Wanddoos 2-3-4 aansluitingen

Alles over TV en Internet via satelliet
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Wat is het verschil tussen al deze wanddozen?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik heb een kabel getrokken van mijn garage naar mijn "technische ruimte", om eventueel later een (buiten) DVB-T antenne of een schotelantenne daarop aan te sluiten.
In plaats van een losse kabel die maar hangt te zwabberen, wil ik die kabel al bevestigen in een doos (langs beide kanten, dus in de garage en in de "technische ruimte).
Maar "een doos" bestaat dus niet
- 2 aansluitingen: TV+radio (link en Amazon)
- 3 aansluitingen: TV+radio+SAT (link en Amazon)
- 4 aansluitingen: TV+radio+SAT+SAT (link en Amazon)
:???: :???: :???: :???: :???: :???:

De 2-aansluiting versie:
5-1000MHz (CATV)
75 Ohm
De 3 en 4 aansluiting versie (dus met SAT)
mit DC-Durchgang
5-2400MHz (SAT)
75 Ohm
Meer is beter, dus sowieso die 4-aansluitingen versie kopen?
Op het einde van de rit moet de coax kabel in de living eindigen, moet ik dan die 4 aansluiting "patch-gewijs" doorlussen tussen beide kabels? Want er steekt toch maar 1 coax kabel in zo'n doos?
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Je schreef toch al zelf wat het verschil is tussen deze drie contactdozen :-)
- 2 aansluitingen: TV+radio
- 3 aansluitingen: TV+radio+SAT
- 4 aansluitingen: TV+radio+SAT+SAT
Kan je je situatie eens wat beter schetsen?

Waar zou je later dan die satelliet schotel of DVB-T antenne verbinden? In de garge, of in de technische ruimte?
Hoeveel coaxen ga je voorzien naar je schotel (dus hoeveel onafhankelijke ontvangers wil je aansluiten) ?
Je schrijft dat "die coax in de living moet eindigen". Vanaf waar? En waarom dan niet meteen de kabel tot daar trekken, zonder onderbreking ervan? (m.a.w., waarom die tussenstap)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik heb nu een flex getrokken, 2xRJ45 CAT5E en coax. Dat is meteen ook de reden dat ik niet tot in de living gegaan ben. De RJ45 is voor in de technische ruimte (en de flex is al afgeknipt...).
De bedoeling is om later een DVBT/SAT antenne aan te sluiten op de doos in de garage, om dan het signaal tot in living te krijgen. Daar zal dan een DVB-T decoder of SAT decoder komen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als je parabool antenne wilt aansluiten MOET je doos nummer 2 of nummer 3 gebruiken. De allereerste (uiterst linkse foto) is uitgesloten want dat gaat nooit werken. Voor coax afkomstig van schotel antenne mag je geen onderbreking hebben in de coaxkabel.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Dus je gaat later de coax van de schotel binnebrengen in de techniche ruimte, en van daar dan via de flex naar je garage, en van je garage dan naar je living.

Aangezien je geen ontvanger in de technische ruimte gaat aansluiten, zou ik persoonlijk een standaard aftakdoos gebruiken (zoals bvb http://www.dmlights.be/ge__vynckier__vy_55100_000~015UW ) en intern dan met standaard F connectoren werken.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Jack Daniels schreef:Voor coax afkomstig van schotel antenne mag je geen onderbreking hebben in de coaxkabel.
Dat is met veel kabels hoor, dat je geen "onderbreking" mag hebben ;-)

Je bedoelt waarschijnlijk een "verbinding". En alhoewel het beter is van niet, zal het natuurlijk nog steeds goed werken in de praktijk (op wat signaalverlies na).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

2 aansluitingen: TV+radio
  • dit is de klassieke wandcontactdoos voor het aansluiten van TV en radio.
    de TV aansluiting is geschikt voor kabel OF DVB-T (47 - 860 Mhz).
    de radio aansluiting is geschikt voor FM via kabel of antenne (87 - 108 Mhz), waarschijnlijk niet voor DAB (174 - 230 MHz).
3 aansluitingen: TV+radio+SAT
  • deze wandcontactdoos is geschikt voor het aansluiten van TV en radio (zoals hierboven) en één SAT receiver.
    hier komt het gecombineerd UHF + SAT signaal op één coax, en wordt door de ingebouwde filter gesplitst naar:
    - radio en TV (zoals hierboven)
    - SAT (950 - 2400 MHz). Er zit een power pass op de SAT connector, zodat de besturingssignalen voor de LNB / DISEQC switch doorgaan.
    deze is waarschijnlijk niet geschikt voor een DVB-T antennes met ingebouwde versterker, die hun voeding vanuit de TV moet krijgen.
    Er bestaan ook modellen met 2 coax aansluitingen, waarbij UHF en SAT signalen afzonderlijk blijven.
4 aansluitingen: TV+radio+SAT+SAT
  • geschikt voor het aansluiten van TV en radio (zoals hierboven) en 2 SAT receivers (of een twin tuner receiver met PVR).
    kan ook gebruikt worden voor het aansluiten van 2 SAT systemen op één receiver (DISEQC switch beneden)
    hier moet je dus met 2 coaxen aankomen
Als je dus maar één coax hebt tussen de technische ruimte en de living kies je best voor het model met "3 aansluitingen op één coax".
Dan kan je later kiezen of je hierop een Telenet, DVB-T of SAT signaal wil op aansluiten.
In geval je SAT en een antenne/Telenet signaal wil combineren op één coax moet je in de technische ruimte nog een SAT/TV combiner voorzien: https://www.wentronic.com/de-en/index/a ... iner-67054
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

In die wanddoos zit dus al een splitter, wist ik niet.
Als ik later de coax wil "doorlussen" naar de living, moet ik dus (zoals een patchpanel) elk van die uitgangen doorlussen naar een extra doos, die al die signalen dan terug combineert tot 1 signaal. wat 'n gedoe.

Kan ik dan niet beter een doos zoeken (als dat bestaat) die gewoon de F-connector heeft (geschroefd)?
Zo heb ik geen filters etc?
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Ik schreef toch al: neem gewoon een aftakdoos zonder aansluitingen erop, die heb je immers niet nodig. En je plaatst twee F connectoren op je beide coaxen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Jij bedoelt een aftakdoos?
Afbeelding
En dan de aansluiting tussen beide kabels in de doos maken.
Nog niet aan gedacht :)
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Inderdaad! Want je hebt dat signaal toch niet nodig in de technische ruimte, dus moet er geen externe connector zijn.

Neem ze wel groot genoeg, want coax mag je niet teveel buigen, en twee F connectoren in elkaars verlengde neemt wel wat plaats in.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Edward Valckx schreef:Je bedoelt waarschijnlijk een "verbinding". En alhoewel het beter is van niet, zal het natuurlijk nog steeds goed werken in de praktijk (op wat signaalverlies na).
Nee; een standaard contactdoos (de linkerfoto) werkt voor geen meter als je een sat ontvanger hebt. Ik heb ooit geprobeerd om mijn ontvanger op deze manier aan te sluiten. Je krijgt eenvoudigweg niks van signaal binnen. Zoals hier al gemeld: er zit een splitter in en dat is de boosdoener. Bij die splitter had ik niet direct stilgestaan bij mijn eerste reactie.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 985
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 88 keer

+1 voor voostel Edward Valckx. In de door jou voorgestelde aftakdozen zitten meestal LC-filters en/of weerstanden voor impedantie aanpassingen op de verschillende in/uitgangen. Dit mag zeker niet igv sateliet aansluiting. Daar moet een DC-spanning kunnen worden doorgestuurd naar de LNB(s).
Internet/TV: All-Internet TN + TV Vlaanderen
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Proximus / Samsung Galaxy S23
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Zo'n aftakdoos is nog goedkoper ook :)
Bedankt voor de tip!
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat, Canaaldigitaal, Starlink ...”