Problemen met uitrichten of iets kapot ?

Alles over TV en Internet via satelliet
Plaats reactie
nickdd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 5 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hallo,

Ik ben aan het sukkelen om een basisset van Tv Vlaanderen uit te richten. Ik heb dus zo'n TVV schotel met duo LNB om zo astra 1 en astra 3 te ontvangen.
Afgelopen zomer heb ik die redelijk ok kunnen uitrichten en had ik alle zenders.
Ik herinner me (vaag) dat signaalsterkte toen zo'n 85 à 90 % was op de meest voor de hand liggende zenders.

Sinds enige tijd kan ik de HD zenders niet meer goed ontvangen. Alles wat astra 3 zit (ook radio zenders) werken soms niet goed.
Deze ochtend had ik toevallig nog eens kortstondig signaal op één HD en canvas HD, maar daarna niets meer.

ik ben nu nog maar een keer opnieuw gestart met het uitrichten van de schotel.
Is zeker niet evident met die vervelende U-beugel van die standaardset, Ik krijg op astra 1 op de SD kanalen nu ook nooit meer dan 75 a 80% signaalsterkte / kwaliteit.

Of ik nu een beetje meer horizontaal en/of verticaal beweeg krijg ik he niet hoger dan 80%.
Van de zenders op Astra 3 kan ik bvb vier HD en vtm HD bekijken (75% signaalsterkte / 60% kwaliteit). Echter wel regelmatig enige blokvorming.
Op één HD en canvas HD heb ik echter totaal geen signaal en een sterkte van 15% ofzo (=niets).

Het valt me op dat de zenders met een verticale polarisatie wel enigzins werken (ook al is het nog met blokvorming) en die met horizontale polarisatie geven totaal geen signaal.

=> kan er iets defect zijn aan die duo LNB of ligt het toch aan het verkeerd uitrichten ?
(kabels en decoders heb ik al eens vervangen, maar resultaat blijft hetzelfde)

Hoe belangrijk is het aantal graden dat de LNB kop gedraaid staat ?

Groeten
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

nickdd schreef:Hoe belangrijk is het aantal graden dat de LNB kop gedraaid staat ?
Heel belangrijk, maar nog belangrijker is dat je schotel perfect waterpas staat. De paal waarop je schotel geklemd wordt, moet dus in alle windrichtingen perfect verticaal staan.
Zorg ook dat alle bouten en schroeven stevig worden vastgedraaid.De schotel mag niet wiebelen, want dan krijgt de wind vrij spel en zit je schotel na enkele jaren volledig los.

Je moet trouwens uitrichten op signaalkwaliteit, signaalsterkte is niet zo belangrijk.
nickdd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 5 keer
Recent bedankt: 1 keer

hmm het is een dikke houten balk van een houtskeletbouw. ik ga nog eens kijken of die wel 100% verticaal staat. zo'n houtskeletbouw kan zeker in 't begin nog wel wat "leven".
merci voor de tip alvast.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het is belangrijk dat je op Astra 3 uitricht en daarna astra 1 bijdraait ipv zoals vroeger op Astra 1 uit te richten.

Dus zien of de juiste kop in de houder steekt, daarna uitrichten op Astra 3 tot je de beste signaalkwaliteit hebt.
Daarna uw reciever afstellen op een Astra 1 kanaal & uw kop draaien tot je ook daar de beste signaalkwaliteit hebt
Jan007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 403
Lid geworden op: 22 nov 2010, 12:36
Locatie: Londerzeel
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 16 keer

nickdd schreef: Het valt me op dat de zenders met een verticale polarisatie wel enigzins werken (ook al is het nog met blokvorming) en die met horizontale polarisatie geven totaal geen signaal.
Indien je enkel ontvangst hebt op vert. pol. en geen op hor. pol. dan kan de LNB defect zijn.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

Heb je een up-to date zenderlijst ?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

https://www.sat4all.com/forums/forum/14-schotelpark/

hier je licht best ook eens opsteken :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
nickdd
Plus Member
Plus Member
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 mei 2009, 22:45
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 5 keer
Recent bedankt: 1 keer

graag geef ik nog even een update: dit weekend heb ik de duo LNB vervangen door een nieuwe (zelfde merk/type van TV Vlaanderen) en alles werkt terug perfect !
Dus mijn schotel was wel degelijk goed uitgericht maar de LNB was defect.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

goed nieuws dus :beerchug:
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat, Canaaldigitaal, Starlink ...”