Opstelling vanaf 0 voor FTA + eventueel TVV

Alles over TV en Internet via satelliet
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1054
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Locatie: 8930 Rekkem
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 108 keer
Recent bedankt: 1 keer

raf1 schreef: Een ambtenaar die zo'n uitspraken doet, gaat z'n boekje ver te buiten. Dit getuigt van pure partijdigheid, want de ambtenaar suggereert dat een vergunning, ongeacht de inhoud van het dossier, zal geweigerd worden. Dit kan niet in een rechtsstaat.
't Is bovendien niet aan de ambtenaar om daar een beslissing in te nemen (hooguit advies), maar aan het schepencollege. Welke politieker gaat zich belachelijk maken (lees: risico nemen om stemmen te verliezen) door een dergelijke onpopulaire maatregel te nemen ?!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

De ambtenaar mag wel zeggen dat in het verleden geen enkele vergunning toegekend werd. Dat is een feitelijke vaststelling.
@risico nemen: ik denk dat er minder mensen van hun oren gaan maken omdat ze geen antenne mogen plaatsen, dan dat er mensen gaan klagen over vervuiling van hun zicht...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Beetje leesvoer aangaande schotelantennes vind je hier, zij het uit 2008:
https://www.vlaamsparlement.be/plenaire ... lag/512259
Uitspraak van Geert Bourgeois (destijds Minister van Media):
Maar als u nu zegt dat ik de satellietschotels moet verwijderen of dat we ze moeten belasten, vertelt u - excuus - absolute nonsens. Dat is strijdig met het Europese verdrag. Als we dat morgen invoeren, gaan we in tegen het Europese vrije verkeer. Maar dan treft u ook de vele tienduizenden Vlamingen van allochtone en autochtone afkomst, want TV Vlaanderen heeft al meer dan 50.000 abonnees die via de satelliet kijken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

onafgezien nog van de (vele?) vlamingen die FTA satelliet-kijkers zijn...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Muurbeugel gekregen van Didi79.
Ondertussen zelf de schotel, LNB, coax, fiches etc in huis gehaald.

De reglementering ga ik "omzeilen" door de schotel op m'n dak te plaatsen, specifiek aan de schouw (is ook een stevige bakstenen constructie).
Hoef ik nog steeds niet teveel kabel te leggen (ik heb 1 andere plaats, maar dan zou ik 40 meter kabel moeten leggen, als ik ze niet recht; aka midden in de weg; wil leggen).

Nu nog uitzoeken hoe ik veilig op m'n dak geraak :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

En hoe je de kabel van uw schoorsteen tot in uw living krijgt?
Een dak wordt in de zomer f***ing heet en in de winter ijzig koud hé, uw kabel gaat afzien, blootgesteld aan de grillen der natuur.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Wat voor soort dak is het? Ik zou in ieder geval afraden om in een schoorsteen te gaan boren en daar een schotel aan te hangen, wat toch wel iets weegt en waar grote krachten op kunnen werken tijdens een storm.

Voor montage op een schuin dak met pannen wordt er meestal één pan vervangen door een speciale pan uit lood of kunststof, waar een mast (een stalen buis) door steekt en waar de kabels onder kunnen worden gestoken.

Bij een plat dak gebruikt men meestal een voet met vier zware tegels. Voor de kabels moet je dan uiteraard nog een weg zoeken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

nickz schreef:Bij een plat dak gebruikt men meestal een voet met vier zware tegels. Voor de kabels moet je dan uiteraard nog een weg zoeken.
Vergeet zo een tegelvoet. Ik had het ook ooit staan, op het terras van mijn appartement. Een stevige windvlaag is voldoende om je antenne de andere kant op te doen kijken (bij wijze van spreken dan). Ik heb het zelf ondervonden. 4 standaard tegels erin is op zich zwaar maar niet zwaar genoeg om die schotel 100% op zijn plaats te houden. Ik heb dan op den duur stalen spankabels aan die buis vastgemaakt zodat de antenne echt volledig onbeweeglijk bleef bij hevige windstoten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Jack Daniels schreef:Ik heb dan op den duur stalen spankabels aan die buis vastgemaakt zodat de antenne echt volledig onbeweeglijk bleef bij hevige windstoten.
Oké, maar dan moet je die stalen spankabels ook nog ergens aan vast kunnen maken en op een plat dak is dat meestal niet zo evident...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

http://www.satellitemagazine.com/artike ... en-astra1/

een reden te meer om voor astra 1 en 2 te kiezen, en astra 3 te vergeten...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Waarom zou dat een reden zijn om Astra 3 te 'vergeten', zeker als je je niet aan de rand van de footprint bevindt en de Vlaamse zenders wilt ontvangen?

Astra 2 heeft overigens nog een veel kleinere footprint; die is eigenlijk enkel bedoeld voor het Verenigd Koninkrijk.

Astra 2E/2F

Afbeelding

Astra 3B

Afbeelding
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

omdat TS in de openingpost duidelijk aangeeft TVV mogelijk te kunnen missen...
PS: dankzij de kleinere footprint van astra 2 komt het signaal van de engelse zenders nu harder binnen dan ooit tevoren :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Even een update plaatsen.

Ondertussen heb ik alles geplaatst, en uitgericht.
Ik heb voor de duidelijkheid gekozen voor een tripple LNB.

Momenteel ontvang ik de 3 Astra's, zoals het zou moeten dus (heb ook even de hotbird gehad, dit was dus niet de bedoeling :P ).
Wat me wel verbaast is dit: normaal richt je de schotel op de 23.5, en krijg je er ook de 19.2 en 28.2 mee, die iets zwakker zouden moeten zijn, dacht ik.
Echter komen de 19.2 en 28.2 perfect binnen, maar de 23.5 niet zo deftig.
Op de ene zenders krijg ik artifacten, de andere blijven zelfs zwart.
Heb ook maar een signaalsterkte van 48% op de 23 (waar de andere 2 rond de 80% liggen).

Kan er iemand mij misschien uitleggen wat ik zou verkeerd kunnen gedaan hebben?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

De elevatie is niet correct. Je moet perfect uitrichten op de Astra 23,5
De elevatie is in Oostende 28,4°, in Maasmechelen 29,4° (op te zoeken door gemeentenaam in te geven op http://www.satbeams.com/search)
Of http://www.uksatellitehelp.co.uk/2007/0 ... ulator-v2/
Wil je de elevatie nog preciezer uitrekenen dan kan je exacte gps-coördinaten invoeren op http://www.csgnetwork.com/geosatposcalc.html

De zender TV Gelderland zit op een zwakkere transponder, als je die met een signaalkwaliteit boven de 80% kan ontvangen is je schotel perfect uitgericht.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Volgens die website is het ook 28.4 bij mij.
Morgenavond eens proberen, momenteel staat deze op 30 bij mij.

Ik ga ervan uit dat de gradenboog achteraan de schotel correct is trouwens?
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Hoe groot is je schotel? De tripple LNB is namelijk ontwikkeld voor gebruik met de standaard Triax 64 cm schotel van TV Vlaanderen. Als je een grotere schotel hebt, dan is de tussenafstand van de drie LNB's te klein.

Verstuurd vanaf mijn C6603 met Tapatalk
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

@blaatpraat

knap gedaan, en dat onder de huidige weersomstandigheden...
Flandersdigital heeft een test-rapport waaruit blijkt dat een triple LNB zelfs beter presteert met een 78 cm schotel.
En vooral de gouden "TV Gelderland" tip van Raf in gedachten houden, want TVV heeft het gros van zijn betaalde zenders ondergebracht bij de hogere (lees goedkopere) frequenties van astra 3. Dat is de oorzaak van je probleem!
Ook niet vergeten dat fine-tunen gebeurt door traag, heeeeeeeeeeeeel traag te draaien aan je schotel :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

blaatpraat schreef:Ik ga ervan uit dat de gradenboog achteraan de schotel correct is trouwens?
Ongeveer, het enige waar een goedkoop fabrikaat rekening mee houdt is de perfecte parabolische vorm. De rest is bijzaak. De elevatie kan ook verschillen wanneer de LNB-houder of multirail niet perfect voor jouw type schotel is ontworpen.
Een satfinder of als je een Linux-ontvanger hebt, een smartphone die realtime de signaalkwaliteit van TV Gelderland doorgeeft is nog beter, dan kan je finetunen tot het perfect is terwijl je de signaalkwaliteit op je scherm afleest. Bij het vastdraaien van schroeven kan de schotel ook nog wat bewegen, dus telkens de 4 schroeven gelijkmatig en kruiselings vastdraaien en herbeginnen als het mislukt is de boodschap.

Voor meer info over het perfect uitrichten van Triax-schotels:
http://www.detransponder.nl/downloads/s ... riment.pdf
http://www.detransponder.nl/downloads/s ... chotel.pdf
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

In tegenstelling tot wat ik zei (en dacht), heb ik gisteren wel nog wat kunnen bijregelen (dacht dat ik geen tijd ging vinden).

Elevatie en skew wat bijgeregeld, schotel zelf een millimeter gedraaid.
Voila, volle bak ontvangst op de 3 satellieten.
TV Gelderland als test genomen, krijg ik volle bak binnen (100% kwaliteit volgens de ontvanger).

A new era has begun!

Thanx voor alle uitleg hier! :-D
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Neem gerust van mij aan: eens je gewoon bent om televisie te kijken via satelliet wil je niks anders meer. Het aanbod, de kwaliteit, de mogelijkheid tot opnemen en bv. op DVD weg te schrijven..., de mogelijkheden zijn schier eindeloos. Daar kan geen enkele andere provider (hetzij via de kabel, hetzij via de telefoonkabel) tegenop.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

Jack Daniels schreef:Neem gerust van mij aan: eens je gewoon bent om televisie te kijken via satelliet wil je niks anders meer. Het aanbod, de kwaliteit, de mogelijkheid tot opnemen en bv. op DVD weg te schrijven..., de mogelijkheden zijn schier eindeloos. Daar kan geen enkele andere provider (hetzij via de kabel, hetzij via de telefoonkabel) tegenop.
De mogelijkheden zijn idd schier eindeloos, tot het geld is op zelfs :)

Enigste wat me op dit ogenblik nog tegenhoudt om over te stappen : staan nog 3 andere tv's in huis, met de kabel heb je nog tenminste de analoge zenders erbij (allez, voorlopig toch nog).

Een Basic Light, FTA en Netflix is eigenlijk voldoende voor mezelf, maar om die andere TVs van beeld te voorzien(die hebben geen ingebouwde DVB-S tuner) moet ik ineens wel heel wat gaan aanschaffen om daar iets op te krijgen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

tenzij deze tv's in een (sat>ip/chromecast?) netwerk terechtkunnen:

http://www.ses.com/satip

http://www.triax.com/FindProduct/Produc ... A2B%7D#pdf
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 17 keer

Sat>IP is een oplossing waar ik ook naar kijk maar let hiermee op: dat protocol ondersteunt geen smartcard. Oplossing: TvHeadend (raspbian of synology) met Oscam op raspbian. Alternatief voor Oscam? Mag ik niet op het forum gooien (forumregels). ;)
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

TVHeadend heb ik al eens bekeken. Maar dan denk ik dat ik het meer moet beschouwen als een leuke hobby waar ik wat geld aan uitgeef dan gewoon schoteltje/ontvanger neerzetten :)
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat, Canaaldigitaal, Starlink ...”