Nieuwe installatie Netwerkverdeler en interactief

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
stefdeve
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 mei 2013, 14:54
Bedankt: 8 keer

Ik heb hier onlangs bij familielid nieuwe digicorder geïnstalleerd, uiteraard is de netwerkverdeler( zie foto) nog van het jaar 1998 :-D , dusja, hierop zal geen interactiviteit mogelijk zijn. :lol:

Er zal dus een nieuwe netwerkverdeler moeten geïnstalleerd worden met aansluitend de modem voor interactiviteit. Nu is mijn vraag zien jullie op de foto nog andere dingen die moeten verbeterd worden? Want ja de kabelinstallatie dateert van 1998.

Ook is er nog een kastje met abonnee overnamepunt? Zou dit niet beter verwijderd worden? ( Omwille van signaalverzwakking)

Zou ik dan ook beter een nieuwe externe coaxkabel trekken ook? Graag jullie reacties. :wink:

Alvast bedankt.

Afbeelding
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

Dat overnamepunt mag er inderdaad tussenuit. De kabel van buitenaf wordt als eerste op de NIU aangesloten en vandaaruit wordt het signaal verdeeld.

Staat ook in de Telenet brochure, p11 https://www2.telenet.be/content/dam/www ... ochure.pdf

Wat je ook eventueel kan doen is de F connectoren vervangen door recente exemplaren. Sommige oudere kunnen namelijk minder goede afscherming bieden voor instraling en verlies.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dit is een werkje voor TN... daar hoef je zelf niet aan te beginnen.
stefdeve
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 mei 2013, 14:54
Bedankt: 8 keer

Zou ik dan best al een nieuwe Coax buitenkabel kopen? Want de huidige ziet er niet zo best uit denk ik.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

Een buitenkabel van 98 zal echt geen probleem zijn. Dat moet je niet vervangen.

Zoals r2504 terecht aanhaalt, zijn die aanpassingen wel typisch iets voor een Telenet technieker. Dat hoef jij niet te doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Jij mag zelfs niet aan dat overnamepunt komen (rechts). Normaalgezien is dat verzegeld, maar ik zie dat die verzegeling bij jou zelfs al weg is. Op zich geen probleem, want nu verzegelt men sowieso niet meer.
Dat overnamepunt veroorzaakt geen verlies.
Maar sowieso mag je pas vanaf het overnamepunt zelf aanpassingen doen.
Een technieker kan dat overnamepunt verwijderen (niet altijd), en dan wordt de Telenetversterker het overnamepunt.


Het exacte type kabel is moeilijk te zien op foto, dus of je die moet vervangen kan op dit moment niemand je vertellen. Meten = Weten.
Enkel een Telenettech zal je dat kunnen zeggen.

Maw, blijf maar overal af en bel gewoon Telenet als je interactiviteit wil. Want ook buiten is een aanpassing nodig.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik dacht trouwens dat de techniekers voor binnen en buiten verschillend zijn bij TN.

Als men binnen de aanpassingen doet zal men je kabel wel kunnen uitmeten en je advies geven of die investering noodzakelijk is of niet.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

xayana schreef:Jij mag zelfs niet aan dat overnamepunt komen (rechts). Normaalgezien is dat verzegeld, maar ik zie dat die verzegeling bij jou zelfs al weg is. Op zich geen probleem, want nu verzegelt men sowieso niet meer.
Dat overnamepunt veroorzaakt geen verlies.
Ik ben vrij zeker dat dit bakje het eerste is wat buitenvliegt door de technieker. Zoals je ziet in de Telenet brochure is de NIU het 'overnamepunt' van nu.

Het is namelijk zo dat oudere apparatuur bepaalde frequenties KAN tegenhouden, (toen) ter bescherming van het analoge tv signaal.

Maar tegenwoordig worden uiteraard veel meer frequenties gebruikt: upstream, downstream, digital tv
Dus dat moet weg.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Maar "vrij zeker" is niet zeker hé. Ik ben wél zeker :)
Als je geen NIU hebt, is dàt het overnamepunt. Dus je mag daar niet aankomen. En dat veroorzaakt géén verlies en laat alle signalen door.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

xayana schreef:En dat veroorzaakt géén verlies
Alles waar connectors opzitten maakt verlies... hoe meer hoe goedkoper de connector en hoe hoger de frequentie.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

jah, de kabel zelf maakt ook verlies. Dan leg je beter geen kabel :lol:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Die kabel kan je niet vermijden (tenzij je volledig wireless zou gaan maar dat is een andere discussie), die connectors wel.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

bewijs het maar eens dat 2 connectors een verschil geven.
Een DVB-C signaal mag meer dan 20 dB schommelen (van minimum tot maximum) zonder zichtbaar verschil. Dus die 0,02 dB verlies per connector gaat het heus niet doen hoor :roll:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik denk dit jullie beide gelijk hebben, in die zin dat:
  • - het verlies van 1 connector (bijvoorbeeld) 0,02 dB absoluut niet zal uitmaken voor de kwaliteit van het DVB-C signaal.
    - aan de andere kant zijn connectors ook een mogelijke bron van slecht contact, en het algemene principe van hoe minder connectors hoe beter kan niet tegengesproken worden.
You are in violent agreement :-D .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

xayana schreef:Dus die 0,02 dB verlies per connector gaat het heus niet doen hoor :roll:
Ik denk niet dat TN dergelijke kwaliteit connectors gebruikt... doe dat cijfer maar x10-25.

Enfin, dit is louter een theoretische discussie... de connectors binnen in huis zijn vele malen rampzaliger.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik had zo idd storing op mijn tv na verhuis, de installateur zag de muurconnector en wist direct dat die het probleem wel zou zijn.
"Goedkope rommel dat ze blijven installeren"; en idd, boite vervangen en het signaal was loepzuiver.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

... maar dan is er een probleem mee. Een kapotte Lamborghini rijdt ook niet....
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

Xayana, eigenlijk ben ik ook zeker. Los van het technisch aspect, het oude bakje vliegt er gewoon uit.

In de brochure staat letterlijk dat de NIU deel uitmaakt van de basisopstelling. Vergeet niet dat TS digitale TV wil. Bij een analoge opstelling blijft dat overnamepunt wel hangen.

Er staat ook in die folder: Je kan alleen voor SelfStarter kiezen als je al een basisopstelling hebt. Heb je die niet? Dan plaatst een installateur gratis je basisopstelling.

Dus aan de topicstarter: bel Telenet en ze brengen het gratis in orde ;-)
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

ja, dus... maar de TS heeft NU nog geen digitale TV, dus hij moet daar af blijven.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

Ik heb hier onlangs bij familielid nieuwe digicorder geïnstalleerd
...

Laat het er ons op houden dat het werk is voor een Telenet technieker.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”