Geen signaal Astra3A/3B bij beginner

Alles over TV en Internet via satelliet
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 17 keer

Ik zou graag het signaal van TV-Vlaanderen op mijn decoder binnen krijgen. Ik ben zeker dat de satellietschotel juist gericht staat (zowel analoog kompas als via smartphone-apps etc. gecontroleerd op 23,5°E en signaal aanwezig op analoge Satellite Finder) maar op de decoder komt er geen enkel signaal binnen. Als de schotel verder zuidwaarts gericht wordt, krijg ik op twee satellieten een sterkte van plusminus 90% en kwaliteit van plusminus 80% maar uiteraard is dit dan van een andere satelliet dan Astra 3A/3B. Ik ben dus vrij zeker dat de schotel, LNB en decoder kunnen werken. Ik heb twee decoders: een Denson DS1010 en een Edision OsMini (OpenPli). Ik heb bij beide een Satellite Finder (klein apparaatje om satellietsignaal te detecteren tussen de LNB en de decoder) aangesloten. Bij de Denson gaat het lampje van de Satellite Finder branden en krijg ik een signaal binnen op de positie van de schotel waar ik Astra 3A/3B verwacht. Bij de Edision blijft dit apparaatje dood waar de schotel niet van positie veranderd is. Als ik dan beide decoders laat zoeken naar signaal, geven ze beiden aan dat de tuners geen signaal binnen krijgen.

Schotel: Schwaiger 80cm
LNB: universeel met quad en ingebouwde multiswitch
Decoders: cfr. supra

Wie kan me nog enkele tips geven? Ik weet het niet meer.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

Eerst Astra 1 uitrichten, daarna Astra 3
Zender lijst updaten/bestaande transponder nemen om te testen/uit te richten(freetoair zender)
Satfinder van openpli is goed genoeg.
Multiswitch kan issue zijn voor 1 van beide ontvangers.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Ben je wel 100% zeker dat je op 23,5E gericht bent? Soms lijkt het zo (zelfde frequenties), maar ben je toch op een andere positie gericht...

Zijn ook de andere parameters correct, zoals modulatie (QSPK of 8PSK), symbol rate, FEC, ... ?

Wat voor LNB is dit in detail? Een "Quad LNB met ingebouwde multiswich" vind ik wel heel speciaal... Bedoel je niet "met ingebouwde DiSEqC switch"?

Heb je de volgorde van de satelliet posities juist ingesteld (AA/AB/BA/BB) voor de gebruikte DiSEqC switch? Want dat verschilt soms.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Razornord schreef:LNB: universeel met quad en ingebouwde multiswitch
Wat bedoel je hiermee?
  • een quad LNB is voorzien om 1 satelliet te ontvangen op 4 receivers, en heeft nooit een ingebouwde multiswitch.
  • of bedoel je een DUO LNB quad? Deze heeft 2 koppen, 4 uitgangen en een multiswitch, waarmee je dus kan switchen tussen 2 satellieten.
In dit laatste geval moet je ook nog 2 zaken checken:
  1. Is de Duo LNB geschikt voor jouw schotel (80 cm)? De afstand tussen de 2 koppen is afhankelijk van de hoek tussen de 2 satellieten (vb 4.3° voor Astra 19.2 en Astra 23.5) en de diameter van de schotel.
  2. Heb je de instellingen correct in de receiver? Bij Duo LNB voor Astra 1 en Astra 3 zit Astra 19.2 normaal op kanaal 1, en Astra 23.5 op kanaal 2 (of resp A en B).
Razornord schreef:Ik ben zeker dat de satellietschotel juist gericht staat (zowel analoog kompas als via smartphone-apps etc. gecontroleerd op 23,5°E en signaal aanwezig op analoge Satellite Finder) maar op de decoder komt er geen enkel signaal binnen.
Ik zou toch nog niet zo zeker zijn :)
Maar gezien je toch al signaal ontvangt, is je satelliet al min of meer op de juiste hoogte.
Voor Astra 23.5 kan je de SAT ontvanger instellen op bijvoorbeeld OCKO TV (Freq 12168/V - SR 27500 - FEC 3/4- QPSK). Komt nogal sterk door (lage kwaliteit) en is soms goed te ontvangen zonder dat de schotel perfect staat.
Nu met je schotel draaien tot je beeld hebt op OCKO TV ...
Dan de positie optimaliseren (hoogte, richting, skew voor maximale SNR).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 17 keer

Iedereen al erg bedankt voor de reacties! Ik ga deze vragen morgen zo goed mogelijk beantwoorden. Maar laten we eerlijk zijn: in bovenstaande antwoorden staat nog wel redelijk veel Chinees voor mij. :angel: Ik ga hier bijleren maar ik ga nog wel wat moeten opzoeken!

Ik weet intussen dat het kompas en de smartphone-apps waardeloos zijn: volgens deze hulpmiddelen staat de schotel nu op 10°W maar blijk ik toch enkele Duitse zenders te ontvangen op 19,2E).

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen!
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Na meer dan een jaar problemen met ontvangst heb ik zo een signaal metertje gekocht voor een €20. Nu eindelijke goed signaal bij regenweer. Kompassen en zo waren geen oplossing...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

philippe_d schreef:* een quad LNB is voorzien om 1 satelliet te ontvangen op 4 receivers, en heeft nooit een ingebouwde multiswitch.
ja en neen

Een quad LNB is eigenlijk een LNB met 4 uitgangen die onderling schakelen tussen hoog/verticaal, hoog/horizontaal, laag/verticaal en laag/horizontaal (vandaar misschien de verwarring over de switch). Het zijn eigenlijk dus 4 LNB's op één satelliet gericht waar dus 4 ontvangers onafhankelijk van elkaar op aangesloten kunnen worden.

Een quatro LNB heeft die uitgangen (HH/HV/LH/LV) vast en kunnen enkel middels een multiswitch op meerdere ontvangers aangesloten worden. Hier is het effectief 1 LNB, waarbij de multiswitch één van de vier uitgangssignalen schakelt, aangestuurd met DiSeqC. Het voordeel van de laatste opstelling is dat er veel meer ontvangers kunnen aangesloten worden en door het gebruik van de multiswitch ook meerdere quatro LNB's op andere sat posities.

@Razornord : als je de signalen uitprobeert op je decoder(s), hangt die sat finder er dan nog tussen? Die verstoort namelijk het signaal, naar de ontvanger(s) die het "noorden" kwijt zijn. Het toestelletje is enkel voor het uitrichten van je schotel. En ook zoals aangehaald hierboven, de tunerconfiguratie nakijken. Meestal is het dat laatste. In OpenPli : Menu-->Instellingen--> Zenders zoeken --> Tunerconfiguratie
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 17 keer

philippe_d schreef:
Razornord schreef:LNB: universeel met quad en ingebouwde multiswitch
Wat bedoel je hiermee?
  • een quad LNB is voorzien om 1 satelliet te ontvangen op 4 receivers, en heeft nooit een ingebouwde multiswitch.
    ...
Razornord schreef:Ik ben zeker dat de satellietschotel juist gericht staat (zowel analoog kompas als via smartphone-apps etc. gecontroleerd op 23,5°E en signaal aanwezig op analoge Satellite Finder) maar op de decoder komt er geen enkel signaal binnen.
...
Voor Astra 23.5 kan je de SAT ontvanger instellen op bijvoorbeeld OCKO TV (Freq 12168/V - SR 27500 - FEC 3/4- QPSK). Komt nogal sterk door (lage kwaliteit) en is soms goed te ontvangen zonder dat de schotel perfect staat.
Nu met je schotel draaien tot je beeld hebt op OCKO TV ...
Dan de positie optimaliseren (hoogte, richting, skew voor maximale SNR).
Ik heb enkele foto's toegevoegd. Blijkbaar volgens een helpende hand op Sat4all heb ik een single LNB met 4 aansluitingen en een Schweiger van 75cm. Ik heb intussen methode eens geprobeerd met de Ocko TV maar voorlopig nog geen succes. Ik vraag me echt af of ik nergens iets structureel fout doe.

BTW: Testen met rukwinden is misschien niet zo'n goed idee?
Bijlagen
image-2016-03-28.jpg
image-2016-03-28 (1).jpg
image-2016-03-28 (2).jpg
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 17 keer

Ik heb beeld en geluid gekregen op Ocko TV. Dit was plusminus een tweetal seconden terwijl ik de schotel vasthield aan de bovenzijde en lichtjes plooide aangezien ik aan het draaien was (wellicht een vreemd detail maar ook bij het zoeken naar de satellieten met de OpenPli Satfinder kreeg ik de beste signaal en kwaliteit terwijl ik de schotel van boven af draaide. De schotel staat nu geïnclineerd op 28°. Moet ik de schotel omhoog (of omlaag :oops: ) brengen eventueel? Ik ben er niet meer opnieuw in geslaagd om opnieuw beeld te vinden. Ik vond op een site (http://www.ers.be/Satellietschotel_Plaatsen) dat ik de elevatie best op 30° zet. Zou dit het verschil kunnen maken? Hoe staat dat bij jullie?
Bijlagen
image-2016-03-28 (3).jpg
image-2016-03-28 (4).jpg
Laatst gewijzigd door Razornord 28 maa 2016, 13:10, in totaal 1 gewijzigd.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Een joekel van een link, maar misschien ben je hier iets mee.
Daar zie je de o.a. elevatiehoek van je schotel (29,21°) en de skew van je lnb (-14,17°) op jouw locatie (gevonden op Sat4All).
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Veel gemaakte fout. Elevatie van Astra 3B moet in Oostende 28.4° zijn en in Maasmechelen 29,4° Bovendien is het mogelijk dat de LNB-houder niet 100% correct naar het brandpunt van de parabolische schotel wijst.
Je doet er dus goed aan om de exacte waarde voor Astra 3B op jou locatie eens op te zoeken op http://satbeams.com/footprints
Razornord schreef:BTW: Testen met rukwinden is misschien niet zo'n goed idee?
Inderdaad, zelfs een zeer slecht idee. Volgend weekend is het perfect weer. Naast de schotel finetunen op de smartphone met Enigma Signal Meter werkt perfect.
Laatst gewijzigd door raf1 28 maa 2016, 14:48, in totaal 2 gewijzigd.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

raf1 schreef:Veel gemaakte fout. Elevatie van Astra 3B moet in Oostende is 28.4° zijn en in Maasmechelen 29,4°
Ik heb zijn locatie gevonden op het Sat4All-forum, als die klopt tenminste, waar zijn probleem ook omschreven is.
Met de gegevens via mijn link zou hij alles tot op de komma moeten hebben....
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

het gros van de TVV zenders zit op de hogere (lees zwakkere) frequenties van astra 3. Het is daarom vooral van belang om uw schotel perfect te richten op astra 3...

http://www.weethet.nl/dutch/isat_dish.php
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Amazor schreef:Een joekel van een link, maar misschien ben je hier iets mee.
Daar zie je de o.a. elevatiehoek van je schotel (29,21°) en de skew van je lnb (-14,17°) op jouw locatie (gevonden op Sat4All).
Dit soort theoretische waarden zijn een goede benadering, maar zijn natuurlijk maar geldig als de voet/support van de schotel perfect horizontaal staat, als de LNB perfect naar het brandpunt van de schotel gericht is, als de schotel nog altijd perfect parabolisch is, enz ...
Razornord schreef:Ik heb beeld en geluid gekregen op Ocko TV. Dit was plusminus een tweetal seconden terwijl ik de schotel vasthield aan de bovenzijde en lichtjes plooide aangezien ik aan het draaien was (wellicht een vreemd detail maar ook bij het zoeken naar de satellieten met de OpenPli Satfinder kreeg ik de beste signaal en kwaliteit terwijl ik de schotel van boven af draaide.
Probeer vooral je paraboolantenne niet te plooien, want dan is deze niet meer perfect parabolisch :-) .
Je bent eigenlijk goed op weg, schotel héél langzaam wat omhoog of beneden tot je goed beeld hebt, en dan de ideale posities zoeken aan de hand van de signaal en kwaliteit indicatie op de receiver ...
Amazor schreef:BTW: Testen met rukwinden is misschien niet zo'n goed idee?
Vooral niet als je in Oostende woont, denk eerst en vooral aan je persoonlijke veiligheid!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Zoals phillippe_d schrijft, zou ik niet teveel voort gaan op de gradering op de schotel. Een waterpas komt meer van pas :) Een kleine afwijking in je steun is al genoeg om de uitlijning te verstoren.

Kijk voor alle zekerheid ook je F-connectoren eens na.

Ik heb altijd het beste resultaat met "trial and error". Stel je schotel in volgens de theoretische waarden en dan 1 waarde veranderen en afstellen op het beste resultaat. Het kan goed zijn dat je nog geen beeld hebt, maar dan komen de andere waarden nog aan bod.
Ik begin meestal met een ruwe horizontale uitlijning tot beste signaal met een elevatie rond 30°en stel die dan bij tot optimaal signaal. Fijn tunen kan je nog met de LNB te verdraaien (skew). Sommige houders hebben ook nog de mogelijk om de LNB naar boven of beneden te zetten, maar dat is meestal bij multi-sat schotels.

De meest gemaakte fout bij het uitrichten van een schotel : weinig geduld, maar dat is in jouw geval niet zo als ik het hier lees :beerchug:
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

hopelijk is indien het een duo lnb is deze geschikt voor uwe schotelmaat.
een duo voor een 60 cm gaat niet werken op een 80 cm.
een andere adder is hopelijk dan de correcte duo lnb 4.5 ° en geen 6° graden astra 19 hotbird.
zonder meer info foto of uitleg wat allemaal voor materiaal , kan het lang duren.
bvb aangekocht in sat handel of in warenhuis kan al een richting geven aan een oplossing.
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 17 keer

Ik kan jammer genoeg jullie tips en trics deze week niet meer testen omdat ik niet thuis ben. Bedankt in ieder geval! Ik houd jullie zeker op de hoogte van de vorderingern. Biertjes voor iedereen die mij stukje bij beetje verder helpt! :beerchug:
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 17 keer

Ik heb vandaag nog eens een poging gedaan. Zoals op de foto's te zien is, heb ik geprobeerd te zoeken via de Satfinder van OpenPli waarbij ik als satelliet Astra 3B en transponder 12070 H 27500 Auto heb ingesteld. Ik krijg op één positie deze SNR- en AGC-waardes (en op geen andere positie enige waarde) maar ik was al vrij zeker dat dit veel te ver richting zuid ging zijn als ik naar het kompas kijk. Blijkt dat ik na een scan op die positie uitgekomen ben op Astra 4A (zie tweede foto). Had ik nu niet enkel en alleen mogen uitkomen op Astra 3B? Hier is toch iets heel erg onlogisch lijkt me, niet?
Bijlagen
image-2016-04-02.jpg
image-2016-04-02 (1).jpg
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

Die transponder bestaat wss niet meer.
SNR moet > 90% zijn, zeker geen 60% ! AGC is niet belangrijk!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Je zit inderdaad te ver zuid (Astra 4a zit op 4.8E), je moet dus een stukje naar links draaien.
Waarschijnlijk staat je helling niet correct, zodat je over de juiste positie passeert zonder dat je signaal krijgt.

Morgen mooi weer, ideaal om nog wat te proberen, met wat geduld kom je er wel.

EDIT
Gezien morgen de zon schijnt, kan je de schotel misschien uitrichten met de zon.
Morgen, 3 april, staat de zon om 12.35 exact op de positie van Astra 23.5
zie http://www.satellite-calculations.com/S ... angles.htm
  • - geef je adres/coördinaten
    - scrol wat verder en geef satelietnaam in
    - druk op "calculatie time for one year"
Dan nog wat met de elevatie spelen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Razornord schreef:Blijkt dat ik na een scan op die positie uitgekomen ben op Astra 4A (zie tweede foto). Had ik nu niet enkel en alleen mogen uitkomen op Astra 3B? Hier is toch iets heel erg onlogisch lijkt me, niet?
Geheel logisch, aangezien deze transponder op Astra 4A dezelfde uitzendparameters heeft als de ingestelde transponder op Astra 3B.

De elevatie van je schotel staat dus ongeveer 2° te hoog en meer dan 15° te veel naar het zuiden.
Een schotel van 80 cm goed uitrichten is millimeterwerk. Zelfs bij het vastdraaien van de (vlinder)moeren moet je bij elke draai checken of je signaalkwaliteit niet verslechtert. Kruislings aandraaien is dus de boodschap.

Een zenderlijst voor enigma2 kan ook handig zijn om uit te richten, zeker in combinatie met Enigma Signal Meter ==>
https://github.com/icesat/Enigma2-setti ... 3.5E-28.2E en uploaden via DreamboxEDIT
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

@Razornord

volg advies van petrol242, philippe en raf: gebruik de zon om ongeveer op de juiste plek met uitrichten te beginnen. Vergeet kompassen, signaalmeters en toestanden, maar tracht te begrijpen wat "millimeterwerk" juist betekent. Langzaam, heeeeeeeeeeeel heeeeeeeeeeel langzaam horizontaal zoeken van links naar rechts en terug naar links. Ge zult verrast zijn hoe eenvoudig het allemaal is! Succes :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Uitrichten met de zon:
  • - span een stuk schilderstape vanaf de bovenrand van de schotel tot de kop van de LNB die in de houder zit
    - Om exact 12.35 (vandaag) moet de schaduw van de tape precies vertikaal staan, in het midden van je schotel.
    - Indien niet, draai je schotel tot je wel de goede schaduw krijgt. Dan is je schotel exact uitgericht naar 23.5E
    - Je hebt wel enkele minuten tijd om dit te doen (paar minuten voor èn na 12.35)
Hieronder enkele foto's vandaag om 12.35 (Waregem)
  • - zijzicht: je ziet de schaduw van de tape precies vertikaal in het midden van de schotel
    - frontzicht: de schaduw zit precies achter de tape
IMG_20160403_123537.jpg
IMG_20160403_123548.jpg
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

wow, dit is wel het mooiste stukje "didactisch" materiaal wat ik in jaren gezien heb :roll:
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 17 keer

Bedankt voor jullie oplossingen en adviezen. Ik heb dit vandaag niet kunnen proberen. Opportuniteit gemist. Gelukkig komen de mooie dagen er stilaan aan. Door de week ben ik weer op verplaatsing. Jammer! Maar ik ga dit proberen en vooral die veel geduld zal ik nog moeten aanscherpen. Uiteindelijk moet dit lukken! :-)
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat, Canaaldigitaal, Starlink ...”