Digitale TV zonder modem

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 118 keer

Hoi,

Omwille van Studio 100, Libelle, Njam (exclusiviteitsrecht) hebben we Digitale TV bij Telenet genomen.
Mijn internet blijft bij Belgacom.

Volgende week komt een technieker van Telenet langs om de modem te installeren.
Die modem ga ik echter NIET gebruiken (noch voor internet, noch voor de interactieve TV diensten)

Dit is mogelijk, volgens de informatie hier

Nu vraag ik me wel het volgende af:
1. Kan ik tegen de technieker zeggen, dat hij die modem bij mij niet hoeft te installeren ?
2. Of is de installatie van die modem vereist, om eenmalig je HD Digibox/Decoder mee te kunnen activeren ? Dit kan niet zonder aansluiting op de modem ? Zo ja, kan ik (na installatie van die modem) via een stroomadapter wel tijdelijk verbinding leggen tussen mijn modem en HD Digibox/Decoder.

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

De technieker moet die installeren (vraag dat hij ze niet vast maakt), je mag die modem gerust in de schuif leggen na de installatie he.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Hou er wel rekening mee dat je programma gids dan maar voor 2 dagen i.p.v. 2 weken gaat werken.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1957 keer
Recent bedankt: 9 keer

De technicus moet die modem inderdaad installeren omdat dat moet van de grote bazen die rekenen op extra inkomsten uit de interactieve diensten.

Maar eigenlijk is die modem totaal overbodig als je geen interactieve extra's wil. Het activeringssignaal komt binnen via de DVB-C-tuner van de Digibox en dus is het voldoende om alleen de coaxkabel aan te sluiten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gent32m schreef:1. Kan ik tegen de technieker zeggen, dat hij die modem bij mij niet hoeft te installeren ?
Je hebt hier gratis recht op... laat het ding toch gewoon installeren... vanwaar die fobie ?
Gent32m schreef:2. Of is de installatie van die modem vereist, om eenmalig je HD Digibox/Decoder mee te kunnen activeren ? Dit kan niet zonder aansluiting op de modem ?
Activatie gaat volledig over coax, dus strikt gezien heb je de modem niet nodig (en na wat zeuren en de juiste technieker zal men hem misschien ook niet installeren, maar op het einde van de rit pest je daar alléén jezelf mee).
Gent32m schreef:Zo ja, kan ik (na installatie van die modem) via een stroomadapter wel tijdelijk verbinding leggen tussen mijn modem en HD Digibox/Decoder.
Zoals ik al zei... laat hem installeren en dan kan je achteraf beslissen of je hem aangesloten laat of niet (maar ik vermoed dat hij snel zal aangesloten zijn om de reden dat Sylvester opgeeft).
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Ik denk dat men vooral (vaak onterecht) denkt dat de 'rode knop' synoniem is voor 'betalen', maar dat is niet altijd zo.
Een aantal interactieve diensten zijn gratis. Je kan bijvoorbeeld gratis de nieuwsuitzendingen opvragen. Zonder modem gaat dat niet.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1957 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ik denk niet dat dat onterecht is, want na een standaard installatie kan elk klein kind zomaar tv-programma's beginnen bestellen uit de tv-theek.
En je merkt het pas op de aanrekening op het einde van de maand.

Blijkbaar vond Telenet het te veel moeite om standaard in te stellen dat betalende transacties altijd beveiligd zijn met een geheime persoonlijke pincode.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:Blijkbaar vond Telenet het te veel moeite om standaard in te stellen dat betalende transacties altijd beveiligd zijn met een geheime persoonlijke pincode.
Die opmerking is terecht... maar zo werken commerciele bedrijven nu éénmaal... de drempel moet zo laag mogelijk zijn (bij Apple zijn er ook al ouders verschoten vanwege een plotse hoge rekening omdat hun kinderen spelletjes spelen met extra aankopen).

Dat iets mogelijk is ontslaat jou echter niet van je verantwoordelijkheid... als verantwoordelijke binnen het gezin is het heel eenvoudig om de maandlimite gewoon op 0 euro te plaatsen, en dan moet je bij iedere uitgave automatisch je pin code ingeven.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef:Ik denk niet dat dat onterecht is, want na een standaard installatie kan elk klein kind zomaar tv-programma's beginnen bestellen uit de tv-theek. En je merkt het pas op de aanrekening op het einde van de maand.

Blijkbaar vond Telenet het te veel moeite om standaard in te stellen dat betalende transacties altijd beveiligd zijn met een geheime persoonlijke pincode.
Dus standaard staat dit uit. Maar je kan het wel ingeven in je Digibox/Digicorder, dat alle betalende transacties via een pincode bevestigd dienen te worden, als je je maandlimiet op 0 euro instelt blijkbaar.
r2504 schreef:Je hebt hier gratis recht op... laat het ding toch gewoon installeren... vanwaar die fobie ?
Ik vind het nogal onzinnig als ik het niet ga gebruiken. Maar als die installatie gratis is mag hij die modem gerust komen installeren. Al houd ik hem zeker goed in de gaten, wat hij daar komt uitspoken. En ik wil achteraf zeker geen factuur hiervoor in de bus krijgen.
Sylvester schreef:Hou er wel rekening mee dat je programma gids dan maar voor 2 dagen i.p.v. 2 weken gaat werken.
Dat is inderdaad één van de nadelen. Maar een Telenet shop vertelde me, dat je MANUEEL wel meer dan 2 dagen vooruit in de toekomst kan programmeren. Dat ik dit niet 'automatisch' via de EPG (elektronische programma gids) kan uitvoeren, is niet zo erg. Dat is een leuke feature, maar geen struikelblok. Idem met gratis bepaalde uitzendingen herbekijken. Is ook geen must have.

Ik heb een HD Digibox en HD Digicorder gekocht. Momenteel loopt er online een promotie dat je de HD Digibox aan 79 euro (ipv 99 euro) kunt kopen, met een gratis TV activatie (besparing van 50 euro) tot gevolg, plus een online korting van 20 euro.

Ik zie nu wel dat ze me 50 euro "activering kabeltelevisie met verplaatsing" aanrekenen. Deze kost is niet nodig. Want er ligt reeds een telenetkabel in mijn huis. Hij is enkel niet meer aangesloten (heb die zelf uit de versterker gehaald). Begint al goed. Zal de support maar contacteren, dat ze die kost van 50 euro eruit moeten halen :evil:

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Gent32m schreef:Dus standaard staat dit uit. Maar je kan het wel ingeven in je Digibox/Digicorder, dat alle betalende transacties via een pincode bevestigd dienen te worden, als je je maandlimiet op 0 euro instelt blijkbaar.
Inderdaad (zo staat het bij mij trouwens ook... ik heb nog nooit een cent uitgegeven aan die on-demand spullen).
Gent32m schreef:Ik vind het nogal onzinnig als ik het niet ga gebruiken.
Soms gebruik je het zonder te beseffen... zoals bij de EPG data > 2 dagen.
Gent32m schreef:Maar een Telenet shop vertelde me, dat je MANUEEL wel meer dan 2 dagen vooruit in de toekomst kan programmeren. Dat ik dit niet 'automatisch' via de EPG (elektronische programma gids) kan uitvoeren, is niet zo erg.
Goh, programmeren op basis van datum en uur kan inderdaad... maar da's zo 80's :lol: Gewoon programma selecteren in de EPG, kiezen of je alle episodes wil en opnemen maar is oh zo handig (Bhaalu is nog handiger, moet je zelfs niets kiezen).
Gent32m schreef:Ik heb een HD Digibox en HD Digicorder gekocht.
Zeker een reden om je modem te laten installeren... op die manier kan je namelijk op je Digibox opnames bekijken die je op je Digicorder gemaakt hebt, alsook opnames plannen op je Digibox die dan zullen gemaakt worden op je Digicorder.
Gent32m schreef:Ik zie nu wel dat ze me 50 euro "activering kabeltelevisie met verplaatsing" aanrekenen. Deze kost is niet nodig.
In princiepe betaal je als nieuwe TN klant (analoge TV komt niet in aanmerking) éénmalig 50 euro activering... alle extra producten zijn daarna zonder activering. Je kan natuurlijk altijd proberen onder deze kost uit te raken... ik vind het nog altijd absurd dat je moet betalen om "klant te mogen worden"... stel je voor dat men in de Carrefour ook 50 euro "activatie" vraagt :bang:
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 146 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Je schrijft dat je een Digibox én Digicorder gekocht hebt. Wanneer deze samen op een Telenet-modem hangen, kan je opnames van de Digicorder op de Digibox bekijken, en kan je ook vanop de Digibox opnames programmeren op de Digicorder. Hang je ze op je eigen netwerkje (waarbij je bv een 192.168.x.x IP-adres toekent aan je boxen) , dan werkt de "Opnames Delen" functie bij mijn weten niet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

SpecialK schreef:Wanneer deze samen op een Telenet-modem hangen, kan je...
Herhaal jij altijd iets wat reeds 20 minuten daarvoor door iemand anders gepost is ?
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Gent32m schreef: Ik zie nu wel dat ze me 50 euro "activering kabeltelevisie met verplaatsing" aanrekenen. Deze kost is niet nodig. Want er ligt reeds een telenetkabel in mijn huis. Hij is enkel niet meer aangesloten (heb die zelf uit de versterker gehaald). Begint al goed. Zal de support maar contacteren, dat ze die kost van 50 euro eruit moeten halen :evil:
succes, die 50 eur ga je altijd moeten betalen ze.
jeffke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

Deze 50 euro heb ik toen ik verhuisde ook moeten betalen.

[Mod Edit] Gelieve de 50 eur discussie in de betreffende topic verder te zetten
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=102&t=38724
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Telenet technieker is zonet langs geweest.
Analoog heb ik op beide toestellen reeds beeld.

Nu enkel de Digiboxen nog aansluiten.

De technieker vertelde me dat het mogelijk is om het signaal van de Telenet modem via een Fritzbox naar mijn netwerk door te sturen. Door het mac adres in te stellen. Vermoedelijk dient de Fritzbox dan wel als switch gebruikt te worden, wat niet kan. Hij fungeert terug als mijn router.

Anyway, ik heb die interactieve functionaliteiten niet echt nodig.
Zolang men hier straks maar naar Bumba (Studio 100) kan zien :wink:

Groetjes,
Gent32m
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3747 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

Gent32m schreef:De technieker vertelde me dat het mogelijk is om het signaal van de Telenet modem via een Fritzbox naar mijn netwerk door te sturen. Door het mac adres in te stellen
Wat bedoelt hij daarmee? Welk signaal?
mac adres instellen: waar instellen? boelt hij dat hij bereid is om het MAC adres van jouw FritzBox (WAN poort) in te stellen in de Mac passtrough lijst van de HGW?
Wow, dat is wat wij al jaren vragen aan Telenet, om zoiets te mogen :-D
Gent32m schreef:Vermoedelijk dient de Fritzbox dan wel als switch gebruikt te worden, wat niet kan. Hij fungeert terug als mijn router.
Dat is vooral nuttig als je de FritzBox gebruikt als router achter een HGW. Als MAC van de FritzBox in de HGW lijst staat, zou de FritzBox een extern IP krijgen (in plaats van dubbele NAT achter de HGW)
Maar tot nu toe heeft Telenet daar geen oren naar :-( ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

philippe_d schreef:boelt hij dat hij bereid is om het MAC adres van jouw FritzBox (WAN poort) in te stellen in de Mac passtrough lijst van de HGW?
Dat lost het probleem van dubbele NAT op (trouwens ik geloof niet dat men dat kan/wil doen)... maar niet het probleem van de decoders (die zitten nog steeds achter NAT van de FB dan).

Ik zou dus ook wel eens willen weten wat de technieker bedoelde (al zijn er veel met mooie verhalen terwijl ze niet weten waarover ze praten).
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

r2504 schreef:Activatie gaat volledig over coax, dus strikt gezien heb je de modem niet nodig (en na wat zeuren en de juiste technieker zal men hem misschien ook niet installeren, maar op het einde van de rit pest je daar alléén jezelf mee).
silencer schreef:De technieker moet die installeren (vraag dat hij ze niet vast maakt), je mag die modem gerust in de schuif leggen na de installatie he.
Gent32m schreef:Volgende week komt een technieker van Telenet langs om de modem te installeren.
Die modem ga ik echter NIET gebruiken (noch voor internet, noch voor de interactieve TV diensten)
Omdat ik dit vaak lees wil ik even indien je betaalzenders hebt (kids,sporting,prime, etc etc) er op wijzen dat je de modem wel nodig hebt.

Als je extra zenderpaketten hebt vrees ik dat je de modem wel nodig hebt. Mijn digicorder is nu alle betaalzenders kwijt omdat er geen connectie is met de modem. Hij vraagt ook expliciet om de connectie met de modem te herstellen, wil ik verder kijken naar men betaalzenders. Dus zonder modem geen betaalzenders na 5 dagen. Vroeger kon je met het 2000 model 14 dagen zonder modem nu is het nog maar 5.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Wat bedoelt hij daarmee? Welk signaal? mac adres instellen: waar instellen? boelt hij dat hij bereid is om het MAC adres van jouw FritzBox (WAN poort) in te stellen in de Mac passtrough lijst van de HGW?
Wow, dat is wat wij al jaren vragen aan Telenet, om zoiets te mogen :-D
Dag Philippe, ik weet niet hoe dit werkt (of wat die technieker precies bedoelde). Hij vertelde me dat hij ergens gelezen had dat iemand zijn Fritzbox met de Telenet modem had verbonden (via Mac address). Maar hoe dit precies werkt ? Geen idee...

Wat is een HGW ?

Ik kan via een stroomadapter de Telenet modem altijd met de Digibox verbinden (mocht ik dat later wensen). Maar hoe ik die Telenet modem op mijn 'Fritzbox' netwerk zou kunnen aansluiten is me een raadsel. Vandaar dacht ik, ik gooi dit idee eventjes op Userbase. Maar nu snap ik er nog minder van :wink:
philippe_d schreef:Dat is vooral nuttig als je de FritzBox gebruikt als router achter een HGW. Als MAC van de FritzBox in de HGW lijst staat, zou de FritzBox een extern IP krijgen (in plaats van dubbele NAT achter de HGW)
Maar tot nu toe heeft Telenet daar geen oren naar :-( ...
Mijn internet zit bij Belgacom. En de Fritzbox is momenteel als VDSL2 modem + router terug aangesloten. Later (als Belgacom met VDSL2 Vectoring start), zal ik mijn Fritzbox achter de BBOX2 terug moeten opstellen (met externe PPPOE sessie). Mijn netwerk en lijnwaarden zijn nu eindelijk stabiel. Ik zit nu heel dicht bij het VDSL2 aansluitpunt in de garage en gebruik nergens meer stroomadapters in heel mijn netwerk.

De routering (van mijn netwerk) moet alvast bij de Fritzbox blijven.
TiTanium schreef:Omdat ik dit vaak lees wil ik even indien je betaalzenders hebt (kids,sporting,prime, etc etc) er op wijzen dat je de modem wel nodig hebt.
Ik heb geen extra betaalzenders nodig. Die Telenet modem is ondertussen al uitgeschakeld :wink: Momenteel is de HD Digibox bezig met de software upgrades en installatie aan het doorlopen. Morgen is de HD Decoder aan de beurt. Voorlopig ziet alles er goed uit.

Nu nog de juiste factuur krijgen :wink:

Groetjes,
Gent32m
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

TiTanium schreef: Omdat ik dit vaak lees wil ik even indien je betaalzenders hebt (kids,sporting,prime, etc etc) er op wijzen dat je de modem wel nodig hebt.
Ik dacht dat dit alleen van toepassing is als je meerdere digicorders hebt (fraud protection via "MSTB").

Als je maar één digicorder hebt, dan heb je géén modemaansluiting nodig om de betaalzenders te laten activeren.

Ook in geval je meerdere digicorders hebt, maar "MSTB" is uitgeschakeld (voorbeeld: je hebt het HD pakket op de HD digicorder, en het basis pakket op de SD box), dan heb je ook geen modem nodig ...
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

Men pa heeft er maar 1 staan, ondertussen zijn zijn betaalzenders hier in Middelkerke ook weggevallen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Dat is niet normaal.
Alleenstaande decoders, alsook "TV met een kaartje", hebben geen interactiviteit nodig.
Ben je er zeker van dat de decoder van je pa in Middelkerke, niet deel uitmaakt van een MSTB groep?
Anders gewoon bellen naar Telenet om terug te activeren?
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Zowel de HD Digibox als HD Digicorder zijn ondertussen aangesloten.
Systeem slaapstand (verbruik 1 watt in standbye) is geactiveerd.

Alles verliep heel vlotjes.
De installatie is geslaagd :-D

Ze zijn hier tevreden thuis.

Groetjes,
Gent32m
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

philippe_d schreef:Ik dacht dat dit alleen van toepassing is als je meerdere digicorders hebt (fraud protection via "MSTB").
Zo was het vroeger maar ik herinner me vaag dat er iets is aangepast (al geruime tijd trouwens)... en op basis van de postings hier blijk je nu ook interactiviteit nodig te hebben als je maar één decoder hebt met een betaalpakket.
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Benieuwd! : heb zonet een (sd) digicorder geïnstalleerd met prime actief (geen abb.).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

M'n buur blijkt ook nog een sd digicorder te hebben zonder modem en met Prime... het kan dus wel.

Geen idee dus wanneer wel of niet.
TiTanium
Moderator
Moderator
Provider

Digibox van men pa is den 210. Misschien afhankelijk van de versie?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”