Belgacom Decoder | netwerk | DHCP

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

Beste UB'ers.

Ik zit met een probleemke.

Recent heb ik besloten om terug een een eigen netwerk op te zetten en DNS en DHCP in eigen beheer kan nemen.
Zover alles goed. Uit gemak hebben we maar windows server genomen. Tot zover ook alles goed.

Maar mijn decoder kan er niet echt mee lachen. Na een paar dagen stopte deze met werken en zegt die dat er geen connectiviteit is met het belgacom netwerk.
Om zeker te zijn dat het probleem bij DHCP lag heb ik de DHCP server in de bbox3 terug op gezet (en mijn intern netwerk afgekoppeld) en wonderbaarlijk schiet de decoder terug in gang.

Ik heb dan geprobeerd om een DHCP lease op te zetten op het MAC adres dat ik in de modem te zien krijg (en ook op de config pagina van de decoder).
Maar geen soelaas, de lease wordt nooit opgenomen. Wel zie ik een rare dynamic DHCP lease met een MAC adres van 18 karakter. Maar aangezien dat geen geldig MAC adres is kan ik er geen static lease van maken met IP 192.168.1.64.

Dus, heeft er iemand een idee hoe ik dit kan oplossen zodat ik toch men eigen DHCP server kan gebruiken?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Hier hetzelfde probleem gehad. Ik heb een eigen DHCP server en dat werkte dus niet. Nu zit de decoder rechtstreeks in de bbox die dhcp doet. Dit met de range 192.168.1.x Ik laat mijn Fritz!box een PPoE sessie doen door lan 1 van de bbox te koppelen aan lan1 van de Fritz en deze laat ik zelf dhcp doen met de dns van Google. Enigste oplossing lijkt mij dus 2 gescheiden netwerken. Een voor je decoder en de andere voor jouw thuisnetwerk.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3234
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 242 keer

Het probleem is dat ik geen 2e modem heb om een nieuwe PPPoE sessie op te starten. En momenteel staat die investering ook niet op stapel.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Kan je geen tweede router gebruiken om een apart netwerk te maken buiten de bbox en decoder ? Ik denk dat je echt moet werken met 2 gescheiden netwerken want de decoder heeft de dhcp van de bbox nodig. Dat probleem had ik ook.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”