Telenet-kaartje versus TVV Basic+

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Even schetsen:

Op onze "hoofd tv" keken we tot op heden met een TVV basic+ abbt. Niet via decoder, maar CI kaartje direct in (Samsung) TV. De TV's in de slaapkamer en de keuken hebben een Telenet kaartje erin zitten, omdat het basis abbt daar ruimschoots volstaat, én omdat schotelcoax daar om allerlei technische redenen niet kon aangelegd worden.

Nu TVV beslist om een pak waalse zenders te schrappen (ttz: van satelliet te verhuizen..) overweeg ik om TVV te dumpen, en mijn TV in de woonkamer ook uit te rusten met een Telenet kaartje.
Kan ik op zo'n kaartje extra zenderopties nemen, en zo ja: wat is dan de suggestie om het aanbod +/- equivalent te krijgen met een TVV basic+? Naast de reguliere "vlaamse" zenders zijn we dagelijkse kijkers naar natgeo/discovery en aanverwanten, en tijdens het seizoen ook la deux...

Ik wil bewust niét gaan gebruik maken van externe decoders (ik heb voldoende met 1 afstandsbediening :) ), en wat ik wil opnemen doe ik wel met de TV zelf.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

tdemeyer schreef:Kan ik op zo'n kaartje extra zenderopties nemen?
Je kan inderdaad op zo'n kaartje dezelfde extra opties nemen als op een digibox.
zie Zenderkaart Vlaanderen
De extra pakketten zijn Play (10€), Play More (24.95€), Play Sports (18.40€), BE Premium (34.95€ + 2€ voor Voo Foot), Option FR (5.95€), Passion XL (19.95€).

Films op aanvraag niet mogelijk denk ik (hiervoor moet je een interactieve digicorder hebben).
Extra paketten zijn niet beschikbaar op de andere toestellen, alleen op het kaartje waar deze pakketten geactiveerd worden.
tdemeyer schreef:Naast de reguliere "vlaamse" zenders zijn we dagelijkse kijkers naar natgeo/discovery en aanverwanten, en tijdens het seizoen ook la deux...
Nat Geographic, Discovery VL en La deux zitten in het basis pakket, daar hoef je geen extra's voor te nemen.
Discovery World, Discovery Science, History, Animal Planet, Nat Geo Wild zitten in het pakket Play (DOCU) .
Het volledige lijstje van welke zenders in welke pakketten zitten vind je in bovenstaande pdf.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Ga dat eens in een vergelijkend Excle lijstje moeten gieten:) Denk dat kaartje+play behoorlijk in de buurt zal komen. (en de besparing die ik realiseer dan even afzetten tegen die paar zenders die er niét meer inzitten..)

Wat ik me afvraag: zou ik dan een/alle zenders kunnen opnemen terwijl ik naar iets anders kijk? Nu kan dat bvb niet met TVV (omwille van LNB schakelbeperking??)
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Die CI+ modules van Telenet hebben toch wel enkele belangrijke nadelen:
- Extra zenderpakketten moeten per module worden betaald. Met Digiboxen en Digicorders betaal je deze één keer en heb je ze op alle decoders in huis.
- De TV-gids is zeer beperkt: nauwelijks beschrijving/korte inhoud van de programma's en enkel gegevens van vandaag en morgen (op interactieve decoders twee weken, gemakkelijk als je iets wil programmeren dat pas binnen twee dagen of later is).
- Automatisch alle afleveringen van een serie opnemen is niet mogelijk.
- Opnames kunnen niet worden gedeeld (op Digiboxen kan je opnames bekijken en programmeren op de Digicorder(s) in huis).
- Als je betaalt voor Play of Play More, heb je enkel de extra zenders. Je kan geen gebruik maken van de functie 'Terugkijk TV' en de series en films op aanvraag die in de prijs inbegrepen zitten.
- Er kan maar één programma tegelijk worden gedecodeerd. Een gecodeerd programma opnemen en ondertussen naar een ander gecodeerd programma kijken kan dus niet, tenzij je tv twee tuners heeft én het opgenomen programma later kan decoderen. Met een Digicorder kan je twee programma's opnemen en ondertussen naar een derde programma kijken.
- Zappen gaat trager.

Ik vind dat veel nadelen t.o.v. dat ene voordeel ("één afstandsbediening") en de iets lagere prijs (€ 69 voor een CI+ module t.o.v. € 99 voor een Digibox). De afstandsbediening van de Digibox/Digicorder kan overigens ook worden gebruikt om je tv in- en uit te schakelen, van ingang te veranderen (HDMI, e.d.) en het volume te wijzigen, dus de afstandsbediening van je tv zelf heb je meestal niet meer nodig.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

nickz schreef: - Er kan maar één programma tegelijk worden gedecodeerd. Een gecodeerd programma opnemen en ondertussen naar een ander gecodeerd programma kijken kan dus niet, tenzij je tv twee tuners heeft én het opgenomen programma later kan decoderen. Met een Digicorder kan je twee programma's opnemen en ondertussen naar een derde programma kijken.
- Zappen gaat trager.

Ik vind dat veel nadelen t.o.v. dat ene voordeel ("één afstandsbediening") en de iets lagere prijs (€ 69 voor een CI+ module t.o.v. € 99 voor een Digibox). De afstandsbediening van de Digibox/Digicorder kan overigens ook worden gebruikt om je tv in- en uit te schakelen, van ingang te veranderen (HDMI, e.d.) en het volume te wijzigen, dus de afstandsbediening van je tv zelf heb je meestal niet meer nodig.
Je moet er wel bijvertellen dat je met je digibox totaal NIET kunt opnemen, en je kunt ook niet tegelijk naar een programma kijken en iets anders opnemen.
Dan moet je al een digicorder hebben, en dat is toch wel een heel andere prijsklasse dan die 69€.
Bij een TV met CI+ kun je eventueel een harddisk aan koppelen, en iets opnemen terwijl je weg bent.

Het hangt er allemaal van af wat iemand wil doen.
Mijn ma vindt het gemak van één afstandsbediening heel handig, en nam met de digicorder bijna nooit op.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

boulder schreef:Je moet er wel bijvertellen dat je met je digibox totaal NIET kunt opnemen, en je kunt ook niet tegelijk naar een programma kijken en iets anders opnemen.
Dan moet je al een digicorder hebben, en dat is toch wel een heel andere prijsklasse dan die 69€.
Bij een TV met CI+ kun je eventueel een harddisk aan koppelen, en iets opnemen terwijl je weg bent.
Klopt, die Digicorder is een grotere investering, maar één Digicorder is voldoende om vanaf alle Digiboxen in huis opnames te kunnen programmeren en bekijken. Als je CI+ modules gebruikt, dan heb je een externe harde schijf nodig voor elke tv waar je wilt kunnen opnamen (en die schijven kosten ook geld), dan kunnen de opnames binnenshuis niet worden gedeeld en dan kan er in de meeste gevallen maar één programma tegelijk worden opgenomen en kan je op die tv ondertussen niet naar een ander programma kijken...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

nickz schreef:Klopt, die Digicorder is een grotere investering
Dat is relatief... hij geeft vandaag de dag al meer uit aan TVV dan zelfs het huren van een Digicorder !

Aangezien hij reeds TN digitale TV heeft begrijp ik dat dan ook totaal niet.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Als je CI+ modules gebruikt, dan heb je een externe harde schijf nodig voor elke tv waar je wilt kunnen opnamen ... dan kunnen de opnames binnenshuis niet worden gedeeld en
Opnames delen heeft niets te makem met het CI+ kaartje maar is afhankelijk van de mogelijkheden van je toestellen. Ik kan thuis op een TV zonder kaartje kijken naar opnames van een ander toestel (die wel een CI+ kaartje heeft).

Ik kan op de TV (die geen CI+ kaartje heeft) zelfs live kijken naar geencrypteerde kanelen via een andere TV die wel een CI+ kaartje heeft.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

johan.devos schreef:Opnames delen heeft niets te makem met het CI+ kaartje maar is afhankelijk van de mogelijkheden van je toestellen. Ik kan thuis op een TV zonder kaartje kijken naar opnames van een ander toestel (die wel een CI+ kaartje heeft).

Ik kan op de TV (die geen CI+ kaartje heeft) zelfs live kijken naar geencrypteerde kanelen via een andere TV die wel een CI+ kaartje heeft.
Dat heeft wel te maken met CI+, want volgens de CI+ licentie moeten de opnames geëncrypteerd zijn en enkel afspeelbaar op het apparaat waarmee deze zijn opgenomen. Het is zelfs zo dat de opnames onbruikbaar worden indien het moederbord van de tv moet worden vervangen bij een herstelling. Uw apparaat werkt duidelijk niet conform de CI+ specificatie (wellicht een Linux-ontvanger met onofficiële software die gebruikmaakt van een gestolen CI+ certificaat?) want het streamen van geëncrypteerde zenders naar andere apparaten zonder beveiliging is ook niet toegelaten.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Waar staat in de CI+ specificaties dat "Opnames enkel afspeelbaar mogen zijn op het apparaat waarmee deze zijn opgenomen" ?

De opnames zijn idd geencrypteerd en mogen enkel worden afgespeeld op apparaten die voldoen aan de encryptyvoorwaarden, dwz. dat het op het 2de apparaat niet mogelijk mag zijn om de opnames zonder encryptie te kunnen bewaren/distribueren.

Je gaat er nogal snel van uit dat ik onofficiële software gebruik! Ik gebruik al jaren Panasonic toestellen met originele firmware.

Zo kan ik deze opnames NIET bekijken op mijn PC via DLNA maar wel op mijn Panasonic TV's. Panasonic is trouwens een van grondleggers van de CI+ standaard en het zou me sterk verwonderen indien ze hun eingen standaard zouden omzeilen!
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

johan.devos schreef:Zo kan ik deze opnames NIET bekijken op mijn PC via DLNA maar wel op mijn Panasonic TV's.
Ok, dat is natuurlijk iets anders, daar was ik niet van op de hoogte. Maar dan zou de TS overal Panasonic tv's moeten hebben die dit ondersteunen, terwijl de combinatie Digicorder-Digibox met elke tv werkt en meer voordelen biedt dan enkel het delen van opnames, bv.
- extra zenderpakketten (Play/Play More) bekijken op alle tv's in huis, tegelijkertijd (dus zonder streaming).
- uitgebreide, gedetailleerde tv-gids van twee weken i.p.v. beperkte tv-gids van twee dagen
- automatisch alle afleveringen van een serie opnemen (kan dit ook met uw Panasonic tv's?)
- 'Terugkijk TV' en de series en films op aanvraag die in het abonnement van Play/Play More inbegrepen zitten
- twee programma's opnemen en ondertussen naar een derde programma kijken
- sneller zappen

Pas op, ik ben ook geen absolute voorstander van gesloten systemen, maar in deze situatie heeft het gewoon te veel voordelen om die zomaar te negeren.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

nickz schreef:de combinatie Digicorder-Digibox met elke tv werkt en meer voordelen biedt dan enkel het delen van opnames, bv.
- extra zenderpakketten (Play/Play More) bekijken op alle tv's in huis, tegelijkertijd (dus zonder streaming)..
elke moderne fabrikant kan of maakt hardware die veruit superieur is aan de digibakjes.
het is telenet die al die beperkingen oplegt, bv enkel 2 dagen gids, niets belet hen om een gids voor enkele weken door te sturen

bang en olufsen, loewe, de high-end samsungs/panasonics/LG kunnen allemaal naar mekaar streamen, meerdere opnames (aantal ingebouwde tuners, ingebouwd en aangekoppelde harde schijven), automatisch knop afstand programmeren,... en dan volstaat 1 tv met ci+ om rond te streamen naar de andere toestellen (zowel tv als tablets of phones)

het digibakje is eigenlijk eens skoda uit de jaren 70 maar omdat je niet anders kent weet je ook gewoon niet beter.
Telenet belet gewoon om techniek uit 2017 te gebruiken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

1207 schreef:en dan volstaat 1 tv met ci+ om rond te streamen naar de andere toestellen (zowel tv als tablets of phones)
Noem eens een TV op die meer dan 2 tuners heeft (en CI+ kaartjes die het ook ondersteunen)... want als je wil streamen heb je eveneens een tuner nodig. Zelf kijken, een opname doen en streamen... veel geluk.

Ik blijf voorlopig wel bij m'n Skoda uit de jaren 70 dan... die heeft daar allemaal geen problemen mee.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

http://www.panasonic.com/de/consumer/ho ... ct950.html

Niet direct een TV maar een "Digibox" met 3 tuners, 2Tb disk en blu-ray recorder. Heeft wel maar 2 CI+ slots want in DE zijn de meeste kanalen NIET geencrypteerd (in tegenstelling tot Telenet die "hollywood encryptie" gebruikt om zijn monopolie te verdedigen)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Inderdaad geen TV... omdat je hem niet zal vinden.

En eerst gaan vertellen dat een Digicorder duur is om dan met een nog duurder apparaat af te komen dat nog steeds minder mogelijkheden heeft dan die Skoda uit de jaren 70. Sommige mensen klampen zich toch zo vast aan die haat en princiepes :roll:
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Dus evenveel tuners als de Digicorder, alleen kan deze maar twee programma's tegelijk decrypteren (indien je twee CI+ modules koopt!). Je betaalt dan € 729 + 2 x € 69 = € 867. Dat is € 618 meer dan een Digicorder van € 249. Daarvoor heb je dan een harde schijf van 2 TB i.p.v. 500 GB en een Blu-ray recorder, maar slechts een beperkte tv-gids van 2 dagen i.p.v. 2 weken, extra zenderpakketten die per module moeten worden betaald, geen toegang tot het video on demand aanbod, geen Terugkijk TV, geen serieopnames... Toch nog heel wat nadelen voor een oplossing die 3,5 keer meer kost dan een Digicorder.

Nu eens even kijken hoe het zit met dat delen van opnames en het streamen van live tv naar andere (compatibele) toestellen:
DLNA.png
DVB-via-IP.png
Oei, blijkbaar toch nog wat extra beperkingen in vergelijking met de Digicorder-Digibox combinatie...

Al bij al biedt die Skoda uit de jaren 70 nog zeer veel functionaliteit voor zijn prijs!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

PS. Je vergeet nog de meerkost van de high-end TV's die je hiervoor nodig hebt !
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Al deze beperkingen komen door de encryptie (CI+) die Telenet voor "Hollywood" gebruikt. Zo kun je ook geen geencrypteerde opnames op een bly-ray schrijven.

In Duitsland sijn sinds jaren de meeste kanalen niet geencrypteerd en zijn deze beperkingen niet van doen.

Zo zou telenet het perfect kunnen toelaten om via een Smart TV de opnames van een Digicorder te kunnen bekijken, maar nee, ze dwingen je om hiervoor nog een extra digibox te kopen.

Ik heb ook nergens beweerd dat een digibox duur is. Ik heb gewoon jaren terug zo'n Panasonic BR-recorder gekocht omdat deze 43cm breed is en mooi op mijn HiFi toren past. Bij auto's, TV's,... kies je toch ook zelf je model, kleur, opties,... en hoeveel geld je er wilt aan uitgeven!
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

r2504 schreef:
1207 schreef:en dan volstaat 1 tv met ci+ om rond te streamen naar de andere toestellen (zowel tv als tablets of phones)
Noem eens een TV op die meer dan 2 tuners heeft (en CI+ kaartjes die het ook ondersteunen)...
1 minuut google
https://www.loewe.tv/fileadmin/user_fil ... _32_NL.pdf

je kunt zelf lezen, ik heb het aantal tuners niet geteld, zelfs radio, maar dat ding heeft 2x ci+ en 3 usb's (extra harde schijven bv), streaming, snel zappen,multirecording,...

bang en olufsen (ook google)
in de handleidingen vind je eveneens een berg tuners en usb aansluitingen

samsung?
alles vanaf de 7 reeks zal het ook wel kunnen en in huis hebben
voor philips, LG, panasonic, gaat hetzelfde op. Misschien kan zelfs de medion tv dat allemaal :)

Ok, de categorie 500 euro tv hebben we hier natuurlijk ver achter ons gelaten.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”