TV Vlaanderen duo LNB BBC

Alles over TV en Internet via satelliet
Plaats reactie
zorka
Plus Member
Plus Member
Berichten: 134
Lid geworden op: 28 dec 2011, 09:58
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

Wij hadden hier tot voor kort TV Vlaanderen (Philips 7121, DUO LNB). Vermits we zijn overgestapt naar proximus voor televisie en de vlaamse kanalen via satelliet ondertussen op zwart zijn gegaan wegens stopzetting abo, zou ik de TV vlaanderen apparatuur willen hergebruiken voor de ontvangst van de BBC kanalen op Astra 2D 28.2.

Volstaat het om 1 van de LNB's uit te richten op Astra 2D, of is hier meer voor nodig?

Ik wil geen extra kosten maken. Het is of het dak op om de schotel opnieuw te richten, of het dak op om alles af te breken.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Kunnen lukken, ja en neen, je zal je schotel wel kunnen draaien zodanig dat je één kop op Astra 2 hebt, en de andere onbruikbaar wordt, wat eigenlijk ook al geen ideale situatie is, maar het grootste probleem vind ik eigenlijk nog je satellietontvanger. Deze gedrochten zijn bijna alleen maar geschikt om braafjes hun TV Vlaanderen-fastscanlijst in te laden. Van zodra er een transponderwijziging is op Astra 2, gaan desbetreffende zenders op zwart gaan, en zal je fastscanlijst niet meer vernieuwd worden omdat je geen signaal meer hebt op Astra 1/3. Ik heb hier een DSR8141 staan, die van dezelfde fabrikant komt, en dat zijn echt ondingen om FTA-zenders in te scannen.

Wil je er echt geen euro meer insteken zou ik alles ervan halen, heb je er toch iets voor over dat gegarandeerd zal werken: vanaf 50 kan je (online) een HD FTA-satellietontvanger kopen (met mogelijkheid om op te nemen op externe schijf) en een nieuwe LNB heb je vanaf 10 euro. Je hebt dan ook het beheer van je eigen zenderlijst. Je zet vb BBC 1/2/3/4 (in HD) op 1, 2, 3, 4 in plaats van preselectie 800 en verder op de TVV-ontvanger.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Amazor, ik denk dat je volgende manier over het hoofd ziet:

Want het kan perfect, je kan de duo LNB gemakkelijk richten op Astra 23,5 en Astra 28,2 door de LNB-klem te verzetten op het andere buisje. Op die manier verplaats je de ontvangstkoppen ongeveer 5° in de richting van Astra 28,2 en zo zou je de BBC reeds met redelijke signaalkwaliteit moeten kunnen ontvangen.
In de ontvanger zet je de DiSEqC-instelling van Astra 23,5 op A en Astra 28,2 op B. Je behoudt dan de mogelijkheid om de fastscan-zenderlijst in te laden vanaf Astra 23,5 die ook alle zenderinformatie bevat over Astra 28,2.

Voor de rest kan je de positie van de schotel nog een klein beetje finetunen door op maximale signaalkwaliteit uit te richten op BBC2 HD of ITV HD.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

inderdaad perfect te doen. Mijn triax 88cm schotel staat gericht op astra 19,2° (en op astra 28,2° met losse LNB). Zelfs dan komen de britse zenders snoeihard binnen vermits hun straal iets meer geconcentreerd werd om de footprint te verkleinen :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Oké, de afstand tussen de satellietposities is acceptabel om de duo lnb te gebruiken als Astra 2/3-combinatie, dat heb ik idd over het hoofd gezien.
Deze link van het Sat4All-forum gaf toch een mislukt probeersel aan, maar ik ga er niet over discuteren, ik heb er geen ervaringen mee.

Maar zijn jullie er zeker van dat de DSR7121 Astra 3 gebruikt om fastscan in te laden? Ik weet dat deze lang Astra 1 bleven gebruiken. Ik denk zelfs dat het nog altijd zo is, maar ik gevolg het satellietgebeuren de laatste tijd iets minder.
Voor de M7 SAT801 is er veel meer firmware ontwikkeld geweest en die gebruikt bij de laatste firmware standaard Astra 3, maar ik denk dat het van die DSR8141 (Pace) zeker 2 jaar geleden is dat hiervoor nog firmware uitgekomen is, de DSR7121 is nog een stuk ouder. Bij een fabrieksreset blijft hij tot op heden zoeken naar Astra 1-signaal (die 10 vierkantjes die de signaalkwaliteit weergeven) alvorens die de zenderlijst inlaadt.
Correct me if I'm wrong, dan ben ik ook weer een beetje wijzer.

@wied, Jouw situatie is niet te vergelijken, jij zegt zelf dat je een single lnb gebruikt voor Astra 2, dat is niet wat de TS voor ogen had.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

TS wil zijn duo LNB op astra 2 (28,2°) richten en bijgevolg als single LNB gebruiken. Dat kan perfect en daarvoor heeft hij niets anders nodig...
Wil hij daarentegen op astra 3 richten (23,5°) dan is het bijna zeker dat het brits signaal nog sterk genoeg gaat binnenkomen. Het dak op en proberen maar :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
zorka
Plus Member
Plus Member
Berichten: 134
Lid geworden op: 28 dec 2011, 09:58
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 10 keer

baat het niet dan schaad het niet....

Met de commentaar die ik gelezen hebt, denk ik dat ik idd een beetje tijd ga vrij maken om het dak op te gaan en een en ander uit te proberen.
Ik heb hier ook nog ergens een Humax 5400 liggen(met ToH firmware) maar ik vermoed dat ik die beter in het museum plaats....
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Bijkomende tip nog ivm zenderlijsten:

sinds vorig jaar heb ik eveneens mijn TVV abo opgezegd, en sindsdien gebruik ik geen "favorieten" lijst meer voor kiezen van de zenders. Opnieuw scannen van een satelliet duurt enkele minuten, waarna het zoeken van de nrs voor de belangrijke zenders ook enkele minuten tijd kost. Fastscan wordt dus helemaal niet gemist hier :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

Iemand ervaring met 'paraplaatjes' op de lnb's ?
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat, Canaaldigitaal, Starlink ...”