Digitale TV opnemen met third-party apparatuur, ervaringen?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
freddd
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 feb 2018, 10:59
Bedankt: 8 keer

Ik wil graag zo veel mogelijk van ISP hardware afgeraken. Heeft er iemand hier ervaring met het opnemen van programma's met functionaliteit ingebouwd in de TV (meerdere tuners), of een opnametoestel met meerdere digitale tuners ingebouwd dat met CI+ kaartje werkt?

Tot hoe ver vooruit kan je gaan? Hoeveel kan je opnemen terwijl je aan het kijken bent?

De TV die ik nu heb werkt met Telenet CI+ kaartje, maar heeft maar een enkele digitale tuner, dus het is ofwel opnemen, ofwel kijken. Ik ben opzoek naar een toestel die op zijn minst een triple tuner heeft (kijken, en twee opnames op hetzelfde moment). Indien televisie toestellen beschikbaar zijn met deze functionaliteit, en niet meer dan duizend euro kost, zou ik deze ook wel overwegen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dan denk ik dat je satelliet ontvangst moet overwegen. Geen beperkingen op opnames, geen gedoe, gewoon opnemen op USB stick of externe harde schijf. Ontvanger met 2 of 4 tuners kopen. Alleen kan je maximaal 4 uitzendingen tegelijkertijd decoderen, een beperking opgelegd door de providers. Dus 1 kanaal kijken en drie opnemen. Je opnames kan je converteren om op DVD weg te schrijven.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
freddd
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 feb 2018, 10:59
Bedankt: 8 keer

Jack Daniels schreef:Dan denk ik dat je satelliet ontvangst moet overwegen. Geen beperkingen op opnames, geen gedoe, gewoon opnemen op USB stick of externe harde schijf. Ontvanger met 2 of 4 tuners kopen. Alleen kan je maximaal 4 uitzendingen tegelijkertijd decoderen, een beperking opgelegd door de providers. Dus 1 kanaal kijken en drie opnemen. Je opnames kan je converteren om op DVD weg te schrijven.
Als ik gewoon de functionaliteit van de digicorder kan simuleren (een kijken, twee opnemen), dan zou ik al heel blij zijn met de ISP onafhankelijkheid. Uiteraard zal ik een CI+ kaartje moeten gebruiken, dat begrijp ik. Ik gebruik geen extra opties, en geen interactiviteit. Er wordt gewoon opgenomen, en in de TV gids gekeken.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

freddd schreef:een kijken, twee opnemen
De encryptie is hier de beperkende factor, je hebt dus minstens al het volgende nodig:
Telenet: drie CI+ modules
TV Vlaanderen: één oude Mediaguard 3 smartcard
Proximus: geen idee, geen smartcard of insteekmodule beschikbaar

Een tv met 3 CI+ sleuven ga je moeilijk vinden, je kijkt best bij Panasonic, die hebben heel vaak 2 CI+ sleuven en degelijke USB-opnamefunctionaliteit, soms voor minder dan 1000 euro.

De VU+ Ultimo 4K is ook een optie maar opnieuw zorgen de CI+ beperkingen voor kopzorgen, dit is eerder een toestel voor hobbyisten die het internet afspeuren naar Linux-software die daarmee overweg kan.

De intelligentere optie is om een dure operator die jou zoveel beperkingen oplegt vaarwel te zeggen en alternatieven te zoeken.

Mijn inziens is TV Vlaanderen nog steeds de provider die het best eigen hardware ondersteunt: met een oude Mediaguard 3 smartcard in combinatie met Unicable II ontvangstkoppen en FBC-tuner kan je gemakkelijk vier willekeurige kanalen tegelijk opnemen zonder beperkingen, zelfs met hun nieuwste CI-modules blijven meerdere opnames tegelijk enigszins mogelijk aangezien hun CI-modules in Linux-ontvangers werken en twee kanalen van dezelfde transponder kunnen decoderen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

raf1 schreef:Mijn inziens is TV Vlaanderen nog steeds de provider die het best eigen hardware ondersteunt: met een oude Mediaguard 3 smartcard in combinatie met Unicable II ontvangstkoppen en FBC-tuner kan je gemakkelijk vier willekeurige kanalen tegelijk opnemen zonder beperkingen, zelfs met hun nieuwste CI-modules blijven meerdere opnames tegelijk enigszins mogelijk aangezien hun CI-modules in Linux-ontvangers werken en twee kanalen van dezelfde transponder kunnen decoderen.
4 tegelijk?
Ik dacht dat zelfs met een kaartje dat niet aan de CI+ module gekoppeld is, ze een SID beperking hebben ingebouwd, zodat je maximaal 2 tegelijk kunt opnemen.
Sommige ontvangers laten wel toe om achteraf te decrypteren (moet redelijk snel gebeuren of het is te laat), dan kun je in principe meer.

Alleen, dat oud kaartje is niet iets dat ze aanbevelen bij TV Vlaanderen.
Als nieuwe klant willen ze je het liefst hun eigen decoder of een CI+ module verkopen.
Hoe lang gaan ze die oude oplossing nog ondersteunen?
Want als je nog moet instappen doe je toch een serieuze investering.
En zelfs met zo'n kaartje zit je toch weer met serieuze beperkingen.
En dan zijn er nog de zenders die enkel via IPTV te bekijken zijn.
Dat worden er ook steeds meer.
Zie hier bijvoorbeeld https://www.sat4all.com/forums/topic/36 ... satelliet/ : nu is TLC er bijgekomen, en opnieuw enkel via IPTV, dus zelfs een officiële ontvanger hebben is al niet voldoende, je moet dan nog een actieve internetverbinding hebben zonder limiet.
En dat vervangt dus een andere zender die wél via satelliet te bekijken was.
De interessantste tijd van TV Vlaanderen ligt al lang achter de rug.

Als het echt op andere hardware moet zijn, zou ik eerder toch gaan voor een TV met 2 CI+ sloten, en 2 DVB-C tuners.
Maar echt veel voordelen heb je dan ook niet tov. een digicorder.
Je opnames zijn dan niet meer gelinked aan de digicorder, maar aan je TV toestel.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ben heel tevreden van mijn 4 jaar oude Panasonic DMR-BCT730 HD recorder met 2 CI+ slots. Ik gebruik deze maar met 1 kaartje maar kan toch 2 geencrypteerde kanalen tegelijkertijd opnemen.

De opname die eerst gestart is wordt direct gedecodeerd, de 2de opname pas nadat de eerste gedaan is.

De program guide is door Telenet tot 2 dagen in de toekomst beperkt maar manueel kun je onbeperkt in de toekomst programmeren.

Het huidig model heeft een triple tuner: https://www.panasonic.com/de/consumer/h ... ubc90.html
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

boulder schreef: 4 tegelijk?
Ik dacht dat zelfs met een kaartje dat niet aan de CI+ module gekoppeld is, ze een SID beperking hebben ingebouwd, zodat je maximaal 2 tegelijk kunt opnemen..
Niet denken maar zeker zijn. Er is door de providers een beperking ingebouwd tot 4 (vier) kanalen tegelijkertijd openzetten. Concreet kan je 1 kanaal bekijken en 3 andere kanalen opnemen. Heb je een ontvanger met 1 tuner dan moeten alle kanalen op dezelfde transponder zitten. Heb je een ontvanger met 2 of meerdere tuners dan kan je kanalen opnemen die op verschillende transponders zitten. De beperking op het aantal kanalen heeft niks te maken met je kaart.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Jack Daniels schreef:
boulder schreef: 4 tegelijk?
Ik dacht dat zelfs met een kaartje dat niet aan de CI+ module gekoppeld is, ze een SID beperking hebben ingebouwd, zodat je maximaal 2 tegelijk kunt opnemen..
Niet denken maar zeker zijn. Er is door de providers een beperking ingebouwd tot 4 (vier) kanalen tegelijkertijd openzetten. Concreet kan je 1 kanaal bekijken en 3 andere kanalen opnemen. Heb je een ontvanger met 1 tuner dan moeten alle kanalen op dezelfde transponder zitten. Heb je een ontvanger met 2 of meerdere tuners dan kan je kanalen opnemen die op verschillende transponders zitten. De beperking op het aantal kanalen heeft niks te maken met je kaart.
Ik formuleerde het verkeerd, maar ik bedoelde wel degelijk 2 tegelijk decoderen, natuurlijk verandert die beperking op het kaartje niet wat je tuner kan opnemen, maar als je opnames niet gedecodeerd zijn, en je kunt ze achteraf niet decoderen zijn ze waardeloos, natuurlijk.
Op Sat4All heb ik al gelezen dat die 4 soms in de praktijk maar 2 was, afhankelijk van de codering bij sommige kanalen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ares
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2018, 09:14
Bedankt: 3 keer

johan.devos schreef:Ik ben heel tevreden van mijn 4 jaar oude Panasonic DMR-BCT730 HD recorder met 2 CI+ slots. Ik gebruik deze maar met 1 kaartje maar kan toch 2 geencrypteerde kanalen tegelijkertijd opnemen.

De opname die eerst gestart is wordt direct gedecodeerd, de 2de opname pas nadat de eerste gedaan is.

De program guide is door Telenet tot 2 dagen in de toekomst beperkt maar manueel kun je onbeperkt in de toekomst programmeren.

Het huidig model heeft een triple tuner: https://www.panasonic.com/de/consumer/h ... ubc90.html
Dat model kost bijna 900 euro op bol.com. Hopelijk kan iemand anders een goedkopere CI+ recorder suggereren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

freddd schreef:Ik wil graag zo veel mogelijk van ISP hardware afgeraken.
En wat is je motivatie hiervoor... breek trouwens je spaarvarken maar open (en dan ga je nog een hoop beperkingen hebben).
ares
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2018, 09:14
Bedankt: 3 keer

r2504 schreef:
freddd schreef:Ik wil graag zo veel mogelijk van ISP hardware afgeraken.
En wat is je motivatie hiervoor... breek trouwens je spaarvarken maar open (en dan ga je nog een hoop beperkingen hebben).
Omdat ik geen hardware wil huren, of bij elke ISP waar ik ooit bij zal zitten, opnieuw wil aankopen voor honderden euro's.

De vrijheid om over te stappen wanneer ik wil zonder zorgen.

In de ADSL tijden kon je gewoon van (telefonie-) provider overstappen en het enige wat je moest doen was je credentials aanpassen op je router. Nu is dat allemaal apparatuur van de ISP zelf, wat het veel moeilijker maakt, terwijl er standaarden beschikbaar zijn voor Internet waarbij dit niet mogelijk is. Maar koppelverkoop is natuurlijk een leuke inkomst...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

ares schreef:Omdat ik geen hardware wil huren, of bij elke ISP waar ik ooit bij zal zitten, opnieuw wil aankopen voor honderden euro's.
Hardware huren is niet verplicht, je kunt een digibox of digicorder ook kopen, dat is overigens al jaren zo.
Maar je spreekt van ISP (Internet Service Provider), nochtans gaat het hier over digitale TV.
De technologie van Telenet, Proximus, TV-Vlaanderen (DVB-T2 en DVB-S2) zijn iedere keer wel degelijk anders.
Een toestel dat met alles tegelijk overweg kan, zal inderdaad heel duur uitvallen.
Je zou iets nodig hebben met verwisselbare tuners (om te kunnen wisselen tussen bijv. DVB-C van de kabel en DVB-S2 van satelliet).
Maar wat dan met de IPTV die Proximus gebruikt?
Zij gaan je toestel niet ondersteunen, dus dan bel je al niet meer compatible met de 2e belangrijkste speler.
ares schreef:De vrijheid om over te stappen wanneer ik wil zonder zorgen.
Een nobel idee, maar is het ook realiseerbaar...
ares schreef:In de ADSL tijden kon je gewoon van (telefonie-) provider overstappen en het enige wat je moest doen was je credentials aanpassen op je router.
Maar dat is wel binnen dezelfde technologie.
Hier wil je kunnen overstappen van kabel naar satelliet, naar IPTV, naar terrestriële ontvangst, ...

Hetgene dat meest lijkt op wat je zoekt is een Linux ontvanger, maar of je die zaken werkende zult krijgen, en of het zal blijven werken, is nog maar de vraag.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

En naar welke andere provider kan je overstappen met uw dure ci+ oplossing?
Net meer vendor lockin dan gewoon te huren...
ares
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 feb 2018, 09:14
Bedankt: 3 keer

ddd schreef:En naar welke andere provider kan je overstappen met uw dure ci+ oplossing?
Net meer vendor lockin dan gewoon te huren...
Op dit moment moet je in België bij een andere provider de volledige CI+ module opnieuw kopen. In Nederland kan je eender welke CI+ module kopen (zie bol.com) en gewoon een smartcard van de provider gebruiker. Voorbeeld: Ziggo Smartcards

Een smartcard kan je net hetzelfde zien als een SIM kaart voor je GSM. Onlangst iemand overgezet van Proximus naar Orange, en Orange vroeg zelfs niks voor een SIM kaart op te sturen.

Dus een provider switch kan zo goed als kosteloos voor praktisch alle diensten (zie internet bij de ADSL tijden), maar zoals ik eerder in deze thread zei, koppelverkoop is een goudmijn. 8,90 per maand, komt uit op 106,8 euro jaarlijks betalen aan huur voor een enkele Digicorder. Dit is 1068 euro op 10 jaar tijd. Toch te zot voor woorden.

In België MOET je de internet en televisie apparatuur gebruiken van Telenet, en voor telefonie heb je een heel beperkt aantal opties (What modems can I use on my VDSL line). In andere landen zoals Nederland lachen ze ons gewoon uit hoe dit geaccepteerd wordt. Ik snap totaal niet waarom sommige mensen hier vraagtekens zetten rond mijn wens om geen vendor locked apparatuur te willen gebruiken, terwijl dit in andere landen gewoon standaard procedure is.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

ares schreef:Op dit moment moet je in België bij een andere provider de volledige CI+ module opnieuw kopen.
Reality check: Telenet en TV Vlaanderen gebruiken CI+ modules.
Noch Orange, noch Proximus doen dat.
Dus hoe wil je met je "volledige CI+ module" van Proximus TV gebruik maken?
Ten tweede, een smartcard is niet zomaar inwisselbaar.
Er zijn meerdere coderingssystemen (bijv. Nagravision, Viacess, ...).
Een smartcard van het ene systeem werkt niet zomaar op het andere.
En bovendien zijn smartcards tegenwoordig bijna steeds gekoppeld aan de module zelf.
Sterker nog: sinds kort heeft TV Vlaanderen zowel satelliet als DVB-T2, en je kunt met dezelfde CI+ module niet wisselen tussen satelliet en DVB-T2.
Wil je dat doen, moet je weer een andere ontvanger hebben.

Ten derde, je hebt het over "België", terwijl de situatie in Wallonië/Franstalig België anders is dan in Vlaanderen.
In Wallonië ga je geen Telenet kabel vinden,wel VOO, een ander bedrijf dus.
Franstaligen gaan over het algemeen ook geen TV Vlaanderen nemen, maar Télésat, ook een ander product.
ares schreef:In Nederland kan je eender welke CI+ module kopen (zie bol.com) en gewoon een smartcard van de provider gebruiker. Voorbeeld: Ziggo Smartcards
Wat jij als 'bewijs' aanhaalt dat het in Nederland beter is, bewijst nu net het tegenovergestelde.
Letterlijk vanop de site die jij als 'bewijs' aanhaalt :
site schreef:Wil je een losse smartcard activeren die je nog in de kast hebt liggen of 2e hands hebt gekocht of overgenomen van een andere Ziggo klant? Dat is helaas niet mogelijk. Je kunt wel eenvoudig een gloednieuwe digitale ontvanger inclusief smartcard bij ons bestellen voor maar een paar euro per maand.
ares schreef:Een smartcard kan je net hetzelfde zien als een SIM kaart voor je GSM. Onlangst iemand overgezet van Proximus naar Orange, en Orange vroeg zelfs niks voor een SIM kaart op te sturen.
Klopt dus helaas niet.
Een smartcard kun je niet zomaar met een SIM vergelijken.
ares schreef:Dus een provider switch kan zo goed als kosteloos voor praktisch alle diensten (zie internet bij de ADSL tijden), maar zoals ik eerder in deze thread zei, koppelverkoop is een goudmijn. 8,90 per maand, komt uit op 106,8 euro jaarlijks betalen aan huur voor een enkele Digicorder. Dit is 1068 euro op 10 jaar tijd. Toch te zot voor woorden.
Maar je hoeft toch helemaal niet te huren?
Jij kent net zo goed een digibox of digicorder kopen.
Je kunt ook een CI+ module kopen.
Die koppelverkoop zou je eerder aan Proximus moeten verwijten, want nu net daar is het niet mogelijk een CI+ module te kopen, en op die manier rechtstreeks via de TV te kijken
ares schreef:Ik snap totaal niet waarom sommige mensen hier vraagtekens zetten rond mijn wens om geen vendor locked apparatuur te willen gebruiken, terwijl dit in andere landen gewoon standaard procedure is.
Ik wil je met veel plezier eens zien tonen hoe een Nederlander zijn Canal digitaal (= satelliet) CI+ module gebruikt om Ziggo (= kabel) te kijken, en daarna met dezelfde ontvanger op Digitenne (= DVB-T) overschakelt, uiteraard met dezelfde module.
Er zijn daar zelfs nu 2 satelliet aanbieders (de 2e heet Joyne).
Ook tussen die 2 kun je, als je omshakelt, niets met je CI+ module doen bij de nieuwe provider.
Sterker nog, de nieuwste modellen werken zelfs met een virtuele smartcard.
Er valt dus niets meer uit de CI+ modules te halen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boulder schreef:Reality check
Iets wat velen hier missen... met emotionele beslissingen kom je nergens.
ares schreef:De vrijheid om over te stappen wanneer ik wil zonder zorgen.
Vergeet het dan dus maar... je hebt de vrijheid niet en ze zou je alleen maar meer zorgen geven.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

ares schrijft: In andere landen zoals Nederland lachen ze ons gewoon uit hoe dit geaccepteerd wordt...

ja, omdat zij vinden dat wij domme belgen zijn. Het ontgaat hun echter totaal dat wij ons echte bourgondiërs voelen, en bijgevolg met de glimlach de prijzen betalen die monopolisten ons opdringen :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

wied schreef:ares schrijft: In andere landen zoals Nederland lachen ze ons gewoon uit hoe dit geaccepteerd wordt...
Ik denk dat je de post van boulder niet goed gelezen hebt !
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5195
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Voor zij die denken dat het in Nederland allemaal veel beter is...

http://www.totaaltv.nl/nieuws/digitenne ... aar-dvbt2/
Kort samengevat : Digitenne, DVB-T2, gaat bij de omschakeling naar DVB-T2 een pak duurder worden.
Eigen hardware (met smartcard) zal niet meer kunnen gebruikt worden, en per extra toestel moet een decoder gehuurd worden.

Dus ja, als je een ander land als voorbeeld neemt, moet je toch regelmatig eens checken of de werkelijkheid ondertussen niet compleet veranderd is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

r2504 schrijft: Ik denk dat je de post van boulder niet goed gelezen hebt !

en ik denk dat er wel eens iets misloopt met je knip-en-plakwerk...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”