2x decoder in appartement, geen mogelijkheid tot bijtrekken kabel

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Iemand in de familie verhuist naar een ruim appartement in Gent. Heeft zicht op de node van wireless belgium ;)

In de inkomhall is een electriciteitskast waar onderaan de Belgacom aansluiting zit. De meter zit vermoedelijk in een gemeenschappelijke technische ruimte. Op de plaats waar telenet binnenkomt, willen ze geen TV maar komt de eethoek, en kabels bijtrekken zien ze niet zitten, dus telenet is al uitgesloten?

Dus ik ik denk gezien de ervaring met een ander familielied:

1. BBOX in de electriciteitskast, en dan een wireless bridge bij elke TV + settop box
2. internet naar de verste slaapkamers doortrekken via powerLAN adapters (er zitten zeker drie muren tussen bbox en slaapkamers)

Gewenste opstelling:

één van de vier slaapkamers wordt bureau, daar komt vaste PC (= nuc die aan een scherm hangt)
in de grootste slaapkamer komt de oude tv, één van de eerste 1080i ready HDTV's, deze heeft nog een DVI ingang waar middels een verloopkabel ook een HDMI toestel op aansluitbaar is (ze heeft DVD recorder die we op die manier aansluite)
in de living wil ze een nieuwe 65 inch zetten
dan is er nog een speelkamer en logeerkamer voor de kleinkinderen, maar daar hoeft voorlopig geen internet te zijn

Echter de ervaring met appartementen leert dat powerlan niet de nodige bandbreedte kan opleveren voor proximus tv, zeker tijdens de piekuren is er zoveel noise en troep op het net dat powerlan niet meer werkt, dit was het geval bij mijn tante en daarom hebben we daar voor proximus tv zo'n wireless bridge gekocht.

Een andere piste is in de meterkast een filter laten steken die de HF component van powerlan blocked van/naar de buren, zo zal ze wel bandbreedte genoeg hebben voor BGC tv over powerlan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ub4b schreef:Echter de ervaring met appartementen leert dat powerlan niet de nodige bandbreedte kan opleveren voor proximus tv, zeker tijdens de piekuren is er zoveel noise en troep op het net dat powerlan niet meer werkt, dit was het geval bij mijn tante en daarom hebben we daar voor proximus tv zo'n wireless bridge gekocht.
Zelfde ervaring bij iemand die ik ken.
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Wifi Bridge heeft tegenwoordig twee LAN aansluitingen. Je kan dus perfect een decoder en een vaste pc aansluiten aan één bridge. Een bridge kan ook als repeater fungeren, waardoor je ook dekking voor wifi zou moeten hebben.
Afbeelding
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

ub4b schreef:zeker tijdens de piekuren is er zoveel noise en troep op het net dat powerlan niet meer werkt
En met die MIMO 1200 Mbps adapters? Die gebruiken ook de aardingsdraad, waardoor je al een stuk minder last zou moeten hebben van storingen van buren want de aardingsdraad loopt niet tot bij de buren. Daarnaast gebruiken ze ook hogere frequenties dan de 200 Mbps modelletjes die Proximus lang gebruikt heeft, en aangezien er van die 1200's nog niet zoveel toestellen in omloop zijn valt de noise misschien nog wel mee.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

nolfie schreef:Wifi Bridge heeft tegenwoordig twee LAN aansluitingen. Je kan dus perfect een decoder en een vaste pc aansluiten aan één bridge. Een bridge kan ook als repeater fungeren, waardoor je ook dekking voor wifi zou moeten hebben.
Wel enkel 5ghz repeater
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

SpecialK schreef:
ub4b schreef:zeker tijdens de piekuren is er zoveel noise en troep op het net dat powerlan niet meer werkt
En met die MIMO 1200 Mbps adapters? Die gebruiken ook de aardingsdraad, waardoor je al een stuk minder last zou moeten hebben van storingen van buren want de aardingsdraad loopt niet tot bij de buren. Daarnaast gebruiken ze ook hogere frequenties dan de 200 Mbps modelletjes die Proximus lang gebruikt heeft, en aangezien er van die 1200's nog niet zoveel toestellen in omloop zijn valt de noise misschien nog wel mee.
We hebben destijds getest met normaal geprijsde TP-Links (TL-PA4020PT KIT), en nadien met de duurste Devolo's gekocht bij alternate, en devolo's OEM van Belgacom -> geen verschil, altijd blokjes. Nu was dat volgens mij met de 500 of 600 standaard, zou mails moeten zoeken van onze aankoop bij alternate, hebben nadien de devolo's retour gedaan.

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=43297#p594012

Iemand ervaring met Zyxel?


ik zou dan twee kitjes kopen, dus 1x aan bbox, 1x aan tv1, 1x tv2 en 1x bureau
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

500 of 600 maakt een groot verschil, het modulatietype is anders. 200 en 500 volgende Homeplug AV standaard en gebruiken dezelfde OFDM modulatie (500 gebruikt gewoon een breder spectrum) terwijl de 600 en 1200 de Homeplug AV2 standaard volgen en 4096 QAM gebruiken.

Chipsets zijn volgens mij allemaal identiek, al moet ik toegeven dat bij TPlink de schakelende voeding nogal eens durft kapot gaan. Ik heb uiteindelijk toch terug TPlink gekocht omdat die een model met 3 LAN-poorten hadden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

SpecialK schreef:Die gebruiken ook de aardingsdraad, waardoor je al een stuk minder last zou moeten hebben van storingen van buren want de aardingsdraad loopt niet tot bij de buren.
Heeft ieder appartement dan z'n eigen aardingspin ?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”