Telenet - nieuwe coax-wandcontactdoos

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Nakamura
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 14:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Ik ben mijn appartement aan het verbouwen en ik zou graag de tv aan de andere kant van de kamer willen plaatsen.
Helaas is daar geen coax-aansluiting voorzien en ik zou dus nu daar een 'coax-stopcontactdoos' willen monteren.
Aangezien ik op dit vlak een complete leek ben, wou ik eens polsen hoe ik dit het beste aanpak?

De hoofdaansluiting komt in de living toe waarbij er een netwerkverdeler staat (? lange zwarte 'doos'), alsook de modem.
Ik zou dus daar een wandcontactdoos moeten plaatsen denk ik dan, waarop ik dan vanuit de netwerkverdeler met een losse een kabel op inplug?
Dan zou ik vanuit deze wandcontactdoos een kabel moeten trekken tot aan de nieuwe contactdoos, waarop ik dan mijn tv zou moeten aansluiten.
Klopt mijn redenering hier?

Ik zou dan een PE6 kabel moeten gebruiken om de 2 wandcontactdozen met elkaar te verbinden? De afstand zou max 10m tussen de twee bedragen, afhankelijk hoe ik de vloer openbreek.

Moet ik voor de rest nog op andere zaken letten? Moet er ook een internetaansluiting zijn bij de tv? (ik heb momenteel Belgacom dus heb geen ervaring met digitale tv van Telenet).

Alle tips en tricks zijn welkom! :)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Je kan best zo weinig mogelijk stekkerdozen gebruiken voor coax. Beter is dus een kabel zonder contactdozen te gebruiken en alles rechtstreeks aan te sluiten. Voor de kabel is het belangrijk dat deze het telenet certificate label heeft en dubbel afgeschermd is.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Nakamura schreef:Klopt mijn redenering hier?
Neen, voor elke wandcontactdoos moet je een aparte coaxkabel voorzien tot op de plaats waar de Telenet-aansluitkabel je appartement binnenkomt. Beide coaxkabels sluit je dan aan op 2 vrije tv-aansluitingen op de netwerkverdeler van Telenet.
Nakamura schreef:Ik zou dan een PE6 kabel moeten gebruiken
Dat mag je gebruiken, maar eigenlijk is dat buitenkabel die je rechtstreeks mag ingraven. Voor binnen is PVC6 coaxkabel voldoende, maar als je ingraaft wordt dat nog eens in een buis gestoken.
Je kan ook Hirschmann KOKA 9 Eca coaxkabel gebruiken, die kabel geeft nog betere signaalkwaliteit en schermt beter af tegen instraling van 4G mobiel internet, is bovendien ook bruikbaar voor satelliet-tv.
Nakamura schreef:Moet ik voor de rest nog op andere zaken letten?
Ja, je verbouwt wellicht maar één keer in je leven, dus wat je nu installeert moet goed zijn voor de komende 50 jaar voor verschillende technologieën en tv-aanbieders.
In dat opzicht zou ik volgende bekabeling voor elk tv-toestel aanraden:
1x coaxkabel Hirschmann KOKA 9 Eca (compatibel met Telenet, Orange, TV Vlaanderen, Antenne TV DVB-T/T2)
2x UTP cat 6 (compatibel met Proximus, Telenet, Orange en internettoepassingen zoals Youtube, Netflix, Stievie, VRT NU)

Nakamura schreef:Moet er ook een internetaansluiting zijn bij de tv?
Ja, een extra UTP-kabel is handig voor internettoepassingen op het tv-toestel. Je voorziet dus best 2 UTP-kabels per tv-toestel om in de toekomst nooit in de problemen te komen.
Bij inbouw voorzie je dan ook minstens een dubbele wandcontactdoos per tv-toestel, één gat voor coax en één gat voor dubbele UTP.
Combineer je deze verbouwing met een uitbreiding van je elektriciteit, dan kom je al gauw bij viervoudige contactdozen uit:
Afbeelding

De richtlijnen van Telenet voor tv-bekabeling vind je in volgende brochure: https://www2.telenet.be/content/dam/www ... ochure.pdf
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

raf1 schreef:
Nakamura schreef:Klopt mijn redenering hier?
Neen, voor elke wandcontactdoos moet je een aparte coaxkabel voorzien tot op de plaats waar de Telenet-aansluitkabel je appartement binnenkomt. Beide coaxkabels sluit je dan aan op 2 vrije tv-aansluitingen op de netwerkverdeler van Telenet.
Nakamura wil gewoon een verbinding plaatsen van de ene hoek naar de andere hoek van de kamer. Hij wenst 2 contactdozen te plaatsen met een nieuwe kabel tussen. Deze wil hij dan verbinden met coax-verlengkabels tot enerzijds zijn verdeler, en anderzijds zijn TV. Zijn redenering klopt dus wel, maar is mss niet duidelijk uitgelegd. :???: uit ervaring weet ik dat je beter een kabel inwerkt zonder wanddozen en deze rechtstreeks verbind met de verdeler en de tv. Bij de installatie door een telenettechnieker worden dan de juiste connectoren erop genepen. Best is deze dus lang genoeg maken.

Netwerk naar de TV is idd ook nodig als je een interactieve digicorder wil. En als je de vloer er toch gaat uithalen kan je best wat meer voorzien zoals luidsprekerkabels of gewoon wachtbuizen die je later gebruikt voor welke toepassing ook.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Die redenering is niet conform de richtlijnen van Telenet. Elk aansluitpunt voor een tv-toestel moet rechtstreeks verbonden worden met de
netwerkverdeler.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Die staat dus in de living waar hij zijn tv niet wil zetten. Lees lange zwarte doos, waarschijnlijk de nui. :roll:
Nakamura
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 14:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Merci voor de hulp heren!

De 'toevoerkabel' komt inderdaad in de woonkamer toe en daar staat de NIU en modem. Helaas is dit op een plaats waar geen tv geplaatst kan worden, waardoor ik dus nu een tv-aansluiting ergens anders zou willen hebben.

Als ik het goed begrepen heb dan moet ik op de volgende zaken letten:
  • Geen extra contactdoos naast NIU, maar gewoon losse kabel (PVC6) in de muur/vloer plaatsen en doortrekken naar nieuwe bestemming;
  • Uiteinde van deze kabel in een wandcontactdoos aansluiten, waarop de tv aangesloten kan worden;
  • UTP-aansluiting (cat 6) ook naast tv-aansluiting voorzien.
Is er een bepaalde reden waarom je 2 UTP-aansluitingen aanraadt?
Ik dacht om eventueel volgende wandcontactdoos te gebruiken:
http://www.zelektro.be/niko-sokkel-aans ... 65158.html
Heeft zowel een coax-aansluiting als een UTP-aansluiting. Of is een dergelijke wandcontactdoos eerder niet aan te raden?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

1 ftp aansluiting is voldoende, maar als je later een spelcomputer of anderen op die plek van netwerk wil voorzien, dan dien je een switch te plaatsen . veel hangt daarbij ook af met welke modem telenet zal langs komen en of je een eigen router gaat gebruiken. best is twee ftp aansluitingen voorzien.

de wandcontactdoos die je toont is ok, maar je kan ook de coaxkabel daar lang genoeg laten om rechtstreeks op je tv aan te sluiten. zo heb je minder kans op problemen als het signaal erdoor verstoord raakt.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Nakamura schreef:Is er een bepaalde reden waarom je 2 UTP-aansluitingen aanraadt?
Ja, de Telenet Digibox neemt zowel de coaxaansluiting als de UTP-aansluiting in. Als je dan een smart tv-toestel van internet wil voorzien om ook Netflix of Youtube te kunnen bekijken, heb je geen vrije UTP-aansluiting meer en moet je dus bijkomend een switch plaatsen die 24/24h stroom verbruikt.
Nakamura schreef:Of is een dergelijke wandcontactdoos eerder niet aan te raden?
Dat is perfect voor gebruik van één Telenet Digicorder, maar is onvoldoende als je rekening houdt met de rechtstreekse internetaansluiting op smart tv's.
Ik zou uit volgende sokkels een keuze maken:
http://www.zelektro.be/niko-sokkel-aans ... eliet.html
http://www.zelektro.be/niko-sokkel-aans ... 09531.html
http://www.zelektro.be/sokkel-tweevoudi ... 65162.html
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nakamura schreef:Is er een bepaalde reden waarom je 2 UTP-aansluitingen aanraadt?
Twee ? Ik beveel er meestal 5 aan...

- decoder (TN of Proximus)
- Smart TV
- Internet radio
- Game console
- telefonie
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

DE hoofdreden waarom we altijd 2 UTP's hebben aangeraden naar de TV kast, is omdat vroeger TV en internet altijd gescheiden netwerken waren, niet zozeer omdat er meerdere toestellen moeten aangesloten worden (want dat kan je altijd via een switch doen).
  • - als je dus een eigen router gebruikt (achter een Proximus B-box of een Telenet modem), heb je 2 UTP's nodig naar de TV kast: één voor internet (die van je eigen router komt), één voor TV (die rechtstreeks van de modem komt).
    - als je een Telenet/Orange all-in-one gebruikt, of een Proximus/Scarlet modem, kom je in feite toe met één UTP (maar dan heb je een kleine switch nodig in de TV kast om meerdere toestellen aan te sluiten op je netwerk).
Nakamura schreef:Ik dacht om eventueel volgende wandcontactdoos te gebruiken:
http://www.zelektro.be/niko-sokkel-aans ... 65158.html
Heeft zowel een coax-aansluiting als een UTP-aansluiting. Of is een dergelijke wandcontactdoos eerder niet aan te raden?
Indien je plaatsgebrek hebt, is dit een goede oplossing. Er bestaat ook voorbekabelde Preflex met 1 UTP + 1 coax: https://www.my-electro.be/product/flexi ... -flexible/. Persoonlijk vind ik dat een ideale oplossing voor bijkomende punten, waar je later eventueel nog een TV/PC kan aansluiten (kinderkamers, slaapkamers)...
Nakamura schreef:De hoofdaansluiting komt in de living toe waarbij er een netwerkverdeler staat (? lange zwarte 'doos'), alsook de modem.
Ik zou dus daar een wandcontactdoos moeten plaatsen denk ik dan, waarop ik dan vanuit de netwerkverdeler met een losse een kabel op inplug?
Dan zou ik vanuit deze wandcontactdoos een kabel moeten trekken tot aan de nieuwe contactdoos, waarop ik dan mijn tv zou moeten aansluiten.
Op de plaats waar de Telenet kabel nu aankomt, en de NIU + modem staat, wil je geen TV meer. Ik neem dus aan dat de installatie waar deze nu staat op een hinderlijke plaats zal zijn in je nieuwe living?
In dit geval zou ik overwegen om de binnenkomende Telenet kabel te verlengen naar de nieuwe locatie, en daar de NIU/modem te (laten) plaatsen. Zo'n verbinding moet dan wel goed gedaan worden (de Telenet technieker zal dat met plezier doen, en heeft hiervoor het geschikte materiaal). Je kan deze verbinding dan het best maken in een inbouwdoosje, waarboven je een blind afdekkapje monteert (zodat je er laten nog altijd bij kan).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Nakamura
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 14:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Okay super!

De huidige installatie staat niet zozeer op een hinderlijke plaats, maar er is eigenlijk geen plek om een tv-toestel te plaatsen.

Ik zal dan bij deze ook meerdere UTP's plaatsen en ik ga hier vanuit dat elke UTP-aansluiting een aparte kabel is?
Aangezien dit een appartement is, wil ik ook toekomstgericht denken bij een eventuele verkoop. Hoe kan ik hierbij best omgaan met de UTP-aansluitingen zodat het zowel voor Telenet als voor Proximus geschikt zou zijn? Hoe moet ik best met de bekabeling hier omgaan?
Het is zal wel een domme vraag zijn maar ik ben hier echt een leek in.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gewoon vanaf een centrale plaats (waar je ofwel de TN of PX modem kan plaatsen) aparte UTP kabels trekken naar iedere plek waar je internet of TV wil (voor deze laatste ook een coax wil je TN voorzien). Gewoon een ster-netwerk dus en de gouden regel is beter een kabel teveel dan te weinig.
Nakamura
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 14:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Merci!
Is er een manier dat ik op voorhand ook kan checken of ik de kabels goed aangesloten heb?
Momenteel ben ik bezig met het appartement te verbouwen dus het zou stom zijn mocht het pas achteraf blijken dat er iets niet goed is aangesloten nadat ik een abonnement heb afgesloten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Er bestaan inderdaad "kabeltesters".
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Ik denk dat het al heel belangrijk (zo niet het belangrijkste) is dat je de kabels naar één punt legt, waar ook jouw modem en netwerk switch komt.
Of die kabels werken wordt alleen bepaald op het moment dat je de 'uiteinden' van die kabels gaat aansluiten.
Dus in principe hoef je de kabels niet te testen als je ze in fatsoenlijke buizen legt en niet beschadigt met de werkzaamheden.
Nakamura
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 14:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Merci voor al de hulp!

Heb dus besloten om 4 à 5 UTP-aansluitingen te voorzien bij de TV, welk type kabel zou ik hiervoor het best gebruiken?
CAT5e of een CAT6?

Bij het maken van de kabelgoten in de vloer heb ik gezien dat er een radiatorleiding is waarover ik op een bepaald punt sowieso over moet gaan met mijn UTP-kabels. Zou de hitte hiervan een groot probleem vormen? En hoe kan ik de UTP-kabels het beste tegen de warmte ervan beschermen?
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Tegen dat die kabel te warm wordt voor uw UTP is alles al opgestookt aan uw verwarming. In principe leg je die UTP kabel in een buis. Dat is al voldoende als bescherming.
In principe heb je genoeg aan 5e maar als je toch bezig bent leg dan 6. Kost maar een beetje meer.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nakamura schreef:Bij het maken van de kabelgoten in de vloer heb ik gezien dat er een radiatorleiding is waarover ik op een bepaald punt sowieso over moet gaan met mijn UTP-kabels. Zou de hitte hiervan een groot probleem vormen? En hoe kan ik de UTP-kabels het beste tegen de warmte ervan beschermen?
Steek er wat zilverpapier tussen.
Nakamura
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 14:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Ik ben online deze kabel tegengekomen:


Beetje overkill maar qua prijs zou ik het precies wel doen?
Of raden jullie deze kabel eerder af?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Opletten met andere kabels (dan Cat5E) omdat deze soms ook specifieke stekkers vereisen !
Nakamura
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 14:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Okay zal ik op moeten letten.
Is de kabel opzich deftig?
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

https://nl.wikipedia.org/wiki/Category_7_cable

Deftig & compatibel (overkill?)
Nakamura
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 14:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Zijn er eventuele nadelen aan verbonden om de CAT7 te installeren omdat het nog niet echt ingeburgerd is bij particulieren? Ik denk dan in het opzicht van de connectoren enal dan?

Ik dacht eerst om een CAT6 te gebruiken maar die was wat duurder:
https://www.allekabels.be/netwerk-kabel ... p-rol.html

Dus vandaar dat ik me afvraag of de CAT7 vanop Amazon wel een degelijke kwaliteit is qua specs? Zover ik kan lezen is het een koperen kern en geen CCA, maar tot zover mijn kennis :oops:
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Je moet wel hetzelfde type kabel vergelijken, en dan zie je dat cat. 7 veel duurder is, en eigenlijk niet nodig/overkill.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Je moet dus echt wel CU hebben CCA wil je niet hebben ;)

En CAT6 CU is kwaliteit ;)
Nakamura
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 14:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Sylvester schreef:Je moet wel hetzelfde type kabel vergelijken, en dan zie je dat cat. 7 veel duurder is, en eigenlijk niet nodig/overkill.
Ja dat is juist mijn punt, hier vind ik een CAT7 goedkoper dan de CAT6 in de Belgische webshop:


Dus vroeg me af het zo'n geval is van too good to be true
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

Dat Amazon goedkoper is dan een Belgische/Nederlandse webshop is niet direkt verwonderlijk.
Eventueel cat 6 & cat 7 vergelijken op bv. amazon.de

Blijkbaar zijn 80% van de (geverifiëerde) kopers (uiterst) tevreden, onderstaande extract uit het voorlopig laatste bericht is misschien interessant
Letztlich kostet das BIGtec Kabel am wenigsten, so dass eher das Schirmgeflecht mit dem Preis korrespondiert (zumindest bei den hier vorgestellten Cat.7 Kabeln). Auch bei Draka ist zumindest zwischen den UC 900 HS23 und SS23 der Hauptunterschied, dass die Schirmung beim SS23 verbessert wurde und der Kopplungswiderstand daher geringer ist.
Aufgrund des geringen Preisunterschiedes der Draka Kabel mit vergleichbaren (bzw. besseren) Kennwerten, würde ich mich gegen das BigTec Kabel entscheiden, sollte ich denn ein Cat.7 Kabel benötigen.

samengevat stelt deze klant dat Draka Cat7 iets duurder maar beter is

= De keuze dien je uiteindelijk zelf te maken; in eerste instantie is en blijft Cat 7 in principe voor gewone/normale toepassingen "een overkill", maar ja " the choice is yours")
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”