ProxTV via PLC

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Iemand in de familie heeft ProxTV, maar de modem staat in de linkerhoek van het huis en de TV in de rechterhoek.
Toen hij nog een bbox2 had, had Belgacom hem 2 bakjes gegeven verkocht om het signaal draadloos van links naar rechts te versturen.
Nu heeft hij een bbox3, dus heeft hij nog maar 1 bakje nodig voor dat draadloze TV signaal, de ontvanger aan zijn TV.
Blijkbaar geeft dat systeem toch teveel problemen. Hij is het zo beu dat hij terug Telenet* wil.

Ik heb hem gezegd dat hij nog ff moet wachten tot ik hier (userbase) advies gevraagd heb.
Wat ik hem wil voorstellen is een PLC kit. Ik heb dat zelf (als backup) voor LAN thuis en dat werkt behoorlijk.
Mijn moeder heeft dat om van de ene kant van de living naar de andere kant te gaan, ook met een ProxTV signaal.

De vraag die ik nu heb is:
-> kan eender welke PLC kit het ProxTV signaal op het lichtnet zetten, of niet?
Ik zou dan online een PLC kit kopen, zodat als het nog niet werkt, hij die PLC kit kan terugsturen en klaar.
Ik denk aan:
TL-PA8015P KIT -> €72 Amazon FR
Devolo Dlan 1200+ starter kit -> €99 Coolblue
(beide met Franse/Belgische stekkers)

*Volgens mij werkt Telenet ook met ethernet van hun modem naar hun decoder, dus dat lost zijn probleem niet op.
De overstap naar Belgacom (Telenet analoog -> Belgacom digitaal) was voor hem een voordeel, want hij miste bij Telenet analoog enkele zenders (die opgegeven waren om ruimte vrij te maken voor het digitale aanbod).
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Ik heb deze en dit werkt zeer goed. Heb wel nog de 500 versie denk ik. Proximus verkocht deze naar mijn weten ook zelf.

Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 642
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 78 keer

Probeer TP-LINK te vermijden want ik heb hier al 4 sets (3 verschillende modellen) geïnstalleerd waarvan 2 bij mij thuis, 1 bij een vriend en 1 bij familie en ze hebben er ALLEMAAL last van dat ze met momenten de verbinding verliezen met als gevolg geel driehoekje in system tray. Ik heb eens via Tweakers de Devolo firmware geprobeerd dat op enkele TP-LINK modellen werken met dezelfde chipset maar helaas. De enige oplossing hiervoor is deze opnieuw in het stopcontact steken en soms gebeurt het dat je dit meer dan 1 keer op een dag mag doen... En met deze tekst hier te typen is de verbinding toevallig weeral onderbroken en mocht ik nogmaals eens onder mijn bureau kruipen.

Van Devolo heb ik ook al eens over een dergelijk probleem gelezen maar dit schijnt toch veel minder snel voor te komen dus zou ik eerder deze richting gaan al kosten deze iets meer.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Proximus koopt dus zelf PLC's in die ze met een Prox sticker aan de klant kunnen verkopen (one-stop-shop :)),
maar elke generieke PLC kit zou moeten werken (los van de technische mankementen van bepaalde modellen of merken).
Conclusie: ik kan zelf een PLC kit kopen en dat zou moeten werken.

Ik heb zelf een PLC kit van TPLink (600 reeks) en de keren dat ik die gebruik, levert dat geen problemen op tot hiertoe :).
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Ik heb de de Start Kit: een PLC-adapter Wi-Fi-extender én een PLC-adapter, gekocht in proximus winkel waar een decoder op aangesloten is en heb ik ook meer wifibereik in uw huis, tot nu toe nog geen problemen ondervonden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Hoe werkt dat dan?
Op die ethernetkabel zit niet enkel het TV signaal, maar ook het LAN signaal?
Ik dacht dat een bbox aparte uitgangen had voor TV of LAN?

(ik heb zelf een bbox2 en enkel een internetabonnement)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

heist_175 schreef:Ik dacht dat een bbox aparte uitgangen had voor TV of LAN?
Verkeerd gedacht :wink: ...
Bij een B-box3 is internet en TV op dezelfde uitgangen (fully routed).
heist_175 schreef:Toen hij nog een bbox2 had, had Belgacom hem 2 bakjes gegeven verkocht om het signaal draadloos van links naar rechts te versturen.
Nu heeft hij een bbox3, dus heeft hij nog maar 1 bakje nodig voor dat draadloze TV signaal, de ontvanger aan zijn TV.
Als de bakjes, die hij toen bij zijn b-box2 gekregen gekocht heeft, goed werkten, dan zouden deze toch ook perfect moeten werken op zijn B-box3?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

philippe_d schreef:Bij een B-box3 is internet en TV op dezelfde uitgangen (fully routed).
Dus, een andere situatie, ik kan met 1 kabel van de bbox naar een switch in de living gaan en daar zowel mijn access-point als mijn Belgacom-decoder in die switch steken? Elk toestel haalt dan "zijn" signaal eruit?
Klinkt fancy :).
- Is dat ook bij een bbox2?
- Is dat ook van toepassing bij Scarlet? Ik denk dat we in de komende maanden (/jaren) naar Scarlet gaan. We betalen nu €27,50; maar met het standaard volume (100Gb) komen we gewoon niet toe. Proximus Comfort kost €39 en dan heb je nog maar 150Gb. Scarlet VDSL kost €35 en dus met €4 extra hebben we ineens TV erbij (Scarlet Trio). Lijkt nog wel leuk voor de kinderen. Al die extra prullen bij Proximus (gratis 4G data, Premium punten, ...) interesseren me niet.
philippe_d schreef:Als de bakjes, die hij toen bij zijn b-box2 gekregen gekocht heeft, goed werkten, dan zouden deze toch ook perfect moeten werken op zijn B-box3?
True. De problemen waren er voordien ook al, alleen ergert het hem nu meer :).
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Met mijn O-box 3 van Scarlet is het ook zo. Met de bbox2 niet. Die heeft 2 aparte ethernetpoorten voor tv. Hou er wel rekening mee dat er bij Scarlet nu een soft cap van 300GB is. Daarna krijg je een download van 3mbps. Om weer snel te internetten dien je 5€ te betalen om opnieuw 300 GB te krijgen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als nieuwe klant bij Scarlet zou ik toch sowieso een bbox3 krijgen, als bestaande (trouwe) klant van Belgacom zit ik met oudbakken apparatuur (die het verder nog prima doet).
300Gb haal ik nu bijlange niet, maar met 100 komen we heel vaak niet toe.
Krulwilg
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 feb 2015, 12:18
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 8 keer

Je kan perfect tv's in de LAN poorten van een bbox2 steken. Dat werkt perfect! Indien powerlines niet werken kan je altijd MOCA adapters proberen. Dat is hetzelfde als een PLC adapter maar over coaxkabels.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Met dat verschil dat ik overal in huis stopcontacten heb steken, maar ongeveer nergens een coax aansluiting :).
Maar toch bedankt voor de tip, ik had er nog nooit van gehoord.

PLC staat wel al iets verder:
Hirschmann
Door het installeren van de MOKA 16 Multimedia over Coax Adapter kunt u uw IP-signaal overal in huis transporteren over uw bestaande coaxkabel! Uiteraard zonder af te doen aan de kwaliteit van beide signalen. Het is niet meer nodig om door het gehele huis opnieuw bedrading te leggen. De kans op storingen wordt drastisch verkleind door gebruik van een vaste verbinding.
Data snelheden tot 175 Mbps
Zowel Devolo als TPLink geven 1200Mbps en 2000Mbps.
Oeps :)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:
philippe_d schreef:Bij een B-box3 is internet en TV op dezelfde uitgangen (fully routed).
Dus, een andere situatie, ik kan met 1 kabel van de bbox naar een switch in de living gaan en daar zowel mijn access-point als mijn Belgacom-decoder in die switch steken? Elk toestel haalt dan "zijn" signaal eruit?
Klinkt fancy :).
Woah. Ik weet niet of je zomaar een switch kan steken en dan zowel tv als pc op dezelfde bbox poort inpluggen.
Hij moet op een bepaald moment wel het juiste toestel in de juiste VLAN steken, en als hij dat doet door te detecteren wat er op welke poort ingestoken is, om dan die poort in de juiste vlan te zetten, gaat dat niet werken.
Maakt het hem niet uit en pusht hij de data door dezelfde vlan intern (en kiest hij IP op basis van mac), dan kan het werken.
Krulwilg
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 feb 2015, 12:18
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 8 keer

heist_175 schreef:Met dat verschil dat ik overal in huis stopcontacten heb steken, maar ongeveer nergens een coax aansluiting :).
Maar toch bedankt voor de tip, ik had er nog nooit van gehoord.

PLC staat wel al iets verder:
Hirschmann
Door het installeren van de MOKA 16 Multimedia over Coax Adapter kunt u uw IP-signaal overal in huis transporteren over uw bestaande coaxkabel! Uiteraard zonder af te doen aan de kwaliteit van beide signalen. Het is niet meer nodig om door het gehele huis opnieuw bedrading te leggen. De kans op storingen wordt drastisch verkleind door gebruik van een vaste verbinding.
Data snelheden tot 175 Mbps
Zowel Devolo als TPLink geven 1200Mbps en 2000Mbps.
Oeps :)
Bij heel veel mensen staat de modem bij de elektriciteitskast, waar meestal ook de coax toekomt. Vandaar dat ik het aanhaalde. Ik kon het maar voorstellen he :)
Het verschil tussen MOCA en PLC is vooral dat er veel minder storing is op coax dan op het elektrische netwerk. Daardoor haal je meestal de geadverteerde snelheden. Bij PLC heb je meestal een verlies.
http://www.mocalliance.org/
MOCA staat trouwens al verder dan 175 mbits :)
Ik kan nu niet direct een toestel met de nieuwe standaard zoeken want ik zit in Spanje met pokketraag internet...
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

@IT admin we kunnen er wel vanuit gaan dat dit op basis van het mac adres is en niet van de fysieke poort .. het voordeel van 'full routed' zou dan wel erg klein zijn ;)
Dus, een andere situatie, ik kan met 1 kabel van de bbox naar een switch in de living gaan en daar zowel mijn access-point als mijn Belgacom-decoder in die switch steken? Elk toestel haalt dan "zijn" signaal eruit?
Klinkt fancy :).
- Is dat ook bij een bbox2?
Ja bbox2 kan full routed zijn.
- Is dat ook van toepassing bij Scarlet?
Als uw vragen met elkaar te maken hebben, scarlet levert nu obox3 (bbox3) uit. Maar voor zover ik weet werkt scarlet steeds bridged.
Ik dacht dat Px alles op 'full routed' zette om netflix mogelijk te maken.

Maar het is in bridged ook perfect mogelijk om met 1 kabel naar uw living te gaan voor zowel internet als tv. Je hebt dan gewoon 2 vlan switches nodig (1 bij de bbox en 1 in uw living). Heb die setup ook in gebruik (ik heb de 5poort GS105E netgear, koste toen bij forcom/eurosys edegem rond de 25€/stuk). Want ik heb ook maar 1 utp kabel vanuit de garage naar elk verdiep.
Je zal bij het configureren een trunk met beide vlans moeten maken tussen de switches en daarna uitsplitsen.

Of een fritzbox kopen, die kan je blijkbaar zelf full routed zetten (is voorzien in een van de volgende updates, sommige weten nu al hoe het ook kan)
Of wachten tot scarlet full routed begint te gebruiken.

Ps: ik erger mij aan het woord 'PLC' , in mijn schooltijd was dat een Programmeerbare Logische Controller.. ne S7 van siemens of een andere PLC.
Weet iemand waarom proximus die naam gebruikt? Er is toch geen enkel verschil met een andere powerlan adaptor? En als PL voor powerline staat..voorwat staat die C dan? En is dit een gangbare term of is dit proximus marketing?
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Krulwilg
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 feb 2015, 12:18
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 8 keer

PowerLine Communication
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

PowerLine Communication

Ik noem ze idd ook liever PowerLans of dergelijke (maar da's dan weer verwarrend met PoE).

Ik denk wel dat PLC de officiele gangbare naam is, en powerlan een bijnaam.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 18 jul 2016, 22:53, in totaal 2 gewijzigd.
Krulwilg
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 feb 2015, 12:18
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 8 keer

ITnetadmin schreef:PowerLine Communication

Ik noem ze idd ook liever PowerLans of dergelijke (maar da's dan weer verwarrend met PoE).
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Power_l ... munication
Blijkbaar worden verschillende namen gebruikt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Er worden hier nogal verwarrende statements gemaakt
Krulwilg schreef:Je kan perfect tv's in de LAN poorten van een bbox2 steken. Dat werkt perfect!
Dit statement is pertinent onjuist, tenzij je B-box2 in "fully routed mode" staat. Dat is niet de standard instelling bij een B-box2.
In het uitzonderlijke geval dat jouw b-box2 in fully routed mode staat zou dit kunnen werken.
ITnetadmin schreef:
heist_175 schreef: Dus, een andere situatie, ik kan met 1 kabel van de bbox naar een switch in de living gaan en daar zowel mijn access-point als mijn Belgacom-decoder in die switch steken? Elk toestel haalt dan "zijn" signaal eruit?
Woah. Ik weet niet of je zomaar een switch kan steken en dan zowel tv als pc op dezelfde bbox poort inpluggen.
Hij moet op een bepaald moment wel het juiste toestel in de juiste VLAN steken, en als hij dat doet door te detecteren wat er op welke poort ingestoken is, om dan die poort in de juiste vlan te zetten, gaat dat niet werken.
Ja natuurlijk werkt dat (in de fully routed mode) ...
De decoders krijgen van de B-box3 een IP adres toegewezen in een aparate DHCP range (192.168.1.64-99) dan de rest van het lokaal netwerk (192.168.1.2-63). Dat kan gerust over switches, wifi of powerlines.
Het juiste toestel in de juiste VLAN steken gebeurt gewoon in de B-box: decoders worden gerouted naar VLAN30, en de netwerk toestellen naar VLAN10
Fluppeke schreef:Ik dacht dat Px alles op 'full routed' zette om netflix mogelijk te maken.?
Niet alleen voor Netflix, maar ook voor de DNLA functionaliteit (integratie decoder/lokaal netwerk).
Fluppeke schreef: we kunnen er wel vanuit gaan dat dit op basis van het mac adres is en niet van de fysieke poort .. het voordeel van 'full routed' zou dan wel erg klein zijn ;)
Volgens mij gebeurt dit op basis van "DHCP OPTION 60" (vendor class identifier).
De decoder meldt zich bij de DHCP server van de B-box3 met een "option 60 string", waar door de B-box de decoder kan identificeren, en de traffiek naar de IPTV service routed.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:
ITnetadmin schreef:
heist_175 schreef: Dus, een andere situatie, ik kan met 1 kabel van de bbox naar een switch in de living gaan en daar zowel mijn access-point als mijn Belgacom-decoder in die switch steken? Elk toestel haalt dan "zijn" signaal eruit?
Woah. Ik weet niet of je zomaar een switch kan steken en dan zowel tv als pc op dezelfde bbox poort inpluggen.
Hij moet op een bepaald moment wel het juiste toestel in de juiste VLAN steken, en als hij dat doet door te detecteren wat er op welke poort ingestoken is, om dan die poort in de juiste vlan te zetten, gaat dat niet werken.
Ja natuurlijk werkt dat (in de fully routed mode) ...
De decoders krijgen van de B-box3 een IP adres toegewezen in een aparate DHCP range (192.168.1.64-99) dan de rest van het lokaal netwerk (192.168.1.2-63). Dat kan gerust over switches, wifi of powerlines.
Het juiste toestel in de juiste VLAN steken gebeurt gewoon in de B-box: decoders worden gerouted naar VLAN30, en de netwerk toestellen naar VLAN10
Ah, dacht al zoiets. En tis zelfs gene aparte IP range meer zie ik.
Hoe beslist de bbox wat naar waar mag (vlan assignment op basis van IP?), en kan je dat emuleren met een eigen router ipv die bbox, vraag ik me dan stilletjes af?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

ITnetadmin schreef:En tis zelfs gene aparte IP range meer zie ik.
Het is 2 verschillende DHCP ranges, in hetzelfde subnet.
ITnetadmin schreef:Hoe beslist de bbox wat naar waar mag (vlan assignment op basis van IP?), en kan je dat emuleren met een eigen router ipv die bbox, vraag ik me dan stilletjes af?
Zie de posts over de "dynamic bridge" FritzBox mod
Daar wordt dit op een andere manier geëmuleerd: de decoders worden door de FritzBox gebridged naar VLAN30, en krijgen een IP van de Proximus TV DHCP server.

Het resultaat is hetzelfde: decoders en andere toestellen kunnen op dezelfde poorten aangesloten worden, en worden correct gerouted.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

We moeten toch echt ns een wiki opstellen met al die nuttige informatie mooi gelinked naar mekaar *kuch*hint* ;-)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dus, als ik Scarlet neem, heb ik voldoende aan 1 kabel van de scarlet-obox3 naar de living.
Daar sluit ik die Gbit kabel aan op een switch (momenteel heb ik een TPLink TL-SG1008D) en op die switch kan ik dan zowel de Scarlet decoder aansluiten als alle andere netwerkapparatuur in de buurt van de TV (NAS, VOIP, ...)?
Of moet ik - zoals hierboven iemand suggereerde - een speciale switch kopen (vlan switch -- ik zie die keuze/optie nergens bij Tweakers)?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”