Raar verschijnsel bij gebruik 3 decoders

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

Een korte situatieschets.
Ik had in eerste instantie 2 proximus decoders v5 in gebruik. De modem is een B-Box3. Op een bepaald moment sluit ik een derde decoder aan een V6 type(ik behoor sinds kortelings tot de testgroep). Tot hiertoe geen probleem, ik heb een lijn die voldoende snel en stabiel is om 3 decoders te ondersteunen(100/20).
De eerste v5 decoder staat in de woonkamer en wordt heel veel gebruikt zonder problemen, de v6 staat nu in de slaapkamer(4k tv enkel daar aanwezig) en werkt eveneens zonder problemen. De andere v5 die ik had staat nu in mijn hobby kamer en wordt slechts sporadisch gebruikt dus deze staat meestal in stand-by.
Nu stel ik volgend zeer storende probleem vast.
Vanaf ik de V5 aanzet die in de hobby kamer staat gaan op alle switchen die in het netwerk zitten de activiteitsleds mooie synchroon aan het pinken tegen een redelijk hoog tempo; maw. er is ergens iets dat getriggerd wordt en als het ware gans het netwerk gaat pollen. Zet ik deze decoder terug in stand-by dan stopt dit. Wat echter nog vreemder is, is dat wanneer ik deze decoder opzet en het verschijnsel zich voordoet en ik niet naar stand-by ga maar de spanning wegneem(dus decoder volledig spanningloos) dan blijft het verschijnsel verder doen. Ga ik eerst naar stand-by en sluit dan de spanning af verdwijnt het verschijnsel.

Dit is zeer storend daar op het moment dat dit zich voordoet zo goed als alle andere trafiek over het netwerk wordt onderbroken of enorm traag gaat.

Ik heb al alles geprobeerd waar ik kon aan denken zoals herinitialiseren van de decoder, opstarten in bepaalde volgorde, resetten modem enz. niets schijnt te helpen.

heeft er soms nog iemand iets dergelijk vastgesteld of zijn er hier eventueel mensen van proximus die dit verschijnsel kennen had ik het graag vernomen!!!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Wireshark draaien en eens kijken wat er precies over je netwerk gaat op dat moment.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

Mooi he, dat multicast/unicast.

Als je de decoder mooi afsluit, meldt die zich af (via ICMP), zodat een goede switch geen verkeer meer doorstuurt. Zet je hem direct af, dan kan de decoder zichzelf niet afmelden, en blijft switch verkeer doorsturen.

Domme switches (en hubs) sturen het verkeer naar alle poorten, zie daar uw lichtjes mooi knipperen.

Dus geen probleem, maar zoals het hoort. Zet een goede switch neer en je hebt het ook niet meer. Overigens is een TV stream max 9 mbps, dus dat geeft op een gigabit netwerk niet veel "overlast"
Danib
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 maa 2018, 11:48

Is dat de enige decoder die aan de switch hangt?
Zo ja hang eens een andere aan die switch en zie of het probleem zich dan ook met die decoder voordoet. Zo ja, dan is het infrastructuur en zou het verhaal hub/switch dat qless vermeld van toepassing kunnen zijn.

Indien niet, dan zou ik gek genoeg eens beginnen met een reset van de bbox3. Er gebeuren daar veel gekke dingen op de vlan's en die zaken kunnen zich decoderspecifiek uiten alvorens het probleem bij de decoder te leggen. Reset kost maximaal een half uur eer de gegevens weer terug op het modem belanden tenzij je hem zelf configureerd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

murdock447 schreef:Vanaf ik de V5 aanzet die in de hobby kamer staat gaan op alle switchen die in het netwerk zitten de activiteitsleds mooie synchroon aan het pinken tegen een redelijk hoog tempo; maw. er is ergens iets dat getriggerd wordt en als het ware gans het netwerk gaat pollen.
Dit probleem is hier al verschillende keer aan bod gekomen.
Als je switches gebruikt om decoders aan te sluiten, moeten deze switches "IGMP Snooping" ondersteunen.

Welke switches heb je (merk, type). Misschien tekeningetje van je netwerk set-up.
De info die je geeft in jouw initiële post is niet gedetailleerd genoeg om een antwoord te geven op jouw probleem :(.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
deman3417
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 aug 2013, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 5 keer

Ik gebruik al maanden Netgear ProSAFE GS105E switchen in m'n netwerk.
Geen problemen mee. Just saying.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

Ok heb het probleem aan de hand van wat opzoekwerk en de info hier gekregen opgelost....de aanwezige switch dlink dgs1024D en zijn kleinere broertjes dgs1008d ondersteunen geen igmp snooping.....
Heb dus al een kleine 5 poort andere besteld(TP-link met igmp snooping) en zal deze gebruiken tussen de modem en de drie decoders....
Bedankt aan iedereen voor de info en normaal gezien zal alles nu wel opgelost zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

murdock447 schreef:heb het probleem aan de hand van wat opzoekwerk en de info hier gekregen opgelost..
Ik denk dat je wat over-optimistisch bent: je hebt het probleem nog niet opgelost!
Hooguit met behulp van onze tips een "mogelijke oorzaak" gevonden :-) ...
murdock447 schreef:Heb dus al een kleine 5 poort andere besteld (TP-link met igmp snooping)...
Zoals in vorige posts over dit onderwerp ook al aangegeven is, zijn niet alle switches even goed (ook al ondersteunen ze "IGMP Snooping").
Van de Netgear GS105E (en zijn grotere broertje met 8 poorten) is geweten dat deze perfect werken.
We zijn dus benieuwd naar jouw ervaringen met de nieuwe TP-Link :-) .
murdock447 schreef:... en zal deze gebruiken tussen de modem en de drie decoders....
Dit is ook el een zeer goed verbetering (buiten de hardware), en zou misschien jouw probleem al kunnen opgelost hebben:
In plaats van de decoders tussen jouw netwerk te zetten (via verschillende switches), wil je nu de 3 decoders aansluiten op dezelfde switch, en deze switch rechtstreeks op een modem poort.
Dat zal er al voor zorgen dat het multicast verkeer niet naar de rest van je netwerk gaat, en alleen naar de 3 decoders (zoals het moet).
Met deze eenvoudige wijziging in jouw opstelling, zou het goed kunnen dat je het probleem kan oplossen, zelfs zonder de nieuwe switch!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

murdock447 schreef:Heb dus al een kleine 5 poort andere besteld(TP-link met igmp snooping)

Is het toevallig de TP-LINK TL-SG105? Die had ik eerst ook genomen om een gelijkaardig probleem op te lossen, maar was niet compatibel met Proximus TV. Ondanks de IGMP snooping blokkeerde het beeld na enkele seconden.
Op aanraden van Philppe dan teruggestuurd en de Netgear GS105E-200PES besteld. Sindsdien geen problemen meer.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Iemand die toevallig kan zeggen of de D-Link DGS-105 en D-Link DGS-108 geschikt zijn?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Niet geschikt, doorgaans zit er geen IGMP Snooping op die goedkope toestellen.
Volgens D-Link Duitsland is de enige goedkope optie de DGS-1008D Hardware Revision (Rev.) I4 die je moet bestellen via Telekom Deutschland: https://eu.dlink.com/de/de/support/faq/ ... eentertain
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”