Coax kabel Telenet: overel PE6?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Familie van me is aan het verhuizen.
Men heeft hun huis-tuin-keuken telecom van Telenet.

Huidige situatie: een coax-aftakpunt waar de drop meteen op toekomt.
Vandaag Telenet gezien, deze hebben de inbouwdoos vervangen door een NIU en modem.

Probleem: huidige locatie is geen goede locatie, deze is op de muur in de living, en niet op de plaats waar de TV komt.
Alle voorgaande bewoners van de woonst hadden tot nu toe Proximus, dus aan de coax-infrastructuur is er nooit iets gedaan.
Nu wens ik overal in dit huis coax (en meer) te voorzien, alsook de NIU op een betere locatie te plaatsen.
De juiste kabel die ik hiervoor nodig heb, is een PE6 coax kabel van Telenet.
Deze is momenteel verlengd door Telenet zelf, ik zelf heb het juiste gereedschap en goede connectoren om een langere kabel te maken, en zal zo de NIU op de juiste locatie plaatsen.

Maar nu vraag ik mij af:
Dropkabel zal PE6 zijn, kan ik deze kabel ook gebruiken om vanaf de NIU naar de aftakdozen voor TV te gaan? Of gebruik ik hiervoor beter een ander type coax?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

blaatpraat schreef:Vandaag Telenet gezien, deze hebben de inbouwdoos vervangen door een NIU en modem.
Probleem: huidige locatie is geen goede locatie, deze is op de muur in de living, en niet op de plaats waar de TV komt.
Niet echt slim dan om daar de NIU en modem te laten plaatsen.
blaatpraat schreef:Nu wens ik overal in dit huis coax (en meer) te voorzien, alsook de NIU op een betere locatie te plaatsen.
De juiste kabel die ik hiervoor nodig heb, is een PE6 coax kabel van Telenet.
Ideaal is dat één coax van aan de drop tot aan de NIU... kabels aan elkaar zetten is geen goed idee.
blaatpraat schreef:ik zelf heb het juiste gereedschap en goede connectoren om een langere kabel te maken, en zal zo de NIU op de juiste locatie plaatsen.
Hopelijk heb je dan de juiste krimp F-connectoren.
blaatpraat schreef:Dropkabel zal PE6 zijn, kan ik deze kabel ook gebruiken om vanaf de NIU naar de aftakdozen voor TV te gaan? Of gebruik ik hiervoor beter een ander type coax?
Je mag binnenshuis ook PE6 gebruiken... een deftige binnen coax kost toch evenveel.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

r2504 schreef:Niet echt slim dan om daar de NIU en modem te laten plaatsen.
Als ik aanwezig geweest was, kon ik het zeggen.
Helaas was er enkel een student aanwezig die nu in zijn kerstvakantie zit na de examens, en die had er geen idee van.
r2504 schreef:Ideaal is dat één coax van aan de drop tot aan de NIU... kabels aan elkaar zetten is geen goed idee.
Gezien het feit dat Telenet zelf de kabel al verlengd heeft, zal de uiteindelijke situatie net zo goed (of net zo slecht) zijn als nu, me dunkt.
r2504 schreef:Hopelijk heb je dan de juiste krimp F-connectoren.
Die heb ik, en wellicht van betere kwaliteit dan wat Telenet standaard op hun kabels zet bij particulieren.
r2504 schreef:Je mag binnenshuis ook PE6 gebruiken... een deftige binnen coax kost toch evenveel.
Thanks.

Mijn kennis zit vooral aan de andere kant van de coax kabel, van de gebruikerszijde ben ik niet echt op de hoogte, en kon het zijn dat er ook veel verschillen op zaten...
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

bwah, die PE6 is toch een stugge kabel die binnen in bepaalde situaties nogal moeilijk te hanteren valt. Ik gebruik binnen toch liever PVC6 (grijs of wit) omdat die wat makkelijker plooit... zeker in tv-doosjes.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Alle info over bekabeling staat in volgende brochure: https://www2.telenet.be/content/dam/www ... ochure.pdf

Als je wil dat de coaxbekabeling compatibel is met satellietontvangst, dan vervang je de PVC6 door Hirschmann KOKA 9 Eca.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

xayana schreef:bwah, die PE6 is toch een stugge kabel
PE6
Buitendiameter: 7 mm
Buitenmantel: 0,8 mm
Geleiderdoorsnede: 1,02 mm
Impedantie: 75 Ohm
Ø diëlectricum: 4,65 mm
Minium buigstraal: 1 x 3,5 cm / 10 x 7 cm

PVC6
Buitendiameter: 7 mm
Buitenmantel: 0,8 mm
Geleiderdoorsnede: 1,02 mm
Impedantie: 75 Ohm
Ø diëlectricum: 4,65 mm
Minium buigstraal: 1 x 3,5 cm / 10 x 7 cm

... het zou me dus bizar lijken dat een PE6 stugger is dan een PVC6 aangezien de eigenschappen identiek zijn.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

De buitenmantel is niet identiek, lagedichtheidpolyetheen versus polyvinylchloride
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”