(Goedkoop) starten met TV Vlaanderen

Alles over TV en Internet via satelliet
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Na al een tijdje zitten lezen en eigenlijk maar weinig te snappen wat je nu wel of niet zou nodig hebben, heb ik een nieuw 2dehands pakketje gekocht (winkel faling).
Ik heb 2x 80cm schotels, 1 dual lnb, 1 Mobistar HD decoder + smartcard en één m7 sat801 zonder smartcard.
Wat is hiervan bruikbaar, wat heb ik nog nodig en hoe begin ik eraan?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

De schotels zijn uiteraard bruikbaar.

Een Duo LNB (monoblock = twee LNB's in één blok op een vaste afstand van elkaar) is steeds ontworpen voor een bepaalde grootte van schotel (omdat de tussenafstand van de LNB's daarop is berekend). Als het een "officiële" Duo LNB van TV Vlaanderen is, dan is deze ontworpen voor schotel van 64 cm (staat ook aangegeven op de verpakking). Bij een grotere schotel zal je een minder goed signaal krijgen op één van de twee satellieten.

Op een schotel van 80 cm kan je meestal een rail monteren waarop je meerdere losse LNB's kan installeren op de juiste tussenafstand en deze verbind je dan d.m.v. een DiSEqC-switch met de ontvanger. Op die manier kan je niet enkel Astra 19,2°O en Astra 23,5°O ontvangen voor TV Vlaanderen, maar bv. ook Astra 28,2°O (veel Britse zenders gratis te ontvangen) en/of Hotbird 13°O (Zuid-Europese en veel andere internationale zenders).

Die Mobistar decoder is volgens mij niet meer bruikbaar en de M7 SAT801 ook niet zonder smartcard. TV Vlaanderen is overgestapt naar een nieuwe codering (Viaccess Orca) die werkt met ontvangers en CI+ modules met ingebouwde smartcards (in SIM-formaat en gekoppeld aan die specifieke ontvanger of CI+ module). De M7 SAT801 werkt nog met de oudere Mediaguard 3 codering en die blijft (voorlopig) enkel nog werken voor bestaande klanten die nog zo'n smartcard hebben).

Wat je dus nog nodig hebt:
1) Decoder:
MZ-101 voor € 139
of MP-201 (met dubbele tuner en ingebouwde harde schijf voor opnames) voor € 299
of CI+ module voor € 99
De CI+ module is niet interactief en je kan er de IP-zenders (momenteel FOX, ATV, TV Oost en TV Limburg) niet mee ontvangen.
2) Coaxkabel (als je met een MP-201 tegelijk wil kunnen opnemen en naar iets anders kijken, dan zijn er twee coaxkabels nodig)
3) Eventueel bevestigingsmateriaal schotel
4) Eventueel andere LNB('s) en/of multifeed houder (rail)
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Hier een Linux VU+ duo sat-ontvanger en TV vlaanderen CI-module te koop...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Misschien wel even vermelden welke generatie CI-module het is. Als het nog een Mediaguard 3 module is, dan zal hij er niets mee kunnen doen, tenzij je er een nog actieve smartcard bij verkoopt waarvan hij het abonnement kan overnemen.

Die VU+ Duo zal hij met een nieuw abonnement enkel kunnen gebruiken door er een Viaccess Orca CI+ module in te steken (niet met een smartcard rechtstreeks in de interne kaartlezer). Dit heeft dan als beperking dat je geen gecodeerde (TV Vlaanderen) zender kan opnemen en ondertussen naar een andere gecodeerde zender kijken (wat met de MP-201 wel kan). Eén gecodeerde zender gelijktijdig met niet-gecodeerde (gratis) zender(s) kan natuurlijk wel. Fox kan je daar ook niet mee ontvangen. ATV, TV Oost en TV Limburg kan je wel bekijken omdat deze openbare webstreams hebben die je manueel aan de zenderlijst kan toevoegen. Houd er wel rekening mee dat er in de toekomst mogelijk nog IP-zenders zullen bijkomen. Voor de rest hebben die VU+ ontvangers wel véél meer mogelijkheden dan die TV Vlaanderen bakken.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

http://www.totaaltv.nl/tests/m7-sat801- ... -vrijheid/

dit kan TS mogelijk ook verder helpen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Lnb komt uit het Mobistar pack.
Inverto black pro. Twin monoblock 23mm 6° for 80cm dish, heeft 2 aansluitingen.
Mobistar box is sagemcom uhd86m, en vermeldt Viaccess, incl smartcard. Kan deze dan niet geactiveerd worden voor tvv?
Kan ik 2dehands zo'n smartguard kaart kopen voor die m7 decoder?
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Vreemd, een 6° monoblock dient normaal gezien voor de ontvangst van Hotbird en Astra 19,2°O. Voor Astra 19,2°O en Astra 23,5°O zijn er 4,3° monoblocks. Je kan in ieder geval wel proberen of je er een goed signaal mee kan krijgen op beide satellieten.

De Mobistar decoder kan volgens mij niet meer worden gebruikt. Die werkten nog met de oude Viaccess codering, niet de Viaccess-Orca die TV Vlaanderen nu gebruikt. Een tweedehands Mediaguard smartcard die nog actief is kan je misschien overnemen (overnameformulier). Als deze reeds is gedeactiveerd weet ik niet of men die nog opnieuw zal willen activeren. Voor beide vragen kan je best eens contact opnemen met TV Vlaanderen (en laat ons in dat geval zeker het antwoord weten).
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

wied schreef:http://www.totaaltv.nl/tests/m7-sat801- ... -vrijheid/

dit kan TS mogelijk ook verder helpen...
Had ik gelezen maar is gedateerd...
Blijkbaar allemaal niet zo evident :-s
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Met volgende handleiding kan je alvast eens uitrekenen of de LNB op je schotel past: http://www.detransponder.nl/wp-content/ ... ekenen.pdf

Als newbie een schotel installeren is wel een leuk zomerproject, je zet de ontvanger en een scherm in de tuin, schotel op een verticale ronde paal bevestigen en begin maar te spelen met de positie van je schotel en de gratis te ontvangen kanalen van de TV Vlaanderen Zenderlijst

Daarna kan je beslissen of je een abonnement/smartcard koopt.
Dit is de oude Mediaguard 3 smartcard: https://www.2dehands.be/audio-video-tv/ ... 35834.html
Via https://www.tv-vlaanderen.be/smartcard/register/ kan je een abonnement afsluiten.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Aha, en zo'n smartcard heb ik nodig voor die m7 ontvanger?
Op die pagina lees ik: Via deze pagina kan je je abonneren op TV VLAANDEREN voor je hoofdabonnement. Indien van toepassing kan je ook een abonnement registreren voor je 2de en 3de smartcard.
Betekent dit dan dat je per kaart een abonnement moet hebben? Dus 2 tv's zijn 2 abonnementen? Dan is de kostprijs helemaal niet meer te vergelijken met pakweg kabel tv...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

De 2de smartcard kost 2,50 euro/maand
Een Mediaguard 3 smartcard kan je via lokaal netwerk delen over meerdere Linux-ontvangers zoals de VU+ Duo,etc..., als je voldoende tuners en schermen hebt, kan je dan tot 4 kanalen tegelijk bekijken.
Met de m7 ontvangers lukt dat niet, TV Vlaanderen wil natuurlijk het liefst extra smartcards verkopen.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Dat is inderdaad zo, in tegenstelling tot een kabelabonnement (waar je een fysieke kabelaansluiting voor nodig hebt), heeft TV Vlaanderen immers geen mogelijkheid om te controleren of elke smartcard door hetzelfde gezin op hetzelfde adres wordt gebruikt. Als tegemoetkoming heb je voor een 2de en 3de smartcard wel de mogelijkheid om een 'Extra Kaart' abonnement te nemen van slechts € 2,50 per maand. In dat abonnement zitten enkel de belangrijkste Vlaamse zenders (één, Canvas, vtm, Vier, Vijf, Zes, Q2, Vitaya, CAZ, Ketnet, vtmKzoom, Kadet, Kanaal Z, evenaar, Radio 1, Radio 2, Klara, Studio Brussel, MNM, Q-Music, Joe en Nostalgie) en uiteraard ook alle zenders die je gratis kan ontvangen via satelliet.

Bij die oude Mediaguard smartcards is het wel mogelijk om die intern (via je LAN-netwerk) te delen tussen verschillende Linux-ontvangers (zoals die VU+). De kaart zit dan in één ontvanger die is ingesteld als server. De andere ontvangers werken als client en ontvangen de decryptiesleutels voor de zenders van de server. De smartcard bevat een beveiliging waardoor ze decryptiesleutels aflevert voor maximum vier TV Vlaanderen zenders tegelijkertijd.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Aha, dat delen klinkt wel interessant...
Wat kost zo'n Linux ontvanger dan? Zonder veel poespas?
Maar dat gaat enkel met zo'n Mediaguard kaart? Wat dan als tvv beslist van deze niet meer te ondersteunen? Dan kan de installatie in de vuilnisbak?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

woutervh schreef:Wat kost zo'n Linux ontvanger dan? Zonder veel poespas?
Een alleskunner voor heel weinig geld: Vu+ Zero. Ongeveer 125 à 130 euro. Om op te nemen moet je wel een extern usb schijfje aansluiten of een usb geheugenstickje gebruiken. Wel even de "Pau" extensie downloaden en installeren als je beslist om met dit toestel op te nemen. Opnames maken is namelijk standaard uitgeschakeld op deze Linux doos, vandaar de hele lage prijs. Maar die tekortkoming valt dus makkelijk te omzeilen. Zelf heb ik bij AliExpress een extern usb schijfje voor een 25 euro op de kop getikt. Kan iets van een 250 gigabytes op.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

nickz schreef:Dat is inderdaad zo, in tegenstelling tot een kabelabonnement (waar je een fysieke kabelaansluiting voor nodig hebt), heeft TV Vlaanderen immers geen mogelijkheid om te controleren of elke smartcard door hetzelfde gezin op hetzelfde adres wordt gebruikt. Als tegemoetkoming heb je voor een 2de en 3de smartcard wel de mogelijkheid om een 'Extra Kaart' abonnement te nemen van slechts € 2,50 per maand. In dat abonnement zitten enkel de belangrijkste Vlaamse zenders (één, Canvas, vtm, Vier, Vijf, Zes, Q2, Vitaya, CAZ, Ketnet, vtmKzoom, Kadet, Kanaal Z, evenaar, Radio 1, Radio 2, Klara, Studio Brussel, MNM, Q-Music, Joe en Nostalgie) en uiteraard ook alle zenders die je gratis kan ontvangen via satelliet.

Bij die oude Mediaguard smartcards is het wel mogelijk om die intern (via je LAN-netwerk) te delen tussen verschillende Linux-ontvangers (zoals die VU+). De kaart zit dan in één ontvanger die is ingesteld als server. De andere ontvangers werken als client en ontvangen de decryptiesleutels voor de zenders van de server. De smartcard bevat een beveiliging waardoor ze decryptiesleutels aflevert voor maximum vier TV Vlaanderen zenders tegelijkertijd.
Smart wi werkt ook nog hoor.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

raf1 schreef: Dit is de oude Mediaguard 3 smartcard: https://www.2dehands.be/audio-video-tv/ ... 35834.html
Via https://www.tv-vlaanderen.be/smartcard/register/ kan je een abonnement afsluiten.
Ook als die kaart momenteel niet meer actief is?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

woutervh schreef:
raf1 schreef: Dit is de oude Mediaguard 3 smartcard: https://www.2dehands.be/audio-video-tv/ ... 35834.html
Via https://www.tv-vlaanderen.be/smartcard/register/ kan je een abonnement afsluiten.
Ook als die kaart momenteel niet meer actief is?
Even mijn eigen vraag beantwoorden. Dit was geen probleem. Mijn ouders (over wie al het voorgaande gaat) hadden 2 jaar terug een abonnement bij TV-Vlaanderen voor op camping, maar dit stopgezet wegens te duur samen met telenet-abonnement thuis, en die paar keer dat dit maar gebruikt werd (daarom dat we nu willen kijken om volledig over te schakelen op TVV). Dit was een witte CI-module, met bijhorende mediaguard kaart. Vandaag gebeld met TVV en ze hebben deze smartcard zonder problemen opnieuw geactiveerd (mits €50 activatiekost). Intussen de schotel gehangen en de sat801 samen met deze mediaguard in gang gekregen. Deze sat801 is een voorlopige oplossing.
Ik heb net 2x VU+ zero's besteld. Deze zullen deze ene kaart delen. En als ze op reis gaan, nemen ze de kaart eruit, steken ze deze in de witte ci-cam en hebben ze TVV op camping. Iedereen gelukkig :-) Nu eens zien hoe ik en waar ik best Telenet tv kan opzeggen en zien om al hun overbodige apparatuur te verkopen (2xCI+ module, 1x HD digicorder 1st gen, M7 sat801)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

wied schreef:https://www.sat4all.com/forums/
dit is alvast een begin...
Telkens hier een vraag over satelliet gepost wordt, krijgt de TS het antwoord sat4all.
Heb je dat forum al eens bekeken? Als je u daar registreert krijg je als eerste melding: stel geen vragen, maar zoek het antwoord op het forum :roll: .

Hier op userbase staat een sticky over hoe je met VOIP kan beginnen. Een complete how-to met providers, hardware, settings, ... etc. Die sticky heeft al meerdere mensen (mezelf incl, 5-6 jaar geleden) op weg geholpen met VOIP. Nadien kan je dan specifieke vragen stellen.
Ik zie nergens op sat4all een sticky over sat FTA?
- wat heb ik nodig -> schotel, maar welke diameter -- LNB, maar zijn er soorten, en hoeveel moet ik er plaatsen -- decoder?
- welke zenders kan ik op welke satelliet FTA krijgen

Mijn schoonpa heeft nu een Prox Tut abonnement, geheel betaald door zijn werk (> €70).
Nu hebben ze het terugbetaalsysteem daar aangepast en krijgt ie gewoon €70 op zijn rekening gezet. Hij wil dus nu uitkijken naar een goede, goedkope en legale (dus geen Kodi plugins etc) oplossing om te internetten, TV en telefoon.
Telefoon ga ik voor hem regelen via VOIP, zo is hij ook nomadisch bij een eventuele ISP wissel.
Voor TV twijfelt hij nog. Ik heb lang geleden een hele uitleg gedaan over FTA etc. Hij is ook niet geïnteresseerd in VTM en andere commerciële zenders.
Waar kan ik ergens vinden welk FTA aanbod er is, met welke investeringskost?
Investeringskost is minder van belang. Hij is bijna op pensioen, het zou ideaal zijn als het spul 30-40 jaar mee kan gaan :-D en hij is bereid navenant te betalen voor de initiële setup.

Hij zoekt al zeker de nationale zenders van BE, UK, DE, FR en NL.
BE/VRT -> DVB-T + online VRT.nu
BE/RTBF?
UK -> BBC kan je FTA ontvangen, maar op welke satelliet, met welke schoteldiameter
...

http://www.satellietentv.nl/
Astra1: Nederland1, 2, 3, ARD, ZDF, BBC World, Arte, CNN, EuroSport, BVN
Astra2: BBC1, 2, 3, 4, BBC World, BBC Worldnews, ITV1, 2, 3, 4, CNN
Astra3: alleen NL regionale prul
zijn er nog FTA satellieten?

Ik vind geen info over de Franse nationale zenders? Zijn die niet beschikbaar via FTA SAT?
Blijft ook het probleem: welke hardware (sat, LNB, recorder/decoder) en hoe ik alles moet "uitlijnen" op die satelliet "graden"?
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

@heist_175

http://nl.kingofsat.net/pos-28.2E.php

deze site geeft alle satellieten weer. De franse zenders zijn allemaal FTA te ontvangen, maar zijn te vinden op Eutelsat 5 West! Het plaatsen van een draaibare schotel is dan een optie. Publieke zenders van BE en NL zijn niet FTA beschikbaar op satelliet.

http://www.satellitemagazine.com/

PS: als ge niet bereid bent een steile ''leercurve'' te aanvaarden, dan is het beter om ver weg te blijven van satelliet-ontvangst...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

wied schreef:De franse zenders zijn allemaal FTA te ontvangen, maar zijn te vinden op Eutelsat 5 West! Het plaatsen van een draaibare schotel is dan een optie. Publieke zenders van BE en NL zijn niet FTA beschikbaar
FTA, niet helemaal. Een CI+ kaart van Fransat is wel vereist om de Franse zenders te bekijken. Dit is een eenmalige kost om het ganse Franse TNT aanbod gratis te kunnen bekijken, in HD. Ik gebruik dit al 2 jaar zonder problemen Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

Joyne geen optie ? https://www.joyne.nl/index.html
Een pak goedkoper.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:Ik zie nergens op sat4all een sticky over sat FTA?
- wat heb ik nodig -> schotel, maar welke diameter -- LNB, maar zijn er soorten, en hoeveel moet ik er plaatsen -- decoder?
- welke zenders kan ik op welke satelliet FTA krijgen
Dat is dan ook een complexe materie.
Alles hangt ervan af wat je precies wilt, vermits elke satellietpositie andere zenders heeft.
Wil je Duitse, zul je minstens Astra1 moeten hebben (19.2°E), voor Britse is dat Astra2 (28.2°E), denk je eraan in de toekomst naar TV Vlaanderen te gaan is dat 23.5°E.
Wil je liever naar Joyne gaan, dan moet je naar 9°E kunnen.
Voor Franse zenders is het dan weer een andere positie, voor Spaanse of Portugese weer een andere (Hotbird, Hispasat, ...).

Om dat allemaal in een wiki te gieten lijkt mij die materie toch wat te complex.
Sommige mensen willen ook alleen maar kijken, anderen willen dan tegelijk kunnen kijken, en iets anders opnemen.
Anderen willen alleen kijken, en het maakt hen niet uit of het lang duurt om te zappen of niet (dan kun je met een systeem met motor werken bijv.).
Je kunt ook een schotel nemen met een hele reeks aan koppen, zodat je snel kunt zappen tussen verschillende zenders op verschillende satellieten.

Die kingofsat.net site heeft een zoekmethode om zenders per taal/land, of op naam te vinden.
Dan kun je ook zien of ze gecodeerd zijn of FTA, en op welke satelliet ze zitten.

Sat4all vind ik geen slechte site voor die vraag, omdat zij toch in de eerste plaats op satelliet gericht zijn, en er daar een aantal kenners zitten.

Materiaal kopen dat 30 jaar meegaat, lijkt mij wat overmoedig te zijn.
De hardware zal misschien na 30 jaar nog altijd niet kapot zijn, maar dat wil niet zeggen dat je er dan nog veel zult aan hebben.
Toen ik mijn schoteltje kocht (2007 als ik mij niet vergis), kon ik uitrichten met een analoge ontvanger, toen vond je nog op elke satellietpositie wel een analoge zender.
Die zijn zowat allemaal verdwenen, SD in MPEG2 met DVB-S was toen actueel en HD in H.264 met DVB-S2 erg nieuw.
Ondertussen is MPEG2 al serieus verminderd, en DVB-S2 is de norm.
Dus als je op 10-11 jaar tijd zo'n evolutie al ziet, wat ga je dan nog doen met een schoteltje en ontvanger na 20 jaar?

Dan heb ik het nog niet over het aantal toestellen gehad waarop je wilt kunnen kijken, en of een Linux ontvanger in overweging te nemen is of niet.
Vrije hardwarekeuze geeft je meer mogelijkheden maar maakt het kiezen natuurlijk ook moeilijker.
Vandaar dat advies echt iets op maat is, als het over satelliet gaat.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

nickz schreef:Misschien wel even vermelden welke generatie CI-module het is. Als het nog een Mediaguard 3 module is, dan zal hij er niets mee kunnen doen, tenzij je er een nog actieve smartcard bij verkoopt waarvan hij het abonnement kan overnemen.

Die VU+ Duo zal hij met een nieuw abonnement enkel kunnen gebruiken door er een Viaccess Orca CI+ module in te steken (niet met een smartcard rechtstreeks in de interne kaartlezer). [...]
Is het niet net omgekeerd? Voor zover ik weet werkt de Viaccess Orca CI+ module niet in open systemen. Ik heb lang met de mediaguard smartcard (rood/wit) op een vu+ duo en een softcam kunnen werken. Fox uiteraard niet want om één of andere rede was dat via IP... Ik heb die kaart hier op het forum nog gratis weg gegeven trouwens. Dus voor open systemen heeft TS zulk een kaartje nodig, en dan nog niet voor alle zenders.

Terug naar TS : die LNB. Is het effectief een dual of een duo? Een dual kan slechts 1 satellietpositie doorsturen naar meerdere ontvangers. En die receivers zijn niet bruikbaar vrees ik.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:Waar kan ik ergens vinden welk FTA aanbod er is, met welke investeringskost?
Als ex-Telenet of ex-Proximus-klant geeft de TV Vlaanderen zenderlijst een uitstekend overzicht van het FTA-aanbod: https://www.tv-vlaanderen.be/uploadedFi ... NDEREN.pdf

Je zal wel merken dat de nationale zenders van FR ontbreken in het FTA-aanbod, deze zenders zijn wel gratis te ontvangen op Astra 19,2° Oost, maar je moet een TNTSAT-smartcard aankopen van 15 euro die maar 4 jaar geldig is en alleen werkt in een CanalReady-decoder. Een andere optie is een smartcard van Fransat die werkt in een CI-module, maar dan moet je een schotelantenne uitrichten op Eutelsat 5° West wat in combinatie met de Engelse kanalen op Astra 28,2° Oost je schotelinstallatie weer duurder maakt omdat je een multifocusschotel nodig hebt.

Een algemene tutorial voor schotelontvangst met kostprijsberekening is daarom moeilijk te maken als je op voorhand niet vastlegt welke kanalen je wil ontvangen.

Om geld te besparen moet je anno 2018 alvast niet meer voor schotelontvangst kiezen:
Telenet kost 16,90 euro/maand en TV Vlaanderen 14,90 euro/maand maar dan zonder RTBF en een kleiner HD-aanbod.

Als je uitdrukkelijk interesse hebt in buitenlandse FTA-kanalen is schotelantvangst nog altijd een interessante investering:
FTA Engelse kanalen: https://www.freesat.co.uk/whats/full-channel-list/
FTA Duitse kanalen: https://www.lyngsat.com/freetv/Germany.html

@heist_175: Als je de minimum noodzakelijke kanalen eens oplijst, kan ik wel eens de investeringskost voor je uitrekenen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik doe een poging om zijn minimale zenderlijst te bemachtigen :).

@SAT<>€€€
Telenet TV of Prox TV kost altijd €15-20 extra. Dat is +/- €200 per jaar om uit te geven aan FTA-SAT-materiaal.
Alleen Scarlet is nog een mogelijkheid (€39 triple), maar dat zenderpakket is dermate beperkt dat ik denk dat hij zijn gading daar niet in gaat vinden.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:Telenet TV of Prox TV kost altijd €15-20 extra.
Bij Telenet niet noodzakelijk als je de decoder of CI-module aankoopt:
Telenet: éénmalig 69 euro voor CI-module en 50 euro activeringskost
TV Vlaanderen: éénmalig 99 euro voor CI-module en 49,95 euro activeringkost
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik snap uw post niet.
Telenet heeft ook een SAT aanbod? FTA?

Bij FTA SAT moet je éénmalig hardware aanschaffen en vanaf dan geen abokost meer.
Ik geloof nooit dat TVVL of Telenet een aanbod heeft dat een gratis abonnement inhoudt, mits een éénmalige investering.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

petrol242 schreef:Terug naar TS : die LNB. Is het effectief een dual of een duo? Een dual kan slechts 1 satellietpositie doorsturen naar meerdere ontvangers. En die receivers zijn niet bruikbaar vrees ik.
Een Twin monoblock. 2 satellieten, geschikt voor 2 ontvangers.
De M7 receiver is intussen in gebruik, wachtende tot de VU+ zero's toekomen
Die mobistar receiver ben ik inderdaad niets mee
raf1 schreef: Om geld te besparen moet je anno 2018 alvast niet meer voor schotelontvangst kiezen:
Telenet kost 16,90 euro/maand en TV Vlaanderen 14,90 euro/maand maar dan zonder RTBF en een kleiner HD-aanbod.

Als je uitdrukkelijk interesse hebt in buitenlandse FTA-kanalen is schotelantvangst nog altijd een interessante investering:
FTA Engelse kanalen: https://www.freesat.co.uk/whats/full-channel-list/
FTA Duitse kanalen: https://www.lyngsat.com/freetv/Germany.html
In mijn geval is de meerwaarde dat deze ook op verplaatsing kan gebruikt worden (camping) + gratis internetprovideronafhankelijke iptv-oplossing.
raf1 schreef:
heist_175 schreef: Telenet TV of Prox TV kost altijd €15-20 extra.
Bij Telenet niet noodzakelijk als je de decoder of CI-module aankoopt:
Telenet: éénmalig 69 euro voor CI-module en 50 euro activeringskost
TV Vlaanderen: éénmalig 99 euro voor CI-module en 49,95 euro activeringkost
Sowieso komt daar nog altijd uw abonnementskost bij, wat je bij FTA satelliet niet hebt...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Schoonpa (heist_175) heeft duidelijk belangstelling voor nationale zenders...
BE: FTA op te lossen met DVB-T en VRTNU
NL: FTA op te lossen met NPO ''uitzendinggemist'' en BVN op satelliet (astra 1)
DE: FTA via astra 1
UK: FTA via astra 2
FR: fransen blazen warm en koud tegelijk of, maw, zij klagen dat hun taal geen prioriteit meer krijgt maar tegelijkertijd blokkeren zij alle internet verkeer naar hun zender-sites vanuit het buitenland. Ik neem dus graag genoegen met Arte HD (franstalig), en denk er niet aan om een beweegbare schotel te plaatsen...

https://www.bvn.tv/gids
Laatst gewijzigd door wied 02 jan 2018, 14:24, in totaal 1 gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

silencer schreef:Joyne geen optie ? https://www.joyne.nl/index.html
Een pak goedkoper.
Ja, zonder de Vlaamse -commerciële- zenders, goede vergelijking imho

@wied: makkelijk hé voor een iets oudere mens hem sturen naar internet om tv te kijken. misschien dan gelijk tv buitengooien, da's nog een besparing. Om nog niet te spreken van alle reclame ertussen bij de commerciële zenders. Dat noemen ze appels met peren vergelijken. :P
boulder schreef:Alles hangt ervan af wat je precies wilt, vermits elke satellietpositie andere zenders heeft.
Wil je Duitse, zul je minstens Astra1 moeten hebben (19.2°E), voor Britse is dat Astra2 (28.2°E), denk je eraan in de toekomst naar TV Vlaanderen te gaan is dat 23.5°E. Wil je liever naar Joyne gaan, dan moet je naar 9°E kunnen.
idd. https://www.technisat.com/de_DE/MULTYTE ... =1045/8814
4 posities, maar niet veel regenreserve :-(

dit wordt mijn volgende schotel ipv Cahors BIG. evengroot, maar groter brandpunt
http://www.triax.com/products/satellite ... flange-nut

https://www.deschotelshop.nl/multifeed- ... x-schotels

switch om te switchen tussen transponders.
https://www.amazon.de/dp/B00ABHJOQI/_en ... R49N&psc=0
boulder schreef: De hardware zal misschien na 30 jaar nog altijd niet kapot zijn, maar dat wil niet zeggen dat je er dan nog veel zult aan hebben.
Toen ik mijn schoteltje kocht (2007 als ik mij niet vergis), kon ik uitrichten met een analoge ontvanger, toen vond je nog op elke satellietpositie wel een analoge zender.
Die zijn zowat allemaal verdwenen, SD in MPEG2 met DVB-S was toen actueel en HD in H.264 met DVB-S2 erg nieuw.
Ondertussen is MPEG2 al serieus verminderd, en DVB-S2 is de norm.
Dus als je op 10-11 jaar tijd zo'n evolutie al ziet, wat ga je dan nog doen met een schoteltje en ontvanger na 20 jaar?
dvbs2x is binnenkort de norm
http://www.satellitemagazine.com/artike ... huiskamer/

Al prima ontvangertje voor 195 € (en je bent onmiddellijk toekomstzeker, draait OpenATV op)
https://www.egesat.de/octagon-octagon-s ... m=geizhals

update: als je voldoende hebt met 1 tuner: https://www.amazon.de/VU-ZERO-4K-DVB-S2 ... B077Y731K9
149 €

De nieuwste tuners zijn FBC en kunnen tot 8 uitzendingen simultaan opnemen. Keerzijde van de medaille: unicable switch + LNB's (en dan wordt het kostelijk)
http://www.totaaltv.nl/tests/een-nieuwe-standaard/
FBC staat voor Full Band Capture; een interessante techniek die nog maar door weinig satelliet- en kabeldecoders wordt ondersteund. Een DVB-S2 FBC -tuner beschikt over een stukje speciale technologie waardoor in feite tot acht tuners in de decoder aanwezig zijn. Deze kunnen afzonderlijk van elkaar functioneren. Hierdoor wordt het mogelijk om acht zenders op te nemen of naar een ander scherm te streamen, zelfs als ze op verschillende transponders worden uitgezonden. Het aantal gelijktijdig en afzonderlijk te gebruiken tuners is afhankelijk van de gebruikte LNB op de schotelantenne. Met een Unicable LNB is het volledige aantal van acht tuners beschikbaar. FBC brengt dus een groot voordeel met zich mee. Zo kunnen we meerdere programma's tegelijk opnemen terwijl we in de huiskamer naar de televisie kijken en gelijktijdig elders in huis op de tablet. Alles onafhankelijk van elkaar en dat met slechts één decoder in de huiskamer. Dezelfde mogelijkheden zijn bij de DVB-C FBC-tuner aanwezig: men heeft met deze tuner altijd acht tuners ter beschikking. In de configuratie die we bij ons testmodel gebruikten (DVB-S2 FBC, DVB-C FBC en DVB-S2 Dual) hebben we maar liefst achttien tuners tot onze beschikking, waarmee we zenders verdeeld over drie satellieten én het Ziggo kabelnetwerk konden ontvangen. We verwachten niet dat veel mensen de achttien tuners werkelijk gelijktijdig zullen gebruiken, maar technisch is deze mogelijkheid in ieder geval binnen handbereik.
https://www.hm-sat-shop.de/receiver-zub ... odulatoren
dus 30 jaar meegaan in satland....ik denk het niet....je moet juist meer investeren dan via kabel/koperboeren

goedkoop en Tv-Vlaanderen gaat niet samen hoor.
50 € activatie + hardwarekost

Neem je een CI+ module + kaart: 100 € + 50 € activatie + sattuner (of ingebouwde in tv) + schotel + lnb's+ disecq/multiswitch :oops:

om te rekenen dat je pak minder HD zenders hebt als bij Telenet/Orange. Ook 2 opnames simultaan doen, en 1 bekijken zit er niet in met 1 smartcard.

Nu zit ik al 'gelukkig' bijna 2 jaar bij Orange. Geen activatiekost gehad, digicorder zit erbij (dus nog geen behoefte om iets nieuwers te kopen). Oké die Dreambox 920 zijn wel pak leuker dan zo'n standaard operator box, maar als je ziet wat het kost allemaal. Je moet het als hobby zien, maar als je rationeel bekijkt, is het duur. Zeker tvv. My2cents
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hoe kun je 8 programma's simultaan opnemen als providers maar de mogelijkheid bieden om er slechts 4 simultaan op te nemen??? Of beter gezegd: 1 programma bekijken en 3 opnemen. Deze beperking werd een hele tijd geleden ingevoerd als maatregel tegen Cardsharing.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

heist_175 schreef:Ik snap uw post niet.
Ik bedoel dat je bij Telenet ook je hun decoder of CI-module kan aankopen waardoor je abonnementskost tot 16,90 euro/maand voor tv beperkt is.

Je kan dus het volgende doen:
Internet: EDPnet @ 34,95 euro/maand
Telefoon: OVH VoIP @ 1,19 euro/maand
TV: Telenet @ 16,90 euro/maand

Totaal: 53,04 euro/maand abonnementskost voor triple play met onbeperkt internet en quasi onbeperkt bellen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Internet: EDP/€35
VOIP: Weepee/eenmalige kost nummeroverdracht €20

Telenet Digitale TV kost €25,90. Wil je dan zeggen dat je bij aankoop (€250 :eek: ) van een doos van Telenet, het abonnement daalt naar €16,90 (€9 korting -> dan is de aankoop een voorafbetaling voor 26 maanden van de €9 korting)?
Morgen verandert Telenet hun software of verzinnen ze wel iets anders. Zoef. €250 door uw neus geboord :?
Maar zelfs dan, dat is de aboprijs vandaag. Morgen is het €26 en overmorgen €30. Telkens met dwaze marketingpraat, maar het gaat alleen omhoog.

Er is geen reden om een bedrijf te betalen om u een aanbod te serveren volgens hun wensen, als er zoveel moois gratis in de lucht hangt. Klaar om geplukt te worden met een FTA opstelling.

Eigenlijk moet je dus rekenen op EDP (€35) + Telenet (€27) = €62. Dat komt wel dicht bij Familus voor €67.
Maar dat zal het vermoedelijk niet worden.
EDP voor €35 of Prox voor €50 en dan een FTA opstelling, gecombineerd met OTT-TV (VRT, RTBF, ...) en Youtube/Chromecast.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Die 16,90 komt puur van kabel TV. Dat is gewoon nog beschikbaar :)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

boonpwnz schreef:Die 16,90 komt puur van kabel TV.
En met de aankoop van een CI-module van éénmalig 69 euro bekijk je met een gewoon kabelabonnement ook de 75 digitale kanalen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

heist_175 schreef:Ik snap uw post niet.
Telenet heeft ook een SAT aanbod? FTA?

Bij FTA SAT moet je éénmalig hardware aanschaffen en vanaf dan geen abokost meer.
Ik geloof nooit dat TVVL of Telenet een aanbod heeft dat een gratis abonnement inhoudt, mits een éénmalige investering.
Tja, maar dan moet je dus je helemaal beperken tot het FTA aanbod om goedkoper te kunnen zijn.
Er zitten zeker interessante zenders FTA op sat, maar om nu altijd alleen naar die zenders te kijken, dan wordt het wel wat saai.
BTW : er is nog een gratis Franstalige zender, naast die Arte HD : TV5 Monde (FBS en Europe, bij Europe zenden ze ook vaak ondertiteling in meerdere talen, waaronder het Nederlands uit).
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

boulder schrijft: dan wordt het wel wat saai...

daarom nemen wij Netflix erbij. Voorlopig nog keuze genoeg, en zonder reklame perikelen :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

boulder schreef:dan wordt het wel wat saai
Doe daar nog wat YouTube bij en je zit wel goed.
Als het saai wordt, maak je een wandeling :angel:
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat, Canaaldigitaal, Starlink ...”