Minimalistische DVB-S2 ontvanger

Alles over TV en Internet via satelliet
Plaats reactie
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jammer genoeg hebben wij recent 2 nieuwe tv's gekocht. Aangezien DVB-S2 op dat moment nog niet aan de orde was, hebben wij daar ook geen rekening mee gehouden. Met als gevolg dat geen van beide dus een DVB-S2 tuner aan boord hebben...
Nu wil ik zonder al te veel poespas een DVB-S2 ontvanger gaan toevoegen voor TVV. Deze zou moeten werken zonder extra afstandsbediening. Aangezien ik mijn RPI kan bedienen via HDMI-CEC veronderstel ik dat er ook wel dergelijke DVB-S2-tuners bestaan. Verder zou het fijn zijn als ik deze achteraan de tv kan bevestigen en voeden via USB bijvoorbeeld. TV-opname is een plus. Ik ben helemaal niet thuis in het satelliet-wereldje, dus alle tips zijn welkom! Oja, heel belangrijk is de WAF-factor! (Wife Acceptency Factor), daar wil ik geen problemen mee krijgen ;-) Complexe installatie en power-on procedures zijn dus niet echt gewenst :-)
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2520
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Er bestaan ook USB DVB-S2 tuners en externe tuners die je op je Raspberry PI kan aansluiten. Exacte modellen ed geen idee, maar heb het wel al voorbij zien komen. De setup is ook niet belachelijk moeilijk eigenlijk en als je vrouw met een Kodi kan werken (want dit loopt waarschijnlijk op de Raspberry via Openelec of OSMC?), kan ze het dus ook perfect gebruiken :D
Jan007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 403
Lid geworden op: 22 nov 2010, 12:36
Locatie: Londerzeel
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 16 keer

silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

Maxdigital xp1000,... (Kijk eens bij openpli onder downloads bvb).
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dima_2005 schreef:Er bestaan ook USB DVB-S2 tuners en externe tuners die je op je Raspberry PI kan aansluiten. Exacte modellen ed geen idee, maar heb het wel al voorbij zien komen. De setup is ook niet belachelijk moeilijk eigenlijk en als je vrouw met een Kodi kan werken (want dit loopt waarschijnlijk op de Raspberry via Openelec of OSMC?), kan ze het dus ook perfect gebruiken :D
Om helemaal correct te zijn gaat het eigenlijk om de PAF-factor (Parents Acceptancy Factor). Voor het gemak schrijf ik al heeltijd in de "ik"-vorm, maar eigenlijk gaat het dus om mijn ouders. En deze hebben geen RPI, geen Kodi en nemen er een blaadje en een balpen bij van zodra je wil uitleggen hoe ze hun tv kunnen gebruiken om een foto van USB te tonen...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2520
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Dan denk ik zelfs dat het beter is om een van de officieel ondersteunde ontvangers te nemen van TVV. Dan kunnen ze TVV lastigvallen als iets niet werkt :)
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2138
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat is een recente tv? Zeker dat die geen DVB-S2 ondersteunt? Tvv heeft ook een lijst met gecertificeerde toestellen link. Misschien eens checken?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wij hebben de sat receiver juist weggedaan van onder onze keuken tv en vervangen door een shield tv.
Iedereen tevreden hier. Tv kijken we met de kodi plugin.
Werkt perfect zolang je er geen 1000 kanalen instopt .
Nieuwe kanaal folder aanmaken op je satelliet ontvanger met je favoriete zenders en alleen die laten scannen door kodi
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

lithion schreef:Wat is een recente tv? Zeker dat die geen DVB-S2 ondersteunt? Tvv heeft ook een lijst met gecertificeerde toestellen link. Misschien eens checken?
Je ziet snel aan de tv zelf of er een aansluiting voor een F-connector aanwezig is, dus ik denk wel dat de TS hiervan op de hoogte is.
Bij de Benelux-modellen wordt DVB-S2 nog vaak achterwege gelaten, gezien het kleine marktaandeel van satelliettelevisie. Momenteel heeft Aldi 49" tv's met DVB-T en C in België, en dezelfde tv met DVB-C/T/S2 in Frankrijk voor dezelfde prijs.

Als je zo minimalistisch mogelijk wilt werken zonder teveel poespas is deze momenteel nog interessant, maar toekomstgericht ben je bijna verplicht om gewoon de decoder van hen zelf te nemen, met alle bugs erbij.

In beide gevallen zal je toch met een extra afstandsbediening moeten werken, al is dit eigenlijk geen groot probleem. In tegenstelling tot bij Telenet kan je bij de TV Vlaanderen-decoders ook je tv aan- en uitzetten en het volume regelen zonder op een 'Mode'-knop te moeten tokkelen...
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als het minimalistisch moet zijn, handig in gebruik en met een AB die zowel de tv als de sat receiver aan kan sturen: Vu+ Zero. Kost iets van een 125 Euro. Linux receiver, dus je kan er alle kanten mee uit en je hebt veel meer mogelijkheden dan de "goedgekeurde" TVV meuk.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Als je een nieuw TV Vlaanderen abonnement neemt, dan krijg je een Viaccess-Orca smartcard die gekoppeld is aan de ontvanger of de CI+ module, dus die Linux-ontvangers mag je vergeten. Neem voor je ouders maar gewoon een gecertificeerde ontvanger om problemen te voorkomen.

Verstuurd vanaf mijn Xperia-tablet met Tapatalk
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

De Nagravision codering zal wel nog een paar jaar meegaan. Dus kan je perfect een linux ontvanger gebruiken. Geen paniek zaaien als het niet nodig is.
Hier staat trouwens meer info (waaruit blijkt dat Nagravision blijft bestaan, parallel met de nieuwe codering):
M7 Group stopt dus na de introductie van Viaccess Orca niet met de ondersteuning van de nu gebruikte Nagravision codering. Beide coderingsnormen blijven naast elkaar bij CanalDigitaal, TV Vlaanderen en TéléSAT in gebruik.
Bron:
http://www.totaaltv.nl/nieuws/20281/can ... uiken.html
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ok, die SAB Titan Micro SE lijkt mij wel iets. Niet te duur en doet wat het moet doen...
Maar, wat heb ik dan nog nodig om van start te gaan? Ik lees hier iets over Viacess-orca smartcard en nagravision smartcard? Kun je dan zelf kiezen bij het afsluiten van een abonnement welke kaart je wil? Kunnen beide in deze SAB Titan Micro SE (en dan ook versteekbaar in het camping-tv'tje van mijn ouders)?
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

De echte TV Vlaanderen diehards zullen me wel afschieten, maar eigenlijk is het te laat geworden om nog te starten met TV Vlaanderen indien je vrije hardwarekeuze wilt.

Die SAB zou interessant kunnen zijn, omdat je er geen buil aan betaalt en het voldoet aan de behoeften, maar dat zal enkel werken met de Nagravision-smartcards en daar zit al het probleem. De TV Vlaanderen-smartcards zijn sinds kort enkel te koop i.c.m. een CI+-module (Viacces Orca). De smartcard is gekoppeld aan de module, zoals "TV met een kaartje" van Telenet. De enige optie is dan een winkel zoeken die nog smartcards verkoopt met een verouderde CI-module (die niet gekoppeld is), of een losse smartcard, maar dat zal al helemaal moeilijk worden. Tweedehands zou het dan nog makkelijker zijn.
En mocht je er aan geraken, de vraag is hoe lang zal je nog ongestoord volwaardig tv kunnen kijken. Nagravison zal nog niet meteen verdwijnen, maar wat is "niet meteen"? 2 jaar, 4 jaar?
Die SAB beschikt enkel over een interne kaartlezer en voldoet nog om vandaag tv te kijken met de oude smartcards, maar nu al moeten mensen met het Basic+-pakket 3 zenders missen, waarvoor die CI+-module verplicht is (France 2, Mezzo, Motors TV). FOX is dan weer alleen te bekijken met hun eigen decoder en die moet aan het internet aangesloten zijn (IPTV). 95% van de mensen zal hier geen hinder van hebben, maar wat zijn de plannen op langere termijn?

De enige optie waarvan ik je kan garanderen dat je jaren zal kunnen kijken zonder gezever (qua ondersteuning toch) is de decoder van TV Vlaanderen zelf, al is deze oplossing minder geschikt om op 2 locaties te gebruiken.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

iceke schreef:Wij hebben de sat receiver juist weggedaan van onder onze keuken tv en vervangen door een shield tv.
Iedereen tevreden hier. Tv kijken we met de kodi plugin.
Werkt perfect zolang je er geen 1000 kanalen instopt .
Nieuwe kanaal folder aanmaken op je satelliet ontvanger met je favoriete zenders en alleen die laten scannen door kodi
Een beetje vijgen na Pasen, maar hoe werkt dit concreet? Welke satelliet ontvanger heb je dan? Dit gaat dan via ip naar je shield? Kun je ook meerdere shields (tv's) aansluiten?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

In Kodi tv activeren en dan de juiste instellingen van je (linux)decoder invullen.
Ondertussen casten we via de tvv app naar de Shield (voor het weinige dat we nog tv kijken)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Aha, welke linux-ontvanger is dit dan? Kan een USB dvbs aan een synology ook? Want dit ging beperkt worden zeker?
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat, Canaaldigitaal, Starlink ...”