geld in wat je bijna niet kan opgebruiken

O ja waarom spreek ik altijd van belkrediet waarop nog BTW en bankkosten komen: de BTW die betaalt moet worden is de BTW voet van het land waar de betaling wordt uitgevoerd en de bank of betaalkost hangt af van welk betaalmiddel je gebruikt. Gezien de vele mogelijkheden moeilijk te omschrijven. Om uit te testen kan je ook betalen per sms voor 2€ belkrediet betaal je 4€, voor 4€ betaal je 8€. Eenmaal je belkrediet hoger is dan 5€ kan je even niet meer met sms betalen.
Kan ook handig zijn als je toch teveel pre-paid belkrediet hebt.

O ja greece gsm's kan je niet opwaarderen met voip belkrediet, spijtig voor uw pa.
dimitri11
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 nov 2009, 22:55

Beste,

stel nu dat ik enkel voip zou gebruiken ipv een traditionele provider, kan dat? Hoe gaat het praktisch in zijn werk indien ik die app constant zou gaan gebruiken (met natuurlijk realistische kosten indien ik toch nog een Belgische provider nodig zou hebben)?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Enkel voip gaat niet lukken want je hebt een geldig werkende simkaart nodig.
Indien je wifi yer beschikking hebt op de plaats waar je het gesprek wilt starten maakt het niet uit welke provider en hoeveel belkrediet er op je simkaart staat, je moet enkel zorgen dat je simkaart niet vervalt.

Wil je ook om het even waar een gesprek starten dan heb je een beetje internet nodig. Gebruik je zelf weinig mobiel internet dan is de goedkoopste formule goed genoeg. Ik denk dat de S bundel van alditalk 4€ per 30 dagen kost. Gebruik je meer internet dan is er een 8€/1Gb bundel of de 15€/2GB bij mobileviking of de 15€/4GB bij mobistar (internet on mobile). De grote volumes zijn enkel als je mobiel wil surfen, niet nodig om te bellen.
Om te bellen gebruik je de MobileVOIP app te vinden op bv cosmovoip.com
In deze app zoek je je contact of wie je veel belt zet je onder favorieten en je doet een call-back (u laten opbellen om u te laten verbinden met uw contact).
Zo gaat er geen geld van uw simkaart enkel van uw voipaccount.
Zoals het rekenvoorbeeld al gaf zal je voor elk gesprek van 1u naar een gsm in griekenland 0,5€ betalen.

Indien je dit elke dag doet dan kost het je 4€ voor de S bundel bij alditalk en 31*0,5€ totaal 19,5€/maand.

Indien je elke maand 15€ betaalt bij mobilevikings (MV) dan kan je met sms-betaling naar cosmovoip voor zo'n 7,5€ bellen wat betekent dat je al 18 dagen kan bellen zonder bijkomende kosten. Voor 10€ bij MV komt dit overeen met 12 dagen.
Je hebt bij MV je mobiel data er gratis bij.
Wil je elke dag 1u bellen bij MV dan kost het je 10€ bij MV en supplementair 19*0,5 bij cosmo, totaal 18,5€

Bel je niet elke dag of langer of korter dan is de berekening anders en dan ben je met alditalk misschien wel goedkoper af
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik denk dat t nog goedkoper kan.
Je blijft bij MV.
Je zet je mobiel internet aan juist voor je belt.
Zet het af na het gesprek of op het ogenblik dat je opgebeld wordt.
Je betaalt je internetverbruik per Kbyte, dit zal dus 1ct zijn per belbeurt.
Dus 31*0,51 zal de maandelijkse goedkoopste formule zijn. Let wel elke 6 maand zal je bij MV 10€ moeten zetten om een geldige sim kaart te hebben waarvan er 2€ zal weg zijn voor die internetverbindingen.

K zou eens moeten proberen met MV en met de app als in internet uitzet als de oproep binnenkomt.
Alhoewel je internetverbing openhouden tot na de oproep: mail e.a. mogen al 100kByte verbruiken vooraleer het je 1ct kost wat het minimum is dat ze je aanrekenen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

OVH geeft met zijn "ligne sip individuelle" voor 1,20 €/maand quasi onbeperkt bellen naar vaste lijnen in 40 landen (waarbij griekenland)! Hard to beat, lijkt mij...

https://www.ovhtelecom.fr/telephonie/fo ... duelle.xml
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gaardenier
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jul 2013, 17:05
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Wat mij betreft is het allemaal wat ver gezocht.
Met een gewone analoge lijn van Proximus kan je in de daluren naar gans Europa én de VS bellen. 2000 minuten per maand en volledig gratis. In de VS zitten ze in volle werkdag als wij avond hebben.
Om wat met je vader te kletsen kan je toch niet beter hebben? Tussen 17 en 8 uur?!
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik wist niet dat proximus ook actief was in griekenland ("én omgekeerd")

Sent from my D6000 using Tapatalk
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Zoals Gaardenier al zegt, kan het eventueel met Proximus.

De TS zegt niet wat hij verder nog heeft voor thuis.
Heb je toevallig Telenet thuis met een Whop of Whoppa, met een vaste lijn, dan kan je hetzelfde : in de daluren volledig gratis bellen.
Met Triiing van Telenet kan dat zelfs de ganse dag door volledig gratis, en dat op alle plaatsen waar goede wifi is.
Ik weet niet of dit een goeie optie is?

Wil je het volledig/alleen via GSM of heb je bovenstaande niet, dan zijn de andere antwoorden relevant.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Als je Skype installeert op de smartphone dan kan je toch overal gratis bellen naar andere skype waar er wifi is?
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”