VOD van Telenet, Play, beeldkwaliteit

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik gebruik intensief Netflix, HD-account en heb geen opmerkingen over de beeldkwaliteit.

Nu heb ik zopas naar een film gezien via een Telenet-opstelling, de videotheek 'Play' van Telenet. Goede Full-HD TV, niet speciaal groot, misschien zelfs wat klein voor tegenwoordig. Via digicorder dus, niet Yelo app of zo.

De film was 'Vantage point', van 2008. In niet-HD beschikbaar, zoals de meeste films in de Play-catalogus.

Wat mij opviel was hoe slecht die film toch wel was van beeldkwaliteit. Verbazend slecht. De vele snelle actiebeelden hielpen ook niet. Andere niet-HD films die ik probeerde zijn vergelijkbaar of slechter van beeldkwaliteit lijkt het mij.

Ben nu naar 'Lord of the rings' aan het zien die wel in HD in play zit en daar is niets mis mee. Toch niet op deze tv.

Geen vraag hier; enkel een observatie die ik in de groep gooi. Het lijkt mij gewoon zo raar dat Telenet die films waarover je extra aan het betalen bent massaal nog in SD aan het aanbieden is. Een - zo lijkt het mij toch - minderwaardig product verkopen als premium lijkt mij de beste wijze om u klanten aan te moedigen alternatieven te onderzoeken. Geen goede commerciële strategie.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Misschien is sommig oud materiaal nog in sd nog in het MPEG2-formaat, zoals vroeger gebruikelijk was?
Ik weet dat vroeger slechts +/- 3 Mbps gebruikt werd voor VOD in MPEG2, wat bij moeilijke scenes een blokkenboel gaf.

Ik heb momenteel Play More opgezegd en teruggekeerd naar het basispakket. Mijn manier om met de prijsstijging om te gaan. Op jaarbasis brengt dit meer inkomstverlies dan winst op voor hen.
Play en Play More zijn de enige producten bij Telenet waaraan ze geen prijsstijging durven doen, maar het aanbod verschraalt jaar na jaar.
Veel extra zenders zijn nog in SD, waarvan er reeds een HD-variant bestaat, en gestopte of geschrapte zenders worden nooit meer vervangen door andere. Vergelijk het extra zenderaanbod maar eens met Ziggo (NL) en je zal zien dat het aanbod bij Telenet maar karig is.
Voor 10 euro biedt Play nog relatief veel waar voor je geld, maar voor 25 euro is de meerwaarde zeer gering als het om extra zenders gaat.

"Minderwaardig als premium" kan je natuurlijk ook langs 2 kanten bekijken. Zolang Telenet spaarzaam moet zijn met capaciteit plezier je er een grotere groep mee met een deftig basispakket met veel HD, wat nu het geval is, dan HD-versies door te geven van bvb. History, AMC, Discovery Science, enz., waar hooguit maximum een paar duizend mensen simultaan naar kijken.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Amazor schreef:Misschien is sommig oud materiaal nog in sd nog in het MPEG2-formaat, zoals vroeger gebruikelijk was?
Daar zit heus het probleem niet... zelfs SD is goed mits een correcte bitrate.

Aangezien de TS spreekt van veel actiebeelden lijkt het me dat de bitrate gewoon te laag is.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

WalterB1 schreef: Een - zo lijkt het mij toch - minderwaardig product verkopen als premium lijkt mij de beste wijze om u klanten aan te moedigen alternatieven te onderzoeken.
Alsof de klant alternatieven heeft. ( gemakkelijk, goedkoop, nederlandse ondertitels )

Gans het play en Netflix gebeuren verkoopt als zoete broodjes. Misschien met de nieuwe box zal het aanbod een upgrade krijgen omdat je dan op eenzelfde platform met te grote kwaliteitsverschillen zit en het gemor enkel maar zal aanzwellen.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

r2504 schreef:
Amazor schreef:Misschien is sommig oud materiaal nog in sd nog in het MPEG2-formaat, zoals vroeger gebruikelijk was?
Ik weet dat vroeger slechts +/- 3 Mbps gebruikt werd voor VOD in MPEG2, wat bij moeilijke scenes een blokkenboel gaf.
Daar zit heus het probleem niet... zelfs SD is goed mits een correcte bitrate.
Aangezien de TS spreekt van veel actiebeelden lijkt het me dat de bitrate gewoon te laag is.
Vreemde reactie, je quote mijn tweede zin niet, wat niet onbelangrijk was, je spreekt me tegen, om in één adem weer hetzelfde te zeggen wat ik zeg. :roll:

MPEG2 zal er niet slechter uitzien dan MPEG4, maar het heeft een pak meer bitrate nodig om hetzelfde resultaat te behalen.
Ik kijk zelden tot nooit VOD-films in SD, en zeker zijn we dat niet, maar het is toch niet onmogelijk dat een film uit 2008 vandaag nog aangeboden wordt naar de normen waaraan het toen geëncodeerd werd? Het SD VOD gedeelte van de VRT is ook niet om mee stoefen qua beeldkwaliteit, maar dit zijn vaak titels die er al jàren op staan (Alles kan beter, In de Gloria, Willys en Marjetten,...), toen de HD-decoders nog niet de norm waren.

Voor HD-content is VOD bij Telenet niet slecht, en sinds dit jaar bieden ze standaard Dolby Digital aan bij nieuw materiaal, maar het oudere aanbod blijft zoals het is. Dus kan het gerust zijn dat bij SD nog content in MPEG2 aan een te lage bitrate in omloop is. Anders mochten ze weer herbeginnen en alle originele bronmateriaal terug converteren naar MPEG4.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je maakt de assumptie (welke volgens mij niet correct is) dat Telenet z'n content éénmaal zou geencodeerd hebben in een bepaalde statische kwaliteit (zoals je ze van Torrents ook kan downloaden) en deze over de jaren niet heeft aangepast (terwijl hun VOD technologie compleet gemoderniseerd is), laat staan dat het dynamisch zou gebeuren op master data die genoeg bitrate heeft.

Ik wil dus gewoon aangeven dat er een hele hoop assumpties worden gemaakt die niet noodzakelijk een verband hebben... maar blijkbaar heb je nogal gevoelige tenen :roll:
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Aan de hand van een beschrijving van de tekortkomingen (het type van artifacts) zouden we eventueel kunnen afleiden of het om vernieuwde encoderingen gaat of oude. De overgang naar beter sourcemateriaal (4K BluRays) kan ironisch genoeg slechtere encoderingen opleveren omdat de codecs moeite hebben om de extra details juist weer te geven.

Ik kan niet meteen op de naam komen, maar zeer recent was er nog een film op tv die dit perfect illustreerde: de donkere vlakken van een beeld toonden continue flitsen van statische ruis omdat de korrel van de film zichtbaarder wordt in een betere source en de codec die korrel-puntjes niet juist uitvlakt. En soms lijkt de oude h264 codec vloeiender beelden te geven terwijl de nieuwere h265 beelden voorbij lijken te 'tikken'.
satellitetv
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 nov 2017, 17:39
Bedankt: 3 keer

Modbreak:
offtopic
De beste beldkwaliteit heb je met een schotelantenne : rechtstreeks op je tv en geen 80 maar 800 zenders waarvan veel in 4K !!
Laatst gewijzigd door TiTanium 05 jul 2018, 19:19, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Zie modbreak!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Modbreak:
offtopic
satellitetv schreef:De beste beldkwaliteit heb je met een schotelantenne : rechtstreeks op je tv en geen 80 maar 800 zenders waarvan veel in 4K !!
Moh, welkom terug trolleken.
Da's lang geleden.
:banana:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

cptKangaroo schreef:Aan de hand van een beschrijving van de tekortkomingen (het type van artifacts) zouden we eventueel kunnen afleiden of het om vernieuwde encoderingen gaat of oude. De overgang naar beter sourcemateriaal (4K BluRays) kan ironisch genoeg slechtere encoderingen opleveren omdat de codecs moeite hebben om de extra details juist weer te geven.

Ik kan niet meteen op de naam komen, maar zeer recent was er nog een film op tv die dit perfect illustreerde: de donkere vlakken van een beeld toonden continue flitsen van statische ruis omdat de korrel van de film zichtbaarder wordt in een betere source en de codec die korrel-puntjes niet juist uitvlakt. En soms lijkt de oude h264 codec vloeiender beelden te geven terwijl de nieuwere h265 beelden voorbij lijken te 'tikken'.
Ook met oudere codecs als MPEG2 kan je best een goed beeld produceren, maar je moet er inderdaad de nodige bitrate voor reserveren.
Een DVD die in de winkel ligt is ook MPEG2, en dat geeft een mooi beeld.
Maar daar krijg je bitrates tot 15 Mbps, indertijd kreeg zelfs de SD versie van één 8Mbps in MPEG2, en ook dat gaf een goed beeld.
Als je maar 3-4 Mbps geeft en toch MPEG2 gebruikt, moet je niet al te beste kwaliteit verwachten.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”