Linux box met kabeltuner

Alles over TV en Internet via satelliet
Plaats reactie
orlandosa
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 dec 2016, 23:28

Ik heb op dit moment naast Telenet Digital TV (in de woonkamer) ook een satellietschotel en bijhorende ontvanger voor de Britse zenders, die in een van de slaapkamers staat. In dezelfde ruimte hebben we een tv met een CI+ module (en kaartje) van Telenet staan.

Nu vroeg ik me af of ik die satellietontvanger (een Clarke Tech 4100 HD plus) niet kan inruilen voor een linux box met kabeltuner, want hét nadeel van dat Telenet "kijken met een kaartje" vind ik dat het zappen zoooo traag gaat.

Kan dit werken en zo ja, voor welke combinatie (receiver met twee tuners, kabel en satelliet) zou ik in dit geval beter gaan ?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Dreambox heeft toestellen met verwisselbare tuners, misschien hebben ze een model met dual tuners, hier de versie die verwisselbaar dvb-c/t en dvb-s doet:

https://www.electro-sat.nl/dreambox-dm7 ... GwodZ4cNRA
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

Als je een CI+ linux toestel kan vinden (of een gepatchste versie).
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Dat kan, o.a. voor de snelle en populaire VU+ ontvangers bestaan er verschillende images (bv. VTi en OpenATV) die CI+ modules ondersteunen. Zolang je met de CI+ module blijft werken, zal het zappen wel traag blijven gaan vrees ik. Die module kan ook maar één programma tegelijk decoderen. De smartcard rechtstreeks in de ontvanger kan enkel als je aan de boxkey en RSA key kan geraken, wat geen gemakkelijke opgave is...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Gigablue heeft tegenwoordig toestellen die officieel CI+ gecertifieerd zijn, dus in principe moeten die werken (zelf nooit getest).
Maar ik vrees dat je maar 1 zender tegelijk zult kunnen decoderen.
Dus als je naar VTM HD zit te kijken kun je niet wegzappen naar een andere gecodeerde zender, ook al heb je 2 tuners.
Dat zou eens iemand moeten testen.
De nieuwe VU+ Ultimo 4K heeft overigens FBC kabeltuners (FBC = Full Band Capture), daarmee kun je tot 8 opnames tegelijk doen met één ekele tuner.
Maar daar heeft CI+ geen officiële ondersteuning, en ik denk dat die module gewoon beperkt is tot 1 of 2 gelijktijdige decrypteringen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat, Canaaldigitaal, Starlink ...”