Nieuwe aansluiting

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
PeterD1
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 apr 2019, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 6 keer

Hey iedereen!

We zijn sinds kort bezig met de bouw van ons huis en heb dus een coax PE14 getrokken om te laten aansluiten door telenet. Deze is door Eandis al meegetrokken in de paal bij het aansluiten van de elektriciteitsaansluiting en hangt dus eigenlijk klaar om aangesloten te worden nadat ons huis winddicht is. Nu heb ik echter begrepen van Telenet dat zij me niet komen aansluiten zolang ik geen abonnement heb gekozen. Klopt dit? Of is er toch een manier om aangesloten te raken zonder dat ik al verplicht ben om voor Telenet te kiezen?
Want ik vind het persoonlijk belachelijk dat zij dit niet doen terwijl Proximus zegt dat zij me komen aansluiten en zelf de smarttube naar binnen trekken als je rond de 100 euro betaald, dit valt weg als je een abonnement kiest maar daar heb je tenminste nog de keus en verplichten ze je tot niks. Want momenteel ben ik helemaal nog niet zeker of ik wel Telenet wil en dat dus zou willen zeggen dat misschien die kabel daar jaren gaat hangen zonder aangesloten te worden.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Natuurlijk kan dat wel. Je kreeg wellicht foutieve mondelinge informatie van een verkoopsmedewerker die een bonus opstrijkt bij de verkoop van een abonnement.
Een kabelaansluiting (zonder abonnement) kost éénmalig 50 euro bij Telenet. Dat staat zo in hun prijslijst.
https://www2.telenet.be/content/dam/www ... 202019.pdf
PeterD1
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 apr 2019, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 6 keer

Ok, super! Bedankt voor je snelle reactie!

Maar dan komen ze enkel toch de kabel aansluiten in de paal? En kan dan nu al voor het huis winddicht is? Want ik denk dat ze zonder abonnement binnen geen netwerkverdeler en modem zullen plaatsen? Of wel want Ik vind het dan wel weer raar dat ze in de brochure wel vragen om de binnenbekabeling klaar te hebben zodat zij de modem en netwerkverdeler kunnen plaatsen...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ja, een kabelaansluiting is letterlijk het aansluiten van de aftakkabel. Bij analoge tv-klanten is er ook geen modem en netwerkverdeler, dus dat behoort niet tot de kabelaansluiting. De brochure is vanzelfsprekend gericht op het verwerven van triple play-klanten en bevat dus ook informatie die niet voor iedereen van toepassing is.

Een winddichte woning is misschien wel aangewezen, maar dat vraag je best aan de dienst Netaanleg (Coax Build Support) van Telenet. Die dienst is te bereiken via de telefonische klantendienst van Telenet.
PeterD1
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 apr 2019, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 6 keer

Ok, bedankt! Ik heb daarnet dus uit interesse naar Telenet gebeld en hebben ze me (volgens hen) naar de correcte dienst doorverwezen. Helaas bleef deze persoon ook maar zeggen dat ik pas aangesloten kan worden nadat ik een abo neem bij hen of bij bv Orange. Na een beetje doorhameren van mij en te zeggen van ja wat als ik nu voor Proximus kies, dan hangt die kabel daar jaren te bengelen heeft hij gezegd dat ik wel contact kan opnemen met de gemeente of Fluvius om zo de kabel te laten aansluiten aan de straatkant, wat ik toch heel raar vind dat dit zo moet gaan.

Natuurlijk eindigde hij dat Telenet het beste internet heeft, bla bla bla maar hij had gelukkig vrij snel door dat dat niet werkte maar heb hem toch bedankt voor zijn uitleg. Heb daarna gebeld naar Fluvius om te vragen of ik het dan via hen kan aanvragen maar daarvoor heb ik de technische dienst nodig en die zullen me morgen terugbellen of dit mogelijk is. Wat een gedoe toch allemaal om gewoon aangesloten te worden!
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Afhankelijk van je woonplaats is ofwel Fluvius verantwoordelijk voor het coaxnetwerk ofwel Telenet zelf.
Best eerst eens checken of Fluvius effectief verantwoordelijk is voor jouw kabelaansluiting: https://mijnpostcode.fluvius.be/?lang=n ... -aanvragen
PeterD1
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 apr 2019, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 6 keer

Als ik op de site van Fluvius kijk zijn ze enkel verantwoordelijk voor de gas en elektriciteitsaansluiting. Dus waarschijnlijk is Telenet dan zelf verantwoordelijk voor de aansluiting...vraag me dan wel af hoe ik die aansluiting voor mekaar moet krijgen zonder abo?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Telefonisch zal je voorbij de commerciële diensten moeten geraken die jou een abonnement proberen aansmeren. Blijkbaar wordt dat met de jaren steeds lastiger. Kijk eens bij de contactgegevens in de werfbrochure op https://netaanleg.telenet.be/ of je geen rechtreeks telefoonnummer of e-mailadres vindt van de de dienst Netaanleg.
PeterD1
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 apr 2019, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 6 keer

Helaas niks gevonden op hun site. Bij het aanvragen van 1 aansluiting wordt ik doorverwezen naar Telenet, enkel nieuwe wijken enzo gaan blijkbaar via hen. Zal dan maar morgen nog eens proberen om via de Telenet klantendienst doorverwezen te worden naar netaanleg.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

raf1 schreef:Natuurlijk kan dat wel.
Een kabelaansluiting (zonder abonnement) kost éénmalig 50 euro bij Telenet. Dat staat zo in hun prijslijst.
https://www2.telenet.be/content/dam/www ... 202019.pdf
Het is niet omdat het in de prijslijst staat, dat je een "kabelaansluiting" apart kan bestellen.
Dit staat in de prijslijst vermeld, omdat Telenet transparant wil zijn, door aan te geven dat er 50€ (éénmalige) bijkomende kosten zijn voor een nieuwe abonnee in geval zijn kabel nog niet aangesloten is.

Trouwens, bij klanten die Telenet volledig opzeggen (dus geen TV noch internet houden), wordt na een tijdje de kabel gewoon ontkoppeld.
Ik begrijp dus niet waarom de TS nu de moeite zou willen doen om deze kabel te laten aansluiten. Indien hij later voor Telenet (of Orange) kiest, zal de kabel aangesloten worden en zal hij dan die 50€ moeten betalen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3970
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Toen ze bij mij de bovenleiding (elektriciteit) hebben verwijderd omdat ik een nieuwe kabel ondergronds had voorzien heb ik ook een coax voorzien en deze hebben ze ook aangesloten aan de paal zonder dat ik een abonnement had.
Het is wel een andere situatie, maar het komt erop neer dat het toch werd aangesloten zonder abonnement.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

philippe_d schreef:Het is niet omdat het in de prijslijst staat, dat je een "kabelaansluiting" apart kan bestellen.
Daarmee beweer je dat iemand die een nieuwbouwwoning bouwt z'n aftakkabel gewoon op het voetpad moet laten rondslingeren.
Daarmee beweer je bovendien dat je in een nieuwbouwwoning verplicht bent een Telenet-abonnement te nemen.
philippe_d schreef:Trouwens, bij klanten die Telenet volledig opzeggen (dus geen TV noch internet houden), wordt na een tijdje de kabel gewoon ontkoppeld.
Inderdaad, ontkoppeld in een waterdicht aansluitkastje. Dat is totaal iets anders dan je aftakkabel jarenlang te laten roesten op het voetpad in de regen.
philippe_d schreef:Ik begrijp dus niet waarom de TS nu de moeite zou willen doen om deze kabel te laten aansluiten.
Begrijp je niet dat Telenet een aftakkabel die op openbaar domein rondslingert moet aansluiten?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

raf1 schreef:Daarmee beweer je dat iemand die een nieuwbouwwoning bouwt z'n aftakkabel gewoon op het voetpad moet laten rondslingeren.
Daarmee beweer je bovendien dat je in een nieuwbouwwoning verplicht bent een Telenet-abonnement te nemen.
Je verdraait mijn woorden.
  • ik zei alleen dat het niet is omdat iets een prijslijst staat, dat je dat ook apart kan bestellen ...
  • voor zover ik weet bestaat bij Telenet geen "infrastructuur aansluiting" zoals dat bij Proximus wel van toepassing is.
  • de TS had het over een aansluiting op een paal, die samen met de Fluvius kabel gelegd werd. Ik zie overal waar Telenet aansluitingen vanop een elektriciteitspaal gebeuren, of aan gevelaansluitingen in stad, los gekoppelde coaxen hangen (in weer en wind, en niet in een waterdicht afsluitkastje).
  • Alleen waar de aansluitingen vanuit een "paddestoel" op de stoep komen, zijn die beschermd tegen regen (maar waarschijnlijk ook niet aangesloten voor niet-abonnees ...)
In ieder geval, als jij de correcte procedure kent of de juiste ervaring om aan zo'n "kabelaansluiting" te geraken zonder dat je abonnee wordt, dan horen wij het graag.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

philippe_d schreef:In ieder geval, als jij de correcte procedure kent of de juiste ervaring om aan zo'n "kabelaansluiting" te geraken zonder dat je abonnee wordt, dan horen wij het graag.
Uit ervaring weet ik dat vroeger één telefoontje naar 015 66 66 66 volstond. Als je uitlegt dat je aftakkabel klaarligt aan de rooilijn en de woning in ruwbouwfase zit, dan deed men daar niet moeilijk over. Maar ik kan me wel voorstellen dat de tijden (ten slechte) veranderd zijn.
PeterD1
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 apr 2019, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 6 keer

Bedankt voor al jullie hulp! Helaas doet Fluvius dit ook niet (wat ik ook verwacht had) en geraakte in gisteren weer niet tot bij netaanleg via de Telenet klantendienst. Gelukkig had de kabel al in de paal en niet meer op de grond (meegenomen door Fluvius bij het aansluiten van de elektriciteitskabel).

Heb dus besloten om dit weekend een ladder tegen de paal te zetten en een eindmof te plaatsen op de coax, dan is deze wat beter beschermd en blijft deze maar zo hangen. Aan mij zal Telenet geen klant hebben als het op deze manier moet! We gaan beginnen met Proximus en zien wel hoe dat gaat :) en anders is Orange nog altijd een optie.
barttech
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 aug 2013, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Jij moet bij de dienst K.I.W zijn van telenet .
Kleine infrastruktuurwerken .
Daar uitleggen dat uwe kabel door fluvius mee naar de paal is gelegt . Maar dat deze nog omhoog gebracht moet worden dat deze los hangt te bengelen .

Aan degene die de telefoon oppakt zeggen dat je de dienst kiw wil door verbinden .
PeterD1
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 apr 2019, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 6 keer

Heb via een brochure een e-mail adres van de dienst gevonden. Heb heel snel een antwoord gekregen maar helaas zeggen zij ook dat ik moet bellen met de klantendienst van Telenet en het via hen aanvragen dus ik geef het op..
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”