Vraagje over "antieke" installatie en CI+ kaart van Telenet

Pignouf
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Vraagje over "antieke" installatie en CI+ kaart van Telenet

Berichtdoor Pignouf » 20 Jun 2016, 14:51

Beste,

de oude CRT TV van mijn oma heeft onlangs de geest gegeven. We hebben een nieuwe LCD TV gekocht die een CI+ module heeft (en op de lijst van herkende modellen van Telenet staat). Nu, mijn vraag is eigenlijk of zo'n kaartje werkt met een oude installatie.

Ze is klant bij Telenet, enkel voor analoge TV. De installatie is eenvoudigweg de kabel die binnenkomt via de gevel, rechtstreeks naar een coax doosje (die op zijn beurt aangesloten is aan de TV). Geen filters of NIU's en van die moderne toestanden, ik denk dat deze kabel in geen 20-30 jaar veranderd is. Kan een CI+ kaartje met zo'n installatie werken, of moet er extra hardware geïnstalleerd worden (want dan zal om het simpel te verwoorden, een "njet" worden).

Nu, ik weet dat het zonder digitaal abo moeilijk of zelfs onmogelijk is om een kaart op haar naam te laten zetten. Maar ik het persoonlijk wel zo'n abo (en bezit zelf ook een kaartje), dus het is überhaupt wel mogelijk dat ik de kaart op mijn abo laat activeren.

Stel dat dit zou werken, ik weet dat het kaartje om de zoveel tijd een signaal moet krijgen/sturen om geactiveerd te blijven. Zou dit ook lukken met zo'n rechstreekse coax-aansluiting? Of zou het kaartje dan om de zoveel tijd via het web moeten heractiveerd worden?

Alvast bedankt.

svenska
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 64 keer
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer

Re: Vraagje over "antieke" installatie en CI+ kaart van Telenet

Berichtdoor svenska » 20 Jun 2016, 14:53

Je kan perfect nu al zonder CI+ kaart testen of alle zender "gezien" worden als je scant naar digitale kanalen.
En aangezien je zelf toch ook een CI+ kaart hebt, kan je die gerust eens bij je oma in die tv stoppen om te kijken wat werkt en wat niet...

MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 83 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

Berichtdoor MarkDM » 20 Jun 2016, 15:00

Maak je geen zorgen. Dat werkt op een oude coax installatie even goed. Gewoon kaartje op uw naam bestellen. Je kan tot 4 digitale toestellen op één abonnement zetten. Het kaartje krijgt zijn activatie via de coax.
Voip: 3StarsNet met Linksys SPA3102
Internet: Belgacom Comfort met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+ en TV-Vlaanderen op Xtrend met Open-Pli

nickz
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 213 keer
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer

Berichtdoor nickz » 20 Jun 2016, 15:00

Je kan de zenderlijst inderdaad al inladen. Enkele zenders (waaronder die van de VRT) zou je moeten kunnen bekijken zonder CI-module.
Er is geen filter, NIU of modem nodig om de digitale tv signalen (DVB-C) te ontvangen. Wel moet de kwaliteit van de bekabeling en stekkers goed zijn (niet te veel verzwakking en voldoende afgeschermd). Indien er bijvoorbeeld kabel ligt die maar enkelvoudig is afgeschermd (enkel vlechtwerk en geen folie) of van die goedkope stekkers met plastic afdekkapjes, dan zou dat storingen kunnen geven.

Pignouf
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor Pignouf » 20 Jun 2016, 15:09

Bedankt voor de snelle reacties!

Ja, inderdaad, dacht er ook aan om mijn eigen kaartje als proefkonijn te gebruiken, maar op lange termijn wist ik nog niet of die op een oudere installatie geactiveerd kon blijven. Blijkbaar dus wel.

Nog eens merci!

johan.devos
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 81 keer
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer

Berichtdoor johan.devos » 20 Jun 2016, 19:04

Je kunt perfect een kaartje op naam van je oma kopen. Er moet niets aan de bekabeling gewijzigd worden en je oma wordt dan een voor Telenet een "digitale" klant. Je moet wel een eenmalige kost betalen (50€ ?) om als "digitale" klant bij Telenet in de computer te mogen zitten...

De goedkopere oplossing is idd een 2de kaartje voor jezelf te kopen en dit bij je oma te installeren maar dit is niet volgens de spelregels van Telenet.

nickz
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor nickz » 20 Jun 2016, 19:48

Dat van die activeringskosten is correct, maar als je de aanvraag doet via de website, dan krijg je wel € 20 korting.
1. Ga naar https://www2.telenet.be/nl/internet-en- ... gitale-tv/.
2. Klik op 'andere hardware?'.
3. Klik bij 'TV met een kaartje' op 'Toevoegen'.
Vanaf dan betaal je je kabelabonnement ook maandelijks. Een eventueel voorafbetaald bedrag krijg je terug.

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 2053 keer
Recent bedankt: 27 keer
Uitgedeelde bedankjes: 576 keer

Berichtdoor philippe_d » 21 Jun 2016, 09:02

Pignouf schreef:De installatie is eenvoudigweg de kabel die binnenkomt via de gevel, rechtstreeks naar een coax doosje (die op zijn beurt aangesloten is aan de TV). Geen filters of NIU's en van die moderne toestanden, ik denk dat deze kabel in geen 20-30 jaar veranderd is. Kan een CI+ kaartje met zo'n installatie werken, of moet er extra hardware geïnstalleerd worden (want dan zal om het simpel te verwoorden, een "njet" worden).

Als je het perfect (en volgens de regels) wilt doen, moet er een NIU komen.
Maar als de coax nu rechtstreeks aankomt in het coax doosje, wordt dit gewoon vervangen door een NKD NIU ("living model"). Dus wat betreft extra hardware valt dat goed mee :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1808 keer
Recent bedankt: 17 keer
Uitgedeelde bedankjes: 312 keer

Berichtdoor r2504 » 21 Jun 2016, 09:46

philippe_d schreef:Als je het perfect (en volgens de regels) wilt doen, moet er een NIU komen.

Er zijn honderduizenden aansluiting in Vlaanderen die geen NIU hebben... die zijn ook volgens de regels hoor.

TN zal liever hebben dat er een NIU staat... maar moest het verplicht zijn dan zou men deze wel overal gaan plaatsen.

nickz
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor nickz » 21 Jun 2016, 09:53

Zolang er geen modem is (en dus ook geen upload) heeft een NIU toch geen zin? Het zou nogal dom zijn om daar een NIU te installeren, die in het stopcontact moet en dus 24/7 stroom verbruikt, terwijl de data-poort toch niet wordt gebruikt... Als je een Digibox/Digicorder koopt/huurt, dan zal Telenet wel een NIU en modem willen installeren, zodat je gebruik kan maken van de interactieve diensten, tv-gids van 2 weken, etc.

Verstuurd vanaf mijn Xperia-smartphone met Tapatalk

philippe_d
Moderator
Moderator

Berichtdoor philippe_d » 21 Jun 2016, 10:16

r2504 schreef: Er zijn honderduizenden aansluiting in Vlaanderen die geen NIU hebben... die zijn ook volgens de regels hoor.
TN zal liever hebben dat er een NIU staat... maar moest het verplicht zijn dan zou men deze wel overal gaan plaatsen.

Ja dat is wel waar, maar dat zijn meestal mensen die alleen analoge TV hebben.
Ik zie bij oudere mensen nog dikwijls een videorecorder staan, die aan de coax hangt en dan doorgelust wordt naar de TV. Bij dergelijke "installaties" is het doorgelust signaal soms niet goed genoeg meer voor goede digitale ontvangst.
Een NIU (die dan alleen dient als versterker) is dan meestal een oplossing: je kan de TV dan rechtsreeks aansluiten, en de videorecorder op de 2de TV aansluiting van de NIU.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).

raf1
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1281 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer

Berichtdoor raf1 » 21 Jun 2016, 12:22

nickz schreef:Zolang er geen modem is (en dus ook geen upload) heeft een NIU toch geen zin?

Inderdaad. 100% correct. Bij een niet-interactieve klanten zit er altijd een high-pass filter op de aftakdoos in de straat waarmee de upload volledig wordt geblokkeerd. Een NIU heeft dan totaal geen nut.

Als Telenet z'n eigen regels volgt, moet het tv-signaal dat binnenkomt trouwens goed genoeg zijn om een tv-toestel en/of videorecorder van een storingsvrij tv-signaal(PAL én DVB-C) te voorzien. Als dat niet zo is, moeten ze op hun netwerk in de straat een aanpassing doen en niet bij de klant thuis beginnen prutsen!

Een NIU plaatsen in zo'n geval is dus eerder "foefelare" dan "volgens de regels" zoals philippe_d onterecht beweert.

Als de topicstarter trouwens een extra CI+ module apart wil aankopen zonder abonnement is dat perfect mogelijk via volgende link: https://shop.telenet.be/shop/nl/index/a ... ard_hw_010

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 21 Jun 2016, 12:46

raf1 schreef:Als de topicstarter trouwens een extra CI+ module apart wil aankopen zonder abonnement is dat perfect mogelijk via volgende link: https://shop.telenet.be/shop/nl/index/a ... ard_hw_010

De TS mag geen extra CI+ module aankopen voor een andere locatie... da's fraude.

raf1
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 1281 keer
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer

Berichtdoor raf1 » 21 Jun 2016, 13:26

r2504 schreef:De TS mag geen extra CI+ module aankopen voor een andere locatie... da's fraude.

Komaan, even serieus blijven hé. Er is hier alleen sprake van hulp aan een oudere dame die geen boodschap heeft aan ingewikkelde digitale pesterijen. Iets wat je aankoopt, is je eigendom, dus mag je meenemen of doorgeven of verkopen aan wie je maar wil. Je mag volgens Telenet hun digitale tv trouwens "nomadisch" gebruiken, staat vermeld in de productinfofiche.
De oma betaalt nota bene nog steeds een kabelabonnement en dat is de enige voorwaarde om de CI+ module te kunnen gebruiken.

De enige fraude of bedrog die ik in deze situatie kan bedenken is het schrappen van 13 analoge kanalen door Telenet terwijl de kabelabonnementsprijs de afgelopen jaren meer gestegen is dan de inflatie. Veel oma's en opa's hebben de afgelopen jaren dus aanzienlijk meer moeten betalen voor een product dat steeds verder uitgekleed werd en waarvoor jarenlang geen eenvoudig en gebruiksvriendelijk alternatief beschikbaar was.

nickz
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor nickz » 21 Jun 2016, 15:08

raf1 schreef:Iets wat je aankoopt, is je eigendom, dus mag je meenemen of doorgeven of verkopen aan wie je maar wil.

Klopt, maar officieel moet de CI+ module dan wel op het abonnement van de nieuwe gebruiker worden geregistreerd. Het zou me trouwens verbazen als je zomaar een onbeperkt aantal digitale TV producten (Digiboxen, Digicorders en CI+ modules) op één kabelaansluiting zou kunnen registreren.

Ik zou dus aanraden om de CI+ module gewoon op het abonnement van de grootmoeder te registreren. Ze betaalt dan eenmalig een activeringskost van € 50 - € 20 online korting = € 30. Indien daar later nog telefonie, internet of een nieuw digitale TV product aan toegevoegd wordt, moet die kost niet opnieuw betaald worden.

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 21 Jun 2016, 21:20

raf1 schreef:Er is hier alleen sprake van hulp aan een oudere dame die geen boodschap heeft aan ingewikkelde digitale pesterijen.

Met evenveel moeite kan hij het kaartje op haar naam laten registreren.

raf1 schreef:Iets wat je aankoopt, is je eigendom, dus mag je meenemen of doorgeven of verkopen aan wie je maar wil.

Ik zou maar opletten met dergelijk uitspraken... zonder het te beseffen koop je vaak een licentie of gebruiksrecht waar jij helemaal niet mee mag doen wat je denkt.

raf1 schreef:De oma betaalt nota bene nog steeds een kabelabonnement en dat is de enige voorwaarde om de CI+ module te kunnen gebruiken.

Dan is er dus ook geen probleem om het correct te doen.

blaatpraat
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 44 keer
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Berichtdoor blaatpraat » 22 Jun 2016, 07:31

Doet me denken aan een discussie laatst in de orange tester groep op fb.
Waarover het ook ging over de CI+ module bij Telenet.
Meeste mensen dachten dat ze die gewoon konden registeren bij iemand die nog Telenet had, en zelf gebruiken, en dat dit mocht omdat ze via Orange ook kabelrechten betalen.
Als dit niet zou mogen, moest Telenet dit maar blokkeren, was hun repliek.

Leuke vergelijking die ik zag: aangezien je met je auto niet sneller dan 120km/h mag in België, moeten ze dan ook maar maken dat de auto's niet sneller kunnen rijden? Volgens dezelfde logica laat men het immers impliciet toe dat je in België 200km/h mag rijden.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 447 keer
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 22 Jun 2016, 17:38

Sure, why not.
Betaald is betaald, maakt niet uit aan wie.
Een beetje zoals dat netflix vpn gedoe, daar snap ik ook niks van; iedereen is nl betalende klant.

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 243 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 284 keer

Berichtdoor MClaeys » 22 Jun 2016, 18:01

Daar is Netflix ook geen vragende partij naar.

50 euro activatiekost om in de computer als digitale klant te boek te staan is dikke afzetterij. Dus als ze die kost niet laten vallen zou ik het ook op eigen abonnement kopen en doorgeven. Die 50 euro is al dik betaald aan kabelabonnement waar steeds minder zenders op te zien waren voor hetzelfde geld.
Xbox Live: MClaeys

blaatpraat
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 44 keer
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Berichtdoor blaatpraat » 23 Jun 2016, 07:45

ITnetadmin schreef:Sure, why not.
Betaald is betaald, maakt niet uit aan wie.

Niet akkoord.
Kabelrechten = gebruik van de kabel.
Daarnaast moet je nog betalen aan de zenders om te mogen gebruikmaken van hun diensten (= je TV abonnement).
Als je Orange tv hebt, heb je bijvoorbeeld geen TLC die je wel zou kunnen kijken (dacht ik tenminste) met de Telenet CI+ module.

peve
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer

Berichtdoor peve » 23 Jun 2016, 09:38

Als je een kabelaansluiting hebt zijn er geen bijkomende kosten om digitale televisie te kijken, zoals hogere of bijkomende auteursrechten wegens meer zenders.
Men moet enkel de nodige apparatuur eenmalig aankopen of maandelijks huren.

De reden waarom Telenet de apparatuur voor de ontvangst van digitale zenders op die aansluiting wil activeren waar ze ook effectief gebruikt wordt, is volgens mij om een zo groot mogelijk percentage officiële digitale kijkers te hebben om het analoge signaal te kunnen afschakelen.

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 23 Jun 2016, 10:02

Alle "digitale apparatuur" kost centen... en die dekt TN in met de opbrengsten (van oa. activeringen).

Voor sommige is het dus "gewoon om in de database" te zitten... maar als bedrijf zit er wel wat meer achter. Hoe men dat wil verrekenen is hun keuze, via een activeringskost, via een algemene prijsverhoging, gewoonweg niet, ... maakt op zich niet uit... uiteindelijk zal men het hoe dan ook verrekenen.

philippe_d
Moderator
Moderator

Berichtdoor philippe_d » 23 Jun 2016, 10:17

We zijn in feite lichtjes off-topic aan het gaan, want deze topic ging (a) niet over activeringskosten (b) niet over het gebruik van een CI+ kaartje op een Orange aansluiting.

Maar ik zie het zo:
  • Telenet laat het (tijdelijk) nomadisch gebruik van niet-interactieve digitale apparatuur toe, en je hebt een "actieve kabelaansluiting" nodig op het tijdelijk adres. Of dat nu een analoge of digitale aansluiting maakt niets uit (het onderscheid is puur administratief).
    Er is wel een beperking: op de tijdelijke locatie heb je alleen toegang tot de basisdiensten, geen betaalpakketten.
  • Met de komst van andere spelers op de kabel is er een nieuwe situatie. Niet-interactieve apparatuur van Telenet kan op de Orange kabel gebruikt worden, en ook omgekeerd. Daar kan Telenet technisch niets aan veranderen, het signaal is nu eenmaal aanwezig op de kabel.
  • De uitspraak "Als dit niet zou mogen, moest Telenet dit maar blokkeren" is hier een beetje kort door de bocht. Volgens mij is dat niet te blokkeren, en de kosten voor Telenet om hier een technische oplossing voor te ontwikkelen, zouden hoger zijn dan de baten, want dat is wellicht een zeer marginaal aantal "zwartkijkers" (of beter "grijskijkers" :-) )
  • Je kan maximaal 4 CI+ kaartjes laten activeren op één DTV klant.
  • Last but not least, Telenet verdient ook geld aan de Orange kijkers. Ieder klant die voor Orange kiest, is een klant die niet voor DSL kiest, en dus niet echt een "verloren" klant voor Telenet.
Als er dus sporadisch eens CI+ kaartje gebruikt wordt op een Orange aansluiting, zal Telenet niet veel deren denk ik.

boulder
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 147 keer
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer

Berichtdoor boulder » 23 Jun 2016, 19:31

philippe_d schreef:Er is wel een beperking: op de tijdelijke locatie heb je alleen toegang tot de basisdiensten, geen betaalpakketten.

Alleen als je meerdere toestellen hebt en slechts één keer abonnementsgeld betaalt op die extra pakketten.
Als je bijv. één digicorder hebt, dan hoeft die niet interactief te zijn, en zullen die extra pakketten ook gewoon bekijkbaar blijven, als je de box verplaatst.

philippe_d schreef:[*]Last but not least, Telenet verdient ook geld aan de Orange kijkers. Ieder klant die voor Orange kiest, is een klant die niet voor DSL kiest, en dus niet echt een "verloren" klant voor Telenet.[/list]

Niet alleen kiezen ze niet voor DSL, Orange betaalt ook per klant een soort huur van de lijn, en heeft globaal gezien ook een bedrag moeten neertellen voor het gebruik van de kabel.

philippe_d schreef:Als er dus sporadisch eens CI+ kaartje gebruikt wordt op een Orange aansluiting, zal Telenet niet veel deren denk ik.

Meer nog, ze verdienen geld op de module, en als die gebruiker extra pakketten neemt, verdienen ze daar ook weer op.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...

Bababa
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 13 keer
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

Berichtdoor Bababa » 11 Feb 2017, 18:26

Als een bestaande "analoge" klant die 180/jaar betaalt, omschakelt naar digitale televisie per maand, hoeft er toch geen 50 euro activering betaald te worden? De klant is immers al actief op het Telenetnetwerk.
(er bestaat uiteraard niet zoiets als een analoog of digitaal tvabonnement, het signaal is altijd aanwezig)

Situatie: oma heeft analoge tv, en wil een CI+module gebruiken. Daarvoor moet ze die module laten activeren op haar tv abonnement, dat bij Telenet ingeschreven staat als analoog en enkel kan geactiveerd worden na 50 euro betalen?
Dan is het inderdaad verstandiger om de CI+module op naam van zoon/kleinkind te activeren en in de tv bij oma te steken. Qua kabelabonnement maakt Telenet geen verlies want beide woningen dienen een abonnement te hebben, en oma hoeft die schandalige 50 euro activering niet te betalen.
Laatst gewijzigd door Bababa op 11 Feb 2017, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Telenet Basic Internet + Telenet Digicorder + Telenet CI+-module
Mobile Vikings prepaid sinds 6 jaar
Netflix via Chromecast - Eweka nieuwsgroepen

cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 99 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer

Berichtdoor cadsite » 11 Feb 2017, 18:35

Misschien gewoon eens langs gaan in een telenet shop, een fysieke winkel dus.
Leg het eens uit en vraag of het kan zonder kosten.
Voor mensen die al jaaaren klant zijn doen ze soms eens iets extra.

apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 59 keer

Berichtdoor apestaart » 11 Feb 2017, 19:23

Wie overschakelt van analoge TV naar digitale TV moet steeds activeringskosten die € 50 bedraagt betalen tenzij men al internet en/of telefoon heeft bij Telenet, als men daarna nog een product bijneemt dan moet men uiteraard geen activeringskosten betalen.

philippe_d
Moderator
Moderator

Berichtdoor philippe_d » 12 Feb 2017, 13:41

Maar je krijgt ook geld terug van het vooraf betaalde jaarlijkse abonnementsgeld van analoge TV.
Meestal zal je dus, na betaling an die 50€, nog geld terugkrijgen (tenzij de vervaldag van het jaarabonnement binnen de 3 maanden valt).

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”