Eigen router met PPPoe fully routed

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Heb een netwerk, met daarin een OBOX3.
Omdat deze router vaak kuren vertoond, heb ik een eigen router hier aan gekoppeld, en heb ik deze de PPPoe sessie laten opstarten.
Dit werkt perfect, en gaat stabieler dan via de OBOX.

Echter... Ik heb ook TV.
Nu is het zo dat de decoder geen aparte kabel heeft tot aan de kast waarin zowel de OBOX als de router zitten.
Deze zit op een switch bij de TV.
Aangezien de OBOX in fully routed mode werkt, werkt dit ook zonder problemen.

Is er de mogelijkheid om dit ook te laten werken via een eigen router?
Al dan niet via het mac adres?
Ik heb het alvast geprobeerd, maar zonder succes helaas.

Momenteel draait mijn router gargoyle, en kan ik dus veel zaken via SSH afregelen.
Indien nodig kan ik er ook DD-WRT op plaatsen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

blaatpraat schreef:Heb een netwerk, met daarin een OBOX3.
Omdat deze router vaak kuren vertoond, heb ik een eigen router hier aan gekoppeld
Welke kuren?
Een o-box3 mag geen kuren vertonen, kan je die niet vervangen door een exemplaar "zonder kuren" ?
blaatpraat schreef:Aangezien de OBOX in fully routed mode werkt, werkt dit ook zonder problemen.
Is er de mogelijkheid om dit ook te laten werken via een eigen router?
De decoder moet "rechstreeks" aangesloten worden op jouw o-box
De mogelijkheden zijn dus:
  • - bestaande kabel splitsen (nadeel: 2 * 100 mbps)
    - managed switches (vlans)
    - sommige routers hebben een "IPTV" mode (waarbij de decoder gebridged wordt naar de wan van de router)
    - last but not least: je eigen router instellen als switch/AP (dan heb je terug de fully routed mode van de o-box)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

philippe_d schreef: Welke kuren?
Een o-box3 mag geen kuren vertonen, kan je die niet vervangen door een exemplaar "zonder kuren" ?
Daarvoor heb ik al gebeld, en sinds vandaag is er een nieuwe OBOX geïnstalleerd.
Deze viel regelmatig uit, en moest een volledige boot-sequence doormaken.
Leuk als je bijvoorbeeld net TV aan het zien was...
philippe_d schreef: De decoder moet "rechstreeks" aangesloten worden op jouw o-box
De mogelijkheden zijn dus:
  • - bestaande kabel splitsen (nadeel: 2 * 100 mbps)
    - managed switches (vlans)
    - sommige routers hebben een "IPTV" mode (waarbij de decoder gebridged wordt naar de wan van de router)
    - last but not least: je eigen router instellen als switch/AP (dan heb je terug de fully routed mode van de o-box)
Dat laatste is hetgeen ik kan toepassen, en deed ik voorlopig ook zo.
Zorgt ervoor dat ik een beter wifi bereik heb, maar loste de modem-problemen niet op (nu, met een modem is dat hopelijk wel opgelost).

Ik weet dat een nieuwe modem + eigen router in AP mode al veel kan schelen, doch wou ik het toch vragen omdat het me een leuke uitdaging lijkt (zowel voor mijzelf, als eventueel voor anderen).
Heb dan ook terug alles in eigen beheer, waar ik nu maar heel beperkt ben qua mogelijkheden met de OBOX (waarbij ik weet dat dit voor 99,9% van de gebruikers voldoende is weliswaar).
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Ik mis ergens het exacte probleem denk ik. Bij mij laat ik de (fully routed) bbox een pppoe sessie opbouwen voor wat de STB nodig heeft, en een eigen router erachter met zijn eigen pppoe sessie voor internet. Lijkt me het beste van twee werelden, en voor jou ook een transparante oplossing?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hij zegt dat het hem een leuke uitdaging lijkt. Meer reden moet daar toch echt niet voor zijn.
Ik vraag me ook af of het, puur voor de uitdaging, zou lukken om de volledige functionaliteit na te bootsen met een eigen router.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Mooie uitdaging :)

Ik ken niets van linux, of SSH of hoe je routers kan programmeren
Maar ik zie hier de volgende processen:
  • 1) het detecteren van een aangesloten decoder
    2) het bridgen van de decoder naar de WAN van de router (zodat deze een IP adres krijgt van de o-box en alle traffiek direct naar de wan wordt gerouted)
Het "detecteren" van de decoder zou kunnen gebeuren:
  • - op basis van het MAC adres (of de eerste characters van het MAC adres?)
    - op basis van de "vendor class identifier" tijdens de DHCP (DHCP option 60).
Dit laatste is hoe de FritzBox (Firmware 06.52) de decoder in de juiste VLAN steekt.

Als dit iemand op weg kan helpen ...
bitbite schreef:Ik mis ergens het exacte probleem denk ik. Bij mij laat ik de (fully routed) bbox een pppoe sessie opbouwen voor wat de STB nodig heeft, en een eigen router erachter met zijn eigen pppoe sessie voor internet. Lijkt me het beste van twee werelden, en voor jou ook een transparante oplossing?
Het probleem is dat hij maar één kabel heeft naar de switch achter de TV, waarop hij zowel zijn decoder(s) als zijn netwerk wil op aansluiten. In jouw oplossing heb je 2 kabels nodig: één rechtsreeks van de bbox naar de STB, de andere van je router naar je devices.

Trouwens: de B-box heeft geen eigen PPPoE nodig als je heirop alleen de STB's aansluit, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
xming
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 okt 2005, 10:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Code: Selecteer alles

          untagged           untagged + vlan30
obox ------------ router--------------------- vlan switch-------- TV
   |________________|                               |_____________PC
          untagged
- 2 kabels van obox naar de router (of een vlan switch)
- op de router vlans configureren en taggen en poorten toewijzen
- 1 kabel van de router naar een vlan switch
- switch configureren met vaste LAN/TV poorten

zo zal het moeten lukken.

Stel je heb 4 onafhankelijk poorten op de router
- eth0 naar obox LAN
- eth2 naar obox TV
- eth3 naar een vlan switch

dan doe je
- pppoe over eth0
- vlan 10 aanmaken op eth3 zodat je eth3 en eth3.30 hebt
- stop eth0 en eth3.30 in een bridge

Wat philippe_d zei werkt alleen als internet en TV via één poort van obox werkt, ik heb geen TV, is dat zo geheten full-routed mode?
Als dit het geval is, dan

Code: Selecteer alles

           untagged                   untagged+vlan30
obox ----------------- router ---------------------------- linux switch ----------TV
                                                                |------------------PC
- eth0 naar obox
- eth1 naar linux switch
- pppoe over eth0
- eth0 bridgen met eth1.30
- op de linux switch detecteren van STB (zoals phillipe_d had uitgelegd) en dan in vlan 30 steken, of ipv van een linux switch een switch gebruiken die op basis van MAC een VLAN toekent.
Trouwens: de B-box heeft geen eigen PPPoE nodig als je heirop alleen de STB's aansluit, toch?
Bij mij weten werkt het zoals valn 20, dus geen pppoe
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

philippe_d schreef:Trouwens: de B-box heeft geen eigen PPPoE nodig als je heirop alleen de STB's aansluit, toch?
Als je op de STBs netflix wil doen wel.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”