Fritz!Box en Proximus TV: dynamic bridge

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Op de bbox 3 krijgen die toch 192.168.1.64 en hoger? Dus toch ipv4?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Herlees eens mijn voorlaatste post :wink: .

Daar heb ik toch het verschil uitgelegd tussen de "routed" mode zoals dat het geval is met de B-box3, en de "bridged" mode zoals dit het geval was met de b-box2 (en nagebootst door de Fritz!Box instelling "Proximus + TV").

In "routed" mode krijgen de Proximus decoders krijgen inderdaad netjes een IPv4 van de B-box.
In "bridged" mode moeten de decoders (elk afzonderlijk) een IPv4 adres krijgen van Proximus (10.x.x.x). De V5 krijgt zo'n adres, de V6 niet...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Ok, ja dat had ik niet door met uw vorige post. En het fully routed maken vd fritzbox lukt dus niet omdat dan alle snmp meegestuurd wordt en dat wil avm niet? Klopt wat ik zeg?

Vraag me wel af... Het gaat hier nog om testfase... Misschien is deze opstelling tijdelijk? Met name dat ze alles apart draaien (lijkt me logisch) en later de testomgeving verlaten en naar de stabiele omgeving migreren (lees huidige bridge instelling?)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Fully routed maken van de FritzBox veronderstelt dat de FritzBox zelf één IP adres krijgt van de Proximus TV DHCP server op VLAN30.

Met andere woorden, dat het MAC adres van de FritzBox door Proximus aanvaard wordt als een TV router, om de decoders te bedienen ....
Dat gaat Proximus niet doen!
Tenzij we het systeem proberen te bedotten, door het MAC adres van een B-box te klonen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Ja idd dat zal niet gebeuren vermoed ik...

Bedotten ja maar hoe flik je dat? Dan heb je natuurlijk del altijd een bbox nodig in huis uiteraard... Of je riskeert met dubbele mac adressen te zitten op de duur

Ps kan je een bbox3 op 192.168.0.1 laten zijn ding doen? Mss probeer ik in laatste instantie de bbox3 ervoor te zetten enkel met dhcp voor tv...rest via fritzbox
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

philippe_d schreef:Fully routed maken van de FritzBox veronderstelt dat de FritzBox zelf één IP adres krijgt van de Proximus TV DHCP server op VLAN30.

Met andere woorden, dat het MAC adres van de FritzBox door Proximus aanvaard wordt als een TV router, om de decoders te bedienen ....
Dat gaat Proximus niet doen!
Tenzij we het systeem proberen te bedotten, door het MAC adres van een B-box te klonen?
En waarschijnlijk nog extra dingen zoals routes en igmp routing etc. Dat kan alleen werken als daar een exacte specificatie doorgegeven wordt, technisch zal die fritzbox dat kunnen maar denk niet dat proximus die info überhaupt gaat vrijgeven. Ik heb ooit dat aan het reverse engineeren geweest om het op een Cisco vdsl router aan de praat te krijgen, dat werkte maar slechts een klein deel, sw updates lukte niet en zappen was super traag.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

broke23 schreef:Ps kan je een bbox3 op 192.168.0.1 laten zijn ding doen? Mss probeer ik in laatste instantie de bbox3 ervoor te zetten enkel met dhcp voor tv...rest via fritzbox
Dat zou perfect mogelijk moeten zijn.
  • * decoder(s) rechtstreeks op de B-box
    * eventueel WiFi van de B-box uitschakelen
    * FritzBox aansluiten via LAN1, en deze instellen als router (met eigen PPPoE)
Voordeel: je bent niet gebonden aan approved Firmware versies, je kan dus altijd de recente Firmwares (incl Beta's) uitproberen :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Kan de v5 niet gewoon aan de fritzbox blijven hangen? Deze werkt uiteindelijk toch? Zou via plc moeten gaan van bbox vaar v6 want bekabeling bijtrekken is lastig (bbix/fritzbox beneden > switch boven > switch beneden > v5 en andere
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Als je de fritzbox instelt als router (lan1 = wan) kan je volgens mij ook nog steeds het proximus profiel kiezen. Dan maak je de PPPOE sessie op de fritzbox, en de decoder wordt gebridged naar de BBOX. Het proberen waard volgens mij.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Kiwivogel schreef:Als je de fritzbox instelt als router (lan1 = wan) kan je volgens mij ook nog steeds het proximus profiel kiezen. Dan maak je de PPPOE sessie op de fritzbox, en de decoder wordt gebridged naar de BBOX. Het proberen waard volgens mij.
Dit is inderdaad een zeer goede tip. Als dit werkt, dan gaat ook de V6 werken (bridged naar B-)box3, en van daaruit routed naar Proximus
Het proberen waard.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

No go...Al denk ik dat ik het probleem gevonden heb

ben de setting Internet connection "Via an external modem" vergeten aanklikken en vermoed dat het daaraan lag :bang: die zit dus verborgen achter connection settings link op het tabblad waar je uw profiel kiest :bang:

Beide profielen konden natuurlijk beiden geen DSL connectie opzetten daardoor

nieuwe poging volgt één dezer dagen

wat ik me wel afvraag: mijn telefonie (fon phone van fritz), die moet ik in de aparte connector steken dus zonder de Y kabel van fritz zelf ? alleen kreeg ik enkel bezettoon te horen toen ik mezelf belde via de gsm, al zal dat dan wel gelegen zijn aan feit dat ik nog geen internet had of doet dat er niet toe ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Die laatste vraag begrijp ik absoluut niet wat je bedoelt?
Wat is een "fon phone van fritz" ?

Als je telefonie VoIP is, dan heb je natuurlijk geen telefonie zonder internet!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Heb volgende telefoon in combinatie met de fritzbox :

AVM FRITZ!Fon C5 International vaste telefoon

Normale opstelling is de y kabel in de wan poort. Nu moet die eruit. Gewone telefoonkabel op telefoonaansluiting en voor de rest verandert er toch niets denk ik?

Voorts test 2; The Internet connection check failed. The Internet service provider is not responding to PPPoE packets. Repeat the test at a later point in time.

Dit krijg ik als ik aanduid dat de connectie via een externe modem gaat...

Moet ik nog iets aanpassen op de bbox zelf? Meen me toch geen instelling te herinneren voor pppoe pass through of zoiets?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

broke23 schreef:Heb volgende telefoon in combinatie met de fritzbox :
AVM FRITZ!Fon C5 International vaste telefoon
Dat is geen "vaste telefoon" maar een DECT toestel :wink: .
Voor de DECT telefoons en de SIP instellingen verandert er niets (FritzBox als modem of als router maakt geen verschil voor telefonie.
broke23 schreef:Normale opstelling is de y kabel in de wan poort. Nu moet die eruit. Gewone telefoonkabel op telefoonaansluiting en voor de rest verandert er toch niets denk ik?
Telefoonkabel op telefoonaansluiting? Welke telefoonkabel? welke telefoonaansluiting?

Misschien bedoel je dat je nog een vaste lijn hebt van Proximus?
Dan moet je de Y-kabel wel blijven gebruiken: aan de ene kant gaat die in de FritzBox "TEL/DSL" aansluiting.
De andere kant (met de 2 uiteinden), moet hetzwarte uiteinde in de DSL splitter. Het witte uiteinde niet meer gebruiken, gezien de VDSL2 kabel nu naar de B-box2 gaat

Op de FritzBox zitten 2 PSTN aansluitingen (FON1, FON2), maar dat is om 2 analoge telefoontoestellen aan te sluiten.
broke23 schreef:Voorts test 2; The Internet connection check failed. The Internet service provider is not responding to PPPoE packets. Repeat the test at a later point in time.
Dit krijg ik als ik aanduid dat de connectie via een externe modem gaat...
Sluit een PC aan op LAN2 van de FritzBox
Dan kiezen voor Internet provider "Proximus", en dan de optie kiezen "internet via external modem"
En natuurlijk de juiste PPPoE gegevens invoeren (fx123456@PROXIMUS en DSL paswoord), en de snelheid van je Internet abonnement.
Nu sluit je de FritzBox LAN1 poort (= WAN) op een LAN poort dan de B-box3, en bevestig je de settings
De Fritz!Box zal dan de connectie testen. Op de B-box3 moet je niets veranderen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

heb het allemaal via wifi gedaan (maakt op zich geen verschil)

de bbox zat op de LAN 1 van de fritzbox, de settings deze ochtend op external modem geselecteerd, de instellingen staan reeds correct ingesteld, internetsnelheid ingesteld (100.000/30.000 profiel)

het testen van de connectie zelf blijft duren (blijft continue pinken, je zit geen verschil tov als hij echt connectie maakt bij een normale opstelling, dan pinkt het 2x iets sneller na elkaar) en kreeg dan die fout (The Internet connection check failed. The Internet service provider is not responding to PPPoE packets. Repeat the test at a later point in time.)

dus die opstelling lijkt niet te werken, ofwel heb ik het toch nog ergens fout gedaan, enige wat ik kan bedenken is dat ik de instellingen eerst doe en de bbox 3 pas aansluit vlak voor ik bevestig ... ?

voor de telefonie, ah ok, dus zoals ik het eerst probeerde: de Wan kabel, maar dan zonder het dsl gedeelte idd (ik dacht even dat dit ervoor zorgde dat ik niet kon connecteren met de fritzbox, maar da's dus geen probleem)

https://www.techtesters.eu/pic/AVM7490/avmkpn.pdf

deze procedure net eens bekeken, komt op hetzelfde neer
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

broke23 schreef:het testen van de connectie zelf blijft duren (blijft continue pinken, je zit geen verschil tov als hij echt connectie maakt bij een normale opstelling, dan pinkt het 2x iets sneller na elkaar) en kreeg dan die fout (The Internet connection check failed. The Internet service provider is not responding to PPPoE packets. Repeat the test at a later point in time.)
Lampje dat traag flikkert, dan sneller (je bedoelt de "Power/DSL" led ?) is alsof je FritzBox nog met de telefoonlijn verbonden is.
In jouw opstelling moet je natuurlijk de B-box3 met de DSL lijn verbinden, en moet je B-box3 synchroniseren (blauw ledje "DSL" gaat continu, en internet hebben (blauw ledje "Internet" gaat continu).

PS. Als een lampje flikkert, wil je er dan bijzeggen welk lampje? Op de B-box3 staan 7 blauwe ledjes, op de FritzBox 5 groene/rode ledjes :-) .
broke23 schreef:dus die opstelling lijkt niet te werken, ofwel heb ik het toch nog ergens fout gedaan, enige wat ik kan bedenken is dat ik de instellingen eerst doe en de bbox 3 pas aansluit vlak voor ik bevestig ... ?
De enige fout die je kan hebben is dat je PC een IP adres krijgt van de B-box3, gezien je de 2 LAN's met elkaar verbindt, maar gezien je via WLAN op de FritzBox geraakt blijkt dit dus niet het probleem te zijn.
In mijn stappenplan hierboven raad ik altijd aan om eerst de instellingen te wijzigen, dan pas de connectie maken en op bevestigen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

philippe_d schreef:Lampje dat traag flikkert, dan sneller (je bedoelt de "Power/DSL" led ?) is alsof je FritzBox nog met de telefoonlijn verbonden is.
In jouw opstelling moet je natuurlijk de B-box3 met de DSL lijn verbinden, en moet je B-box3 synchroniseren (blauw ledje "DSL" gaat continu, en internet hebben (blauw ledje "Internet" gaat continu).

PS. Als een lampje flikkert, wil je er dan bijzeggen welk lampje? Op de B-box3 staan 7 blauwe ledjes, op de FritzBox 5 groene/rode ledjes :-) .
met het lampje hierboven bedoelde ik idd DSL/power, op de bbox 3 moeten enkel de eerste 4 actief zijn voor mij (wifi staat uit), en al zeker DSL, dat weet ik. De Lan komt aan van zodra ik deze connecteer met de fritzbox
philippe_d schreef:De enige fout die je kan hebben is dat je PC een IP adres krijgt van de B-box3, gezien je de 2 LAN's met elkaar verbindt, maar gezien je via WLAN op de FritzBox geraakt blijkt dit dus niet het probleem te zijn.
In mijn stappenplan hierboven raad ik altijd aan om eerst de instellingen te wijzigen, dan pas de connectie maken en op bevestigen ...
zal misschien te maken hebben met de volgorde, zal het nogmaals moeten proberen, maar voorlopig lukte het dus nog altijd niet

UPDATE 17U

wederom niet gelukt. Bbox opgestart (alle lampjes behalve wan ok, dus 4 stuks)
Dan de bbox op lan1 van fritzbox geconnecteerd. Dan apply van connect to external modem. Nu direct power/DSL direct opgelicht maar internetcheck nok (The Internet connection check failed. The Internet service provider is not responding to PPPoE packets. Repeat the test at a later point in time.)

...

FYI bbox zit op 192.168.0.1 als gateway dus conflicten zijn uitgesloten dan. Blijf perfect op gateway van fritzbox geconnecteerd om aanpassing te doen (apply)

Kan het zijn dat die y kabel voor probleem zorgt dat die de DSL kant ook verwacht?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

broke23 schreef:Dan apply van connect to external modem. Nu direct power/DSL direct opgelicht maar internetcheck nok (The Internet connection check failed.
De optie "
Check the Internet connection after "Apply" has been clicked
" hoef je niet aan te vinken.
Het duurt misschien te lang om een PPPoE sessie te krijgen (time-out).
Als je de optie niet aanklikt zal de FritzBox je settings aanvaarden zonder eerst een Internet check te doen.
En laat die dan maar een 15-tal minuten lopen, misschien krijg je dan wel internet (of zie je in de logs waarom niet) ?
broke23 schreef:Kan het zijn dat die y kabel voor probleem zorgt dat die de DSL kant ook verwacht?
Neen, tenzij je het DSL uiteinde op de telefoonlijn aangesloten hebt ...
Probeer anders een zonder de Y-kabel ?

Nogmaals voor alle zekerheid:
De Y-kabel moet met de RJ45 stekker in de FritzBox (DSL/TEL ingang).
Aan de andere kant is de kabel gesplitst in een zwart uiteinde en een wit uiteinde.
Het zwarte uiteinde, met de zwarte adapter, moet in de telefoon uitgang van de NTP2007.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

de telefonie en dsl kabels steken uiteraard juist, zijn ook gelabeld voor moest je je vergissen, maar daar zit het euvel dus niet

Nieuwe test zonder check internet connection:

bbox opgestart, dan pas lan op lan1 geconnecteerd, apply use external modem, 20 minuten laten staan, krijgt geen internetconnectie door (met proximus profiel) geraak op geen enkele website via wifi fritzbox ... (internet connection blijft grijs bolletje, komt niet groen te staan)

ook eens getest door existing lan connection te gebruiken, dan werkt internet wel, maar de decoder V5 uiteraard niet (bridge is dan niet actief vermoed ik ?), dus zo zal de v6 ook wel niet werken

Ik krijg de indruk dat ik geen nieuwe PPPOE sessie meer kan starten? Ik heb een synology nas staan met PPPOE instellingen, voordien kon ik deze connecteren, nu niet meer ... (de gebruikersnaam en pw zijn thans juist want de fritzbox accepteert ze ook en werkt via DSL)

Sinds een paar maand ben ik overschakeld van comfort naar tuttimus ... ik zou nu dus internet maxi moeten hebben volgens my proximus (zo staat het ook op factuur)

na wat opzoekwerk kom ik tot volgende :

vroeger had je volgende PPPOE's: start: 1, comfort 2 en maxi 4) => (ref https://nl.forum.proximus.be/internet-1 ... sies-35859)

Maar volgens https://nl.forum.proximus.be/internet-1 ... ssel-39627

blijkt hier dat maxi niet hetzelfde is als comfort in het vorige pakket en je zou minder pppoe sessies krijgen. dus 2 is niet meer, dan is het maar 1 :eek:
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Ik dacht dat het nu voor alle packs 1 bijkomende pppoe was (twee in totaal dus)
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

jackho schreef:Ik dacht dat het nu voor alle packs 1 bijkomende pppoe was (twee in totaal dus)
zou bevestigd zijn door Proximus op hun forum ja :roll: 2 voor elk pack ...
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4315
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 278 keer

Dan spreken ze elkaar niet tegen :wink: ik had er begin dit jaar voor gebeld en daar hebben ze dit dan ook gezegd dat het niet uitmaakt welk pack je hebt, wat vroeger wel het geval was.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Aargh. Pppoe passthrough dan maar activeren en de nas testen. Raar. Bij mijn weten heb ik dat zelf nooit geactiveerd of gedeactiveerd toen het wel werkte
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

still no 2nd PPPOE ...

na het lezen van http://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=42587 en http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 60#p569998

ga ik toch es testen door mijn @SKYNET aan te passen naar PROXIMUS :roll:

echt wel geweldig dat je dit via via moet vinden... en dan maar hopen dat het helpt natuurlijk aangezien dit al van 2014 dateert ...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

broke23 schreef:Pppoe passthrough dan maar activeren en de nas testen. Raar. Bij mijn weten heb ik dat zelf nooit geactiveerd of gedeactiveerd toen het wel werkte
Op een B-box (2/3) is PPPoE passtrough toch standaard geactiveerd?
Ik zou ook niet weten waar/hoe je de-at kan activeren/deactiveren?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

ik had het over de fritzbox Philippe_d.

Voordien had ik de 3490 beneden staan en de Nas kon toen wel connecteren via PPPoE, denk niet dat ik ooit de pppoe passthrough hier heb dienen activeren

Nu met de 7490 beneden kan de nas dit niet, en PPPoE passthrough stond hier niet default aan

Soit. Ik blijf proberen :-)
Laatst gewijzigd door TiTanium 22 feb 2018, 17:23, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Fullquote = tegen de regels!
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Voorlopig testen gestaakt.

Krijgen v6 via fritzbox Bridge niet aan de praat. Misschien na de testperiode...

Krijg de fritzbox ondertussen WEL aan de praat via PPPOE maar dan enkel met het PROXIMUS profiel, (with TV lukt niet) en dan via external modem kiezen

zo werkt natuurlijk de V5 niet meer, omdat die bridging dan niet actief staat vermoed ik (enkel op profiel met "With TV" ?)
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

V5 mini klaagt opeens over verkeerdelijk verbonden te zijn. Vrijdagavond werkte alles nog normaal. Sinds gisterenavond niet meer.

Netwerk en bekabeling is ok, fb 3490 ziet poort in gebruik (Andere poort maakt geen verschil) Reset helpt niet. Komt dan klagen van error 5, zonder stroom zetten ook niet.

Werkt dynamic bridge nog bij iemand of moet ik het elders zoeken? Durf de andere v5 niet ontkoppelen stel dat niks meer werkt? Ga toestel meepakken naar huis en achter bbox3 hangen straks
Laatst gewijzigd door broke23 29 jul 2018, 18:25, in totaal 1 gewijzigd.
Daddy007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 maa 2015, 16:40
Locatie: Zellik
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer

Modbreak:
fullqute verwijderd
broke23 schreef:V5 mini klaagt opeens over verkeerdelijk verbonden te zijn. Vrijdagavond werkte alles nog normaal. Sinds gisterenavond niet meer.

Netwerk en bekabeling is ok, fb 3490 ziet poort in gebruik (alle 4 Reset helpt niet. Komt dan klagen van error 5, zonder stroom zetten ook niet.

Werkt dynamic bridge nog bij iemand of moet ik het elders zoeken? Durf de andere v5 niet ontkoppelen stel dat niks meer werkt? Ga toestel meepakken naar huis en achter bbox3 hangen straks
Heb dit enkele weken terug ook gehad met de V5 mini, de gewone V5 deed het nog wel. Gebruikte de FB als modem. Enige oplossing was de FB terug met de bbox verbinden en ppoe instellen op de FB en de V5 en V5 mini aan de bbox hangen. Toen werkte de V5 mini terug.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Huh? Pppoe terug instellen op de fb? Die staat er toch uiteindelijk want de v5 werkt toch nog? Ja ok snap em, omdat je terug met zowel bbox als fb zit ofwat?

Maw er zouden nog mensen moeten zijn dan denk ik zo, mogelijk zijn ze aanpassingen aan het doen voor die v6 die live gaat. Dus enkel nog mini's en 6 die op eenzelfde server(s) hangen en registeren?

Soit ik probeer em straks rechtsreeks op een bbox3 te hangen en zal zien of dit voldoende is. Anders is het weer een geklooi met bbox3 en fb
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

V5 mini geeft hier geen problemen met de Fritzbox alleszins, dus als het bij u faalt sinds een update dan heb ik hem momenteel nog niet gehad.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Zit op versie 9.3.2.14 software, op een Cisco ipv5001 qu'à hardware

Nieuwe update?

Werkt alleszins gewoon bij mij thuis achter de bbox3 (moet niet proberen achter de 7590 voorlopig)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik denk dat alles te maken heeft met bridged versus fully routed:

Zoals eerder uitgelegd:
  1. in bridged mode krijgen de decoders via VLAN30 rechtstreeks een IP adres van Proximus TV.
  2. in fully routed mode krijgt de modem (B-box3) via VLAN30 één IPv4 adres van Proximus TV. De decoders krijgen een intern IP adres (192.168.1.64 e.v.), en de traffiek word door de router doorgestuurd op naar dat IPv4 adres van Proximus TV
Gevolg is dus:
  1. om in bridge mode te kunnen werken, moet Proximus een Databse bijhouden van de MAC-adressen van alle Proximus decoders. Als de decoder niet in de lijst staat, krijgt deze geen IP adres via VLAN30.
  2. om in fully routed mode te kunnen werken, moet Proximus een Databse bijhouden van de MAC-adressen van alle modems (B-box3). Als de router niet in de lijst staat, krijgt deze geen IP adres via VLAN30.
Vertaald naar FritzBox en V6 decoders wil dit zeggen:
  1. Heel waarschijnlijk staan de V6 decoders niet in de MAC lijst van de decoders, en deze krijgen dus géén rechtsreeks IP adres > V6 decoders kunnen dus niet in bridge mode werken :(
  2. FritzBoxen staan ook niet in de lijst van routers die via VLAN30 een IP adres krijgen > FritzBoxen kunnen dus niet in fully routed mode werken :(.
Concluse: een V6 kan niet op een FritzBox werken :-( .

Uit voorgaande posts blijken er nu dus ook problemen te zijn met de V5 mini.
Ik veronderstel dat Proximus stilaan bezig is om bridge mode te bannen, en dus (in batches?) de MAC adressen van deze decoders uit het systeem haalt?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Onze 'oude' v5 werkt er wel nog... De v5 mini blijft dezelfde melding geven...

Niemand anders? Mensen met een v5 mini en dezelfde 9.3.2.14 software?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik zal vanavond eens kijken naar onze softwareversie, maar de V5 mini bij ons werkt alleszins zonder problemen.


Edit:
Software-versie NTE-miniv5_9.3.2.14
hardware-versie: IPTV.CISCO.
IP: 10.154.153.75
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

oei, niet gezien van de edit, hmm, dat werkt wel, vreemd!

ondertussen men ouders gedepanneerd met de V5 van bij ons thuis en die werkt wel ...
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Kan ik mijn bbox 3 achter de fritzbox 7590 zetten? Nu deze whitelisted is...

OF zou ik nogmaals de v6 via fritzbox trachten te laten werken?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

broke23 schreef:Kan ik mijn bbox 3 achter de fritzbox 7590 zetten? Nu deze whitelisted is...
Neen. Geen idee hoe je die zou aansluiten en instellen om achter een Fritz!Box te werken (en wat je ermee wil bereiken) ?
broke23 schreef:OF zou ik nogmaals de v6 via fritzbox trachten te laten werken?
Uit de hele voorgaande discussie is het nu toch duidelijk dat de V6 niet werkt in bridge mode.
Waarom zou het nu plots toch werken?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Enerzijds omdat de 7590 ondertussen whitelisted is en anderzijds misschien omdat de v6 niet langer in test zit? Deze wordt uitgeleverd bij de klant ondertussen.

Vandaar de vraag
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Whitelisting slaat alleen op het modem gedeelte (DSL chipset en driver).
Dat heeft niets te maken met de "TV bridge" ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”