Philips TV met een kaartje: geen geluid op sommige zenders (AAC)

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

boulder schreef:
Raf1 schreef:Oh jawel, als Telenet zo zeker was van hun onnodige omschakeling naar AAC, dan hadden ze dit meteen uitgerold op Eén en VTM. Dat klanten met Philips en Loewe tv's van amper 7 jaar oud door dit probleem nu Digiboxen gaan aanschaffen is mooi meegenomen.
Ach, komaan, in je eeuwige haat tegenover Telenet moet het natuurlijk weer als een soort complot gezien worden.
Waarom brengen die merken geen firmware update uit ?
Zij zijn het die niet compatible zijn, dat heb je zelf bewezen door de bestanden succesvol af te spelen op je PC.
Mijn Dreambox van 2009 heeft er ook geen problemen mee.
Ik ben zelf geen slachtoffer en voor mij moeten ze niet terug keren naar MP2, maar ik kan Raf1 toch geen ongelijk geven.

De bandbreedte dat je bespaart op audio kan je bijlange niet vergelijken als bij een omschakeling van MPEG2 naar H264. Qua video kan je vele Mbps per multiplex besparen, bij audio gaan ze met het verschil misschien 1 à 2 Mbps besparen. Met deze ruimte zal je geen spectaculaire dingen verwezenlijken.
En een omzetting van 256 kbps MP2 naar 128 kbps AAC zal ook geen verbetering zijn in audiokwaliteit. AAC is efficiënter dan MP3 en zeker MP2, maar als je de bitrate halveert zal er geen verbetering in geluidskwaliteit meer plaatsvinden en die vrij gemaakte ruimte is nihil om er iets deftigs mee te doen.

Het is momenteel nog afwachten hoe groot het impact zal zijn bij CI+-kijkers. Tot vandaag was AAC enkel actief op kleinere zenders, maar mochten ze dit op VTM en VRT toepassen, dan zou het probleem veel rapper boven water komen.
Wellicht zal het nog meevallen als je weet dat tv's uit 2010 (Sony en Philips althans) geen problemen hebben. 2009 was een beetje een overgangsjaar op gebied van DVB-C en ik denk niet dat er veel toestellen uit dat jaar op de lijst met gecertificeerde modellen staan.

Langs de andere kant vind ik op satelliet trouwens ook zeer zelden zenders terug die AAC gebruiken. Zo goed als alles is en blijft MP2 en AC3. Het zou misschien wel een tip zijn voor TV Vlaanderen bij hun crappy kwaliteit van de radiozenders.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Ik heb ook het gevoel dat Telenet dit doet om de mensen met CI kaartje wat te pesten. De besparing in bandbreedte is verwaarloosbaar. Om het in het West Vlaams te zeggen, 't zop is de kool niet waard.
Dit is nog maar eens een voorbeeld van de nefaste effecten van de consumptiemaatschappij en monopolies. Moest het BIPT kloten aan zijn lijf hebben dan zouden ze normen opleggen die langer moeten opgevolgd worden.

Nu koopt men een TV die na 5 jaar waardeloos is. Ik ben niet tegen vernieuwing maar dit is gewoon verspilling van waardevolle resources. Als men ziet dat Telenet op zijn eigen aangekochte hardware ook maar een paar jaar compatibiliteit garandeerd weet men wel hoe laat het is met hun milieubewustzijn.

Philips zou natuurlijk ook een tandje mogen bijsteken om firmware te leveren maar we weten wel allemaal hoe het gesteld is met Philips. Voor alle fabrikanten zijn firmware upgrades natuurlijk een pure verliespost. Ze moeten er tijd en geld insteken en het brengt hen niets op. In tegendeel, hun toestellen gaan langer mee dus verkopen ze minder nieuwe toestellen.

Wij, consumenten, zijn natuurlijk ook schuldig aan deze mallemolen. We zoeken het internet af naar de goedkoopste winkels en geven hierdoor geen marge meer aan fabrikanten en handelaren voor service. We willen het laatste, beste, nieuwste, rapste voor zo weinig mogelijk geld...

@Philippe, ik vind dit jammer maar vrees dat er van Telenet weinig te verwachten zal zijn.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

raf1 schreef:Ik heb geen moeite met de vernieuwingen van eender welke leverancier.
Klopt niet, want jij vindt dat analoge TV op de kabel (niet op satelliet, daar is hij al lang weg!) tot in de eeuwigheid moet blijven bestaan, terwijl die bandbreedte neemt die voor digitale TV kan gebruikt worden.
raf1 schreef:Wel met het feit dat jij per se wil ontkennen dat Telenet de oorzaak is van dit probleem.
Telenet gebruikt met AAC een standaard codec.
Als Philips en Loewe TV's gemaakt hebben die daar een probleem mee hebben, en ze weigeren er een update voor uit te brengen, waarom zou dat dan de schuld van Telenet zijn?
Dat is gewoon omdat jij alles in de schoenen van Telenet wilt schuiven.
raf1 schreef:Met AAC gaan ze alvast geen noemenswaardige bandbreedte besparen.
Dat zeg jij, alle beetjes helpen. Als er op een mux één SD kanaal extra kan is dat toch wel handig meegenomen zeker?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

raf1 schreef:De echte factory reset heet "virgin mode" en is beschikbaar via het, op eigen risico te betreden, "service menu" ==> http://www.go-gddq.com/upload/2011-10/1 ... 303370.pdf
Bedankt voor deze interesaante "service manual".
Hoewel niet specifiek voor mijn model, werkten de "secret" codes voor het service menu wel.
Maar - zoals verwacht - geen oplossing voor het probleem (ik heb nu wel terug een "virgin" toestel van 2009) :(.
johan.devos schreef:Philips zou natuurlijk ook een tandje mogen bijsteken om firmware te leveren maar we weten wel allemaal hoe het gesteld is met Philips.
Volledig mee eens.
Ik verwacht niet dat fabrikanten tot in de eeuwigheid updates brengen voor hun toestellen. Maar de meest recent update voor dit toestel (productiedatum: 2009) dateert van 2010. Ze hadden toen wel nog wat recentere codecs kunnen toevoegen, gezien de Firmwares van de 2010 toestellen wel werkt :(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

MaT schreef:
boulder schreef: En als je zelf je merk en type had mogen kiezen, waren die dan niet de sigaar als er overgeschakeld werd van MPEG2 naar H.264 ?
Als telenet geen eigen gesloten ecosysteem had dan zou de beslissing om over te schakelen van MPEG2 naar MPEG4 mogelijks wel eens veel later genomen kunnen zijn.
De feiten bewijzen het tegendeel.
TV Vlaanderen, dat toen nog niet zo'n gesloten ecosysteem had als nu, was er eerder bij om naar H.264 over te schakelen.
En het feit dat je naast de eigen apparatuur van Telenet al een hele tijd op andere toestellen (via TV met een kaartje) kunt kijken, waarom blijft het dan een gesloten ecosysteem?
MaT schreef:[Idem dito voor dit audio probleem. Zonder enige waarschuwing of overgangsperiode kunnen zulke wijzigingen ingevoerd worden. Het aantal TV-met-een-kaartje-kijkers is te klein om een storm van protest te creëren.
Is het bij andere leveranciers anders, dan?
Het gaat maar over een aantal zenders, is dat dan geen overgangsperiode ?
MaT schreef:[Wil men echt bandbreedte vrij maken dan stopte men met analoge TV. Dat zal wel nog te gevoelig liggen bij een groot deel van de bevolking.
Dat zal er ook nog wel van komen, maar zelfs dat is onaanvaardbaar, volgens raf1, dus ja, haters will hate.
MaT schreef:[Zelfs zonder problemen proberen ze de klant nog af te schrikken van een kaartje en toch voor de digibox te gaan :wink:
Dat is inderdaad zo, ze gaan TV met een kaartje zeker niet promoten.
Het is ook wel logisch waarom, je kunt met TV met een kaartje niets op aanvraag bestellen, dus dat zijn minder mogelijke abonnementen.
Maar het werkt wel, en het is beschikbaar.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Amazor schreef:Qua video kan je vele Mbps per multiplex besparen, bij audio gaan ze met het verschil misschien 1 à 2 Mbps besparen. Met deze ruimte zal je geen spectaculaire dingen verwezenlijken.
Kan zijn, maar het kan er wel voor zorgen dat je een zender op die mux wat meer bandbreedte kunt geven.
Bandbreedte op kabel is niet onbeperkt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

johan.devos schreef:Nu koopt men een TV die na 5 jaar waardeloos is. Ik ben niet tegen vernieuwing maar dit is gewoon verspilling van waardevolle resources. Als men ziet dat Telenet op zijn eigen aangekochte hardware ook maar een paar jaar compatibiliteit garandeerd weet men wel hoe laat het is met hun milieubewustzijn.
Een paar jaar ?
5 jaar garanderen ze.
Wat ze tot nu toe geboden hebben lag ook een pak hoger.
De oorspronkelijke digiboxen van 2005 hadden MPEG2 als video en MPEG1 als audio.
Dat zijn ze blijven gebruiken tot ze naar H.264 overgeschakeld zijn.
Dat was in 2013? 2014?, dat is dus eenzelfde norm gebruiken gedurende 8-9 jaar.
TV Vlaanderen schakelde veel rapper over, dus vrije hardwarekeuze (ondertussen ook al ver te zoeken bij TVV) heeft hier zeker geen positieve impact op.

Philips zou natuurlijk ook een tandje mogen bijsteken om firmware te leveren maar we weten wel allemaal hoe het gesteld is met Philips. Voor alle fabrikanten zijn firmware upgrades natuurlijk een pure verliespost. Ze moeten er tijd en geld insteken en het brengt hen niets op. In tegendeel, hun toestellen gaan langer mee dus verkopen ze minder nieuwe toestellen.[/QUOTE]
Vreemd, de enige die verantwoordelijk is dat hun toestel goed werkt is Philips.
En net voor die sta je direct klaar om hen als een arm, zielig bedrijfje voor te stellen dat ocharme, toch geen geld kan investeren in firmware updates.
Mij lijkt het als je hele dagen nieuwe TV's lanceert, je ook nog wel eens aan je klanten van een paar jaar geleden mag denken.
Bij Telenet vind je compatibiliteit super belangrijk, ook na meer dan 2 jaar, maar bij Philips is het minste dus goed genoeg.
2 maten, 2 gewichten...
Vergeet niet dat de digiboxen/corders geen problemen hebben met AAC, dus Telenet blijft compatible.
johan.devos schreef:Wij, consumenten, zijn natuurlijk ook schuldig aan deze mallemolen. We zoeken het internet af naar de goedkoopste winkels en geven hierdoor geen marge meer aan fabrikanten en handelaren voor service. We willen het laatste, beste, nieuwste, rapste voor zo weinig mogelijk geld...
Allez, het is de schuld van Telenet, van de consumenten, van iedereen, behalve de leverancier van het incompatibele toestel. :roll:
johan.devos schreef:@Philippe, ik vind dit jammer maar vrees dat er van Telenet weinig te verwachten zal zijn.
Mij lijkt het logischer dat Philips een update uitvoert, maar ja, die verkopen liever weer een nieuwe TV zeker?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6595
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

toen ik 2 jaar geleden tot de vaststelling kwam dat mijn (eerste) LG flatscreen na 7 jaar al moest vervangen worden was ik een tijdje pisnijdig. Mijn nieuwe Sony Bravia bood echter zoveel toffe features dat ik al snel van gedachten veranderde...
@philippe, elk nadeel heb dus ook z'n voordeel :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Net door de geringe winstmarges op TV's is Philips volledig uit de TV markt gestapt. De naam is verkocht aan een Chinees bedrijf (TP Vision) die zeker geen firmware updates meer zal uitbrengen.

Ik verdedig zeker Philips niet maar het is wel Telenet die hun codecs gewijzigd heeft en ervoor zorgt dat Philippe zijn TV waardeloos wordt...
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

wied schreef:toen ik 2 jaar geleden tot de vaststelling kwam dat mijn (eerste) LG flatscreen na 7 jaar al moest vervangen worden was ik een tijdje pisnijdig. Mijn nieuwe Sony Bravia bood echter zoveel toffe features dat ik al snel van gedachten veranderde...
@philippe, elk nadeel heb dus ook z'n voordeel :-)
Een nieuwe TV na 7 jaar zou zeker niet slecht zijn. Op die periode zijn er veel verbeteringen gemaakt op vlak van beeldkwaliteit en mogelijkheden.
Echter is het philippe_d zelf die de beslissing zou moeten maken wanneer zijn oude TV niet meer voldoed en het het juiste moment is om een nieuwe te halen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

johan.devos schreef:Net door de geringe winstmarges op TV's is Philips volledig uit de TV markt gestapt. De naam is verkocht aan een Chinees bedrijf (TP Vision) die zeker geen firmware updates meer zal uitbrengen.

Ik verdedig zeker Philips niet maar het is wel Telenet die hun codecs gewijzigd heeft en ervoor zorgt dat Philippe zijn TV waardeloos wordt...
Maar Telenet gebruikt een gestandaardiseerde codec.
Telenet heeft altijd kritiek gekregen dat het enkel digitale TV leverde die op de eigen digiboxen/corders werkte.
TV met een kaartje is een serieuze verbetering, in die zin dat je uit een massa TV toestellen en merken kunt kiezen.
Het nadeel is echter dat sommige van die merken het niet nauw nemen met compatibiliteit, codecs slecht implementeren, geen service bieden.
Dat moet je niet aan Telenet verwijten.
Mocht het nu een eigen systeem zijn dat zij ontwikkeld hebben, en totaal afwijkt van de standaard zou je een punt hebben.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan de Fastscan van TV Vlaanderen, die een eigen 'standaard' is, en geen industriestandaard.
Dat kun je niet zeggen van MPEG2, MPEG1, AAC, H.264, HVC, enz.
Dat zijn standaarden.
Als Telenet zich zou moeten beperken tot wat door iedereen tot in de puntjes wordt ondersteund, dan moeten ze nooit nog iets vernieuwen.
Ook in de tijd van analoge TV waren er regelmatig TV's die niet helemaal aan de standaard voldeden.
Zo heb ik nog een TV toestel gezien dat gewoon de eerste zoveel zenders die het op de kabel vond als selecteerbare zenders nam, en het was beperkt tot een stuk of 12 zenders.
Wil dat dan zeggen dat de kabelleverancier daar moet mee rekening houden, en zijn zenders op de kabel gaan zetten in die volgorde omdat dat toestel het niet aankan?
Of mogen ze maar 12 zenders meer aanbieden, omdat sommige klanten anders minder zenders kunnen bekijken dan andere ?
Waar eindigt dat dan ?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

OK, laat er ons geen welles-nietes discussie van maken, en ook niet persoonlijk worden ...

Of het nu Philips zijn schuld is (niet mijn schuld :-) ), of Telenet's schuld, het probleem blijft, en zal ook niet (vlug) opgelost worden.
Door de goede technische discussie en input in deze topic, is het probleem toch tenminste uitgeklaard!

Ik hoop op een goede ziel bij Philips, die voor mijn toestel een firmware in mekaar kan steken met de update :wink: .
Zou dat eigenlijk zo moeilijk zijn?
Niemand kandidaat om eens te proberen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Firmware updates zijn heel delicaat.
Als er ook maar iets misgaat heb je een TV die niets meer doet.
Denk niet dat een privé persoon zich er aan zal riskeren.
Bij Philips zelf misschien, maar die TV's worden blijkbaar in China gemaakt tegenwoordig?
Qua slechte service herken ik het gevoel.
Er zijn veel merken, als je een toestel hebt dat niet in de laatste 3 jaar gemaakt is, dat je er gewoon niets meer op hun website over terugvindt, alsof het product nooit bestaan heeft.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
bartd
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 aug 2010, 11:50
Bedankt: 6 keer

Ik heb ook nogmaals de vraag gesteld via Philips support. Maar antwoord zal wel weer zijn dat ze geen firmware updates meer doen voor die oude modellen. Het type van mijn toestel is 42PFL9664 (ook een 2009 model). Die Loewe die ook hetzelfde probleem hebben zullen ook wel een Philips binnenwerk hebben.

Dus ook niet op de lijst met goedgekeurde toestellen van Telenet, maar eigenlijk staat dit probleem volledig los van die CI+ (tv met een kaartje van Telenet).
Aangezien er ook geen geluid is op TVE die ongecodeerd uitgezonden wordt. Dus zonder zo'n kaartje heb je ook enkel beeld en geen geluid op die zender.

Als ik me goed herinner was TVE indertijd een van die zenders die ongecodeerd uitgezonden wordt omdat die analoog wegviel.
Je kon toen een "cabletuner" kopen om die zenders opnieuw te bekijken. Ik vraag me af of je met die "cabletuner" nog geluid hebt ?
Iemand die nog zo'n toestel heeft ?
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

bartd schreef:Als ik me goed herinner was TVE indertijd een van die zenders die ongecodeerd uitgezonden wordt omdat die analoog wegviel.
Je kon toen een "cabletuner" kopen om die zenders opnieuw te bekijken. Ik vraag me af of je met die "cabletuner" nog geluid hebt ?
Iemand die nog zo'n toestel heeft ?
Je zoekt het ver, maar ik begrijp waar je naar toe wilt. :-)
Ondertussen is die cabletuner slechts goed voor het containerpark, gezien er geen zenders meer in MPEG2 uitgezonden worden, ook TVE niet...
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

bartd schreef:Als ik me goed herinner was TVE indertijd een van die zenders die ongecodeerd uitgezonden wordt omdat die analoog wegviel.
Je kon toen een "cabletuner" kopen om die zenders opnieuw te bekijken. Ik vraag me af of je met die "cabletuner" nog geluid hebt ?
Iemand die nog zo'n toestel heeft ?
Die cabletuners konden volgens mij alleen MPEG2 beeld, en het gewone MPEG geluid verwerken.
Sinds de omschakeling naar H.264 gaan die ook geen beeld meer leveren.
Op de site van Telenet vind ik niet direct iets terug als ik zoek op "cable tuner" of "cabletuner" of "kabeltuner", dus ik vermoed dat die niet meer gesupporteerd worden.
Ik heb hier wel nooit enige klacht over gelezen, en die omschakeling naar H.264 ligt toch al geruime tijd achter ons.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 349
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Ondertussen ook geen geluid meer op :

- Acht
- Kanaal Z
- Njam
- Actua TV

Stilaan maar zien voor een andere TV vrees ik want er zullen nog wel zenders volgen...
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Modbreak:
full quote uit vorige post verwijderd
MJ schreef:Ondertussen ook geen geluid meer op :

- Acht
- Kanaal Z
- Njam
- Actua TV

Stilaan maar zien voor een andere TV vrees ik want er zullen nog wel zenders volgen...
allee ne digibox is maar 8 € per maand extra he. ( grapje )
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Modbreak:
full quote uit vorige post verwijderd
fendtje schreef:
MJ schreef:Ondertussen ook geen geluid meer op :

- Acht
- Kanaal Z
- Njam
- Actua TV

Stilaan maar zien voor een andere TV vrees ik want er zullen nog wel zenders volgen...
allee ne digibox is maar 8 € per maand extra he. ( grapje )
Ze zijn ook te koop, hee.
Huren is niet verplicht.
Als je echt liever met CI+ blijft kijken, en de TV fabrikant wil geen updates, doen, tja, dan zal het een nieuwe TV worden, vrees ik.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het aantal zenders met AAC geluid neemt zienderogen toe.
Gezien ik nog niet aan een nieuwe TV toe ben, betekent dit het einde voor mijn CI+ :-( :x :oops:

En als ik mij nu toch een digicorder moet aanschaffen, kan ik evengoed naar Proximus TV gaan (of overschakelen naar Scarlet Trio) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Een digicorder aanschaffen zou toch ook een kost van €249 zijn (ofwel zit je vast aan de maandelijkse huurprijs).
Daar heb je al bijna een nieuwe recente 40" TV voor. Een UHD TV begint al onder de €500, dan zit je ook wel even safe met codecs denk ik.
Gezien je TV een model van 2009 is en dus al 7 jaar oud zou een upgrade kwa specificaties ook niet slecht zijn. En als de oude nog werkt kan je er evenueel nog een leuk centje voor krijgen op een zoekertjes site :)
Hoeveel jaren was je nog van plan ermee te doen?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zo had ik het nog niet bekeken, maar ik ben nog van de oude stempel, die zijn toestellen gewoonlijk gebruikt tot ze versleten zijn ...
Mijn vorige TV (Sierra, dus Philips) was van 1980 :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

philippe_d schreef:Het aantal zenders met AAC geluid neemt zienderogen toe.
Gezien ik nog niet aan een nieuwe TV toe ben, betekent dit het einde voor mijn CI+ :-( :x :oops:

En als ik mij nu toch een digicorder moet aanschaffen, kan ik evengoed naar Proximus TV gaan (of overschakelen naar Scarlet Trio) ...
een belleke naar philips doen is soms de oplossing.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

philippe_d schreef:Zo had ik het nog niet bekeken, maar ik ben nog van de oude stempel, die zijn toestellen gewoonlijk gebruikt tot ze versleten zijn ...
Mijn vorige TV (Sierra, dus Philips) was van 1980 :-D
Met een goede ouwe CRT bak kon je inderdaad veel langer doen voor er echt noodzaak was om een nieuwe te kopen. Maar tegenwoordig is 7 jaar een eeuwigheid in de wereld van TV's.

Nog een paar dingetjes waar ik aan denk:
-Recentere TV's zijn over het algemeen veel dunner dan 7 jaar geleden en staan minder lomp in de woonkamer.
-De kans is groot dat je je verbruik ook aanzienlijk kunt verminderen tegenover een model van 7 jaar geleden.
-Niet vergeten dat je die CI+ kaart ook betaald hebt.

Je doet wat je wil natuurlijk, maar ik zou toch de mogelijkheid om een nieuwe te kopen zeker als optie nemen :)
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

MaT schreef:Een digicorder aanschaffen zou toch ook een kost van €249 zijn (ofwel zit je vast aan de maandelijkse huurprijs).
Je kan ook gewoon een Digibox aanschaffen voor € 99. Extra voordelen t.o.v. een CI+ module zijn een betere tv-gids (twee weken i.p.v. twee dagen en gedetailleerde beschrijvingen van de programma's), interactiviteit (programma's op aanvraag en rode knop) en het maken en bekijken van opnames indien je ook een Digicorder in huis hebt staan (en beide toestellen interactief zijn aangesloten).
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

En de nadelen krijg je er ook bij natuurlijk:
-Extra doos in het zicht.
-Extra stroomverbruik dat niet echt noodzakelijk is.
-2 afstandsbedieningen.
-Als je pech hebt is de CEC niet (100%) compatibel.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Dat moet ik toch even relativeren:

-Extra doos in het zicht.
Klopt, al bestaan er tv's die de decoder kunnen besturen d.m.v. een IR-blaster zodat deze verstopt kan worden in de kast. Ook zijn de nieuwe Digiboxen (DB-AD220) veel compacter en hebben ze een modern, zwart design zoals de nieuwere Digicorders. Een RF-afstandsbediening (zoals bij Belgacom) hebben ze helaas niet.

-Extra stroomverbruik dat niet echt noodzakelijk is.
Klopt ook, al is het verbruik van de nieuwe Digicorder in slimme energiestand < 0,5 W (verwaarloosbaar). In operatieve modus verbruiken ze max. 19,6 W, dat wil zeggen dat je hem meer dan 51 uur kan gebruiken voor de prijs van 1 kWh elektriciteit (+/- € 0,25 aan dagtarief).

-2 afstandsbedieningen.
Maar 99% van de tijd heb je enkel die van de Digibox nodig, want daarmee kan je ook het volume aanpassen en de tv in- en uitschakelen en van ingangskanaal veranderen. In geval van een tv met IR-blaster gebruik je enkel de afstandsbediening van de tv.

-Als je pech hebt is de CEC niet (100%) compatibel.
Als je TV ondersteuning biedt voor HDMI-CEC en als dit is ingeschakeld op beide apparaten, dan zou het gewoon moeten werken. Die functionaliteit is echter toch maar beperkt tot het automatisch inschakelen van de tv en het overschakelen naar het juiste ingangskanaal bij het inschakelen van de Digibox en het automatisch uitschakelen van de Digibox bij het uitschakelen van de tv. Dingen die je dus ook op 1 seconde zelf kan doen met de afstandsbediening.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1268
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer

Kun je opnemen met een digicorder via externe schijf?
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Onmogelijk.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

MaT schreef:
philippe_d schreef:Zo had ik het nog niet bekeken, maar ik ben nog van de oude stempel, die zijn toestellen gewoonlijk gebruikt tot ze versleten zijn ...
Mijn vorige TV (Sierra, dus Philips) was van 1980 :-D
Met een goede ouwe CRT bak kon je inderdaad veel langer doen voor er echt noodzaak was om een nieuwe te kopen. Maar tegenwoordig is 7 jaar een eeuwigheid in de wereld van TV's.
Maar da's wel een doelbewuste keuze van de fabrikanten van die TV's.
Wat belet hen een update te maken waardoor AAC wel werkt met dat toestel?
Inderdaad, dat ze je weeral een andere willen aansmeren, dat is het enige.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Inderdaad, maar als de ondersteuning van hun toestellen heel slecht is / snel stopgezet wordt, dan kan dat wel een averechts effect hebben, namelijk dat je nooit nog een toestel koopt van dat merk en het iedereen afraadt!

Ik moet van die fake Philips tv's van TP Vision in ieder geval niets meer weten. Ik heb er zo al twee ingesteld voor gebruik met een CI+ module en heel dat proces is nodeloos ingewikkeld gemaakt. Voor de rest trekt de gebruikersinterface ook op niet veel.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

boulder schreef: Maar da's wel een doelbewuste keuze van de fabrikanten van die TV's.
Wat belet hen een update te maken waardoor AAC wel werkt met dat toestel?
Inderdaad, dat ze je weeral een andere willen aansmeren, dat is het enige.
Ik bedoel daarmee eigenlijk meer dat een gemiddelde TV van vandaag al een heel andere beeldkwaliteit kan hebben, dunner kan zijn en minder kan verbruiken en mogelijks een betere/handigere UI.
Dat laatste is, samen met de firmwareondersteuning vaak nog een pijnpuntje inderdaad.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Dunner en een ANDERE beeldkwaliteit is inderdaad goed verwoord, want met die edge-lit technologie kunnen toestellen weliswaar dunner worden gemaakt, maar de beeldkwaliteit is er in veel gevallen zeker niet op vooruit gegaan. De productiekosten zijn wel omlaag gegaan.

Als je nu een perfect werkende Full HD tv hebt met een goede beeldkwaliteit en je hebt geen behoefte aan een groter scherm of iets dergelijks, dan zou het maar al te gek zijn om die weg te doen en een nieuwe te kopen. Koop gewoon een Digibox voor € 99 en je probleem is opgelost. Je CI+ module kan je eventueel kwijt via de tweedehandsmarkt als je geen andere toestellen hebt waar deze in werkt.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2084
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Full led is ook in elke prijscategorie te verkrijgen :-)
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

nickz schreef:Dunner en een ANDERE beeldkwaliteit is inderdaad goed verwoord, want met die edge-lit technologie kunnen toestellen weliswaar dunner worden gemaakt, maar de beeldkwaliteit is er in veel gevallen zeker niet op vooruit gegaan. De productiekosten zijn wel omlaag gegaan.

Als je nu een perfect werkende Full HD tv hebt met een goede beeldkwaliteit en je hebt geen behoefte aan een groter scherm of iets dergelijks, dan zou het maar al te gek zijn om die weg te doen en een nieuwe te kopen. Koop gewoon een Digibox voor € 99 en je probleem is opgelost. Je CI+ module kan je eventueel kwijt via de tweedehandsmarkt als je geen andere toestellen hebt waar deze in werkt.
Hmm ja, maar vergeet niet, binnen x aantal jaren beginnen ze dan bij Telenet met 4K en heb je weer een toestel dat het niet kan afspelen.
Het voordeel van een CI+ module is nu net dat die alleen de ontsleuteling doet, dus als je TV 4K kan, dan moet ie in principe ook met de 4K zenders werken, als/wanneer die er komen, o fhet zou moeten zijn dat ze dat dan niet in die codering aanbieden.
Ik heb geen glazen bol, maar ik vermoed niet dat ze dat zouden doen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boulder schreef:Hmm ja, maar vergeet niet, binnen x aantal jaren beginnen ze dan bij Telenet met 4K en heb je weer een toestel dat het niet kan afspelen.
We hebben nog niet eens 1080p... of zelfs een lagere resolutie aan een deftige bitrate en jij spreekt over 4K :roll:

Trouwens binnen x aantal jaren heb je 8K TV... zo blijf je bezig.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

r2504 schreef:
boulder schreef:Hmm ja, maar vergeet niet, binnen x aantal jaren beginnen ze dan bij Telenet met 4K en heb je weer een toestel dat het niet kan afspelen.
We hebben nog niet eens 1080p... of zelfs een lagere resolutie aan een deftige bitrate en jij spreekt over 4K :roll:
Die 1080p gaan ze overslaan, dat weet je ook wel.
En die bitrate, ja die zou zeker hoger mogen liggen, maar ik vraag mij af of ze die nog gaan opkrikken.
r2504 schreef:[Trouwens binnen x aantal jaren heb je 8K TV... zo blijf je bezig.
Denk dat die 4K toch voor 2017 of 2018 zal zijn.
Lijkt mij toch een voordeel als je de module gebruikt, dat die enkel de ontsleuteling doet.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Volgens mij zullen de huidige modules de bitrate van 4K niet aankunnen. Daar moet je niet op rekenen.
Best niet te ver vooruit kijken.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5199
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Hmm, dat weet je toch niet?
Je moet ook de bandbreedte van demokanalen niet vergelijken met de uiteindelijke bandbreedte die gebruikt wordt.
De HD demokanalen op Astra indertijd draaiden soms tot 19 Mbps, terwijl je bij TVV nauwelijks meer zult zien dan 8-9 Mbps.
Ook op de kabel zie je dat soort hoge bitrates niet.

Wat wel zeker is dat de huidige digiboxen/corders geen 4K aankunnen.
Daar hebben ze niet de nodige hardware voor.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik weet dat wel. 4K wordt nergens vermeld als mogelijk te decrypteren stream. Wel SD, HD, MPEG2, MPEG4.
4K doen ze nog niet.
Kijk maar naar de productpage van de 2 grootste fabrikanten:
http://www.smit.com.cn/public/website/e ... nsumer.php
http://neotion.com/products/consumer-cam.php
Laatst gewijzigd door MarkDM 23 aug 2016, 09:38, in totaal 1 gewijzigd.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”