Hulp nodig bij interactief maken van digicorder

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer

Ik heb een paar kleine aanpassingen gedaan aan mijn netwerk en heb nu problemen met de netwerkaansluiting aan mijn digicorder.
In de oude situatie werd de digicorder verbonden met de modem via een telenet switch (DES-1005D). Nu heb ik er echter een router tussenstaan...dus eerst de modem, dan de router , dan de switch en dan de digicorder (zie foto).
Dit zou toch moeten werken , niet ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 803
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 70 keer

Digicorder mag niet achter een router staan.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer

Oeps...dat is vervelend. Bestaan er "workarounds" ?
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Catchthemoment schreef:Oeps...dat is vervelend. Bestaan er "workarounds" ?
Tussen je modem en router een switch hangen en daar je digicorder inpluggen
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

1) Wat voor modem heb je van Telenet? Een modem-only (slechts 1 ethernetpoort) of een all-in-one (4 ethernetpoorten en Wi-Fi)?
2) Waarvoor gebruik je die Netgear router?

Als je een all-in-one hebt van Telenet en die Netgear router enkel gebruikt voor een beter Wi-Fi signaal, dan kan je die beter instellen als access point, op die manier heb je geen dubbele NAT en dus ook geen problemen met die Digicorder.
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer

Ik heb inderdaad een modem-only.
Aan de netgear router heb ik een poe-switch hangen (waar mijn camera's aanhangen), een vera3 (domotica) en een Gigaset C610ip (voip toestel).
Ik zou de router kunnen verplaatsen (garage), doch dan heb ik geen goede wifi meer.

PS: de modem, dan een switch en daarachter nog een switch, en dan de digicorder...is dat mogelijk?
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Ik weet niet waarom je twee switches achter elkaar wilt hangen, maar in principe is dat geen probleem.
Met een modem-only moet je er vooral voor zorgen dat er tussen de modem en de Netgear router nog een switch komt waar de Digicorder dan mee op is aangesloten. Media streamen naar je Digicorder via DLNA (bv. van een PC of NAS) gaat dan echter niet.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

De juiste opstelling is :

Modem only > switch > router
en vanaf die switch ga je ook naar je digicorder(s)

Achter de router doe je wat je wil met je eigen netwerk , maar geen digicorders.
Eventueel gaat dat wél , maar dat is kunst-en-vliegwerk en dan moet uw router dat ook nog aankunnen. Doe het maar gewoon zoals hierboven omschreven. Dat is de opstelling die 99.9% van de klanten toepassen, in geval van modem only.

Modem only > switch > switch > Router zoals jij omschrijft mag ook. Van één van die switchen ga je dan naar de digicorder(s).
Maar ik snap de bedoeling niet.
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer

Misschien maakt onderstaande het wat duidelijk. Ik zit namelijk met 2 locaties, de garage en mijn huiskamer. Ik zou ook graag de wifi ontvangst willen behouden voor enerzijds gewoon gebruik (tablets, smartphones) en mijn wifi printer.
Onderstaande zou mijn oplossing zijn. Misschien kan het beter :-)
Afbeelding

Tja...het zou ook nog futureproof moeten zijn...tegen dat telenet me hun "home gateway" gaat opdringen :-(
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Je 'Telenet-switch' (D-Link DES-1005D) is maar een Fast Ethernet switch (max. 100 Mb/s). Ik neem aan dat je dus geen internet-abonnement hebt dat sneller is dan 100 Mb/s?

Een Fast Ethernet verbinding gebruikt maar 2 van de 4 aderparen van kabel, dus in principe zou je over één kabel twee verbindingen kunnen laten lopen en heb je die tweede switch dus niet nodig.

Eens je een Telenet home gateway zou hebben wordt alles nog veel eenvoudiger: zowel NVR en router kan dan rechtstreeks op de HGW en de Digicorder kan dan mee op de router als je deze instelt als access point (bridge mode). Je hebt geen van beide switchen dan nog nodig. De Wi-Fi van de HGW zelf kan je eventueel uitschakelen als je enkel die van de Netgear wilt gebruiken.
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer

Op dit moment hangt de NVR achter mijn router ... in mijn router heb ik aan "port forwarding" gedaan om mijn camera's te kunnen zien via mijn smartphone. Kan ik dat nog als ik de NVR achter de HGW hang?
Verder vraag ik me ook af of mijn VOIP toestel nog gaat werken als ik dit hang op mijn router die ik dan als access point instel.
Ik zou dan komen tot onderstaande opstelling. Dat zou wel ideaal zijn.
Afbeelding
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Ja, je moet dan gewoon port forwarding instellen op de HGW via Mijn Telenet (tenzij de NVR UPnP ondersteunt en dit zelf kan doen).
Als je router als access point is ingesteld, dan functioneert deze voor de bedrade apparaten (zoals je VOIP toestel) zoals een gewone switch, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Port forwarding.png
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer

Bedankt Nickz...dat ziet er goed uit. Dan ga ik toch maar stilletjesaan mijn modem wisselen met een HGW (heb overlaatst een brief hierover gekregen).
Ik had ook een beetje schrik dat deze HGW niet alle mogelijkheden zou hebben die een router heeft.
Kan ik daar ook een DDNS instellen, want dat heb ik nodig voor mijn camera's.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

De Telenet HGW kan zelf geen contact maken met DDNS-diensten om je IP-adres te updaten, maar eender welke client achter de HGW kan dit wel, dus je NVR, Netgear router (als deze dat ondersteunen) of je PC. In dat opzicht is er dus geen verschil met een modem-only.
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer

Nu, ik moet zeggen...mijn ip is de laatste 2 jaar niet meer veranderd. Echt nodig is het dus niet.
En ja...mijn router ondersteunt dat.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”