Alweer een nieuwe CI+ module ?!

Alles over TV en Internet via satelliet
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Een tijdje geleden schreef ik hier over de vrije hardwarekeuze die steeds meer in gevaar komt bij TV Vlaanderen.
Ik wees daar al op toen het aantal zenders dat met een smartcard gelijktijdig kon gedecodeerd worden kunstmatig beperkt werd.
Natuurlijk, boulder zag spoken, en door de voorstanders van TVV werd dit zwaar geminimaliseerd.
Toen er bij Canal Digitaal - het Nederlandse zusterbedrijf van TV Vlaanderen, waar veel zenders mee gedeeld worden - ook kanalen opdoken die enkel met de allernieuwste module te decoderen waren, mocht ik dat ook niet vermelden.
Ik zag alweer spoken, bij TVV ging dit nooit gebeuren, aldus enkelen op dit forum.
Het ging maar om één kanaal en dat enkel bij CD.
Ondertussen zie ik dat al meerdere kanalen op die manier beveiligd zijn : Mezzo HD, en Motors TV HD.
Volgens iemand anders zou ook France 2 HD op die manier gecodeerd zijn.
Maar over dit nieuws blijft het vanzelfsprekend totaal windstil.

Maar daar stopt het dus nog niet.
Volgens deze site is er alweer een volgende CI+ module op komst.
http://www.digitaltvnews.net/?p=26037
https://www.sat4all.com/forums/topic/34 ... try2316920

Vraag is waarom deze dan ook weer nodig is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

De vraag is eerder hoe lang ze de oudere seca kaarten zullen blijven ondersteunen.

De boxen van M7 (sat801) heeft geen CI slot aan boord. En een mega-inruilactie van de boxen/kaarten zie ik TV Vlaanderen niet direct doen..
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Kan zijn Sardonis.
Maar ondertussen komen er dus steeds meer zenders bij die al een nieuwe module (de witte) vereisen, dus hoe langer het duurt hoe meer zenders je niet kunt bekijken.
Op die manier zijn ze niet verplicht om om te ruilen, en jij als klant zit met de gevolgen...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 473
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

France 2 HD gaat nog steeds open met 0100:006D dus nog steeds op de klassieke manier
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Nochtans heb ik dit toch al van diverse bronnen gehoord.
Ook op TotaalTV wordt bericht dat er meer zneders van Télésat op die manier beveiligd zijn.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

boulder schreef:Ondertussen zie ik dat al meerdere kanalen op die manier beveiligd zijn : Mezzo HD, en Motors TV HD.
Zoals reeds eerder gezegd gaat het uitsluitend om enkele HD-kanalen die M7 Group in hun pakketten overneemt van het Franse CANALSAT op Astra 19,2 Oost.
De verplichting om extra beveiliging toe te voegen, is een zuiver initiatief van Canal+ Frankrijk en jammer genoeg onderdeel van de distributieovereenkomst die M7 Group daarvoor heeft afgesloten.
Eénzelfde scenario voor Fox Sports 2 International waar de Engelse Premier League midden 2013 extra beveiliging eiste.

In de pakketten TV Vlaanderen Basic Light en Basic is er geen enkel kanaal dat extra beveiligd is, want deze pakketten bevatten geen kanalen met wedstrijden uit de Engelse Premier League of Franstalige zenders die door CANALSAT Frankrijk worden uitgezonden.

M7 Group is dus zeker geen vragende partij om extra beveiliging in te voeren. Anders hadden ze bijvoorbeeld ook VTM HD of Vier HD dit voorjaar met extra beveiliging ingevoerd net zoals Telenet dit reeds heel lang doet en in 2009 loog dat de commerciële omroepen deze extra beveiliging eisten.

Ik maak me geen zorgen, als M7 een nieuwe CI-module aankoopt bij een nieuwe leverancier wil dit gewoon zeggen dat de vorige bijna uitverkocht is en de vorige leverancier een minder interessante offerte heeft opgemaakt.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Raf1 gaat er weer een draai aan geven, zo ken ik hem weer.

1) Vroeger heette het "enkel voor Canal Digitaal", "geen enkel kanaal van TV Vlaanderen".
Nu ben je alweer wat anders aan het verkondigen.
Geen enkel kanaal van Basic, of Basic Light.
Maar dus wel van Basic+...
En morgen zal het weer wat anders zijn, volgens dat het zich ontwikkelt.

2) Dat de nieuwe een goedkopere offerte had is bullshit, en dat weet je maar al te goed.
Dit is een compleet andere codering.
De bestaande smartcard is zelfs niet compatible met deze codering.
Bron : een moderator van satellietforum.com...
http://www.satellietforum.com/showthrea ... post197813
Canal Digitaal Satelliet schreef:Het staat uiteraard iedereen vrij om te wachten.

Wellicht goed om te beseffen dat de NeoTion CI module niet werkt met de bestaande smartcards."
Maar goed, zoals steeds ontkent hij tot de laatste minuut het licht van de zon, om daarna te zwijgen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

boulder schreef: Natuurlijk, boulder zag spoken, en door de voorstanders van TVV werd dit zwaar geminimaliseerd.
Vraag is waarom deze dan ook weer nodig is.
En alweer ziet boulder spoken :lol: (pun!)
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Ik wou dat het spoken waren, maar een nieuwe codering met nieuwe smartcards, dat lanceer je zomaar niet, hee.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
FredjeFr
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 mei 2015, 09:54
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Neen, Boulder ziet geen spoken. In een ander forum las ik dit, een antwoord van CanalDigitaal (en zeg ook maar TVV):
Deze CI-Module komt naast de bestaande 3.5 Ci-Module ( de witte ). Introductie volgt later dit jaar.
Ze gaan dus duidelijk naar de kant van CI+, Ze gaan de codering van Viaccess-Orca gebruiken. Hiervoor zijn weer nieuwe CI-modules ontwikkeld.
Want met de huidige TV-kaart heb ik zwart beeld op MotorsTv, en Mezzo HD. En daar heb je die 'witte' kaart al voor nodig. Maar M7 gaat dus nog verder.

Voor hen die anderen uitmaken dat ze spoken zien, ga eens een kijkje nemen op dat andere forum.
[url][http://www.satellietforum.com/index.php/url]
Daar is heel wat informatie te halen.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Dit had ik hier vorige week ook al geantwoord in een ander topic:

http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 7&start=20
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Had ik niet gezien, maar het is toch wel belangrijk genoeg om er een aparte topic over te maken dacht ik, zeker omdat er nu ook TV Vlaanderen kanalen* tussen zitten.

* Voor de mierenneukers, kanalen die ook in de pakketten zitten die door TV Vlaanderen verkocht worden : Basic+ bijv.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

En hier wordt het nog eens bevestigd.
Zo zie je maar dat spoken soms zeer tastbare vormen kunnen aannemen...

http://www.totaaltv.nl/nieuws/20281/can ... uiken.html
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Allemaal goed en wel maar die nieuwe modules kunnen dan niet met een linux ontvanger gebruikt worden?

In elk geval wel mooi dat ze via hun nieuwe boxen ook iptv willen aanbieden.
Ik zou nog liever iptv hebben los van hun hardware.

Soms denk ik echt dat ze mensen die "vrijheid" willen richting illegaal pushen.
Net zoals met de versnippering van rechten.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
FredjeFr
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 mei 2015, 09:54
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

In elk geval wel mooi dat ze via hun nieuwe boxen ook iptv willen aanbieden.
Ik zou nog liever iptv hebben los van hun hardware.
Dat betekent misschien ook wel dat je internet van TVV moet nemen.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Normaal staat dat er los van.
Maar inderdaad, de dag van vandaag waar bedrijven zo veel mogelijk hun klanten willen (vast)binden en leegschudden zou dat wel eens kunnen.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

CI+ zal dus niet werken op een linux ontvanger, dus gedaan straks met tvv kijken op de dreambox, net zoals het ook niet werkt met telenet met een kaartje, net omdat dat ook een CI+ module is....
Momenteel zenden ze een soort simulcript uit, echter met de nieuwe modules vrees ik dat zelfs de huidige gecertificeerde ontvangers zullen moeten vervangen worden, denk niet dat het cardslot kan voorzien worden van de toekomstige CI+ software, tenzij het reeds een CI+ lezer zou zijn ipv CI lezer die er al in zit en dat ze ook gebruik maken van een soort softcam op hun software.....maar denkt dat dit een droom is, dat ik daar ook een spook zie :)
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

Zal wel zo'n vaart nog niet lopen, ze kunnen met seca nog wat experimenteren (alles vervangen kost ook geld, herinner je de vrijwillige bijdrage nog voor een nieuwere smartcard :d ).
Die Nwe CI+ module gaat eerst nog getest worden, op termijn zal seca wel verdwijnen en dan zal iptv in populariteit winnen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Ik vraag mij toch af hoeveel klanten ze iedere keer dat ze weer eens extra kosten in de klanten hun schovenen schuiven, weer verliezen.
Van één satelliet naar 2 satellieten, beperking van de gelijktijdige ECM verwerking per kaart zodat meer kaarten verkocht werden, overschakeling naar MPEG4, nieuwe smartcard, CI module, nieuwe CI(+) module, opnieuw nieuwe smartcard met nieuwe CI(+) module.
Denk toch niet dat iedereen dat zomaar slikt, zelf ken ik al een aantal die weg zijn bij TVV, gewoon omdat ze het beu zijn om iedere keer weer te moeten upgraden om uiteindelijk... hetzelfde te hebben.

Als Mobistar er komt (en ik zeg wel als, want niet is zeker, er zjin nog altijd hindernissen te nemen), en het is een paar euro per maand goedkoper dan Telenet, dan denk ik dat TV Vlaanderen het wel moeilijk gaat krijgen.
Overschakelen naar Mobistar zal veel simpeler zijn, en mocht het tegenvallen, kun je natuurlijk snel weer terug, want je blijft gewoon op de kabel zitten.

TVV zal dan wel een optie blijven voor wie ergens zit waar geen Vlaamse kabel te kgrijen is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Iemand interesse in een Mut@nt 2400HD dan? Nieuw, factuur van deze week. Nog altijd aan het wachten wanneer ik de schotel kan gaan halen.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

boulder schreef:zelf ken ik al een aantal die weg zijn bij TVV, gewoon omdat ze het beu zijn om iedere keer weer te moeten upgraden om uiteindelijk... hetzelfde te hebben.
Ik ben al 3 jaar TV Vlaanderen klant en heb nog nooit iets moeten upgraden. In vergelijking met de kosten en hardware upgrades die Telenet de afgelopen 3 jaar door de strot van hun klanten heeft geduwd ben ik dus zeer goed af. De volledige investering in m'n schotelinstallatie is volledig terugverdiend als ik vergelijk met wat ik bij Telenet voor digitale tv zou betaald hebben.

In de toekomst verwacht ik trouwens ook geen verplichte upgrades bij TV Vlaanderen. MPEG4 is nog lang niet aan het einde van z'n levensduur, elk jaar komen er efficiëntere encoders op de markt waarmee providers de kosten voor bandbreedte kunnen optimaliseren terwijl de klant de bestaande MPEG4-decoder kan blijven gebruiken. De Astra 23,5 gaan ze ook niet snel verlaten, het is nog steeds de goedkoopste satellietpositie waarmee M7 miljoenen schotels bedient.

De Seca-encryptie zal daarom ook nog lang blijven bestaan, alleen al omdat M7 Group in de Benelux héél erg veel smartcards zou moeten vervangen. Het zou over meer dan 1 miljoen smartcards gaan. M7 Group communiceert de laatste jaren over een totaal van 3 miljoen schotelhuishoudens, waarvan 2 miljoen via Skylink, misschien 100 000 via Austriasat, dan blijven er dus meer dan 1 miljoen klanten over die bij TV Vlaanderen, Télésat en Canal Digitaal moeten zitten.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Terugverdienen ivg met scarlet is dan weer iets lastiger.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

*dubbel
Laatst gewijzigd door boulder 18 jul 2015, 14:25, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

raf1 schreef:Ik ben al 3 jaar TV Vlaanderen klant en heb nog nooit iets moeten upgraden.
Dan vraag ik mij toch af welke apparatuur je precies hebt.
Zeker is dat jij ook getroffen bent geweest door de wijzigingen die TV Vlaanderen heeft doorgevoerd.
Zo is er de SID limitatie geweest, waardoor jet met één smartcard maar een zeer beperkt aantal zenders tegelijk kunt decoderen.
En je zit ook met die nieuwe zenders waarvoor de witte module vereist is.
Maar ik ken dat ondertussen, van zodra iets niet meer werkt is het van "ik heb dat toch niet nodig".
Mijn HD digibox is ook al 5 jaar oud, en ik heb daar nog geen cent hardwarekosten moeten aan doen, dus je vergelijking is misleidend.
raf1 schreef:In vergelijking met de kosten en hardware upgrades die Telenet de afgelopen 3 jaar door de strot van hun klanten heeft geduwd ben ik dus zeer goed af.
Hoeveel veranderingen waren er dat dan wel ?
Ik ken er maar één, en dat is de omshakeling naar MPEG4.
Een omschakeling die TV Vlaanderen ook in de laatste 3 jaren heeft uitgevoerd.
Zoals gewoonlijk ben je dus niet eerlijk in je vergelijkingen.
Bovendien, bij Telenet hebben ze zowat 10 jaar alles qua SD in MPEG2 uitgezonden.
De eerste digiboxen konden MPEG2 decoderen en dat is 10 jaar lang niet veranderd.
Vergelijk dat maar eens met alle veranderingen die TV Vlaanderen in die periode door de strot van zijn klanten heeft doorgevoerd :

* extra satelliet
* nieuwe smartcard (die ze wilden doorrekenen!)
* SID limitatie ==> extra smartcards, extra abonnementen opdringen
* omschakeling naar MPEG4
* prutsen met de codering om CI modules te verkopen
* upgrades naar witte CI+ module
* upgrade naar volgende CI+ module

En ik ben zeker dat ik er nog een aantal vergeten ben.
TV Vlaanderen is, als je alle kosten in rekening brengt, gewoon de duurste provider, en het pakket aan zenders dat je ervoor terugkrijgt is niet om over naar huis te schrijven.
Klantenservice is nogal email gedoe, en het ding heeft de laatste jaren heel wat storingen ondervonden, ook in prime time.
raf1 schreef:De volledige investering in m'n schotelinstallatie is volledig terugverdiend als ik vergelijk met wat ik bij Telenet voor digitale tv zou betaald hebben.
Rare vergelijking, je vergelijkt dus het abonnementsgeld van de ene, met de hardware-investering van de andere?
Bij TV Vlaanderen moet je anders ook abonnementsgeld betalen, en ook een HD digicorder kan gekocht worden.
Je kunt zelfs gewoon een CI+ module kopen bij de kabel, op sommige TV's kan je dan ook opnemen.
raf1 schreef:In de toekomst verwacht ik trouwens ook geen verplichte upgrades bij TV Vlaanderen. MPEG4 is nog lang niet aan het einde van z'n levensduur, elk jaar komen er efficiëntere encoders op de markt waarmee providers de kosten voor bandbreedte kunnen optimaliseren terwijl de klant de bestaande MPEG4-decoder kan blijven gebruiken. De Astra 23,5 gaan ze ook niet snel verlaten, het is nog steeds de goedkoopste satellietpositie waarmee M7 miljoenen schotels bedient.
Dat liedje hoorde ik indertijd ook van MPEG2, maar MPEG4 is er toch gekomen (iedereen gaat over, trouwens).
raf1 schreef:De Seca-encryptie zal daarom ook nog lang blijven bestaan, alleen al omdat M7 Group in de Benelux héél erg veel smartcards zou moeten vervangen.
De vorige keer probeerden ze zelfs de kosten van het vervangen van de smartcard aan de consument door te rekenen, dus ik twijfel ten stelligte aan die woorden.
Feit is dat er al zenders opzitten waarvoor je de witte wereldbol module nodig hebt (NAGRA en geen SECA).
Dus wat je zegt is nu al niet meer correct.
Maar ja, dan ga je weer afkomen dat het in Basic+ is, alsof dat dan geen TV Vlaanderen abonnement is.
Alsof een kijker die een duurder abonnement neemt, daar maar moet voor gestraft worden...
raf1 schreef:M7 Group communiceert de laatste jaren over een totaal van 3 miljoen schotelhuishoudens, waarvan 2 miljoen via Skylink, misschien 100 000 via Austriasat, dan blijven er dus meer dan 1 miljoen klanten over die bij TV Vlaanderen, Télésat en Canal Digitaal moeten zitten.
Raar, hee, in het begin communiceerden ze voor elke provider apart.
Nu gooien ze het op een grote hoop en communiceren dat totaal.
Beetje schrik dat het zou opvallen dat ze aan het achteruitbollen zijn hier ?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

boulder schreef:Maar ik ken dat ondertussen, van zodra iets niet meer werkt is het van "ik heb dat toch niet nodig".
Alles werkt nog zoals in 2012 toen ik klant werd. Ik had geen MPEG2-kanalen nodig want ik heb nooit een MPEG2-ontvanger gehad. Met mijn dual tuner satellietontvanger ben ik ook nooit tegen die SID-limiet aangelopen. Als Basic Light-abonnee ben ik ook niet getroffen door de twee Franse CANALSAT-kanalen die voorlopig niet via Linux-softcam zijn te bekijken.(Wat trouwens niet wil zeggen dat er pri
boulder schreef:Hoeveel veranderingen waren er dat dan wel ?
Bij Telenet is men in 2012 begonnen met nog eens wat analoge kanalen te schrappen, maar liefst 11 analoge kanalen in Limburg en 4 in de rest van Vlaanderen. Niet zomaar wat kanalen, maar de populairste buitenlandse kanalen zoals BBC1 en BBC2. Alle getroffen klanten werden toen richting 8 euro decoderhuur geduwd en in 2013, 2014 en 2015 volgden telkens prijsverhogingen voor decoderhuur en kabelabonnement. Ondertussen schakelde men de MPEG4(!)-decoders van INDI en de MPEG2-decoders van Telenet uit en schrapte men nog de Duitse buren van WDR uit het digitale aanbod. Telkens werden klanten gedwongen om extra kosten te maken; de aankoop of huur van propriëtaire Telenet-hardware die totaal waardeloos wordt als je van provider verandert. Enig aanvaardbaar alternatief zou de CI+-module zijn, maar toen die uitkwam, bleek dat opnemen heel erg beperkt was in vergelijking met wat een klassieke videorecorder met analoge tv kon.
Ook vandaag gaat de kabelmonopolist onverminderd door, men verplaatst kanalen, zoals de BBC onlangs, naar een duurder pakket, of schrapt ze volledig om ze te vervangen door een recyclagezender.
Het laatste wapenfeit kan ook tellen: men koopt alle sportrechten zoals Formule1 en veldrijden over van hun eigen zender Vier om ze deels als lokmiddel en deels als onderdeel van hun dure betaalpakketten te gebruiken.

Oeps, dat was boulder even "vergeten" te vertellen.

Soit, terug on topic. M7 Group gaat de komende 3 jaar heus geen miljoen (tunneled) Nagra/Seca-smartcards proberen te vervangen. Dat zijn 27 777 smartcards per maand, elke maand opnieuw. Iedereen die een beetje verstand heeft, weet dat dit onhaalbaar is voor een bedrijf als M7. En het gaat natuurlijk niet alleen om smartcards, het gaat evengoed over de firmware-softcam in de M7 SAT801 en een paar generaties oudere ontvangers. En servicekosten, etc...
Boulder zou wel eens durven "vergeten" dat er logistieke en commerciële obstakels zijn voor een nichespeler zoals M7. Voor je het weet zit meer dan de helft van hun klanten bij een lagekosten VDSL2-provider die nu ook HDTV kan aanbieden op steeds meer adressen in het buitengebied.

Ik kan niet anders dan concluderen dat de huidige codering nog jarenlang blijft bestaan en die Viaccess-Orca in een eerste fase alleen nodig is voor hun nieuw IPTV-product. Het feit dat Viaccess-Orca goedkoper is in uitrol en onderhoud dan Nagra (Anycast) van concurrent Kudelski zal uiteindelijk de hoofdreden zijn geweest om Viaccess-Orca in de nabije toekomst voor nieuwe klanten aan te bieden.

Als M7 de Linux-decoders naar het recyclagepark wilde doorverwijzen, konden ze dat met de vorige en huidige codering ook al gedaan hebben. Daar hebben ze Viaccess-Orca niet voor nodig. Het moet trouwens nog blijken of hun nieuwe Viaccess 5.0-smartcard al dan niet werkt in OSCam, de laatste maanden wordt er nogal druk ontwikkeld aan de Viaccess-reader: http://www.streamboard.tv/oscam/log/tru ... viaccess.c
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Raf1 schreef:Alles werkt nog zoals in 2012 toen ik klant werd. Ik had geen MPEG2-kanalen nodig want ik heb nooit een MPEG2-ontvanger gehad. Met mijn dual tuner satellietontvanger ben ik ook nooit tegen die SID-limiet aangelopen. Als Basic Light-abonnee ben ik ook niet getroffen door de twee Franse CANALSAT-kanalen die voorlopig niet via Linux-softcam zijn te bekijken.(Wat trouwens niet wil zeggen dat er pri
Zoals ik reeds eerder zei : je definieert je abonnement, je hardware, je gebruik altijd precies zo dat je toevallig net geen last had van de laatste nieuwe maatregelen.
Ik hecht daar weinig geloof aan.
Welke ontvanger trouwens ?
Een Linux ontvanger of een van de M7 group ?
Welk model ?
Als je natuurlijk niets concreets noemt kun je altijd voort beweren wat je wilt.

De rest van je verhaaltje staat ook weer vol met halve waarheden, zoals we gewoon zijn.
Raf1 schreef:Bij Telenet is men in 2012 begonnen met nog eens wat analoge kanalen te schrappen, maar liefst 11 analoge kanalen in Limburg en 4 in de rest van Vlaanderen. Niet zomaar wat kanalen, maar de populairste buitenlandse kanalen zoals BBC1 en BBC2. Alle getroffen klanten werden toen richting 8 euro decoderhuur geduwd
Vreemd, je kon nochtans ook een HD digibox kopen, Raf1.
Je duim was weer in overdrive bij het verzinnen van je verhaaltje.
Raf1 schreef:en in 2013, 2014 en 2015 volgden telkens prijsverhogingen voor decoderhuur en kabelabonnement.
Ik geloof niet dat die 3 jaar op rij verhoogd zijn, maar TV Vlaanderen heeft wel regelmatig zijn prijzen aangepast, maar dat vergeet je natuurlijk gemakshalve.
Raf1 schreef:Ondertussen schakelde men de MPEG4(!)-decoders van INDI en de MPEG2-decoders van Telenet uit en schrapte men nog de Duitse buren van WDR uit het digitale aanbod.
Indi decoders, dat gaat dus over apparatuur van andere providers die overgenomen werden, en dan nog hebben ze die nog jaren lang ondersteund.
In 2008 hadden ze al Indi overgenomen, eind 2012 werden ze buiten dienst gesteld.
De meesten die dan nog een Indi decoder hadden, zullen daar minstens 5 jaar lang plezier van gehad hebben.
Ik wou dat je hetzelfde kon zeggen met de TV Vlaanderen apparatuur, die om de haverklap verandert.
Raf1 schreef:Telkens werden klanten gedwongen om extra kosten te maken; de aankoop of huur van propriëtaire Telenet-hardware die totaal waardeloos wordt als je van provider verandert.
"Telkens", ook weer zo'n aanfluiting van de waarheid.
Ik kocht in 2010 al een HD digibox, wie in 2012,2013 of 2014 apparatuur gekocht heeft heeft die nog niet moeten vervangen.
Welke hardware diende er "vervangen" te worden omdat WDR verdween ?
Er zijn trouwens bij Proximus ook Duitse zenders verdwenen, als de distributierechten plots zwaar omhoog gaan, is dat een logische maatregel van de provider.
Maak anders maar eens het lijstje van de zenders die TV Vlaanderen eerst toevoegde om ze wat later weer te schrappen.
De lijst is eindeloos.
Het zenderaanbod op de kabel is veel stabieler dan dat bij TV Vlaanderen, straffer nog, daar maken ze nog tot de laatste dag reclame voor zenders waarvan ze weten dat ze de dag erna gaan verdwijnen.
En herbruikbaarheid van hardware bij M7 group ?
Hun bakjes ondersteunen niet eens op deftige manier de DiseQc standaarden, zodat je niet zomaar je schotelset voor een andere provider kunt gebruiken.
In het verleden zorgden ze er zelfs voor dat als er geen smartcard in de box zat je zelfs geen FTA zenders openkreeg...
Raf1 schreef:Enig aanvaardbaar alternatief zou de CI+-module zijn, maar toen die uitkwam, bleek dat opnemen heel erg beperkt was in vergelijking met wat een klassieke videorecorder met analoge tv kon.
Weer zo'n nonsens.
De witte CI+ module van TV Vlaanderen wordt door dezelfden gemaakt als de Telenet module, en is zeer gelijkaardig.
Maar daar is natuurlijk geen vuiltje aan de lucht, zeker ?

De mogelijkheden van die CI+ module zijn gewoon gelijk aan die van andere CI+ modules, het is eerder de TV die bepaalt wat je precies kunt doen.
Raf1 schreef:Ook vandaag gaat de kabelmonopolist onverminderd door, men verplaatst kanalen, zoals de BBC onlangs, naar een duurder pakket, of schrapt ze volledig om ze te vervangen door een recyclagezender.
En weer een hoop verzinsels.
Welke BBC zender zit nu in een duurder pakket?
BBC3, 4, CBBC en Cbeebies worden niet meer uitgezonden bij Telenet, dus ze zitten zeker niet in een duurder pakket.
En een recyclagezender, dat is toch wel heel denigrerend voor wat BBC First is.
Om te beginnen : BBC 4 is altijd al een soort recyclagezender geweest, als je een dergelijke denigrerende term wilt gebruiken.
Er wordt veel herhaald van wat op BBC1 en 2 in de loop der jaren te zien was.
BBC First doet dat ook, maar meer met drama, maar het heeft ook Nederlandse ondertitels, wat voor velen anders een drempel is om BBC te kijken.
Raf1 schreef:Oeps, dat was boulder even "vergeten" te vertellen.
Ik vertel toch liever de waarheid dan wat jij ervan maakt.
Raf1 schreef:Soit, terug on topic. M7 Group gaat de komende 3 jaar heus geen miljoen (tunneled) Nagra/Seca-smartcards proberen te vervangen. Dat zijn 27 777 smartcards per maand, elke maand opnieuw.
Ze hebben al eens een kaartwissel gedaan, zowel in Nederland als in Vlaanderen, maar blijkbaar is wat in werkelijkheid al gebeurd is in strijd met de wetten van de fysica volgens Raf1... :roll:
Raf1 schreef:Iedereen die een beetje verstand heeft, weet dat dit onhaalbaar is voor een bedrijf als M7.
Dus als hun codering gekraakt wordt kunnen ze geen kaartwissel doorvoeren ?
Dus de volgende keer hun systeem gekraakt wordt, ligt het voor altijd open ?
In redeneren ben je precies geen crack...

Maar dan nog, ook zonder gedwongen plotse omschakeling kunnen ze je nog altijd makkelijk het leven zuur maken.
Nu zitten er al 3 zenders op die met de witte CI+ module moeten gedecodeerd worden, ze kunnen dat grapje herhalen met de Viaccess codering, en zo zender per zender je richting Orca duwen.
Raf1 schreef:Als M7 de Linux-decoders naar het recyclagepark wilde doorverwijzen, konden ze dat met de vorige en huidige codering ook al gedaan hebben. Daar hebben ze Viaccess-Orca niet voor nodig.
Klopt ook niet, want het systeem blijkt al door een beperkt clubje omzeild te worden.
De beveiliging is dus niet straf genoeg.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2492
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Toch even reageren: Ik ben vanaf Maart 2006 TV Vlaanderen klant. Begonnen met een CI module en kaart te kopen aan iets van een 120€. De zelf gekozen sateliet ontvanger was toen ook ongeveer 120€. Schotel, LNBs etc. iets van 150€. In 2012 kon ik voor 29€ een MSAT HD ontvanger kopen voor 29€. Dit zijn bij mijn weten de enige wijzigingen/kosten die ik gedaan heb op meer dan 9 jaar tijd.
Ik wil niet weten hoeveel huur/activiatiekosten een Telenet klant over die periode betaald heeft...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb al ruim 10 jaar een Linux ontvanger (Dreambox). Daar kijk ik al die tijd mee naar TVV, CanalDigitaal, Sky... De enige kost die ik ooit gemaakt heb is de eerste Dreambox (7020) vervangen door een HD Dreambox (800). Die DB 800 doet ondertussen al ruim 5 jaar trouwe dienst. Verder is al die CI module, abonnementen... zever niet aan mij besteed. Een goeie share zoeken (en vinden) doet wonderen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 561
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 75 keer

Ik kijk satelliet-tv (eerst (illegaal) Canal Digitaal, daarna Tv Vlaanderen, nu (legaal) Canal Digitaal) sinds 2002. Eerst 8 jaar met de DM7000, nu al 5 jaar tot volle tevredenheid met een DM8000 HD.

Als ik met die decoder nog 3 jaar kan kijken heeft me dat in aankoop 8 euro per maand gekost, vergelijkbaar met wat je bij Telenet bijvoorbeeld maandelijks betaalt voor een huurdecoder.

Enkele voordelen t.o.v. andere tv-aanbieders:

- Digitale tv lang voor het op de kabel zat en voor Proximus TV bestond
- Ik programmeer mijn Dreambox al 13 jaar via de smartphone, in het begin via iMode van Orange, dat was behoorlijk "toveren" in die tijd.
- Alle opnames zijn vrij te gebruiken, te kopieren naar een tablet of smartphone, te bewaren op een NAS zo lang je wil,...
- Niet om de haverklap een kapotte minderwaardige decoder met verlies van alle opnames
- Op mijn werk kijk ik tijdens nachtshiften in streaming naar live tv of opnames in Mediaplayer, geen installatie van Silverlight en andere plugins of software mogelijk op werk-pc's
- Gratis toegang tot een massa zenders, waaronder ook een paar interessante uit de U.K.
- enz...

Kortom, ik heb zowat elke feature jaren eerder kunnen gebruiken en meestal werkte het ook veel beter dan de latere implementaties door TN en PX. Ik hou nogal van nieuwe dingen en dus heb ik de iets hogere prijs er met veel plezier voor over.

Verder ga ik er van uit dat de belangrijkste zenders voor mij (RTL NL, SBS NL, NPO, BNR Nieuwsradio en de VRT) nog wel een jaar of 3 gewoon beschikbaar zullen zijn. Over 3 jaar heb ik waarschijnlijk geen ouderwets tv-abonnement meer nodig en loopt het allemaal over het internet. Stievie werkt nu al perfect in binnen- en buitenland, KPN Play zal dat binnenkort ook doen om zo op termijn Canal Digitaal te vervangen hier.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

VOiD schreef:Toch even reageren: Ik ben vanaf Maart 2006 TV Vlaanderen klant. Begonnen met een CI module en kaart te kopen aan iets van een 120€. De zelf gekozen sateliet ontvanger was toen ook ongeveer 120€. Schotel, LNBs etc. iets van 150€.
120+120+150 = 390€.
Bovendien ben je volgens mij nog de prijs van de smartcard + activatie vergeten.
Indertijd was dat 80€ voor de smartcard en nog eens 30€ voor het activeren.
Dat zijn nog eens 110€ erbij.
Dan zit je al aan 500€...
Zo goedkoop is dat zeker niet, en dan had je nog een heel beperkt pakket.
Ik veronderstel dat je dan direct LNB's voor minstens Astra1 en Astra3 had, anders was dat al je eerste upgrade...
Als je dat niet had, en de upgrade niet gedaan hebt, heb je jarenlang zenders mogen ontberen, waar je ook voor betaalde...
En dan had je nu geen zenders meer, want het zit voor 99% op Astra3.

De kaartwissel is er voor iedereen geweest, en TV Vlaanderen wilde die doorrekenen aan iedereen die het minimum pakket had.
Dus die kost heb je ook gehad.
Ondertussen zitten dus bepaalde zenders achter de witte CI+ module, dus die heb je dan niet meer.
VOiD schreef:In 2012 kon ik voor 29€ een MSAT HD ontvanger kopen voor 29€. Dit zijn bij mijn weten de enige wijzigingen/kosten die ik gedaan heb op meer dan 9 jaar tijd.
Ik wil niet weten hoeveel huur/activiatiekosten een Telenet klant over die periode betaald heeft...
Zoals gezegd, wie een digibox kocht helemaal aan het begin, kon die blijven gebruiken tot vorig jaar, met al die jaren door geen kosten meer..
De digicorders waren ook al vroeg te koop (2005 of zo), en kostten een pak minder dan je schotelset, en bleven ondersteund tot vorig jaar.
Laatst gewijzigd door boulder 19 jul 2015, 13:32, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Jack Daniels schreef:Ik heb al ruim 10 jaar een Linux ontvanger (Dreambox). Daar kijk ik al die tijd mee naar TVV, CanalDigitaal, Sky... De enige kost die ik ooit gemaakt heb is de eerste Dreambox (7020) vervangen door een HD Dreambox (800). Die DB 800 doet ondertussen al ruim 5 jaar trouwe dienst. Verder is al die CI module, abonnementen... zever niet aan mij besteed. Een goeie share zoeken (en vinden) doet wonderen.
Ik heb ook een Dreambox (8000), dit zijn heel dure toestellen.
Zeggen dat het goedkoper is met zoiets vind ik nonsens, als je daarvan de kost rekent zul je al jaren legaal abonnement kunnen betalen.
Maar ja, illegale zaken vergelijken met legale is natuurlijk zever.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Jantje, ik ken de voordelen van een Dreambox, en ik houd ook van vrije hardwarekeuze.
Het probleem is dat noch Canal Digitaal, noch TV Vlaanderen echt die vrije hardwarekeuze willen, en al zeker geen Dreamboxen.

De pluimen op de hoed gaan dus niet naar TV Vlaanderen, want die willen dat helemaal niet.
Ze doen er in tegendeel alles aan om hun decoders op te dringen, en voor wie geen toestel van hen wil, proberen ze CI+ modules op te dringen.

Vraag is dus hoe lang de Dreamboxen die zenders nog kunnen weergeven, zeker nu we zien dat de meeste kijkers zonder witte CI+ module al 3 zenders niet meer open krijgen.
Die Orca zal nog een pak straffer beveiligd zijn.

Bovendien wil ik nog eens op de prijzen van die toestellen wijzen.
Het is leuk dat je die mogelijkheden hebt (ik geniet er ook van dat ik mijn opnames van bjiv. Canvas HD of BBC Four HD op een USB stick kan zetten, bijknippen, en het dan dikwijls elders te bekijken.
Maar de extra mogelijkheden kosten veel, en ik ga mijzelf nooit wijsmaken dat ik hiermee geld gespaard heb tov. de kabel.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

boulder schreef:Ik heb ook een Dreambox (8000), dit zijn heel dure toestellen.
Ik heb een DB 800 en GEEN DB 8000.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Het blijft een dure ontvanger, Jack Daniels.
Veel duurder dan een digicorder.
Ook de 7020 was een dure ontvanger toen die uitkwam.
En de 800 lijkt mij dan nog niet echt interessant, want dan zit je nog met een single tuner.

Maar mijn punt blijft, als jij met shares (dus illegaal) werkt dan is dat geen correcte vergelijking.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

De kaartwissel is er voor iedereen geweest, en TV Vlaanderen wilde die doorrekenen aan iedereen die het minimum pakket had.
Dus die kost heb je ook gehad.
Dit was een vrijwillige bijdrage, ik heb deze dan ook nooit betaald !
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

boulder schreef:En de 800 lijkt mij dan nog niet echt interessant, want dan zit je nog met een single tuner.
Klopt. Als die de geest geeft wordt het een Vu+ met twintuner.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2492
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

boulder schreef:
VOiD schreef:Toch even reageren: Ik ben vanaf Maart 2006 TV Vlaanderen klant. Begonnen met een CI module en kaart te kopen aan iets van een 120€. De zelf gekozen sateliet ontvanger was toen ook ongeveer 120€. Schotel, LNBs etc. iets van 150€.
120+120+150 = 390€.
Bovendien ben je volgens mij nog de prijs van de smartcard + activatie vergeten.
Indertijd was dat 80€ voor de smartcard en nog eens 30€ voor het activeren.
Even opgezocht, de totale prijs voor Smartcard & CI Module was 129€ en idd 29.95€ activatiekost.
boulder schreef:Dat zijn nog eens 110€ erbij.
Dan zit je al aan 500€...
Zo goedkoop is dat zeker niet, en dan had je nog een heel beperkt pakket.
Ik veronderstel dat je dan direct LNB's voor minstens Astra1 en Astra3 had, anders was dat al je eerste upgrade...
Als je dat niet had, en de upgrade niet gedaan hebt, heb je jarenlang zenders mogen ontberen, waar je ook voor betaalde...
En dan had je nu geen zenders meer, want het zit voor 99% op Astra3.
Ik heb idd direct een schotel met 4 LNB's geplaatst.
boulder schreef: De kaartwissel is er voor iedereen geweest, en TV Vlaanderen wilde die doorrekenen aan iedereen die het minimum pakket had.
Dus die kost heb je ook gehad.
Ik heb nooit iets betaald voor die kaartwissel.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

De spoken die boulder zag beginnen steeds meer vaste vorm aan te nemen.
Maar blijf gerust ontkennen tot het allerlaatste moment.
Daarna is het tijd om te zeggen, "natuurlijk, dat was toch al lang duidelijk?"

https://www.sat4all.com/forums/topic/34 ... try2329914

Een veelzeggend zinnetje (zie schermafdruk) :

De beruchte boxkey doet dus zijn intrede : een koppeling tussen decoder en smartcard, of tussen CI module en smartcard.
Smartcard A werkt dan dus niet meer in CI module B, maar dus ook niet meer in de kaartlezer van de Linux ontvanger...
Maar ik ben er zeker van dat er hier al direct een paar klaar staan om dat nog altijd "vrije hardwarekeuze" te noemen.
Bijlagen
nieuwe codering.PNG
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

De communicatie van M7 Group is duidelijk. Nu is er wel iets aan de hand, voor nieuwe klanten althans. Ik zal TV Vlaanderen dus zeker niet meer aanraden aan nieuwe klanten.

Ik vind het zeer jammer dat M7 Group dezelfde weg opgaat als Proximus en Telenet en vrije hardwarekeuze de rug toekeert. Maar ik zal niet vergeten dat TV Vlaanderen de laatste was die deze nefaste evolutie volgde. Dankzij hen heb ik al 3 jaar live en uitgesteld tv kunnen kijken zoals ik wou.

Ik verwacht trouwens dat mijn Nagra-smartcard de komende jaren op dezelfde manier zal blijven werken. Maar ooit in een verre toekomst zal het wel gedaan zijn. Op dat moment verliezen ze mij als klant.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Duidelijk?
Bij hen communiceren ze altijd op het allerlaatste moment.
De klant is altijd de laatste om het te weten.
Het oorspronkelijke bericht dat ze met die module gingen beginnen is al 1,5 jaar oud of zo.
Zij wisten dus wel waar ze naartoe gingen.
Maar het is altijd ontkennen tot het laatste moment, of minimaliseren.
"Neen, neen, 't is alleen voor nieuwe klanten.".

De volgende stap zal dus zijn dat nieuwe klanten geen nagra meer bekomen.
Daarna gaan er volgens mij zenders bijkomen die enkel nog met de Viaccess codering voorzien worden, net zoals ze nu ("enkel in de duurdere abonnementen") al zenders hebben die enkel met de witte module te decoderen zijn.

Je moet echt niet denken dat TV Vlaanderen genereuzer is dan de anderen.
Waarom zijn zij niet direct ook met gesloten hardware begonnen ?
Toen zij begonnen hadden zij 0 klanten.
Dat kon je niet zeggen van Proximus of Telenet.
Zeker van Telenet niet, die quasi alle TV klanten had (op de analoge kabel dan).
Er bestond wel een markt van satellietkijkers, kijkers die al een ontvanger hadden, die op hun PC'tje naar satelliet keken, enz.
De hoop was dus om een grote massa satellietkijkers om te vormen tot TV Vlaanderen kijkers.
In het begin was dus elke klant een goede klant voor TV Vlaanderen, het maakte niet uit welke ontvanger je had, als je maar een abonnement nam bij TV Vlaanderen was je van harte welkom.

Maar hoe langer het duurt hoe meer ze de klanten volledig aan zich willen binden.
Ze hebben dat eerst geprobeerd door eigen ontvangers te landeren.
Dan via de EPG, hun Mediagateway draaide precies alleen redelijk op hun eigen gecertifieerde decoders.
Maar de Linux decoders konden makkelijk wel 7 kanalen tegelijk decoderen, wat hun eigen bakjes niet konden.
Dus dan maar de SID limitatie ingevoerd, en hun bakjes die zelf offline decoderen.
Maar de mensen blijven hun vrijheid koesteren.
Dan maar een module introduceren (de witte) die Linux toestellen buiten spel moet zetten.
En uiteindelijk de finale stap : Viaccess codering met boxkey.

Blijkbaar voelen zij zich zeker genoeg dat ze met gesloten hardware voldoende klanten kunnen behouden.
Ik stel mij daar grote vragen bij.
Als je in de winkel staat en je hebt de keuze tussen : Telenet, (Mobistar?), Proximus, TV Vlaanderen (ik laat eventjes de DVB-T decoder met het magere aanbod buiten beschouwing).
Wie gaat dan nog voor TV Vlaanderen kiezen, als je weet dat ze allemaal met een gesloten systeem werken?
De kabel ligt al bijna overal, en dan komt er een installateur om de installatie te doen.
De gebruiker hoeft niets op te zeggen.
Hij heeft alle Vlaamse kanalen die hij wil, en kan zaken bestellen op aanvraag.
Als die gebruiker mistevreden is over Telenet, en Mobistar zit er ook bij, dan kan die toch bij de kabel blijven en een soort light aanbod hebben.

Voor Proximus is het quasi dezelfde redenering, alles wordt voor jou gedaan, weinig instapkosten, video op aanvraag mogelijk, alle Vlaamse kanalen ter beschikking.

En dan heb je TV Vlaanderen.
Dan moet de gebruiker dus óók gesloten hardware kopen.
Bovendien moet hij nog een schotelinstallatie zetten, en als hij dat niet zelf kan, nog laten uitrichten ook.
Om alle zenders (zoals BBC, Franse zenders, ...) te hebben, moet hij makkelijk naar 4 satellieten kunnen gaan met toch minstens 2 tuners tegelijk.
En qua Vlaamse zenders zit hij dan met heel wat beperkingen (Vijf bijv. niet in HD).
Voor video on demand is hij dan nog eens verplicht om van internet provider te veranderen, naar de aanbieder die TV Vlaanderen opdringt.

Wie dus mistevreden is van de kabel, zal veel rapper naar Mobistar gaan (blijft op hetzelfde netwerk, kan dus altijd makkelijk terugkeren), of naar Proximus.
En in plaats van meer vrijheid krijg je er nog minder.
Waar je bij de kabel nog altijd vrij beschikt waar je je internet neemt, gaan ze dat ook nog eens opdringen bij TV Vlaanderen.

Tegelijk zie ik in zo'n scenario heel wat TV Vlaanderen kijkers met Linux decoder afhaken, en terugkeren naar de kabel of naar Proximus.

En hun vurigste verdedigers op de fora zullen ze dan ook wel kwijt zijn.
De enigen die dan nog de lof gaan zingen van TVV zullen de verkopers zijn.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat, Canaaldigitaal, Starlink ...”