Digitale TV opnemen met third-party apparatuur, ervaringen?

freddd
Starter
Starter

Digitale TV opnemen met third-party apparatuur, ervaringen?

Berichtdoor freddd » 2 weken 1 dag 22 uur geleden (10 Feb 2018, 06:26)

Ik wil graag zo veel mogelijk van ISP hardware afgeraken. Heeft er iemand hier ervaring met het opnemen van programma's met functionaliteit ingebouwd in de TV (meerdere tuners), of een opnametoestel met meerdere digitale tuners ingebouwd dat met CI+ kaartje werkt?

Tot hoe ver vooruit kan je gaan? Hoeveel kan je opnemen terwijl je aan het kijken bent?

De TV die ik nu heb werkt met Telenet CI+ kaartje, maar heeft maar een enkele digitale tuner, dus het is ofwel opnemen, ofwel kijken. Ik ben opzoek naar een toestel die op zijn minst een triple tuner heeft (kijken, en twee opnames op hetzelfde moment). Indien televisie toestellen beschikbaar zijn met deze functionaliteit, en niet meer dan duizend euro kost, zou ik deze ook wel overwegen.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 539 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer

Re: Digitale TV opnemen met third-party apparatuur, ervaringen?

Berichtdoor Jack Daniels » 2 weken 1 dag 19 uur geleden (10 Feb 2018, 08:53)

Dan denk ik dat je satelliet ontvangst moet overwegen. Geen beperkingen op opnames, geen gedoe, gewoon opnemen op USB stick of externe harde schijf. Ontvanger met 2 of 4 tuners kopen. Alleen kan je maximaal 4 uitzendingen tegelijkertijd decoderen, een beperking opgelegd door de providers. Dus 1 kanaal kijken en drie opnemen. Je opnames kan je converteren om op DVD weg te schrijven.
MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

freddd
Starter
Starter

Berichtdoor freddd » 2 weken 1 dag 19 uur geleden (10 Feb 2018, 09:31)

Jack Daniels schreef:Dan denk ik dat je satelliet ontvangst moet overwegen. Geen beperkingen op opnames, geen gedoe, gewoon opnemen op USB stick of externe harde schijf. Ontvanger met 2 of 4 tuners kopen. Alleen kan je maximaal 4 uitzendingen tegelijkertijd decoderen, een beperking opgelegd door de providers. Dus 1 kanaal kijken en drie opnemen. Je opnames kan je converteren om op DVD weg te schrijven.

Als ik gewoon de functionaliteit van de digicorder kan simuleren (een kijken, twee opnemen), dan zou ik al heel blij zijn met de ISP onafhankelijkheid. Uiteraard zal ik een CI+ kaartje moeten gebruiken, dat begrijp ik. Ik gebruik geen extra opties, en geen interactiviteit. Er wordt gewoon opgenomen, en in de TV gids gekeken.

raf1
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1311 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer

Berichtdoor raf1 » 2 weken 1 dag 17 uur geleden (10 Feb 2018, 11:21)

freddd schreef:een kijken, twee opnemen

De encryptie is hier de beperkende factor, je hebt dus minstens al het volgende nodig:
Telenet: drie CI+ modules
TV Vlaanderen: één oude Mediaguard 3 smartcard
Proximus: geen idee, geen smartcard of insteekmodule beschikbaar

Een tv met 3 CI+ sleuven ga je moeilijk vinden, je kijkt best bij Panasonic, die hebben heel vaak 2 CI+ sleuven en degelijke USB-opnamefunctionaliteit, soms voor minder dan 1000 euro.

De VU+ Ultimo 4K is ook een optie maar opnieuw zorgen de CI+ beperkingen voor kopzorgen, dit is eerder een toestel voor hobbyisten die het internet afspeuren naar Linux-software die daarmee overweg kan.

De intelligentere optie is om een dure operator die jou zoveel beperkingen oplegt vaarwel te zeggen en alternatieven te zoeken.

Mijn inziens is TV Vlaanderen nog steeds de provider die het best eigen hardware ondersteunt: met een oude Mediaguard 3 smartcard in combinatie met Unicable II ontvangstkoppen en FBC-tuner kan je gemakkelijk vier willekeurige kanalen tegelijk opnemen zonder beperkingen, zelfs met hun nieuwste CI-modules blijven meerdere opnames tegelijk enigszins mogelijk aangezien hun CI-modules in Linux-ontvangers werken en twee kanalen van dezelfde transponder kunnen decoderen.

boulder
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 150 keer
Uitgedeelde bedankjes: 91 keer

Berichtdoor boulder » 2 weken 1 dag 15 uur geleden (10 Feb 2018, 13:40)

raf1 schreef:Mijn inziens is TV Vlaanderen nog steeds de provider die het best eigen hardware ondersteunt: met een oude Mediaguard 3 smartcard in combinatie met Unicable II ontvangstkoppen en FBC-tuner kan je gemakkelijk vier willekeurige kanalen tegelijk opnemen zonder beperkingen, zelfs met hun nieuwste CI-modules blijven meerdere opnames tegelijk enigszins mogelijk aangezien hun CI-modules in Linux-ontvangers werken en twee kanalen van dezelfde transponder kunnen decoderen.

4 tegelijk?
Ik dacht dat zelfs met een kaartje dat niet aan de CI+ module gekoppeld is, ze een SID beperking hebben ingebouwd, zodat je maximaal 2 tegelijk kunt opnemen.
Sommige ontvangers laten wel toe om achteraf te decrypteren (moet redelijk snel gebeuren of het is te laat), dan kun je in principe meer.

Alleen, dat oud kaartje is niet iets dat ze aanbevelen bij TV Vlaanderen.
Als nieuwe klant willen ze je het liefst hun eigen decoder of een CI+ module verkopen.
Hoe lang gaan ze die oude oplossing nog ondersteunen?
Want als je nog moet instappen doe je toch een serieuze investering.
En zelfs met zo'n kaartje zit je toch weer met serieuze beperkingen.
En dan zijn er nog de zenders die enkel via IPTV te bekijken zijn.
Dat worden er ook steeds meer.
Zie hier bijvoorbeeld https://www.sat4all.com/forums/topic/362422-tv-vlaanderen-weer-stapje-verder-weg-van-satelliet/ : nu is TLC er bijgekomen, en opnieuw enkel via IPTV, dus zelfs een officiële ontvanger hebben is al niet voldoende, je moet dan nog een actieve internetverbinding hebben zonder limiet.
En dat vervangt dus een andere zender die wél via satelliet te bekijken was.
De interessantste tijd van TV Vlaanderen ligt al lang achter de rug.

Als het echt op andere hardware moet zijn, zou ik eerder toch gaan voor een TV met 2 CI+ sloten, en 2 DVB-C tuners.
Maar echt veel voordelen heb je dan ook niet tov. een digicorder.
Je opnames zijn dan niet meer gelinked aan de digicorder, maar aan je TV toestel.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...

johan.devos
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 87 keer
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer

Berichtdoor johan.devos » 2 weken 1 dag 13 uur geleden (10 Feb 2018, 15:13)

Ik ben heel tevreden van mijn 4 jaar oude Panasonic DMR-BCT730 HD recorder met 2 CI+ slots. Ik gebruik deze maar met 1 kaartje maar kan toch 2 geencrypteerde kanalen tegelijkertijd opnemen.

De opname die eerst gestart is wordt direct gedecodeerd, de 2de opname pas nadat de eerste gedaan is.

De program guide is door Telenet tot 2 dagen in de toekomst beperkt maar manueel kun je onbeperkt in de toekomst programmeren.

Het huidig model heeft een triple tuner: https://www.panasonic.com/de/consumer/home-entertainment/blu-ray-set-top-box/recorder/dmr-ubc90.html

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 539 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer

Berichtdoor Jack Daniels » 2 weken 1 dag 13 uur geleden (10 Feb 2018, 15:29)

boulder schreef:4 tegelijk?
Ik dacht dat zelfs met een kaartje dat niet aan de CI+ module gekoppeld is, ze een SID beperking hebben ingebouwd, zodat je maximaal 2 tegelijk kunt opnemen..

Niet denken maar zeker zijn. Er is door de providers een beperking ingebouwd tot 4 (vier) kanalen tegelijkertijd openzetten. Concreet kan je 1 kanaal bekijken en 3 andere kanalen opnemen. Heb je een ontvanger met 1 tuner dan moeten alle kanalen op dezelfde transponder zitten. Heb je een ontvanger met 2 of meerdere tuners dan kan je kanalen opnemen die op verschillende transponders zitten. De beperking op het aantal kanalen heeft niks te maken met je kaart.
MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

boulder
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 150 keer
Uitgedeelde bedankjes: 91 keer

Berichtdoor boulder » 2 weken 1 dag 31 minuten geleden (11 Feb 2018, 04:17)

Jack Daniels schreef:
boulder schreef:4 tegelijk?
Ik dacht dat zelfs met een kaartje dat niet aan de CI+ module gekoppeld is, ze een SID beperking hebben ingebouwd, zodat je maximaal 2 tegelijk kunt opnemen..

Niet denken maar zeker zijn. Er is door de providers een beperking ingebouwd tot 4 (vier) kanalen tegelijkertijd openzetten. Concreet kan je 1 kanaal bekijken en 3 andere kanalen opnemen. Heb je een ontvanger met 1 tuner dan moeten alle kanalen op dezelfde transponder zitten. Heb je een ontvanger met 2 of meerdere tuners dan kan je kanalen opnemen die op verschillende transponders zitten. De beperking op het aantal kanalen heeft niks te maken met je kaart.

Ik formuleerde het verkeerd, maar ik bedoelde wel degelijk 2 tegelijk decoderen, natuurlijk verandert die beperking op het kaartje niet wat je tuner kan opnemen, maar als je opnames niet gedecodeerd zijn, en je kunt ze achteraf niet decoderen zijn ze waardeloos, natuurlijk.
Op Sat4All heb ik al gelezen dat die 4 soms in de praktijk maar 2 was, afhankelijk van de codering bij sommige kanalen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”