Geen TV signaal , wel internet

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
sardonis1973
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2014, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Voor een extra decoder van Proximus aan te sluiten wil ik gebruik maken van een draadloze oplossing.
Na edit : Niet echt draadloos maar via het elektriciteitsnet (PLC) , was niet duidelijk eerst.
Eerst hadden we hiervoor een TP link en die werkte vrij goed.
Helaas ging deze al vrij snel stuk .
Nu hebben we een Sitecom Homeplug LN-555 aangeschaft.
Deze geeft een perfect Wifi-signaal en ook als we de laptop aansluiten via Lan krijgen we een optimale surfsnelheid.
Maar wanneer we de UTP kabel in de decoder steken krijgen we de foutmelding dat er geen verbinding is.
En toch hebben we zeer goed internet.
iemand een idee waar de fout kan zitten en of dit te verhelpen is ?
Je kan naar een site gaan om instellingen aan te passen , alleen ga ik daar zonder juiste info niet rommelen.

We hebben een BBOX 3 .

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door sardonis1973 09 jun 2016, 07:15, in totaal 1 gewijzigd.
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

al eens geprobeerd om de decoder te laten opladen op de plaats waar de eerste decoder staat?
bovendien is het altijd raadzaam om een decoder, zeker de eerste keer, te laten opstarten via een netwerkkabel. Pas als er TV-beeld is kan je dan overschakelen naar de draadloze toepassingen.
Afbeelding
sardonis1973
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2014, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Wanneer ik deze daarna weer uit het stopcontact haal moet hij toch weer opladen ?

En de netwerkverbinding verloopt dus via het elektriciteitsnet (PLC) moest het nog niet volledig duidelijk zijn. De wifi die in de ontvanger ingebouwd zit is een extra optie.
sardonis1973
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2014, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Niemand die hier iets meer info over kan geven ?

Op het forum van Proximus werd geopperd dat alle experts hier zaten maar merk er helaas bitter weinig van . :cry:
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

En bij de technische dienst van proximus zitten er dan ook geen specialisten?
Als eens de vraag gesteld via proximus op twitter of facebook daar ga je vlugger een antwoord krijgen van de proximus medewerkers dan op het forum.
Heb je al eens geprobeerd of het lukt als je de plc en decoder naast de plc ingeplugd waarmee je modem verbonden is.
nolfie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 dec 2009, 23:01
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Wat gebeurde er toen je de decoder op de plaats van de nog werkende decoder plaatste?

PLC en Wifibridge zijn beide een 'draadloze' oplossing (wel bekden een andere technologie). Daarom is het bij problemen altijd raadzaam eens met een vaste kabel te proberen.... Slecht/geen beeld heeft vaak te maken met gebrekkige draadloze toestellen.
Afbeelding
sardonis1973
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2014, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Heb 1 x contact gehad met technische dienst , nou ja technisch ? Wat die kent , kent zowat elke gebruiker .

Van zodra ze wist dat het geen draadl oplossing was vanuit hun winkel bood ze geen ondersteuning.

Op mijn vraag of het internetsignaal hetzelfde is als het TV-signaal kon ze geen antwoord geven.

Dan houdt het natuurlijk op.

Die tip via FB kan ik wel eens uittesten .

Jullie spreken over een slechte verbinding maar dat is net mijn punt : die draadloze verbinding is gewoonweg perfect .

Zelfs via WIFI , netwerk van de sitecom , halen we praktisch dezelfde waarden.

Om te surfen toch , TV nope.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Misschien nog eens bellen naar de technische dienst, grote kans dat je iemand anders aan de lijn krijgt, hopelijk iemand die er wel iets van kent.
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 sep 2012, 07:15
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer

Wellicht zit het probleem in de gecombineerde wifi/LAN ontvanger van sitecom. Daardoor zit je bij de ontvanger met een extra router (om het 'internet' signaal ook nog eens via wifi te verspreiden). Concreet krijgt de PLC ontvanger daardoor zijn eigen IP adres van de bbox3, maar omdat de bbox3 die PLC niet als decoder herkent, is dat een gewoon 'internet' ip-adres en niet een adres uit de decoder range. Als je daarna de decoder aan die plc hangt, dan krijgt die een ip-adres van de PLC router, en niet van de bbox3.

Bij een gewone 'domme' PLC zonder wifi als extra, zijn die plc's a.h.w. 'onzichtbaar' (geen eigen IP-adres) en krijgt een aangesloten decoder rechtstreeks van de bbox3 zijn ip-adres (uit de range van de decoders). Dat de decoder een ip-adres moet krijgen van de bbox3 en bovendien eentje uit de range van de decoders is van vitaal belang om de 'fully routed' mode te laten werken: enkel de clients uit die range krijgen traffiek voor TV én internet doorgestuurd, de andere enkel internet (want ook TV packets sturen naar een toestel dat daar toch niks mee kan doen zou nutteloze overhead zijn).

Ik vrees dus dat het nooit zal werken met de plc's die je nu hebt, tenzij je een manier vindt om die ingebouwde router uit te schakelen. De beste oplossing is de wifi-bridge (50 euro), of, als je met plc's wil werken (ik heb dat trouwens ook, werkt perfect), zijn de proximus-branded devolo's de beste keuze want die hebben (of hadden dat vroeger toch) een aangepaste firmware om de tv-data absolute voorrang te geven. Kan van belang zijn als je in dezelfde woning bvb. nog een extra setje plc's gebruikt voor een andere (internet-)connectie.

Proximus verkoopt trouwens zelf ook zo'n setje plc's met ingebouwde wifi. Is wel net geen 100 euro, maar dan krijg je natuurlijk wel de garantie dat de decoder wel een connectie zal krijgen.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

sardonis1973 schreef:Van zodra ze wist dat het geen draadl oplossing was vanuit hun winkel bood ze geen ondersteuning.
en dat vind je niet normaal ofzo?
jij wil het ergens anders halen, dan moet je het ook zelf perfect kunnen instellen etc etc.
ik snap eigenlijk zelfs niet dat je dat setje gehaald hebt, wetende dat het voor tv moet dienen, en bedenkende dat pxm zelf die zaken heeft:
50 euro voor de wifi bridge, 80 euro voor de niet-wifi versie van de devolo's, of 100 euro voor de wifi versie van de devolo's.
niet bepaald grote verschillen met wat je betaalde dus, en dan zou er wél support op zijn.

zoals al gezegd: wss is het materiaal dat jij gehaald hebt NIET geschikt (of niet ingesteld) om het tv signaal over te sturen, maar enkel internet.
ik zou in principe veronderstellen dat het een instelling is... maar hoe of wat: dat moet je zelf weten - of je verkoper erover aanspreken in de hoop dat die het weet en niet enkel een verkoper is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Steven_09 schreef:Wellicht zit het probleem in de gecombineerde wifi/LAN ontvanger van sitecom. Daardoor zit je bij de ontvanger met een extra router (om het 'internet' signaal ook nog eens via wifi te verspreiden). Concreet krijgt de PLC ontvanger daardoor zijn eigen IP adres van de bbox3, maar omdat de bbox3 die PLC niet als decoder herkent, is dat een gewoon 'internet' ip-adres en niet een adres uit de decoder range. Als je daarna de decoder aan die plc hangt, dan krijgt die een ip-adres van de PLC router, en niet van de bbox3..
Als de Sitecom Homeplug inderdaad als "router" zou ingesteld zijn, is dit een zeer plausibele theorie, en zou verklaren waarom TV niet werkt ...
Maar dat is niet noodzakelijk omdat de Sitecom een gecombineerde wifi/LAN ontvanger.
Tegenwoordig zijn dit de meest verkochte homeplugs:
  • - aan de ene kant (kant van de modem) een normale eenvoudige homeplug (PLC + 1 LAN aansluiting)
    - aan de andere kant (van de gebruikers) een gecombineerde PLC/WiFi + 2 LAN aansluitingen
De PLC krijgt inderdaad een IP van de modem (voor zijn management interface), maar is voor de rest transparant: alle aangesloten apparaten (zowel op de LAN poorten als de WiFi) krijgen een adres van de modem.
Hier zou er dus ook voor de TV decoder geen probleem mogen zijn.

De TS kan dit eenvoudig zelf testen:
* welk IP adres krijgen de apparaten? een adres van de B-box (192.168.1.xx) of een lokaal adres van de PLC (10.x.x.?)

Indien de PLC zich als een router gedraagt, zal er wel een instelling zijn om router/DHCP uit te schakelen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

volgens de handleiding (http://www.sitecomlearningcentre.com/do ... anual/1141) zit er inderdaad een DHCP-server in de PLC (pag.21); blijft wel de vraag of die per definitie aan staat.

Daarnaast is het belangrijk om weten of de STB ook niet werkt als er geen andere (internet) traffic via de PLC tegelijkertijd plaatsvindt: die PLC is voorzien voor algemeen gebruik, en gaat dus geen QoS hebben die video traffic een hogere prioriteit gaat geven dan internet (in de PXM WiFi bridge zit de video-stream in een andere QoS-queue dan internet, en krijgt dus steeds voorrang)
Als je dus een FTP transfer zou doen over de PLC link, is het mogelijk dat die de 100Mb/s verbinding tussen de b-box3 en de zender PLC volledig gaat dichttrekken, zodat er geen bandbreedte overblijft voor de video.
sardonis1973
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2014, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Splitter schreef:
sardonis1973 schreef:Van zodra ze wist dat het geen draadl oplossing was vanuit hun winkel bood ze geen ondersteuning.
en dat vind je niet normaal ofzo?
jij wil het ergens anders halen, dan moet je het ook zelf perfect kunnen instellen etc etc.
ik snap eigenlijk zelfs niet dat je dat setje gehaald hebt, wetende dat het voor tv moet dienen, en bedenkende dat pxm zelf die zaken heeft:
50 euro voor de wifi bridge, 80 euro voor de niet-wifi versie van de devolo's, of 100 euro voor de wifi versie van de devolo's.
niet bepaald grote verschillen met wat je betaalde dus, en dan zou er wél support op zijn.

zoals al gezegd: wss is het materiaal dat jij gehaald hebt NIET geschikt (of niet ingesteld) om het tv signaal over te sturen, maar enkel internet.
ik zou in principe veronderstellen dat het een instelling is... maar hoe of wat: dat moet je zelf weten - of je verkoper erover aanspreken in de hoop dat die het weet en niet enkel een verkoper is.
Ik vond dat uiteraard wel normaal maar de uitleg die de poster boven je geeft ivm het unieke ip adres van de decoder die deze verbinding niet doorstuurt kon ze me niet geven . En dat vind ik voor iemand die op de technische dienst werkt niet normaal.
In de eerste plaats belde ik voor een algemene inlichting los van mijn apparatuur.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

sardonis1973 schreef:Ik vond dat uiteraard wel normaal maar de uitleg die de poster boven je geeft ivm het unieke ip adres van de decoder die deze verbinding niet doorstuurt kon ze me niet geven . En dat vind ik voor iemand die op de technische dienst werkt niet normaal.
In de eerste plaats belde ik voor een algemene inlichting los van mijn apparatuur.
tgoh... enerzijds ja en anderzijds nee. het is geen relevante kennis.
je moet weten dat de klantendiensten van de operatoren heel erg algemeen zijn (lees: ze moeten geen échte kennis hebben zoals een IT'er... want een IT'er belt niet... althans, een echte toch niet, er zijn genoeg 'anderen')

en in een ondersteunde setup (lees: met materiaal dat pxm levert en dus ondersteunt) is het ook een non-issue, want daar heb je geen last van een dhcp server in de powerline.
en verder moet je ook nog het hele telefonische gedeelte snappen... aan de telefoon iets uitleggen en snappen is heel wat anders als ervoor staan.
(hell, ik heb in mijn beginjaren nog op een helpdesk gezeten... en daar heb ik een halfuur bezig geweest om door te hebben dat mevrouw -die dat doodnomaal vond- haar nieuwe usb muis in de usb poort gestoken had en de ps/2 adapter gebruikt voor, jawel... de usb modem in de ps/2 poort te steken)

ik blijf het vreemd en ergens zelfs irritant vinden dat mensen iets bij wijze van spreke in de aldi kopen, het vervolgens niet werkt,
en dan maar verwachten (en soms zelfs eisen) om het gratis opgelost te krijgen door de provider "want het zal wel daaraan liggen"
(maargoed... dat gooien we wel in het bakje samen met middenvak-rijders, pinker-niet-gebruikers, 20-want-het-regent rijders, .... merk je dat ik op de baan zit? :p )
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”