Vu+ Duo frozen

Alles over TV en Internet via satelliet
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Onlangs heeft mijn Vu+ duo sat receiver het begeven. Het welbekende defect van minderwaardige Elco's. Op het moederbord gaf elco C807 de geest. Als je dan te lang wacht met het uitschakelen van de doos, gaat spanningsregelaar U801 er aan.

Spijtig genoeg was het ergste scenario bij mij het geval. Een elco vervangen is nog vrij simpel, maar het solderen van een nieuwe spanningsregelaar is heel wat anders. Gelukkig ben ik er in geslaagd om de klus te klaren.

Ik wil de eigenaars van deze doos dus verwittigen. Meestal begint het probleem zich voor te doen wanneer de doos vanzelf begint te rebooten. Mocht deze dan niet meer reageren is de kans groot dat je met hetzelfde defect te maken hebt. Trek hem zo snel mogelijk uit het stopcontact en vervang elco C807 (of laat het doen). De kans is dan groot dat spanningsregelaar U801 gespaard blijft. Steek voor alle zekerheid een zwaardere Elco om problemen in de toekomst te vermijden.
gimic
Premium Member
Premium Member
Berichten: 473
Lid geworden op: 22 mei 2003, 23:48
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Heb dit vorig jaar ook gehad, een tijd gezocht naar de elco en deze gevonden op een oud moederbord die hier rond slingerde. Deze draait nu al een jaartje zonder problemen ;-)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dan heb je geluk gehad dat die spanningsregelaar er niet is door gegaan. Een hele klus om zo een kleine IC te vervangen, maar de box draait hier ook weer happy mee.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3970
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Mijn ouders hebben ook een VU+ Duo,
ik vraag me af wanneer deze ook kuren gaat krijgen,
ze hebben die ook al heel wat jaren.

Een tijd terug had ik hier ook al eens van gelezen.
Toen heb ik nog een pdf gezien waarin staat hoe je dat moet veranderen.

PDF gevonden:
vuduo_c807.pdf
(578.04 KiB) 117 keer gedownload
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Los de nagel op de kop met je pdf AnD. :beerchug:

Een duidelijke uitleg over het probleem dus. Ik heb voor alle zekerheid een elco gebruikt met een iets hogere temperatuur- en spanningstolerantie, nl 25 V en 105°C (ipv 18 V en 85 °C als ik me niet vergis). Deze kan beter tegen de hoge spanningspieken en de bijhorende temperatuurontwikkeling en had ik nog liggen. De spanningsregelaar heb ik na veel zoeken op het internet gevonden.

Edit : De vervangde Elco is ook een Lres zoals aanbevolen in de pdf. Ik ben benieuwd hoe lang de doos het nu gaat uithouden.
Rudivandeweghe
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 maa 2015, 13:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Bedankt voor de info, ik heb ook een VU Duo van al enkele jaren oud dus het kan ieder moment gebeuren vrees ik.
zwintje
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 nov 2007, 00:59
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Heb enige tijd geleden ook het probleem gehad van de defecte elco.

Kenmerkend is de rode led die gewoon blijft branden.
Maar voordien vaak vastlopers en herstarten van de box.

Voor de mensen die bang zijn om te solderen, knijp met een tang enkele keren op de elco, en trek er dan aan.
De pootjes blijven netjes staan, en daar kan je dan de nieuwe elco op solderen.
Je moet de pootjes wel reinigen want met het elektrolyt dat er aan plakt soldeert het anders nauwelijks.

Ver van een mooie herstelling, maar wel snel en praktisch.
dr.trimble
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 22 jan 2007, 19:52
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 4 keer

wat een toeval, heb deze week net hetzelfde voor gehad. Een nieuwe elco en de boel draait weer :banana:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ondertussen hebben weer enkele elco's het begeven, deze keer die van 1000µF (C819 en C848) waardoor het afstemmen alsmaar moeilijker werd en en het zappen ook problematisch werd.

In totaal zijn nu 5 elco's vervangen. Drie van 220µF van de spanningsregelaars en en twee van 1000 µF. Over elke elco heb ik een keramische condensator parallel gesoldeerd die de grote stroompieken moet opvangen.

Box draait terug zoals het hoort.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Nog mensen met dit probleem? Mijn VU+ duo draait hier al 6 jaar ofzo en doet het nog steeds goed, om de maand eens een reboot maar is meestal Blackhole related...
Laatst gewijzigd door KRL100 11 okt 2016, 18:37, in totaal 1 gewijzigd.
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik hoop voor jou van niet, maar vroeg of laat krijgt elke bezitter van de Vu+duo er mee te maken. Reken een twee a drie jaar. Let wel, het gaat hier om de eerste versie, de Vu+duo2 heeft bij mijn weten de problemen niet.

Er is bespaard in het ontwerp door het gebruik van elco's, waar eigenlijk keramische condensatoren thuis horen en/of waar wel elco's thuis horen maar waar dan een minderwaardige kwaliteit gebruikt is.

Draadjes genoeg te vinden op het internet. Zoek maar eens op C848 of C807 op het forum van openPLi.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

petrol242 schreef:Ik hoop voor jou van niet, maar vroeg of laat krijgt elke bezitter van de Vu+duo er mee te maken. Reken een twee a drie jaar. Let wel, het gaat hier om de eerste versie, de Vu+duo2 heeft bij mijn weten de problemen niet.
OK, niet fel genoeg doorgelezen, onze is een Vu+duo2.... Idd tot nu toe geen problemen (buiten dus eens die Blackhole shutdown...)
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Het gaat over de VU+ Duo (versie 1) en niet de anderen.
Ik heb al heel veel boxen hersteld en daarna draaien ze prima.

Pas wel op, er zijn ook veel clone-boxen en daar is het geen elco maar iets anders, in zo'n geval werkt het vervangen niet.
Het probleem is de spanning van de elco, die is standaard 16v maar moet je vervangen door een van 25v o.i.d. dan is het probleem over.

En inderdaad, als je te lang wacht is de regulator er zelf aan.

Buiten de Duo(1) heb ik geen boxen gezien met dit probleem.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

De maximale spanning die de elco kan hebben is niet het ergste. Uiteindelijk komt er minder spanning over te staan dan die 16V. De temperatuurtolerantie is het ergste. Ik gebruik er nu die tot 105°C gaan (en 35V) en met een lage weerstand, de LowRes. Als je enkel een andere spanning hebt gekozen, zit je binnen een paar jaar terug met de gebakken peren.

De originele hebben een tolerantie tot 85°C. Dat is uiteindelijk ook wat de elco om zeep helpt door het hoog frequent schakelen met telkens een doorslag(stroom)piek en de bijhorende temperatuurontwikkeling. Vandaar de keramische condensator er over die de ergste klappen opvangt. Eigenlijk hadden ze in het origineel ontwerp een keramische (meerlagen) condensator moeten gebruiken die ruimschoots met een capaciteit van 22 µF verder had gekund.

De capaciteit van de keramische parallel gesoldeerde condensator is niet zo heel belangrijk. 200nF tot 1 µF is goed. Zo lang hij maar een pak sneller ontlaadt dan de elco.
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat, Canaaldigitaal, Starlink ...”