Telenet betaalzenders via CI+

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
tripkip
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 22 keer

Ik zou graag mijn digicorder (en daarmee ook de huur) overboord gooien en gebruik maken van de goede (webOS) software door kabel te kijken via CI+.
Nu lees ik dat je voor elke aparte CI+ module een volledige aparte abonnementskost is voor toegevoegde pakketten.
Dit is uiteraard volledig absurd, maar het blijkt dus wel zo te zijn.
Er is geen enkele goede uitleg voor en ik kan enkel concluderen dat TN ofwel geen CI+ competente techniekers in huis heeft, of er geen geld wil insteken om de service van CI+ beter te maken.
Bij onze noorderburen (Ziggo) kan dit natuurlijk gewoon wel en betaal je maar één maal voor een abonnment, hoeveel CI+ modules dan ook.
Tenzij ik PlaySports buiten gooi kan ik dus op dit moment niet overstappen want ik heb meer dan 1 tv in huis en ga echt niet 2x betalen voor dezelfde dienst.

Zijn jullie hiervan op de hoogte?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Telenet is wantrouwiger dan ziggo, dat is de enige verklaring. Men kan dat activeren maar commercieel willen ze dat niet want stel je voor jij activeert 2 of 3 CI+ modules, tv in de living, slaapkamer en bureau. Met je play sports abbo, maar je geeft / gebruikt daarna een CI+ kaartje op een andere locatie bv familie of vrienden. Daarvoor heeft telenet schrik.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

tripkip schreef:Er is geen enkele goede uitleg voor en ik kan enkel concluderen dat TN ofwel geen CI+ competente techniekers in huis heeft, of er geen geld wil insteken om de service van CI+ beter te maken.
De huidige CI+ is een standaard die geen ondersteuning heeft voor de controle van het adres waarop de dienst (mis)gebruikt wordt... dit heeft dus niets met competentie van techniekers of andere loze argumenten die je geeft te maken. Ik heb dus eerder de indruk dat de competentie bij jou ontbreekt... maar dat is dan vermoedelijk grof ?
tripkip schreef:Bij onze noorderburen (Ziggo) kan dit natuurlijk gewoon wel en betaal je maar één maal voor een abonnment, hoeveel CI+ modules dan ook.
Bron graag... ik lees alléén dat Ziggo 2 euro per maand vraagt per CI+ module... waar dit bij TN gratis is !
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ja, wij zijn hiervan op de hoogte. Dit staat duidelijk op de Telenet website.
Ik kan trouwens met 1 CI+ kaartje op meerdere toestellen kijken. Ben je hiervan op de hoogte? Tip, gebruik de zoekfunctie op UB.
tripkip
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 jan 2011, 13:53
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 22 keer

Ik ben gewoon benieuwd naar jullie bevindingen van deze beperking...
Zoals Tomsworld zegt is dit gedaan om het delen van paketten met vrienden/familie tegen te gaan, maar ik kan niet geloven dat de CI Plus standaard hier technisch geen antwoord op heeft.
Ziggo biedt zelfs VOD aan via CI+ (sinds 2013): https://be.hardware.info/nieuws/37661/z ... tv-via-ci+
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:De huidige CI+ is een standaard die geen ondersteuning heeft voor de controle van het adres waarop de dienst (mis)gebruikt wordt...
Dat controlemechanisme zit wel in de CI+ 1.3-standaard die Telenet gebruikt. Telenet ondersteunt dat niet omdat ze liever Digiboxen verkopen.
The low-speed communications resource class as defined in EN 50221 [7] is enhanced to provide bi-directional
communications
over an IP connection. This may be used to support Conditional Access functions and may be
used in conjunction with interactive services.
bron: http://www.ci-plus.com/data/ci-plus_spe ... n_v1.3.pdf
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Dat controlemechanisme zit wel in de CI+ 1.3-standaard die Telenet gebruikt.
Ik kon niet meteen vinden of TN reeds 1.3 gebruikt of niet.
raf1 schreef:The low-speed communications resource class as defined in EN 50221 [7] is enhanced to provide bi-directional
communications
over an IP connection.
Het is niet omdat het bi-directioneel is dat het daarom voldoet aan de gewenste veiligheidseisen om card-sharing met vrienden/familie te voorkomen. Veel mensen kiezen ook voor CI+ net omdat ze geen internet connectie hebben bij hun TV... dit opnieuw gaan vereisen zou dus een stap terug zijn (of men moet een gans systeem gaan opzetten voor welke kaart het al dan niet van toepassing is). Ik vermoed dat de TV dan ook een ethernet aansluiting nodig heeft wat vaak enkel op de duurdere modellen is terug te vinden.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

r2504 schreef:Veel mensen kiezen ook voor CI+ net omdat ze geen internet connectie hebben bij hun TV... dit opnieuw gaan vereisen zou dus een stap terug zijn
Zij die dat om die reden gedaan hebben kijken nu dus ook al geen extra paketten op die TV. Voor diegenen het wel willen zou het een stap vooruit zijn. En met powerlines kan je tegenwoordig overal ethernet krijgen in huis.
r2504 schreef:Ik vermoed dat de TV dan ook een ethernet aansluiting nodig heeft wat vaak enkel op de duurdere modellen is terug te vinden.
10 jaar geleden misschien. De meeste smartTV's hebben ethernet, de goedkoopte die ik kon vinden is net geen €180.


Technisch gezien is echt enorm veel mogelijk, maar die mogelijheden zijn niet altijd commercieel interresant voor telenet natuurlijk :evil:
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Ik vermoed dat de TV dan ook een ethernet aansluiting nodig heeft wat vaak enkel op de duurdere modellen is terug te vinden.
Ik neem aan dat er in de toekomst kaarten zullen verschijnen met ingebouwde wifi, wss met een wps systeem om geen gui te moeten ontwikkelen.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vraag me dus alleen af hoe je dat gaat configgen.
Via een custom menu inlaadbaar via de tv?
Dat zal wel van de firmware afhangen die de provider erop zet neem ik aan.

Verbaast me trouwens niet dat dat in wifi opkomt, tegenwoordig vind je vaker wifi dan rj45.
Duurdere netwerkprinters hebben bv allemaal wifi, maar rj45 is vaak nog bijbetalen. Omgekeerde wereld ;-)
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

ITnetadmin schreef: wss met een wps systeem om geen gui te moeten ontwikkelen.
Helaas zie je tegenwoordig minder en minder wps support, omdat dit onveilig is.
Ik zie dan eerder heil in hoe smart toestellen dit doen: kaart zendt een eigen netwerk uit, en heeft een eigen smartphone app (ja, smartphone is een vereiste voor veel apparatuur tegenwoordig, helaas), en daarmee kun je een wifi netwerk kiezen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

blaatpraat schreef:Helaas zie je tegenwoordig minder en minder wps support, omdat dit onveilig is.
Niks helaas. Gelukkig maar. WPS is een gevaar voor je netwerkbeveiliging.
blaatpraat schreef:Ik zie dan eerder heil in hoe smart toestellen dit doen: kaart zendt een eigen netwerk uit, en heeft een eigen smartphone app (ja, smartphone is een vereiste voor veel apparatuur tegenwoordig, helaas), en daarmee kun je een wifi netwerk kiezen.
Eigen netwerk uitzenden: hopelijk enkel voor initial config, of de airwaves zijn weer ns een vervuiling rijker.
En dat kan dan direct ook via webui ipv app.
Dat app gedoe is vies, want binnen x jaar werkt die app niet meer wegens geen updates en daar sta je dan.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

ITnetadmin schreef:Niks helaas. Gelukkig maar. WPS is een gevaar voor je netwerkbeveiliging.
Akkoord met dat gevaar, met wel helaas op het feit dat er dan sowieso iets extra's ontwikkeld zal moeten worden.
Een app, een webgui, een closed system device waarmee je CI+ modules kunt uitlezen en dit instellen, wie zal het zeggen, maar gewoon WPS zal het niet zijn.

Als er nu een veilige standaard zou zijn, waarmee je toestellen simpelweg met een wireless network zou kunnen laten verbinden hé, zonder dat je iets moet hebben van randapparatuur om het in te voeren.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kan niet, per definitie.
Je zoekt een systeem uit te vinden met ultiem gebruiksgemak, om het kennen en invullen van wifi passwords te *bypassen*, en dat ultraveilig.
No such thing.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”