Fritz!Box en Proximus TV: dynamic bridge

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Het werkt hier ook.
Een dikke merci, die Duvel hebben jullie verdiend! :beerchug:

Voor de volledigheid: ik heb wel mijn decoders even uit het stopcontact moeten halen voor ze goed werkten.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Als ik het zo lees gok ik dat ze werken met een macbridge / vlan nu hopelijk willen proximus en avm ooit aan tafel zitten om full routed mogelijk te maken.

Eigenlijk zou edpnet net zoals scarlet Proximus tv moeten wholesalen en dan het laten implementeren op de frtizbox dan hebben we full routed.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Tomsworld schreef:Als ik het zo lees gok ik dat ze werken met een macbridge / vlan nu hopelijk willen proximus en avm ooit aan tafel zitten om full routed mogelijk te maken.
De dynamic bridge werkt op basis van "Vendor Class Identifier Code" (DHCP Option 60)
http://www.juniper.net/techpubs/en_US/j ... rings.html
Op die manier wordt een Proximus TV decoder geïdentificeerd en dan gebridged naar VLAN30.
Tomsworld schreef:Eigenlijk zou edpnet net zoals scarlet Proximus tv moeten wholesalen en dan het laten implementeren op de frtizbox dan hebben we full routed.
Wat zou het bijkomend voordeel zijn om "routed" te werken? Het gebruik van de DNLA features van de decoders?
Ik denk niet dat hier veel gebruik van gemaakt wordt (gezien de DNLA capaciteiten van moderne TV toestellen?)

Nadeel is misschien wel een continue belasting van de router (als je meerdere streams moet gaan routen) ?

Die dynamic bridge vind ik wel een heel interessant compromis, zodat je TV decoders en lokaal netwerk samen hebt, zonder extra bekabeling of de noodzaak van managed switches ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Extra belasting is niet merkbaar / te verwaarlozen hoor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik had het over de extra belasting van een eventuele "fully routed" mode.
De bridge mode is inderdaad minder belastend ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

philippe_d schreef: Wat zou het bijkomend voordeel zijn om "routed" te werken? Het gebruik van de DNLA features van de decoders?
dat je dan bvb slechts 1 e-net kabel van je GW naar je TV moet trekken, en daar dan met een switch zowel STB, als PlayStation of XBox, als je smart TV kan op aansluiten, zodat je daar zowel VLAN 10 als 30 ter beschikking hebt.
Ik heb daar bvb een PXM WiFi bridge als AP naast mijn TV staan om een groter intern 5GHz bereik te hebben.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik had het hier over het verschil tussen de (FritzBox) "dynamic bridge" en de fully routed mode.
Alle voordelen die je hierboven opnoemt (1 e-net kabel van je GW naar je TV, met daarachter een switch naar alle toestellen) gelden zowel voor de fully routed en de "dynamic bridge") :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
riji
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 maa 2007, 18:11
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

philippe_d schreef:Ik gebruik hiervoor de tool (script) fb_calcsum.vbs
Download het bestand fb_vbs.zip van de website http://www.mengelke.de/Projekte/FritzBoxVBScript
Dit archiefje bevat een aantal fritzBox scripts, waaronder fb_calcsum.vbs

De syntax is: fb_calcsum.vbs "exportfile" (in een DOS venster).
Je krijgt dan een venstertje terug met de correcte checksum.
Na verbetering kan je best het scripte nog eens uitvoeren (F3 in DOS).
checksum.PNG
Een kleine aanvulling, misschien nuttig voor mensen die zoals ik dit soort dingen in lange tijd niet meer uitvoerden:
aan de DOD prompt heb ik de opdracht moeten ingeven in deze vorm:
cscript scriptnaam.vbs "parameter"
concreet in mijn geval:
cscript fb_calcsum.vbs "FRITZ.Box 7490 xxx.export"
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

7360 v1 6.30 werkt ook. :-D
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Ik heb ondertussen op dezelfde manier (config exporteren, aanpassen en dan checksum erop zetten) de PPPoE pass-through geactiveerd. Ik heb nu een PPPoE sessie op de FRITZ!Box en een PPPoE sessie op de computer waarmee ik game. Hierdoor verstoort mijn vriendin mijn ping niet als ik aan het gamen ben ;-). Ik heb deze guide gevolgd om de aanpassingen te doen op de FRITZ!Box: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... em#p550307 :beerchug: . Alles werkt. Ik heb een Scarlet TRIO (50 down en 4 up haal ik per sessie). De VOIP werkt over de apparte VLAN, de tv werkt over de dynamic bridge. OP mijn game pc kan ik in het intern netwerk, maar over het internet gebruik ik een andere PPPoE sessie :twisted:

Aan de moderators: de info staat nu een beetje overal en nergens verspreid. Wat denken jullie ervan dat ik alles groepeer en dat we er ergens een sticky van maken?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Nu de nieuwste AVM Firmware (06.52) vermoedelijk binnenkort op de whitelist komt, wil ik deze topic nog eens bumpen.
Deze nieuwe Firmware bevat namelijk de "dynamic bridge" functie, zoals die eerder beschreven is in deze topic.
De dynamic bridge wordt automatisch geactiveerd bij volgende instellingen:

SCARLET
  • "Scarlet VDSL" = dynamic bridge
  • "Scarlet VDSL with TV" = oude bridge functie: Internet op LAN 1+2, TV op LAN 3+4
PROXIMUS
  • "Proximus"
    • indien de FritzBox een DHCP offer ontvangt op LAN1, dan wordt automatisch de "proximus_ata" configuratie geladen = dynamic bridge
    • indien de FritzBox een VDSL2 signaal detecteert, dan wordt de "belgacom_VDSL" configuratie geladen = dynamic bridge
    • indien de FritzBox een ADSL signaal detecteert, dan wordt de "belgacom" configuratie geladen = zonder dynamic bridge
  • "Proximus with TV" = oude bridge functie: Internet op LAN 1+2, TV op LAN 3+4
Hoe werkt deze dynamic bridge?
Zie uitleg in de openingspost van deze topic. Kort samengevat:
  • - alle toestellen en decoders mogen op LAN 1 - 4 aangesloten worden, of via switches op dezelfde netwerkkabel.
    - de FritzBox detecteert een Proximus TV decoder (v4, v5), en bridged deze naar VLAN30, zodat ze een IP adres krijgen van de DHCP server van Proximus TV.
    - de andere toestellen krijgen een intern IP adres van de FritzBox.
Indien het Gast Netwerk op LAN4 actief is:
  • - Proximus TV decoders op LAN4 worden correct gebridged naar VLAN30
    - andere toestellen op LAN4 komen in het guest netwerk!
Dit lost het probleem op dat je voor internet en TV een aparte bekabeling nodig had, en is dus een soort emulatie van de fully routed functie bij een B-box3.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Blino
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26 jul 2003, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Ben je eigenlijk gelimiteerd tot 2 decoders op deze manier?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Neen, wat de FritzBox betreft geen enkele limiet.
Er is natuurlijk een Proximus limiet wat betreft het aantal decoders die geregistreerd kunnen worden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dbiphoner
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 okt 2010, 15:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:Nu de nieuwste AVM Firmware (06.52) vermoedelijk binnenkort op de whitelist komt, wil ik deze topic nog eens bumpen.
Deze nieuwe Firmware bevat namelijk de "dynamic bridge" functie, zoals die eerder beschreven is in deze topic.
De dynamic bridge wordt automatisch geactiveerd bij volgende instellingen:

SCARLET
  • "Scarlet VDSL" = dynamic bridge
  • "Scarlet VDSL with TV" = oude bridge functie: Internet op LAN 1+2, TV op LAN 3+4
PROXIMUS
  • "Proximus"
    • indien de FritzBox een DHCP offer ontvangt op LAN1, dan wordt automatisch de "proximus_ata" configuratie geladen = dynamic bridge
    • indien de FritzBox een VDSL2 signaal detecteert, dan wordt de "belgacom_VDSL" configuratie geladen = dynamic bridge
    • indien de FritzBox een ADSL signaal detecteert, dan wordt de "belgacom" configuratie geladen = zonder dynamic bridge
  • "Proximus with TV" = oude bridge functie: Internet op LAN 1+2, TV op LAN 3+4
Hoe werkt deze dynamic bridge?
Zie uitleg in de openingspost van deze topic. Kort samengevat:
  • - alle toestellen en decoders mogen op LAN 1 - 4 aangesloten worden, of via switches op dezelfde netwerkkabel.
    - de FritzBox detecteert een Proximus TV decoder (v4, v5), en bridged deze naar VLAN30, zodat ze een IP adres krijgen van de DHCP server van Proximus TV.
    - de andere toestellen krijgen een intern IP adres van de FritzBox.
Indien het Gast Netwerk op LAN4 actief is:
  • - Proximus TV decoders op LAN4 worden correct gebridged naar VLAN30
    - andere toestellen op LAN4 komen in het guest netwerk!
Dit lost het probleem op dat je voor internet en TV een aparte bekabeling nodig had, en is dus een soort emulatie van de fully routed functie bij een B-box3.
Wil dit zeggen dat ik met mijn setup (bbox 3 als modem en fb 7360 als router en Proximus internet) ook de dynamic bridge aan de praat zou krijgen?

Grtz
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Dat zou de bedoeling zijn ...
  • - geen DSL aansluiten.
    - LAN1 aansluiten op de B-box.
    - FritzBox opstarten (FW 06.52) > Internet > Provider kiezen > "Proximus"
Nu zou het profiel "proximus_ata" geladen worden (internet via LAN1, dynamic bridge op LAN2-4).
Hoe het juist werkt weet ik niet, ik kan dit niet testen, gezien geen Belgacom TV abbo ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

philippe_d schreef: Dit lost het probleem op dat je voor internet en TV een aparte bekabeling nodig had, en is dus een soort emulatie van de fully routed functie bij een B-box3.
the proof of the pudding zit uiteraard in the eating, maar ik vrees dat ik momenteel toch nog steeds bij mijn eerdere bewering blijf: dit blijft een bridging, waarbij de GW weliswaar zelf uitvist op welke poort de bridge te leggen (ipv vast op poorten #3 en 4) maar is en blijft nog steeds een bridge. Dus alles wat op VLAN30 binnenkomt (en alleen VLAN30) wordt nu gebridged naar een van de 4 poorten.
De enigste voordelen vlg mij zijn:
- je kan kiezen op welke LAN poort je de STB aansluit
- je verliest niet langer de 2e poort die ook bridged stond
maar ik denk nog steeds, dat je op de LAN-poort waarop je STB dan hangt, je alleen VLAN30 gaat krijgen, en dus geen internet. Anders zou dit routed zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

flupke19 schreef:ik vrees dat ik momenteel toch nog steeds bij mijn eerdere bewering blijf: dit blijft een bridging, waarbij de GW weliswaar zelf uitvist op welke poort de bridge te leggen (ipv vast op poorten #3 en 4) maar is en blijft nog steeds een bridge
Ja natuurlijk, daarom heet het ook "dynamic bridge" :)
flupke19 schreef:maar ik denk nog steeds, dat je op de LAN-poort waarop je STB dan hangt, je alleen VLAN30 gaat krijgen, en dus geen internet. Anders zou dit routed zijn.
Neen, dat heb je verkeerd begrepen. Op gelijk welke poort heb je zowel internet (routed) en TV (bridged).
Anders zou dit geen zin hebben.

Wat is het verschil tussen routed en bridged (uitgelegd door een leek :-( ):
  • - bij routed krijgt een device een intern IP, en de traffiek van de verschillende devices wordt gerouted naar één publiek (WAN) IP.
    - bij bridged krijgen de devices direct een extern IP, en de traffiek wordt gebridged naar de juiste (WAN) VLAN
Bij een B-box3 is dit inderdaad fully routed:
  • - devices krijgen intern IP, en de traffiek gerouted naar één publiek (WAN) IP (PPPoE over VLAN10).
    - stb's krijgen intern IP, en de traffiek gerouted naar één publiek (WAN) IP (IPoE over VLAN30).
Het verschil is dus:
- De B-box3 krijgt één IP adres op VLAN30, en de traffiek wordt gerouted naar de interne Ip's van de stb's.
- De FritzBox krijgt zelf geen IP van VLAN30, maar bridged de decoders naar VLAN30 (die elk hun eigen IP adres krijgen van Proximus DHCP server).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

flupke19 schreef:maar ik denk nog steeds, dat je op de LAN-poort waarop je STB dan hangt, je alleen VLAN30 gaat krijgen, en dus geen internet. Anders zou dit routed zijn.
Fout gedacht, zie de configuratiebestanden.
Wat de FritzBox doet is de decoder identificeren en alle verkeer van enkel en alleen de decoder omleiden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
michelk
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 apr 2014, 11:52
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Hey,

Als ik de update installeer (firmware 6.52).
Moet ik dan iets dan wijzigen aan de instellingen zodat alles blijft werken?
Ik weet dat de firmeware nog niet approved is door proximus maar ik wil het wel proberen.


Mvg.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Volgens mij blijft alles werken.
Geen idee hoe de webinterface zal reageren. Misschien best aanpassingen ongedaan maken en terug activeren via de webinterface dan?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

michelk schreef:Als ik de update installeer (firmware 6.52).
Moet ik dan iets dan wijzigen aan de instellingen zodat alles blijft werken?
Jij hebt waarschijnlijk de dynamic bridge al geïnstalleerd op jouw huidige Box (06.31) via manueel aanpassen van de configuratie.
Waarschijnlijk heb je hiervoor het profiel "Proximus + TV" aangepast.

Bij een upgrade van 06.31 naar 06.52 zullen al jouw huidige instellingen normaal bewaard blijven.
Daarna ga je naar de Provider keuze, en selecteer je "Proximus".
Dan krijg je de dynamic bridge implementatie van de nieuwe Firmware.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
michelk
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 apr 2014, 11:52
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Hey,

Ik heb de update uitgevoerd.
De settings staan echter wel op Proximus + TV -> moet ik dit omstellen naar Proximus ?

groeten

Michel
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ja, stond toch duidelijk in de vorige post(s) ...
philippe_d schreef:Bij een upgrade van 06.31 naar 06.52 zullen al jouw huidige instellingen normaal bewaard blijven.
Daarna ga je naar de Provider keuze, en selecteer je "Proximus".
Dan krijg je de dynamic bridge implementatie van de nieuwe Firmware.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 293
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

heb een Fritzbox 7490 met FRITZ!OS 6.52 er op
op de 4 lan-poorten heb ik Proximus TV of internet
wanneer ik op één van de 4 lan-poorten van de FB een switch plaats heb ik op die switch alleen TV of alleen internet.
heb er dus geen TV én internet op
is dat normaal ???
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Welke Provider heb je gekozen in de drop down list?
Internet > account information
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 293
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

gewoon Proximus

géén Proximus + TV want volgens mij heb ik dan alleen TV (en geen internet) op lan-poort 3 en 4
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Inderdaad, vanaf firmware 06.52:
  • - bij instelling "Proximus + TV" (oude bridge mode) heb je internet op LAN 1+2, en TV op LAN 3+4.
    - bij instelling "Proximus" (dynamic bridge) heb je internet èn TV op LAN 1/2/3/4.
pwr schreef:wanneer ik op één van de 4 lan-poorten van de FB een switch plaats heb ik op die switch alleen TV of alleen internet.
Wat bedoel je precies met "alleen TV of alleen internet" ?
Wanneer heb je dan wel internet en geen TV of omgekeerd?

Let op dat sommige switches niet goed overweg kunnen met multicast verkeer (verkeer wordt naar alle poorten gestuurd).
Een switch die IGMP snooping ondersteunt, houdt bij of een bepaalde switchpoort belang heeft bij een multicast. het verkeer wordt dan alleen naar die poort gestuurd.

[Mod] posts samengevoegd met bestaande discussie over Fritz!Box en dynamic bridge
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 293
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

met alleen internet of alleen TV bedoel ik dat ik op de switch moet kiezen.
wanneer er een decoder is op aangesloten ( of meerdere decoders) heb ik perfect beeld en geluid op de TV/TV's
Van zodra ik op de switch een pc aansluit heb ik op de pc geen internet en het beeld van de TV geeft storingen/blokvorming.
Dacht wel dat het geluid van de TV normaal blijft werken zonder storingen.
Van zodra ik de utp van de decoder uit de switch verwijder het ik internet op de pc en de andere utp-poorten van de switch.
het merk van de switch is een D-link
het juiste type zal ik eens kijken,ik weet dat het geen gigabit is met een geel-oranje achtergrond
Het is nog een switch die Telenet in de tijd heeft geplaatst toen ik nog een modem-only van bij hen had...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

De oorzaak ligt vermoedelijk bij deze switch.
Schaf je een kleine moderne gigabit switch aan, en het probleem zal opgelost zijn. Tegenwoordig kosten die niet zoveel geld meer.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 293
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

ok, ga ik doen

bedankt Philippe
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 293
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

zopas geprobeerd met nieuwe gigabit-switch
een Netgear GS208

hetzelfde resultaat >> de switch aangesloten op één van de 4 utp-poorten van de Fritzbox
TV decoder aangesloten op de Netgear switch en perfect beeld
bij inpluggen van een 2de utp-kabel in de Netgear geen internet op de pc die verbonden is met die 2de utp-kabel en van zodra die 2de utp wordt aangesloten valt het beeld op de TV zo goed als weg.
de utp van de decoder uit de Netgear verwijderen en een beetje later heb ik internet op de pc

blijkbaar werkt die dynamic bridge bij mij hier niet ???
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zou jouw probleem kunnen te maken hebben met IGMP snooping ?
De juiste switch?! Toverwoord: IGMP snooping

Ondersteunt de Netgear GS208 IGMP snooping?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Op mijn nieuwe 7490 met de 06.52 firmware krijg ik op proximus met tv precies geen correcte ip indeling. De decoder krijgt geen goeie verbinding opgezet. 192.168.1.7 kwam die telkens terug. Heb ergens in het begin toch ergens dynamic bridge gekozen? Geen goeie vlan dus?

Iemand enig idee? Heb maar snel de 3490 met 06.52 teruggezet en die werkt naar behoren

Edit zie nu dus dat het op proximus moest staan op proximus + tv. Zucht! :bang:
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Ik ben vandaag van Scarlet+TV overgeschakeld naar Scarlet om de Dynamic bridge te bekomen. Hierna heb ik mijn decoder op lan1 aangesloten maar ik krijg geen connectie... Wat heb ik fout gedaan ? Bedankt !

EDIT: Gelukt ! Na een reboot van de fritz
Nu enkel nog proberen om mijn WiFi bridge (1 stuk) te laten werken...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Firmware 06.52?
Alles eens herstarten (Fritzbox en decoders)?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Ik had net een edit geplaatst. Het werkt nu.

Ik probeer nu enkel of het mogelijk is om met 1 WiFi bridge ( Fritz!Box 7490 => Decoder) verbinding te maken. Ik laat iets weten als het (niet) lukt.

UPDATE: dit lukt dus niet. De WiFi-bridge krijgt een 169-adres. Genius connectivity geeft aan dat er geen connectie gemaakt kan worden.
Bijlagen
Screen Shot 2017-03-01 at 22.34.09.png
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

I weet niet of alle bridges meedoen met unicast-verkeer.
Wekt je computer via kabel op de bridge, vrees ik dat je weinig meer kan doen.

PS: Ik heb zo'n vermoeden dat decoders niet meer updaten in dynamic bridge :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Ik heb effectief internet via deze bridge enkel de decoder doet het niet. Zal dus een kwestie zijn van 2 WiFi-bridges te installeren.

Enig idee of er in de toekomst ook iets zal zijn voor de Fritz!box om deze streams over WiFi te verspreiden ?

Update: Eerste WiFi bridge in willeukeurige lan-poort met dynamic bridge en 2e Wi-Fi bridge gelinkt aan eerste => Decoder kan niet verbinden

Eerste WiFi bridge in LAN4 zonder Dynamic bridge en 2e Wi-Fi bridge gelinkt aan eerste => Decoder kan niet verbinden

Hoe kan ik dan in godsnaam die Wi-Fi bridges gebruiken met een Fritz!box ? :roll:

Update 2: via adsl-bc te weten gekomen dat de Wi-Fi bridge aan de Fritz in STATION moet staan en die aan de decoder in ACCESS POINT. Dit volledig tegen de logica in maar soit het werkt.

Moest er iemand zijn die het werkend krijgt om een directe connectie tussen de Fritz!box (Dynamic Bridge) via WiFi naar de Wi-Fi bridge op te zetten zodat de decoder werkt met 1 Wi-Fi bridge ipv 2, let me know !
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

BertG3 schreef:via adsl-bc te weten gekomen dat de Wi-Fi bridge aan de Fritz in STATION moet staan en die aan de decoder in ACCESS POINT. Dit volledig tegen de logica in maar soit het werkt.
link?
Natuurlijk tegen de logica, misschien weet flupke19 hiervan meer (hij is de specialist inzake b-box3 en wifi bridge) ...
BertG3 schreef:Moest er iemand zijn die het werkend krijgt om een directe connectie tussen de Fritz!box (Dynamic Bridge) via WiFi naar de Wi-Fi bridge op te zetten zodat de decoder werkt met 1 Wi-Fi bridge ipv 2, let me know !
Vraag is: heb je het al werkend gekregen met 2 WiFi bridges (station/ap) ?
Dan is de reden wellicht zoals handa4life aangaf, namelijk dat de dynamic bridge niet beschikbaar is via WLAN?
BertG3 schreef:Enig idee of er in de toekomst ook iets zal zijn voor de Fritz!box om deze streams over WiFi te verspreiden ?
We kunnen dit als een feature request aanvragen bij AVM?
Hoe meer ervaringen we hier kunnen sharen, hoe beter we de aanvraag kunnen formuleren?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Hier de link naar adsl-bc
Bonjour,

j ai aussi fait une mise a jour avec le firmware 06.52 sur mon fritzbox 7490
J ai configuré le modem avec la configuration PROXIMUS + TV
puis j ai connecte sur un des ports TV un bridge WIFI ( celui fournis par Proximus ) et j ai connecté l autre bridge Wifi a un décodeur proximus TV
Bien cela fonctionne très bien !
je précise que la configuration du bridge 1 ( celui connecte au modem ) doit être configuré en mode station
L autre bridge Wifi 2 doit être configuré au mode access point
depuis la mise a jour du firmware 05.62 j'optiens de meilleurs valeurs
https://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php ... 1&start=40

Op deze manier werkt het met 2 Wi-Fi bridges dus het zal inderdaad over WLAN niet beschikbaar zijn... Misschien inderdaad interessant voor een feature request
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”