Fritz!Box en Proximus TV: dynamic bridge

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zoals reeds in andere Fritz!Box topics vermeld werd, zou AVM in een volgende Firmware (06.50?) de "dynamic bridge" introduceren. We hebben geen enkel idee wanneer deze Firmware uitkomt, en we weten ook niet of deze door Proximus gewhitelisted zal worden, het kan dus nog lang duren voor deze nieuwe feature gebruikt kan worden :-( .

Vandaar dat we samen met honda4life eens gekeken en uitgepluisd hebben, hoe deze dynamic bridge gerealiseerd wordt. Het goede nieuws is dat wij tot de vaststelling gekomen zijn dat deze feature redelijk vlot kan toegevoegd worden aan de bestaande FritzBoxen met huidige Firmware versies.

honda4life zal in deze topic een how-to posten, hoe je een bestaande configuratie kan aanpassen om de "dynamic bridge" te realiseren (indien interesse hiervoor). We hebben met success een 7390, een 7490, een 7360v1 en een 3490 "aangepast"!

Wat is die "dynamic bridge" eigenlijk?
Er zijn in de huidige Proximus modems (b-box) 2 manieren om de decoders aan te sturen:
  1. TV mode "bridged" (default instelling bij een B-box2):
    - Hierbij worden de LAN poorten 3 + 4 uit het lokale LAN gehaald, en door de b-box gebridged naar VLAN 30 op de VDSL lijn.
    - De decoders zien dus het lokale netwerk niet, en krijgen direct een IP van de Proximus TV servers (10.x.x.x).
    - Nadeel is dat je 2 aparte netwerken hebt (internet en TV), waarvoor je aparte verbindingen (UTP kabels, powerline, ...) nodig hebt. Je kan dus niet eenvoudig decoders en internet devices aansluiten op dezelfde kabel.
  2. TV mode "fully routed" (default instelling bij een B-box3):
    - Hierbij worden de decoders aangesloten op het lokale netwerk (LAN poorten 1 - 4).
    - De decoders krijgen dus een lokaal IP adres (192.168.1.64 en volgende).
    - De b-box zelf krijgt één IPoE adres van de Proximus TV server op VLAN 30 (10.x.x.x) en alle TV decoders worden gerouted naar dit VLAN 30 IP adres.
    - Nadeel is dat dit meer resources gebruikt van de b-box (routing), vandaar dat dit systeem problemen gaf bij de oude b-box2.
    - Voordeel is de flexibiliteit waarmee je alles kan bekabelen, gezien decoders en internet devices samen op het lokaal netwerk zitten. Bijkomende voordelen zijn ook de DNLA mogelijkheden, en Netflix via de decoder.
De FritzBox "dynamic bridge" is eigenlijk een compromis:
  • - Hierbij worden de decoders ook aangesloten op het lokale netwerk (LAN poorten 1 - 4).
    - De decoders worden echter "herkend" door de FritzBox en worden gebridged naar VLAN 30. De decoders krijgen dus géén intern IP, maar een IP van de Proximus TV server (10.x.x.x).
    - Je krijgt hiermee dus ook het voordeel van flexibiliteit waarmee je alles kan bekabelen, gezien decoders en internet devices samen op het lokaal netwerk zitten. De DNLA mogelijkheden, en Netflix via de decoder zijn met de "dynamic bridge" niet mogelijk
Wordt vervolgd.

Gelieve in deze topic uitsluitend vragen/opmerkingen te geven in verband met de dynamic bridge.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Er gaan geen instellingen verloren als je het goed doet.
Ik ben niet de bedenker maar wil wel deze informatie met jullie delen en ik probeer dit zo begrijpbaar mogelijk over te brengen.
Waarom dit nog niet eerder gepubliceerd is, of wat de impact is op de performatie van de FritzBox weet ik niet en moet de ervaring uitwijzen.

Aanpassen van configuratiebestanden is nooit zonder risico, wees aandachtig, twijfel je dan vraag je het na.
Ik ben niet verantwoordelijk voor welke gevolgen dan ook, geen garanties, best-effort!


Gooi hier niet zomaar uw volledige configuratie ten grabbel voor iedereen in de hoop dat een goede ziel het wel voor u zal doen, (een beetje) eigen initiatief en moeite wordt wel gewaardeerd.
Al uw gebruikersnamen, wachtwoorden (Provider, WiFi, ...), Telefoonnummers en nog veel meer deel je mee! :bang:


We starten van een werkende en getestte configuratie, "Proximus + TV" bekomen via de setupwizard.

7360 v2 06.20: Werkt
7360 v2 06.30: Werkt
7390 06.30: Werkt

Stap 1: Backup maken van de huidige configuratie.
  • Aanmelden op de FritzBox: http://fritz.box
  • System > Backup > Save > Save-knop en bewaar dit bestand.
Stap 2: Kopie maken van de huidige configuratie.
  • Kopieer het bestand, zodat je een werkbestand hebt om aanpassingen in te doen.
    Het originele bestand blijft een backup voor als het mis gaat.
Stap 3: Aanpassen configuratie
  • Open het werkbestand in een deftige plain-tekst editor zoals bijvoorbeeld Notepad++ of Programmer's Notepad, ...
    Kladblok herkent de UNIX-lijneinde's niet waardoor de opmaak zeer onleesbaar is en praktisch onwerkbaar is.
    https://notepad-plus-plus.org/
    http://www.pnotepad.org/
  • Gebruik de zoekfunctie om volgende lijn terug te vinden en aan te passen.
    bridge_with_switch_separation = noyes;
  • Een beetje verder zie je het volgende:
    queueref en bridgeref zijn niet bij elk model hetzelfde?
    classifiers {
    enabled = yes;
    name = "tvSTB0";
    type = qos_cfg_customqos_cfg_hidden;
    iface = qos_lan;
    rule = "ethport 3dhcpoption 60 IPTV* STB";
    result {
    tos = -1;
    vlan_prio = -1;
    queueref = "realtime";
    bridgeref = "tvbridge";
    }
    } {
    enabled = yes;
    name = "tvSTB1";
    type = qos_cfg_customqos_cfg_hidden;
    iface = qos_lan;
    rule = "ethport 4ethsrctab STB";
    result {
    tos = -1;
    vlan_prio = -1;
    queueref = "realtime";
    bridgeref = "tvbridge";
    }
    } {
  • Bewaar het werkbestand.
  • Simpel toch :beerchug:
    Hoe ik denk dat het werkt is het volgende:
    De rule is een filter, inplaats van poort 3 en poort 4 als voorwaarde te gebruiken, zoeken we een andere, betere voorwaarde.
    In dit geval is dit de decoder herkennen vanaf het moment dat hij een IP-adres vraagt (DHCP). De decoder stuurt bij deze aanvraag als optie 60 volgens mij een string (lees "zinnetje") mee waar in staat "IPTV en weet ik veel nog wat", of "STB".
    Het tweede gedeelte is gelijkaardig maar is voor een ander type decoder waar dit niet meer zo is (v5 decoder?), wat "ethsrctab STB", juist doet en hoe dit werkt weet ik niet.
    De rest van de configuratie is een dynamisch route mogelijk maken. Dit lijkt mij een extra belasting voor de FritzBox, in tegenstelling tot een statische route naar poort 3 en poort 4. Nogmaals ervaring moet dat nog uitwijzen.
Stap 4: Configuratie laadbaar maken voor FritzBox.
  • Omdat we de configuratie aangepast hebben, is het controlegetal niet meer juist en zal de FritzBox dit bestand niet aanvaarden.
    Vroeger kon men dit eenvoudig oplossen door "NoChecks=yes" toe te voegen aan de configuratie, maar dat is helaas niet meer mogelijk.
    We moeten dus zelf het controlegetal genereren.
    Zelf heb ik een Raspberry Pi draaien en heb ik hiervoor een perl scriptje en is dit een fluitje van een cent dan.
    Volgens mij kan je perl ook op je computer installeren, maar er zullen vast wel eenvoudigere alternatieven bestaan.
    https://github.com/echtgelb/FritzTools/ ... /exportsum
    https://www.perl.org/
    Spijtig genoeg is dit het lastigste om jullie daarbij te helpen, google is geen vies woord :wink:
    **** END OF EXPORT 0123456789ABCDEF ****
  • Bewaar het werkbestand
Stap 5: Terugzetten van de aangepaste configuratie.
  • Aanmelden op de FritzBox: http://fritz.box
  • System > Backup > Restore > Selecteer het werkbestand > Restore-knop
Stap 6: Klaar
  • Klink op het Bedankt-knopje :wink:
  • Ik drink ook graag Duvel :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Blino
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26 jul 2003, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Ben ik correct in de veronderstelling dat iedereen een beetje de kat uit de boom is aan het kijken tot er hier wat ervaringen worden gepost? :P
Ik zal slachtoffer van dienst zijn en ga het de komende dagen eens testen op een 7490.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Er zijn geen slachtoffers want het werkt perfect en is ferm handig.
Ik gebruik internet + tv nu over hetzelfde powerline bakje.
Bij maximaal netwerkverkeer, merk je soms wel enkele kleine haperingen. Maar in ieder geval gaat het véél beter dan 2 afzonderlijke powerline netwerken die elkaar storen.

We hadden ook meer reactie verwacht eerlijk gezegd.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als er mensen zijn die het niet aandurven om hun config bestand te manipuleren, kunnen wij een standard (leeg) config bestand aanbieden. Let wel: bij gebruik van dit bestand gaan je settings verloren, en moet je een en ander opnieuw instellen!

Na het inladen van dit bestand, start de Box opnieuw op, en krijg je een optie "Proximus VDSL IPTV";
Nu staat de FritzBox in dynamic bridge mode, en kan je verder de gegevens invullen (internet logon en paswoord) ...

We hebben zo'n bestand al voor een 7490, een 7360, een 3490 en een 7360v1
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Blino
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26 jul 2003, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Misschien heeft het gebrek aan reactie te maken met dat dit subforum veel minder bekeken wordt? Ikzelf kom hier ook amper, het was heel toevallig dat ik eens kwam piepen en dit topic zag.

Anyway, ik heb het al succesvol uitgevoerd op mijn 7490. Ik heb dit programmatje gebruikt om de checksum te herberekenen. De hele operatie was poepsimpel.
Voorlopig lijkt het probleemloos te werken. Bedankt! :beerchug:
B3NJAMIN
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:30
Locatie: Beringen
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 2 keer

Dit is wel goed nieuws, ik ben aan het twijfelen om terug tv aan te vragen, maar Ik heb maar 1 kabel naar de living liggen met een 8 poort switch, dit zou wel eens van pas kunnen komen!
Bedankt.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk
Internet = EDPnet 100/35Mbps
GSM = YouFone 15GB
TV = TVV + Netflix + Disney+ + Streamz + Prime Video
Netwerk = Mikrotik
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wat leuk dat hij een handiger programma hebt gevonden voor de checksum, dat zou ik eens moeten toevoegen.

PS: Ik controleer het forum steeds met behulp van het zoekgereedschap > nieuwe berichten.
De massa posts is hier nu niet zo groot, en wat me interesseert lees ik.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Ik wil zo een leeg bestand voor een 7360.
Zou ik alvast mee geholpen zijn.


Send from my mobile device!
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Kan het alleen maar aanraden voor elke fritzbox eigenaar!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

7360 v1 of v2?
OS 06.20 of 06.30
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

philippe_d schreef:7360 v1 of v2?
OS 06.20 of 06.30
Is in elk geval 06.30 maar hoe kan ik zien welke versie het is. Ik denk V2 maar ben niet zeker heb deze tweedehands gekocht.

Edit: is een V2 , heb het opgezocht hier op forum waar ik deze heb gekocht .

Send from my mobile device!
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Waauw, stond op het punt een pm te sturen om eth 3 uit die verrekte tv-bridge te krijgen toen ik via de zoekfunctie dit geweldige topic vond.
Driedubbel dikke duimen voor allen die hier aan hebben meegewerkt! Met name philippe_d, honda4life en Blino!!!
Deze functionaliteit zou er wel aankomen in v6.50, maar eer dat Proximus die FW op zijn netwerk wil toelaten is het alweer 2x Pasen geweest...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Waw! Nu nog zoiets voor telenet!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

jphermans schreef:
philippe_d schreef:7360 v1 of v2?
OS 06.20 of 06.30
Is in elk geval 06.30 maar hoe kan ik zien welke versie het is.
Als je confugaratie backupt:
  • v1 = os 111.06.30
    v2 = os 124.06.30
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Dank zij het bestand dat Philippe mij heeft door gestuurd werkt het perfect. Heb wel zoals vermeld in zijn post alles terug moeten instellen maar dit was zo gefixt. :beerchug:
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Hoe kan ik het ip adres van de tv decoder zien?
Heb een gewone v5 decoder met de nieuwste layout.
Internet via Mobile Vikings
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Via decoder Menu/instellingen/systeem/systeeminfo
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

liegebeestig schreef:Waw! Nu nog zoiets voor telenet!
Dat zou in principe op een analoge manier mogelijk moeten zijn:
  • - LAN1 - als WAN poort ingesteld - verbonden met de Telenet modem-only.
    - identificatie van een TN digicorder op de LAN.
    - deze bridgen naar de WAN.
* Digicorder krijgt een 10.x.x.x IP
* Via de arp routine geeft hij zichzelf bijkomend een "INHOME" adres > DNLA
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dbiphoner
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 okt 2010, 15:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

zou mooi zijn dat er ook zo een oplossing komt voor de Mobile Coverage Extender... Zodat ik deze achter de FB kan gebruiken. Nu heb ik om de MCE te kunnen gebruiken een BBOX3 er moeten tussen zetten...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

philippe_d schreef:
liegebeestig schreef:Waw! Nu nog zoiets voor telenet!
Dat zou in principe op een analoge manier mogelijk moeten zijn:
  • - LAN1 - als WAN poort ingesteld - verbonden met de Telenet modem-only.
    - identificatie van een TN digicorder op de LAN.
    - deze bridgen naar de WAN.
* Digicorder krijgt een 10.x.x.x IP
* Via de arp routine geeft hij zichzelf bijkomend een "INHOME" adres > DNLA
Op een fritzbox Philippe? Ik zie het niet, of snap het niet, vanaf stap 2 :) het probleem is dat je bij telenet vaak een netwerkkabel van uit de modem voor decoder en een netwerkkabel vanuit je router (fritzbox) tot aan de tv moet krijgen.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Met een beetje Wireshark moet dit een koud kunstje zijn.
Je hebt wel een hub nodig of de ene of de andere intelligente switch.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

liegebeestig schreef:Op een fritzbox Philippe? Ik zie het niet, of snap het niet, vanaf stap 2 :) het probleem is dat je bij telenet vaak een netwerkkabel van uit de modem voor decoder en een netwerkkabel vanuit je router (fritzbox) tot aan de tv moet krijgen.
Nee, ik was de stappen luidop aan het dromen
Maar zo'n "dynamic" bridge ontwikkelen voor een FritzBox achter een Telenet modem zou perfect mogelijk moeten zijn, bedoelde ik.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

dbiphoner schreef:zou mooi zijn dat er ook zo een oplossing komt voor de Mobile Coverage Extender... Zodat ik deze achter de FB kan gebruiken. Nu heb ik om de MCE te kunnen gebruiken een BBOX3 er moeten tussen zetten...
Voor zover ik begrepen heb, heb je een B-box3 nodig om de MCE voor de éérste keer te activeren (dit gaat over het management VLAN).
Eens geïnitialiseerd op jouw lijn, gebeurt de verdere werking via het normale VLAN10 (internet), dus zou het misschien toch wel werken met een FritzBox?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dbiphoner
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 okt 2010, 15:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:
dbiphoner schreef:zou mooi zijn dat er ook zo een oplossing komt voor de Mobile Coverage Extender... Zodat ik deze achter de FB kan gebruiken. Nu heb ik om de MCE te kunnen gebruiken een BBOX3 er moeten tussen zetten...
Voor zover ik begrepen heb, heb je een B-box3 nodig om de MCE voor de éérste keer te activeren (dit gaat over het management VLAN).
Eens geïnitialiseerd op jouw lijn, gebeurt de verdere werking via het normale VLAN10 (internet), dus zou het misschien toch wel werken met een FritzBox?
nope dat doet hij niet jammer genoeg, al een aantal keren geprobeerd. :cry:
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Verandert er wat bij het upgraden naar een nieuwe firmware of maakt dit niet uit.
Heb alweer een melding gekregen dat er een (goede) update klaar staat.
Internet via Mobile Vikings
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

De dynamic bridge wordt bij een Firmware update normaal behouden, gezien er niets wijzijgt aan je configuratie.
Bij een downgrade niet, want dan start je terug from scratch.

Je kan dus de upgrade doen naar 06.31, maar voor alle zekerheid maak je best vooraf een backup van je configuratie.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fdedecker
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 apr 2016, 00:22
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Is dit al getest met een FritzBox 7490 met sw 6.31 ?

Ik heb de procedure gevolgd en een checksum berekend met fb_calcsum.vbs.
Mijn FB wilt het bestand niet laden: << The specified file is not a valid import file >>
Ik heb de 2 export bestanden (voor en na aanpassing) ... zou iemand daar naar kunnen kijken ??

Kan ik eventueel terug gaan naar 6.30 ??
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zou het kunnen zijn dat je de oude checksum nog moet vervangen door de nieuwe in de config file?
Je kan downgraden maar de verschillen zijn minimaal tussen 6.30 en 6.31 hoor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
fdedecker
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 apr 2016, 00:22
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

De checksum was OK. Maar bij nadere inspectie bleek dat ik via mijn editor "smart quotes" ipv regular quotes heb ingevoerd.
De FritzBox kan daar blijkbaar niet mee on ... vandaar << The specified file is not a valid import file >>.
Nu lijkt alles OK.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Een grappig bijverschijnsel bij de FritzBox dynamic bridge:

Je kan in de FritzBox de Guest account op LAN4 instellen.
Op die manier krijgen alle toestellen die aangesloten via LAN4 het guest netwerk (andere range dan het normale LAN, default 192.168.179.1).

Als je de hier besproken "dynamic bridge" feature implementeert en ook het guest netwerk op LAN 4, dan krijg je:
  • - Proximus TV decoders op LAN4 worden correct gebridged!
    - andere toestellen op LAN4 komen in het guest netwerk!
Een ideale instelling voor een logeerkamer: je kan een TV decoder plaatsten in de logeerkamer, maar de gasten krijgen een apart netwerk en komen dus niet op jouw LAN :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Dat klinkt bijna te goed om waar te zijn. :)

Sinds kort heb ik een 7490, die momenteel nog achter een BBox3 staat.
Aan de BBox hangt een powerline, waarvan de 2e adapter in de woonkamer hangt. Hier zijn 3 apparaten aan verbonden: de Px decoder, TV en PS4.

Als ik het goed begrijp, kan ik met deze configuratie dus de BBox door de Fritzbox vervangen. De powerline hang ik dan gewoon aan de Fritzbox en als ik die aan de Guest-LAN4 hang, zijn de TV en de PS4 nog steeds van mijn echt netwerk gescheiden?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, de PS4 komt in het gastennetwerk, net zoals alle apparaten behalve decoders op die poort.
TV blijft gewoon werken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
michelk
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 apr 2014, 11:52
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Hey,

Ik heb deze post vrij laat gezien.
Ik heb op dit moment 2 netwerken met powerline adapters opgebouwd.
Maw. ik ben geïntereseerd om dit te testen op mijn 7490.

Het enigste wat me tegenhoud is het volgende:
Stap 4: Configuratie laadbaar maken voor FritzBox.
Omdat we de configuratie aangepast hebben, is het controlegetal niet meer juist en zal de FritzBox dit bestand niet aanvaarden.
Vroeger kon men dit eenvoudig oplossen door "NoChecks=yes" toe te voegen aan de configuratie, maar dat is helaas niet meer mogelijk.
We moeten dus zelf het controlegetal genereren.
Zelf heb ik een Raspberry Pi draaien en heb ik hiervoor een perl scriptje en is dit een fluitje van een cent dan.
Volgens mij kan je perl ook op je computer installeren, maar er zullen vast wel eenvoudigere alternatieven bestaan.
https://github.com/echtgelb/FritzTools/ ... /exportsum
https://www.perl.org/
Spijtig genoeg is dit het lastigste om jullie daarbij te helpen, google is geen vies woord :wink:
**** END OF EXPORT 0123456789ABCDEF ****
Bewaar het werkbestand
Kan iemand me hieromtrent wat tips geven ?
Als ik weet hoe dit werkt dan probeer ik het te installeren dit weekend.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik gebruik hiervoor de tool (script) fb_calcsum.vbs
Download het bestand fb_vbs.zip van de website http://www.mengelke.de/Projekte/FritzBoxVBScript
Dit archiefje bevat een aantal fritzBox scripts, waaronder fb_calcsum.vbs

De syntax is: fb_calcsum.vbs "exportfile" (in een DOS venster).
Je krijgt dan een venstertje terug met de correcte checksum.
Na verbetering kan je best het scripte nog eens uitvoeren (F3 in DOS).
checksum.PNG
checksum.PNG (5.9 KiB) 6268 keer bekeken
Pas op.
Een correcte checksum is geen garantie dat de export file kan gelezen worden, zoals user fdedecker ondervonden heeft.
verkeerde "haakjes", verkeerde line terminator (LF, CR) enz kunnen het bestand "invalid" maken.
Voor het bewerken gebruik ik WordPad.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Neen, gebruik kladblok, die is nog meer basis.
Of notepad++ / programmers notepad (deze bestaan ook portable denk ik)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
michelk
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 apr 2014, 11:52
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:Ik gebruik hiervoor de tool (script) fb_calcsum.vbs
Download het bestand fb_vbs.zip van de website http://www.mengelke.de/Projekte/FritzBoxVBScript
Dit archiefje bevat een aantal fritzBox scripts, waaronder fb_calcsum.vbs

De syntax is: fb_calcsum.vbs "exportfile" (in een DOS venster).
Je krijgt dan een venstertje terug met de correcte checksum.
Na verbetering kan je best het scripte nog eens uitvoeren (F3 in DOS).
checksum.PNG
Pas op.
Een correcte checksum is geen garantie dat de export file kan gelezen worden, zoals user fdedecker ondervonden heeft.
verkeerde "haakjes", verkeerde line terminator (LF, CR) enz kunnen het bestand "invalid" maken.
Voor het bewerken gebruik ik WordPad.
Dag philippe,

Het checksum gedeelte lukt me niet.
Ik krijg het venster voor de checksum, hij toont me de vorhandene checksumme 27EA4DE2.
Hij geeft in het invul venster het volgende weer: Korrekte checksumme D632439B

Wanneer ik op ok klik heb ik het gevoel dat hij het niet opslaat. (datum + tijd van het bestand veranderd niet).
Wanneer ik het opnieuw open geef hij hetzelfde weer.

Doe ik iets mis ?


Alvast bedankt


Michel
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je moet met kladblok je checksum vervangen door de nieuwe.
In uw geval: 27EA4DE2 naar D632439B en bewaren.
De volgende stap gebruik je het scriptje nog eens, zo kan je controleren of je het goed gedaan hebt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
michelk
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 apr 2014, 11:52
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Perfect lijkt te werken internet + proximus tv over 1 powerline netwerk.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Proficiat :)
Maak voor alle zekerheid nog een nieuwe backup van deze werkende configuratie.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”