NL+UK zenders op 2 à 3 schermen

Alles over TV en Internet via satelliet
Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Even schetsen wat ik nu heb:
Schotel met 1 lnb met kabel naar de woning.
VU+ Solo ontvanger aangesloten op 1 tv in de woning.

Wat ik wil kunnen ontvangen:
astra 2 28.2, eutelsat 28 28.5, astra 3 23.5 (vnl voor de Nederlandstalige zenders en de FTA UK zenders)
Ik blijf graag bij VU+ omdat ik daar tevreden van ben, doch, als 'iets' niet kan, wat met een ander merk wel kan, ook goed (of wanneer het de eindprijs ten goede komt).

Ik kan geen extra coax-kabels naar de woning trekken. De huidige ontvanger blijft op Astra 23.5 verbonden met de bestaande VU+ box.
Ik kan nu al over LAN kijken naar de VU+ box op de iPad.

Daarom dacht ik aan het volgende:
Ik kan bij de schotel een andere box plaatsen met meerdere kabels rechtstreeks naar een nog aan te kopen nieuwe lnb.
Ik zou op die box dan 1 of meerdere tuners willen om die zenders dan over LAN te kunnen bekijken (op iPad bvb - Lan is aanwezig bij de schotel). Indien meerdere tuners kan ik ook op 2 ipad's (vermoed ik) naar 2 verschillende zenders kijken.

Nu kom ik er niet uit bij welke box ik zou moeten bijkopen, vooral opdat ik het principe niet kan van meerdere zenders op een lnb, en wat voor een lnb dan...
Welke lnb-houder heb ik dan nodig? Welke lnb? Ik heb nu een schotel van TV-Vlaanderen hangen die 10 jaar geleden in een starters-pack zat.

Iemand die hier wat licht op wil laten schijnen?

Bedankt
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

alvast een plek om te beginnen zoeken/lezen:

https://www.sat4all.com/forums/

TVV heeft deze oplossing hiervoor:

http://webshop.tv-vlaanderen.be/nl/digi ... en-webshop

Wel opletten dat deze beter presteert icm een 80 cm schotel!

Of iets meer toekomst-gericht:

http://www.satip.info/
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als je een Triax schotel hebt: koop een multifeedhouder (kost iets van een 20 euro). Daar passen 4 LNB in. Elke LNB sluit je aan op een Diseqc switch (kost iets van een 15 euro). Van de switch gaat er 1 coax naar binnen. De 4 LNB richt je uit op 13°, 19,2°, 23° en 28°. Op die manier heb je alle zenders die je nodig hebt (CanalDigitaal, TVV, BBC, Sky UK, ITV...). Zo hangt een dergelijke opstelling bij mij al jaren aan de gevel.
Vergeet niet: met een monotuner toestel zoals de Vu+ Solo kan je max. 1 kanaal bekijken en 1 opnemen op voorwaarde dat beide kanalen op dezelfde transponder zitten. Als je er van uit gaat dat je bv. iets wil bekijken op VTM en tegelijkertijd iets wil opnemen van BBC, dat gaat dus niet. Ik dacht zelfs dat het niet mogelijk is om met zo een ontvanger naar 2 verschillende kanalen tegelijkertijd te kijken. 1 opnemen en 1 bekijken gaat wel.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

In totaal heb je 2 LNB's nodig (de ene gericht naar 23.5, en de andere gericht naar 28.2/28.5 (beide kan met 1 LNB)).

Je 3 wil onafhankelijke uitzendingen kunnen bekijken.

Dus heb je nodig:

- 2 x Quad LNB (niet Quattro!)
- LNB houder voor jouw specifieke schotel
- 3 x DiSEqC Switch 2/1
- coax kabeltjes om alles te verbinden

Je bestaande LNB voor 23.5 moet je dus vervangen, want dat zal vermoedelijk geen Quad LNB zijn.

Een Quad LNB heeft 4 uitgangen, maar je gebruikt er dus slechts 3 van. Van elke Quad LNB gaat er 1 coax naar elke DiSEqC switch. Vanaf elke DiSEqC switch vertrekt er tenslotte 1 coax kabel naar elke ontvanger (2 naar uw nieuwe ontvanger, en 1 naar uw bestaande).

Je kan bvb een VU+ solo2 bijkopen, deze heeft twee tuners, en dan kan je inderdaad twee onafhankelijke streams bekijken (onafhankelijk van wat je op de eerste ontvanger bekijkt).

PS. Zoals Jack Daniels zegt, kan je inderdaad voor een klein bedrag meer de 4 bekende posities bekijken (13.0, 19.2, 23.5 en 28.2/28.5).

PS2. Een handige oplossing voor beginners zou ook zijn: koop een Technisat Multytenne duo schotel. Die plaats je gewoon erbij. En die zijn 2 coax uitgangen verbind je gewoon rechtstreeks met je nieuwe ontvanger. Klaar. Geen extra LNB houders, DiSEqC switches, enz nodig! En ja, nu gaan er mensen reageren dat deze schotel niet zo goed werkt, maar dat valt heus wel mee (als het niet te hard regent toch).

PS3. De benaming Astra 2, Astra 3, enz. wordt al heel lang niet meer gebruikt. Dat is nu gewoon Aastra 28.2, Aastra 23.5, enz.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

wied schreef:TVV heeft deze oplossing hiervoor:

http://webshop.tv-vlaanderen.be/nl/digi ... en-webshop
Ziet er goed uit, maar ik denk niet dat ik dat kan gebruiken met mijn huidige schotel. Even zoeken waar die het beste op past.
wied schreef: Of iets meer toekomst-gericht:

http://www.satip.info/
Schitterend product, maar als ik dit hier lees dan lukt dat dus niet op ipad/pc/...
http://en.wikipedia.org/wiki/Sat-IP
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

wied schreef:TVV heeft deze oplossing hiervoor:

http://webshop.tv-vlaanderen.be/nl/digi ... en-webshop

Wel opletten dat deze beter presteert icm een 80 cm schotel!
Ben je daar zeker van? Dit zijn in feite drie LNB's in één behuizing (met een ingebouwde DiSEqC-switch) en de correcte afstand tussen de de verschillende LNB's is afhankelijk van de grootte van de schotel. Aangezien deze op vraag van TV Vlaanderen (M7 Group) is ontwikkeld, lijkt mij dat de afstand tussen de LNB's wel zal zijn berekend voor hun standaard schotel van 64 cm.
ygeffens schreef:Ziet er goed uit, maar ik denk niet dat ik dat kan gebruiken met mijn huidige schotel. Even zoeken waar die het beste op past.
Als je de standaard 64 cm schotel van TV Vlaanderen hebt, dan past die daar prima op. De LNB-beugel van je schotel gaat gewoon rond één van de drie buisjes van deze Triple LNB.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

-
ygeffens schreef:Schitterend product, maar als ik dit hier lees dan lukt dat dus niet op ipad/pc/...
Dat lukt wel, er bestaan apps voor SAT>IP, het enige probleem is dat je wellicht de Nederlandstalige zenders moet ontsleutelen via de smartcard in de Vu+ Solo.
Theoretisch is dit zeker mogelijk met een OSCam-server op de VU+ Solo en een OSCam-client op een ander Linux-toestel dat SAT>IP-streams binnenkrijgt, ontsleutelt en verder doorstuurt naar een app op de iPads.

In de praktijk is dit natuurlijk een heus experiment. Als je nog ergens een Linux-pc hebt staan en wat handig bent met OSCam en Tvheadend heb je alleen nog volgend materiaal nodig:

Code: Selecteer alles

- 2 x Quad LNB (niet Quattro!)
- LNB houder voor jouw specifieke schotel
- 1 x DiSEqC Switch 2/1 (uitgang voor de VU+ Solo)
- coax kabeltjes om alles te verbinden
- 1 x DSI 400 GSS.box (SAT>IP met 4 tuners, tweemaal Astra 23,5, tweemaal Astra 28,2/Eutelsat 28,5
Als je nog een kaartlezer koopt kan je natuurlijk ook de Linux-pc als OSCam-server gebruiken en de Vu+ Solo als client.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 953
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 50 keer

Ik weet niet of dat een optie is en hoe goed dat werkt maar heb eens gezien dat een raspberry pi kan werken als client voor een vu+
Heppie NY!
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Ik keek nog eens op de site van TVV, en kwam dit tegen:

http://webshop.tv-vlaanderen.be/nl/digi ... ifeedtenne

Zit daar niet zowat alles op wat ik nodig heb?
- 1 uitgang naar mijn bestaande VU+ in de woning
- 2 (of 3) uitgangen voor de decoder die bij de schotel komt te staan, en dan dacht ik aan een VU+ Duo 2 HD Twin met 2 dubbel tuners, dus 4 ingangen (waarvan ik er dan maar 3 zou gebruiken).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

een beetje rondneuzen op sat4all zal je leren dat een triax TD78 een veel betere regenreserve geeft ivm een 64cm schoteltje. Dit is vooral van belang voor astra 23°, vermits TVV het gros van zijn betaalzenders heeft ondergebracht op de hogere (lees slechtere) frequencies! Zelf gebruik ik een triax TD88 met 2 losse lnb's (19° en 28° oost). Voor 23° en 28° oost kan je dus beide lnb's vlak tegen mekaar plaatsen (tussenafstand moet 57 à 58 mm zijn)...
Om dezelfde reden zal de multifeedtenne niet voldoen in de praktijk (te klein neusoppervlak!), om nog maar te zwijgen van de idiote prijs :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat was jaren geleden ook mijn bedenking. Veel geld voor goedgekeurde toestellen. De keuze was vlug gemaakt. Alles zelf los aankopen. Veel beter materiaal voor minder geld. Je moet er natuurlijk zelf wat tijd en zoekwerk in steken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik heb 2 multinennes hangen en zelfs met regenweer weinig of geen problemen, vind de ontvangst zelfs beter dan met een triax 78,

ook bij veel wind geen problemen want de schotelt beweegt niet, wat bij de triax wel het geval zal zijn... anderzijds het afregelen is geen sinecure....ik heb nog de versie met eutelsat erbij, sky italie lukt niet meer maar RAI , Polsat, de Franse zenders en vele andere werken perfect !
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

multytenne en multifeedtenne zijn twee verschillende dingen, opletten dus!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

wied schreef:een beetje rondneuzen op sat4all zal je leren dat een triax TD78 een veel betere regenreserve geeft ivm een 64cm schoteltje. Dit is vooral van belang voor astra 23°, vermits TVV het gros van zijn betaalzenders heeft ondergebracht op de hogere (lees slechtere) frequencies! Zelf gebruik ik een triax TD88 met 2 losse lnb's (19° en 28° oost). Voor 23° en 28° oost kan je dus beide lnb's vlak tegen mekaar plaatsen (tussenafstand moet 57 à 58 mm zijn)...
Om dezelfde reden zal de multifeedtenne niet voldoen in de praktijk (te klein neusoppervlak!), om nog maar te zwijgen van de idiote prijs :-(
Het probleem met een gewone schotel is dat deze maar één brandpunt heeft. Als je er meerdere LNB's op monteert, dan komt elke satelliet zwakker door dan bij een schotel met één LNB. Voor een opstelling met meerdere LNB's kijk je beter eens naar een Wavefield/Wavefrontier T55 of T90. Dankzij het speciale ontwerp met een dubbele reflector hebben deze een volledige brandpuntlijn. Zo komen alle satellieten even sterk door alsof ze elk een aparte schotel zouden hebben van resp. ongeveer 60 cm of 100 cm.

Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

@nickz: interessante info over de Wavefrontier die je neergepend hebt (vandaar +1). Ik ken het merk (of de schotels) wel maar ik heb er nooit bij stil gestaan dat hun hogere prijs dan ook garant staat voor een betere ontvangst vergeleken met een gewone schotelantenne met daarop een multifeedhouder met 4 LNB. Misschien er toch maar zo eentje aanschaffen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

de britse zenders (28.2°) komen hier sterker binnen dan ooit tevoren! Wanneer TS zijn schotel perfect uitlijnt op 23.5° zal hij amper verschil merken in signaalsterkte, ook al kijkt hij "scheel" naar de BBC :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Goed nieuws voor FTA kijkers: vanavond "life of pi" op channel 4 :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

wied schreef: http://webshop.tv-vlaanderen.be/nl/digi ... en-webshop

Wel opletten dat deze beter presteert icm een 80 cm schotel!
Vanwaar heb je dit precies? Ik heb deze vraag gesteld in een winkel waar je de schotels en lnb's voor het uitkiezen hebt.
Bleek dat 60 of 64 het best was. Beter dan 80 voor deze lnb.
Dit werd nog eens bevestigd door de professionele installateur die niets vandoen had met de winkel.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

TESTVERSLAG OP AANVRAAG !
Persoonlijke ondervinding van de winkel neem ik aan.
Raar dat daar zoveel onenigheid rond is dan.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

tja, zelf proberen is nog de beste oplossing! Triax schotels en LNB's kosten helemaal geen fortuin :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat, Canaaldigitaal, Starlink ...”