Vraagjes i.v.m. Scarlet

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
ajuintje
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2017, 16:29

Hoi, ik ben nieuw en heb een hoop vragen... Ik weet niet of ik er beter meerdere topics voor had geopend, maar dacht ze even allemaal samen te stellen.

Situatie: ik zit bij Telenet (Whoppa). De laatste tijd enkel problemen met hun diensten en de klantenservice laat absoluut te wensen over.
Alleen al uit principe wil ik daar weg, en daarnaast wil ik ook eens een ander stuk van de markt verkennen.
Al er nog zoiets à la Bhaalu bestond, kon alles met één internetverbinding, maar toch...
Ik dacht aan EDPnet VDSL + VoIP (bieden zij ook aan). Vaste lijn blijft belangrijk en ik wil wel sowieso nog kabel-tv houden.
Maar dan keek ik naar Scarlet. Voor maar €4,05 meer heb je daar dus ook TV bij. Op zicht niet belangrijk omdat ik kabel-tv hou, maar achteraan in de tuin hebben we ook nog een huisje om wat te ontspannen etc., maar daar ligt geen coax (enkel water, elektriciteit en UTP (één UTP)). Het zou me wel leuk lijken om hier dan TV te kunnen kijken.

[TL/DR]
Hier mijn vraagjes:

- Is Scarlet TV qua interface hetzelfde als Proximus TV?
- Ik las dat je 2 internet- en 2 TV-poorten hebt. Er loopt slechts 1 UTP-kabel naar de tuin, die in totaal een 60-tal meter is (onderweg passeert hij ook nog een gigabit-switch die onder de tuin steekt om ook op het terras wifi te hebben)
Kan dit signaal niet over dezelfde kabel lopen (met een andere modem die compatibel is o.i.d.)
En wat als het internet en TV signaal samen in 1 switch steken, werkt internet én TV dan op de andere poorten? Ik had Proximus hiervoor gebeld en daar zeiden ze "ge kunt proberen, maar mogelijk gaat da ni".
- Krijg je nog altijd zo'n oude Belgacom-digicorder of nu ook een modernere Proximus-digicorder?
- Wat zijn jullie ervaringen met Scarlet? Ik hoorde dat DSL vlotter surft dan kabel (ook al is de snelheid lager).

Het enige jammere is de snelheid bij Scarlet. 50 Mbps is niet slecht, en voldoende voor mijn alledaagse taken, maar zo nu en dan download ik toch eens een zwaar bestand en dan is sneller sowieso beter. Hoeveel de upload bedraagt weet ik niet eens... Ik upload regelmatig hele zware bestanden en mijn huidige 20 Mbps (wat vaker +/- 12 Mbps is), is daar wel handig voor.
EDPnet geeft een waarde van 100/20 aan via lijntest, en na telefonisch contact konden ze me blijkbaar 95/19 garanderen. Een groot verschil...

Ik vind de trio-formule van Scarlet wel voordelig. Zelf mijn grootmoeder betaalt bijna evenveel voor enkel telefonie + TV bij Telenet (zelf meer, met de opties waarvoor zij betaalt die gratis zijn bij Scarlet).
Als de TV-interface die van Proximus is, en dat goed werkt, lijkt het me logisch om ook haar op dit triple-pakket te zetten.

Alvast dank voor jullie antwoorden! :)

[EDIT]
Nog vergeten te zeggen: onbeperkt bij Scarlet is eigenlijk 500 GB, daarna verder op 3 Mbps. Maar 500 GB zal wel genoeg zijn.

[EDIT2]
Upload bij Scarlet is dus (een magere) 4 Mbps... :eek:
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

Edit2: ik heb 15Mbit upload, enkel bij trio beperkt.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

- Is Scarlet TV qua interface hetzelfde als Proximus TV?
Ja, mits je een (oude) V4-decoder hebt.
Enkel de kleur is anders (Px: blauw/paars, Scarlet: rood).
Ten opzichte van de V5-decoder (hedendaags meer in gebruik) is er wel een verschil.
- Ik las dat je 2 internet- en 2 TV-poorten hebt. Er loopt slechts 1 UTP-kabel naar de tuin, die in totaal een 60-tal meter is (onderweg passeert hij ook nog een gigabit-switch die onder de tuin steekt om ook op het terras wifi te hebben)
Kan dit signaal niet over dezelfde kabel lopen (met een andere modem die compatibel is o.i.d.)
Wat je gehoord hebt, is oude informatie.
Scarlet installeert tegenwoordig een O-BOX 3, wat in feite een BBOX 3 is (Proximus) mét VOIP-ondersteuning.
Bij een O-BOX 3 loopt internet en TV over 1 kabel.
- Krijg je nog altijd zo'n oude Belgacom-digicorder of nu ook een modernere Proximus-digicorder?
Je krijgt een Proximus digicorder, maar dus wel een V4, geen V5.
- Wat zijn jullie ervaringen met Scarlet? Ik hoorde dat DSL vlotter surft dan kabel (ook al is de snelheid lager).
Dat hangt van situatie tot situatie af.
Ik ben een tijd geleden overgestapt van Telenet, naar Orange, naar Scarlet (en nu bij Proximus, wegens dat dit de enige provider is die ik gratis krijg van mijn werkgever, en aangezien ik vaak thuis werk).
Scarlet was dus mijn eerste DSL provider.
Ik heb totaal geen klachten over hun.
Enkel de lagere snelheid, maar dat went snel moet ik eerlijk zeggen.
ajuintje
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2017, 16:29

silencer schreef:ik heb 15Mbit upload, enkel bij trio beperkt.
Vind ik gek... Ik las dat je wel iets kon doen waardoor je met 1 abonnement 2 verbindingen kan combineren, en dus een theoretisch maximum van 100/8 krijg.
8 Mbps is nog altijd gene vette, maar ik denk dat ik het er wel voor over heb als ik een extra TV-platform erbij krijg.
blaatpraat schreef:Ja, mits je een (oude) V4-decoder hebt.
Enkel de kleur is anders (Px: blauw/paars, Scarlet: rood).
Ten opzichte van de V5-decoder (hedendaags meer in gebruik) is er wel een verschil.
Ik denk inderdaad dat het een V4 wordt, met Proximus-logo (bestonden ook met BGC-logo).
Ik neem aan dat hij geleverd wordt door Scarlet, dus dat model.

Jammer dat hij niet in de Proximus-kleuren is, had ik wel mooier gevonden... :cry:
blaatpraat schreef:Wat je gehoord hebt, is oude informatie.
Scarlet installeert tegenwoordig een O-BOX 3, wat in feite een BBOX 3 is (Proximus) mét VOIP-ondersteuning.
Bij een O-BOX 3 loopt internet en TV over 1 kabel.
Dat had ik ook gezien, maar ik wist niet dat data en TV over dezelfde kabel gaat.
Ik zag dat er nog steeds een 2 poorten gescheiden waren van andere 2, dus vandaar.

Maakt het uit dat er een switch tussen zit nog?
Want die steekt nl. onder de grond en is niet te vermijden om signaal te krijgen in het huisje...
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

ajuintje schreef:Vind ik gek... Ik las dat je wel iets kon doen waardoor je met 1 abonnement 2 verbindingen kan combineren, en dus een theoretisch maximum van 100/8 krijg.
8 Mbps is nog altijd gene vette, maar ik denk dat ik het er wel voor over heb als ik een extra TV-platform erbij krijg.
Je kan inderdaad, na je O-BOX een extra router plaatsen, en deze een PPPOE sessie laten opstarten.
Dan heb je zowel 50/4 op je OBOX als simultaan 50/4 op je router.
Met speciale switches kun je dan beide uplinks combineren tot zogezegd 1 100/8 lijn.
Let wel: als je TV kijkt, gaat dit dan wel van je maximale download, alsook ben je dan afhankelijk van de koper in de straat.
Bij een download van 50 gaan de TV signalen niet van die 50 (zolang je sowieso al minstens 50 kan halen natuurlijk).

Echter... Om dit te kunnen doen heb je je PPPOE gegevens nodig, en blijkbaar krijg je die tegenwoordig niet meer van Scarlet.
Je kunt deze enkel maar krijgen als je het vraagt aan de technieker, met een beetje geluk krijg je deze dus wel nog.
ajuintje schreef: Ik denk inderdaad dat het een V4 wordt, met Proximus-logo (bestonden ook met BGC-logo).
Ik neem aan dat hij geleverd wordt door Scarlet, dus dat model.

Jammer dat hij niet in de Proximus-kleuren is, had ik wel mooier gevonden... :cry:
Het is inderdaad een V4, met proximus logo, met Scarlet software.
Je kan perfect een V4 van proximus nemen en die aansluiten, zal perfect werken.
Omgekeerd kun je die V4 die je huurt van scarlet ook perfect op een Proximus lijn aansluiten.
Aan de hand van de lijn waarop je zit, wordt de software ingeladen met het thema van de provider.

Ik geef ook toe: ik vind het Px thema mooier, maar dat is smaak. :-)
ajuintje schreef: Dat had ik ook gezien, maar ik wist niet dat data en TV over dezelfde kabel gaat.
Ik zag dat er nog steeds een 2 poorten gescheiden waren van andere 2, dus vandaar.

Maakt het uit dat er een switch tussen zit nog?
Want die steekt nl. onder de grond en is niet te vermijden om signaal te krijgen in het huisje...
Dat maakt niets uit inderdaad.
Zolang het een switch is, en geen router weliswaar.
ajuintje
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2017, 16:29

blaatpraat schreef:Je kan inderdaad, na je O-BOX een extra router plaatsen, en deze een PPPOE sessie laten opstarten.
Dan heb je zowel 50/4 op je OBOX als simultaan 50/4 op je router.
Met speciale switches kun je dan beide uplinks combineren tot zogezegd 1 100/8 lijn.
Let wel: als je TV kijkt, gaat dit dan wel van je maximale download, alsook ben je dan afhankelijk van de koper in de straat.
Bij een download van 50 gaan de TV signalen niet van die 50 (zolang je sowieso al minstens 50 kan halen natuurlijk).

Echter... Om dit te kunnen doen heb je je PPPOE gegevens nodig, en blijkbaar krijg je die tegenwoordig niet meer van Scarlet.
Je kunt deze enkel maar krijgen als je het vraagt aan de technieker, met een beetje geluk krijg je deze dus wel nog.
Volgens EDPnet wordt ik op een 100/20-profiel gezet (bij Scarlet ook, denk ik?) en kan ik volgens hun schatting effectief 95/19 ontvangen.
Volgens Proximus daarentegen, waar ik 3 jaar geleden nog altijd 4 Mbps down, 0,5 Mbps up op ADSL had, was er geen snellere verbinding mogelijk en geen VDSL beschikbaar...
Volgens de (louter informatieve) test van Scarlet kan ik dan weer minstens 44,5 Mbps down en 1,8 Mbps up halen... Maar voor 't zelfde geld is dat zoiets dat ze tegen iedereen zeggen, geen idee...

Klinkt inderdaad nog al moeilijk... Wel jammer, want een beetje sneller kon geen kwaad :) ...
Hopelijk dat Scarlet in de toekomst die snelheden eens wat verhoogt...
blaatpraat schreef:Ik geef ook toe: ik vind het Px thema mooier, maar dat is smaak. :-)
Dacht al dat ik muggenzifterig deed, maar inderdaad, ik vind blauw + paars mooier, en vind het ook leuker dat het een Proximus-product lijkt.
Of staat er in alle menu's ook nog eens het Scarlet-logo etc.? :cry:
blaatpraat schreef:Omgekeerd kun je die V4 die je huurt van scarlet ook perfect op een Proximus lijn aansluiten.
Aan de hand van de lijn waarop je zit, wordt de software ingeladen met het thema van de provider.
Moet je de decoder huren? Ik zie niet echt goed op de site of je deze dient te huren, enkel vanaf de 2de is het €4, zie ik staan...
En dan nog koop ik ze liever...

Als er een manier was om het PX-thema op Scarlet te krijgen, ik gaf er geld voor! :cry:
ajuintje schreef:Dat maakt niets uit inderdaad.
Zolang het een switch is, en geen router weliswaar.
Geweldig! Ik las dat een switch soms wel storingen kan gaan geven, maar dat is dan nog te ondervinden.

Ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar... Altijd negatieve dingen gehoord over BGC TV en ikzelf vond ook dat je tv-kijken via coax moet gebeuren, maar nu kan je in principe in elke kamer gewoon een tv neerzetten... Zelf in 't tuinhuisje als we dat zouden willen.
(hoewel Scarlet maar 2 HDTV's toelaat)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ajuintje schreef:Geweldig! Ik las dat een switch soms wel storingen kan gaan geven, maar dat is dan nog te ondervinden.
Een gigabit switch die "IGMP snooping" ondersteunt zal probleemloos werken.
Gezien het IPTV verkeer multicast is, zal een gewone switch de multicast traffiek doorsturen op alle poorten waar een apparaat op aangesloten is, en dat kan soms wel eens problemen geven.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

ajuintje schreef:Klinkt inderdaad nog al moeilijk... Wel jammer, want een beetje sneller kon geen kwaad :) ...
Hopelijk dat Scarlet in de toekomst die snelheden eens wat verhoogt...
Daar vrees ik voor. Scarlet is (en blijft wellicht) het budget-merk van Proximus.
Als ze de snelheden verhogen, zullen veel mensen wellicht kiezen voor hun goedkoper tarief.
ajuintje schreef:Dacht al dat ik muggenzifterig deed, maar inderdaad, ik vind blauw + paars mooier, en vind het ook leuker dat het een Proximus-product lijkt.
Of staat er in alle menu's ook nog eens het Scarlet-logo etc.? :cry:
Je ziet inderdaad het rode Scarlet logo in de menu's ook. Je zal nergens zien dat het een Proximus product is, behalve in de naamgeving "Proximus TV voor Scarlet", of op de decoder fysiek.
ajuintje schreef:Moet je de decoder huren? Ik zie niet echt goed op de site of je deze dient te huren, enkel vanaf de 2de is het €4, zie ik staan...
En dan nog koop ik ze liever...
Ja en nee.
De eerste decoder zit sowieso in je trio, je kunt deze niet nemen zonder decoder.
Vanaf een tweede is het inderdaad 4 euro per maand huurgeld erbij.
Je kunt perfect een tweede decoder kopen (tweedehands dan, want de V4 wordt niet meer verkocht) en deze aansluiten op je Scarlet lijn, dan kost het je niets extra's aan huurgeld.
ajuintje schreef:Geweldig! Ik las dat een switch soms wel storingen kan gaan geven, maar dat is dan nog te ondervinden.

Ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar... Altijd negatieve dingen gehoord over BGC TV en ikzelf vond ook dat je tv-kijken via coax moet gebeuren, maar nu kan je in principe in elke kamer gewoon een tv neerzetten... Zelf in 't tuinhuisje als we dat zouden willen.
(hoewel Scarlet maar 2 HDTV's toelaat)
Verschil (voor zover dit nog relevant is anno 2017):
Coax = broadcast, iedereen die aangesloten zit op de kring, ontvangt alle beelden.
IPTV = multicast, (in theorie) enkel de decoders die het beeld willen ontvangen, zorgen ervoor dat de trafiek op hun stuk van het netwerk komt

Zoals Philippe al zei: als je switch IGMP snooping ondersteunt, is er geen enkel probleem.
Indien niet, hoeft er ook geen probleem te zijn, maar het kan wel, je kan dan een overbelasting van die switch krijgen.
De kans dat je switch dit niet ondersteunt, lijkt mij echter klein.

2 HDTV's is inderdaad normaal gezien het maximum, net omdat het multicast is.
Waar er bij coax een zee van bandbreedte is (en het internet maar een klein gedeelte van uitmaakt), loopt het hier over IPTV, dus enkel over het gedeelte internet in feite (maar dan over koper/glas, niet over coax/glas).
Als je een signaal hebt van 95 down in jouw geval, en je wilt daar 50 down voor internet, blijft er nog 45 over.
Met de compressie die Px gebruikt, kun je daar in feite 3 HD signalen over sturen, dus dat zou in het beste geval nog lukken.

Ook in theorie: als je op beide decoders hetzelfde beeld bekijkt, zou dit maar 1x mogen tellen als signaal.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:
ajuintje schreef:Geweldig! Ik las dat een switch soms wel storingen kan gaan geven, maar dat is dan nog te ondervinden.
Een gigabit switch die "IGMP snooping" ondersteunt zal probleemloos werken.
Gezien het IPTV verkeer multicast is, zal een gewone switch de multicast traffiek doorsturen op alle poorten waar een apparaat op aangesloten is, en dat kan soms wel eens problemen geven.
Kan ik bevestigen. Ik heb Scarlet Trio. Als ik de netwerkkabel naar de decoder aansluit op een oude D-link switch die ik ooit kocht in een Telenetcenter voor 5 euro zitten er soms storingen op Canvas HD. Als ik die kabel direct aansluit op de modem is er geen probleem.
ajuintje
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2017, 16:29

philippe_d schreef:Een gigabit switch die "IGMP snooping" ondersteunt zal probleemloos werken.
De switch die onder de tuin steekt is een enorm goedkoop gigabit-exemplaar...
Dit omdat men wel de volle snelheid in de achtertuin, het huisje, tuinhuisje en op het terras wou, maar gewoon goedkope brol omdat we verwachtte dat er nooit echt veel verkeer door zou gaan...
blaatpraat schreef:Daar vrees ik voor. Scarlet is (en blijft wellicht) het budget-merk van Proximus.
Als ze de snelheden verhogen, zullen veel mensen wellicht kiezen voor hun goedkoper tarief.
Persoonlijk denk ik dat heel veel mensen gewoon bij Proximus of Telenet zitten uit gewoonte... Ze kennen het product al.
Ik durf te wedden dat voor écht iedereen in mijn straatje hier Scarlet voldoende zal zijn.
Met 50/4 komen de meeste gezinnen zeker toe. De zenders zijn ook dik oké, maar dat zit meer in de mensen hun hoofd, en ik denk dat dit ook een grote rol speelt.
Maar voor €40 hebben de meeste gezinnen een triple-play-pakket dat aan vrijwel al hun eisen voldoet, als je het mij vraagt... en toch kiezen deze mensen nog steeds voor PX of TN.
blaatpraat schreef:Je ziet inderdaad het rode Scarlet logo in de menu's ook. Je zal nergens zien dat het een Proximus product is, behalve in de naamgeving "Proximus TV voor Scarlet", of op de decoder fysiek.
Natuurlijk logisch, maar eerlijk wel wat jammer.
Kan je bij Proximus zelf ook een OBOX3 krijgen?
Ik ben een beetje tegen Proximus als bedrijf, maar Scarlet is blijkbaar Proximus, dus veel maakt het niet uit...

Ik dacht dat met de hele oude, nu-niet-meer-ondersteunde settopboxen je effectief 100% de Belgacom TV-interface kreeg...
blaatpraat schreef:Zoals Philippe al zei: als je switch IGMP snooping ondersteunt, is er geen enkel probleem.
Indien niet, hoeft er ook geen probleem te zijn, maar het kan wel, je kan dan een overbelasting van die switch krijgen.
De kans dat je switch dit niet ondersteunt, lijkt mij echter klein.
Dit valt dus nog af te wachten. Ik zal de specificaties van de switch eens bekijken maar daar verwacht ik niet heel veel van.


Langs een kant jammer dat Telenet nog altijd geen IPTV-variant aanbiedt.
Coax is misschien wel beter voor tv-distributie, omdat er zoveel bandbreedte beschikbaar is en iedereen van 1 signaal kan genieten, maar internet is ruimschoots snel genoeg geworden om stabiel continue 1080p te streamen (zeker als je internet via coax aanbiedt), en er zijn voldoende situaties (koten, appartementen, ...) waarbij dit niet onhandig zou zijn.
Het platform hebben ze toch al min of meer (Yelo TV)...
WalterB1 schreef:Kan ik bevestigen. Ik heb Scarlet Trio. Als ik de netwerkkabel naar de decoder aansluit op een oude D-link switch die ik ooit kocht in een Telenetcenter voor 5 euro zitten er soms storingen op Canvas HD. Als ik die kabel direct aansluit op de modem is er geen probleem.
Ai... Net op Amazon gekeken en het gaat dus inderdaad over een D-Link-switch van nog geen €13 zelf (5 poorten)...
Maar dat is nu niet echt het grootste struikelblok.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”