Verplaasting kost bij herstel defect BGC

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Wicky
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 10 keer

Ik ben al geruime tijd een Belgacom telefoon en TV klant en heb dus een Pack Telephony + TV (+ Mobile). De installatie is volledig door Belgacom uitgevoerd (splitter, modem aansluiting, decoder). Tijdens het warme (+30 graden) weer had ik meermaals het problem dat er 'Deze zender is tijdelijk niet beschikbaar' verscheen op het TV toestel. De DSL indicator op de B-Box2 knipperde in dat geval (aan / uit, niet knipperen van activiteit). Ik vermoedde dan ook een modem defect (ergens een onderdeel dat temperatuur gevoelig is). Ik meld het probleem op het 0800 nummer en ze staan er op dat een technieker langs moet komen - ik mag de modem dus niet gaan ruilen in een shop. Technieker komt, controleert verbindings-statistieken en vervangt de modem.

Dan ontvang ik een BGC faktuur met volgende kost: "Verplaatsing kosten herstel : 50 euro". Ik betwist deze kost en ontvang een email om contact met het 0800 nummer op te nemen. Daar word mij verteld dat ik enkel de DECODER huur, maar dat de MODEM mijn eigendom is met een garantie van 2 jaar. Bij een defect na 2 jaar heb ik dus de keuze om a) een technieker te laten langskomen aan 50 euro of b) een nieuwe modem te kopen aan 100 euro. Volgens de dienst fackturatie heb ik dus nog de goedkoopste oplossing gekregen.

De klacht wordt dan ook in mijn nadeel afgesloten. Niet tevreden met deze gang van zaken, worstel ik mij door de algemene voorwaarden van BGC TV en wat lees ik daar:
Algemene voorwaarden (http://www.belgacom.be/assets/content/p ... G%20NL.pdf):

1. Definities:

Decoder: technische oplossing, inzonderheid elke uitrusting, met inbegrip van haar eventuele toebehoren (kabels, afstandsbediening, toetsenbord, enz.), die noodzakelijk is voor de werking van de Dienst en door Belgacom ter beschikking van de Klant wordt gesteld.
Volgens mijn kennis van het Nederlands omvat DECODER dus ook de MODEM (noodzakelijk voor de werking van deze dienst). Wat verderop in de algemene voorwaarden:
8. Decoder
8.1. Huuroptie
8.1.1. Indien het Aanbod een huuroptie voor de Decoder bevat en de Klant voor deze optie kiest, stellen Belgacom of haar erkende verdelers de Decoder in huur ter beschikking van de Klant, voor zover de beschikbare voorraad het toelaat.
Dit gebruiksrecht is strikt persoonlijk en de Decoder blijft eigendom van Belgacom en haar leveranciers.
Ik huur de DECODER, en dankzij de definitie van DECODER in punt 1, dus ook de MODEM, correct ? De uitleg van de medewerker van de dienst fakturatie lijkt mij dan ook niet correct. Of ben ik mis ?

Let wel, op de BGC site staat er ook volgend document:
Pagina 5 van "Tarieven voor specifieke kosten en vergoedingen (.pdf)" (http://www.belgacom.be/assets/content/p ... DEM_NL.pdf):

Opheffing van een storing
Infrastructuur (tot aan en met inbegrip van primair toegangspunt): verplaatsing, prestaties, reserveonderdeel : Gratis
Eindapparatuur verhuurd of verkocht met onderhoudscontract
Verplaatsing (behalve indien anders bepaald in de algemene voorwaarden) : 50 euro
Prestaties per kwartier en reserveonderdeel : Gratis
Reserve-onderdeel : Gratis
Ik vind dit maar bizar - ik huur alles, mag de modem niet omruilen, moet een technieker laten komen die uiteindelijk de modem ruilt, en moet dan betalen voor z'n verplaatsing *en* de dienst fakturatie vindt dit 'normaal' ???
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Het maakt niet uit of het toestel gehuurd is of niet. Het toestel is na het terminatiepunt, namelijk de NTP2007, dus CPE (modem, decoder, computer, smartphone, tablet, ...) en de verantwoordelijkheid van de klant. Bij eender welke storing hierna moet de klant op zen minst de verplaatsingskosten betalen en eventueel de kosten aan het toestel.

De enige manier om deze verplaatsingskosten te vermijden is als je zelf naar de winkel was gegaan om de modem te wisselen. Maar dat zeggen ze niet altijd duidelijk aan de telefoon. Bij de melding van je storing had je moeten aandringen om zelf de modem te wisselen.

edit: Dat je de modem zou moeten kopen is ook weer vaag, want als ik mij niet vergis zouden ze (alle ?) contracten aangepast hebben naar huur om juist die zever met 2 jaar waarborg te vermijden.

edit2: Je huurt enkel de decoder, dat zie je trouwens ook duidelijk op je rekening staan. De modem heb je "gekregen", en ondanks dat het een essentieel onderdeel is dat noodzakelijk voor de werking van bgctv staan deze los van mekaar met hun eigen "contract" en voorwaarden.
Bij de nieuwere aansluitingen is de modem ook in huur (zie eerste edit).
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Wicky
Plus Member
Plus Member

Wacht, ik pas dat even aan:
Maar dat zeggen ze niet altijd duidelijk aan de telefoon.
-Eric-
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 35 keer
Recent bedankt: 1 keer

haha, what a joke.. in jouw plaats zou ik alles opzeggen :-)
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Als er het woord 'herstellen' aan te pas komt dan vraag ik toch altijd en wat gaat mij dit kosten,
want volgens mij weten is het normaal gezien alleen de zon die voor niks opgaat; tot nu toe toch nog :wink:

En dan zullen ze u wel zeggen als de technieker moet komen kost het zoveel ....
En als je zelf naar Belgacom winkel gaat om het toestel te ruilen dan kost het je niks ....

Dit is toch bij mij iedere keer het geval geweest bij pannes met Belgacom!
Wicky
Plus Member
Plus Member

Trojan schreef:edit2: Je huurt enkel de decoder, dat zie je trouwens ook duidelijk op je rekening staan. De modem heb je "gekregen", en ondanks dat het een essentieel onderdeel is dat noodzakelijk voor de werking van bgctv staan deze los van mekaar met hun eigen "contract" en voorwaarden.
Sorry maar ik zie dit niet op welke rekening dan ook staan.

Aan gezien de definitie van 'decoder' volgens de BGC voorwaarden (zie link in 1ste bericht) alles omvat wat er nodig is voor deze dienst (en dat impliceert de modem), ga ik er maar van uit dat wanneer ze spreken van 'decoder' op de factuur, dat dit ook *alles* omvat. Het woord MODEM staat overigens niet eens in de algemene BGC TV voorwaarden.

-Eric-
Wicky
Plus Member
Plus Member

jackho schreef:Als er het woord 'herstellen' aan te pas komt dan vraag ik toch altijd en wat gaat mij dit kosten
Ik bel met een storing ivm apparatuur die ik huur en krijg te horen dat ze daar een technieker voor MOETEN langssturen. Ik heb daar helemaal niet bij stilgestaan...

-Eric-
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Wicky schreef:
Trojan schreef:edit2: Je huurt enkel de decoder, dat zie je trouwens ook duidelijk op je rekening staan. De modem heb je "gekregen", en ondanks dat het een essentieel onderdeel is dat noodzakelijk voor de werking van bgctv staan deze los van mekaar met hun eigen "contract" en voorwaarden.
Sorry maar ik zie dit niet op welke rekening dan ook staan.

Aan gezien de definitie van 'decoder' volgens de BGC voorwaarden (zie link in 1ste bericht) alles omvat wat er nodig is voor deze dienst (en dat impliceert de modem), ga ik er maar van uit dat wanneer ze spreken van 'decoder' op de factuur, dat dit ook *alles* omvat. Het woord MODEM staat overigens niet eens in de algemene BGC TV voorwaarden.

-Eric-
Het wil niet dat jij dat zo interpreteert dat het ook zo is.

En bij een decoder is het trouwens net van hetzelfde, als een technieker moet komen om die te vervangen moet je nog steeds de verplaatsing betalen, of die nu gehuurd of gekocht is. Dus stop met hierover door te drammen want je hebt geen gelijk.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Wicky schreef:
jackho schreef:Als er het woord 'herstellen' aan te pas komt dan vraag ik toch altijd en wat gaat mij dit kosten
Ik bel met een storing ivm apparatuur die ik huur en krijg te horen dat ze daar een technieker voor MOETEN langssturen. Ik heb daar helemaal niet bij stilgestaan...

-Eric-
Dat is eveneens raar, ik heb hier toch op het forum al gelezen dat ze een code geven om te gaan ruilen in de winkel.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer
Recent bedankt: 1 keer

Klopt, ik ben gisteren nog in een BGC boetiek een modem gaan wisselen gewoon met een ticketnr. Geen enkel probleem.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Wicky
Plus Member
Plus Member

VOiD schreef:ik ben gisteren nog in een BGC boetiek een modem gaan wisselen gewoon met een ticketnr.
Volgens de dame van de fakturatie zou er een verschil zijn in de technische procedure indien de modem jonger of ouder dan 2 jaar is. In mijn geval ouder en dus mijn probleem.

-Eric-
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Als uw modem trouwens niet meer onder garantie is zou je daar ook een factuur van moeten ontvangen, tenzij de technieker dat niet goed heeft doorgegeven.
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Wicky schreef:Volgens de dame van de fakturatie zou er een verschil zijn in de technische procedure indien de modem jonger of ouder dan 2 jaar is. In mijn geval ouder en dus mijn probleem.
-Eric-
Dat zou normaal wel vooraf moeten vermeld worden, zodat je de keuze hebt om bv een nieuwer model te kopen..

Ik zou toch eens terugbellen en vragen naar de retentie dienst als je niet tevreden meer bent van u abonnement. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”