Proximus TV routeren?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Hallo,

Bestaande opstelling: Bbox3 ("Fully Routed") met Proximus TV decoder (192.168.1.64) erachter (en geen Internet). Daarnaast een aparte DSL lijn met pfSense router.

Ik zou het volgende nu willen proberen: via de pfSense router het TV signaal routeren naar een andere pfSense box op een andere lokale (via IPsec VPN). Dus de Bbox3 blijft op de originele plaats staan, maar de Proximus TV decoder verhuist.

Is het voldoende als ik 192.168.1.0/24 routeer, puur op IP? Of zit er op de kabel tussen de BBox3 en de Proximus TV decoder nog één of ander exotisch niet-routeerbaar protocol?

Alvast bedankt!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Is IPTV geen multicast ?
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

r2504 schreef:Is IPTV geen multicast ?
Tussen de ROPs en de BBoxen wel, maar tussen de Bbox en de decoder toch niet, veronderstel ik?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wat jij wilt heb ik hier thuis werkende gehad (toen ik nog prx tv had) met gewoon vlans. Ging prima!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

OK, ik heb dit gedeeltelijk werkende gekregen aan de hand van deze instructies: https://www.virtualtothecore.com/en/cre ... g-pfsense/

Dus een "stretched LAN" (mooie naam), oftewel een "layer 2 tap" via OpenVPN.

De Proximus decoder krijgt netjes het 192.168.1.64 adres (van de Bbox3 die op de andere lokatie staat), en alles lijkt ook goed te werken (menu's, EPG, …). Echter: na 2 seconden hangt het beeld. Zappen naar een andere zender geeft meteen terug beeld, maar ook weer voor 2 seconden.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Het is geen bandbreedte probleem (upload is 20 Mbps, terwijl het Proximus HD beeld zo'n 6,5 Mbps is, dacht ik?). En ook de VPN encryptie is geen probleem (pfSense CPU belasting <5% op beide lokaties, op die 2 seconden dat er telkens beeld is).

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat is typisch als je switch geen IGMP snooping heeft.

https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... ox#p694497
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Ik gebruik helemaal geen switch (BBox3 gaat rechtstreeks op een pfSense poort, en op de andere locatie gaat de Proximus decoder ook rechtstreeks naar pfSense). Maar je hebt me wel in de goede richting geduwd.

Na wat opzoekingen heb ik gevonden dat Proximus TV de eerste twee seconden altijd via unicast UDP uitzendt, stuurt terwijl al de nodige IGMP berichten uit voor alle toestellen ertussen, waarna vervolgens overgeschakeld wordt naar multicast UDP.

Dus ofwel komen de IGMP berichten er niet door, ofwel komt de multicast UDP er niet door.

De multicast UDP stream zie ik aankomen op de tweede pfSense box, dus het probleem zal de IGMP berichten zijn. Nu bestaat daar een oplossing voor, namelijk een IGMP Proxy (zit standaard in pfSense). Ik heb geprobeerd met een IGMP Proxy upstream naar de BBox3, en een IGMP Proxy downstream naar de Proximus TV decoder (op beide pfSense boxen), maar het lukt me niet. Er komt steeds een foutmelding in de pfSense log ("There must be at least 2 Vif's where one is upstream"), waarna deze service stopt. Nu blijkt dit een bug in pfSense te zijn, die in 2.4 opgelost zou zijn - maar toch werkt het niet bij mij...

PS. IGMP snooping zorgt ervoor dat de multicast stream niet nodeloos naar alle poorten van een switch gestuurd wordt, maar enkel naar degene die het nodig hebben.

Alle hulp is welkom!
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”