Nieuwe wagen kopen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hallo iedereen,

Het wordt zo stilaan tijd een nieuwe wagen te kopen.
In eerste plaats had ik graag mijn nummerplaat behouden voor het gemak geen twee nieuwe nummerplaten te laten bijmaken, en om dat ik toch probleemloos m'n auto 1 of zelfs 2 weken kan missen tijdens de overgang van papierwerk.
Auto's boeien me niet, laat staan dus "nieuwe lettertjes" op een nummerplaat.

Vermits ik een wagen op het oog heb waar ik toch zo'n 200-tal km enkel voor moet rijden (bah), wil ik me toch wat voorbereiden op dit zo vlot mogelijk te laten verlopen.
M'n huidige wagen is 15 jaar oud, en is getaxeerd op 1000€ volgens wijkopenautos (reken daar nog enkele kleine mankementen bij zoals een achterdeur die soms niet meer open wil, lekkende ruitensproeiers, versleten banden, roest op garde-boue...) verwacht ik er toch niet veel meer van.
Wat mij betreft gewoon ergens overhandigen zonder veel discussie over prijs.
De garage waar ik ga kijken lijkt me geen praktische oplossing om de wagen daar achter te laten wegens de tijd dat het duurt om papierwerk over te zetten. Graag ergens tussen Gent en Antwerpen dus.
Iemand tips wat waar?

Hoe gaat dit in z'n werk en hoe veel tijd mag ik ongeveer rekenen om de administratie te doorlopen?
Zijn garages er schappelijk in met bijvoorbeeld Z-platen die je nadien per post kan terugsturen ofzo, ...?


Bedankt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Enkele jaren terug verdikt dat ik niet meer mocht rijden. Aanvankelijk tijdelijk dus bleef auto staan. Na > 1 jaar praktisch stilstaan (enige verplaatsing voor wegenwerken) startte hij ook niet meer en spiegel was er ook nog eens af gereden (op zijn laatste trip). Voor de rest alles ok :lol:

Wijkopenautos behalve extreem veel spam niet veel van gehoord (moet er ook voor naar ginder en dat ging dus niet meer). Garage laten takelen zou meer kosten dan wat we er nog voor kregen. Takeldiensten doen geen moeite om offertes te beantwoorden (en ik bel niet). Uiteindelijk is er een kennis van kennis van kennis... hem gratis komen ophalen (batterij vervangen, herschilderd, spiegel vervangen en rijdt nu al paar jaar vrolijk rond). Hebben er dus niks voor gekregen maar konden eindelijk verzekering etc stopzetten (+ werd beetje scheef bekeken als 'straatmeubilair' dus ook buren content)

Niet de tip die je waarchijnlijk wil, maar gratis komen ze hem misschien halen. (garage dus niet) Maakt wel veel verschil als hij nog rijdt.
('t was dan ook nog diesel, toen nog niet zo'n probleem)
JanY
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:39
Bedankt: 6 keer

Vergeet maar dat je Z-platen gaat meekrijgen van de garage.
Ik zou ter plaatse roze formulier laten doormailen naar verzekeraar die dat dan via webdiv onmiddellijk kan in orde brengen. Dag nadien inschrijvingsbewijs in je bus. Auto is wel ingeschreven ondertussen.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Net een nieuwe occasie gekocht:

-Vorige week dinsdag wagen gekocht. Er moest nog een trekhaak op geplaatst worden en deze kwam afgelopen donderdag binnen.
-vrijdag de papieren van de wagen ontvangen van de garagist, en deze doorgestuurd naar de verzekering. Aangezien ik nog een oude nummerplaat had, moest er een nieuwe aangevraagd worden.
-Deze dinsdag had ik alle papierwerk en nummerplaten reeds binnen, gisteren (woensdag) ben ik de wagen gaan afhalen.
In princiepe kan dit nog 2 dagen vroeger, maar de garagist had:
1/ tijd nodig voor de trekhaak te bestellen te monteren
2/ een dag extra nodig voor een afleverbeurt.

Indien de wagen "klaar" staat, moet je rekenen op ongeveer 3 dagen.

Z platen is een no-go. Tegenwoordig moet de eigenaar van de platen aanwezig zijn bij elke rit van de wagen. Ook tijdens een testrit dient de houder aanwezig te zijn in de wagen. Dus zomaar een testrit gaan maken zonder de garagist is een no-go
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Je gaat naar garage om auto te bekijken.
Je onderhandelt over prijs, inclusief overname oude auto.
Tekent aankoopbon, en betaalt eventueel voorschot.
Je vraagt kopie van de roze kaart.
Je maakt kopie van die twee over aan verzekeringsmaatschappij,zij kunnen utijdelijk verzekeringsbewijs geven.
Garage laat ‘nieuwe’ auto keuren en brengt die op orde.
Jij gaat de oude Voorde nieuwe wisselen, wisselt de platen en rijdt naar huis.

En dan brengt je verzekering en inschrijving in orde.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Als je het simpel wil houden

-Zorg dat de garage je wagen overneemt voor een bedrag.
-Als zij de auto gekeurd hebben mailen ze u het inschrijfformulier (jij gaat eerste moeten betalen natuurlijk), die mail jij door naar je verzekering.
-Dag erna krijg je uw papieren voor de nieuwe auto per post met betaling van €26.
-Rij met je oude naar de garage, wissel de platen en done.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Indien de huidige wagen nog een oude plaat heeft zult ge sowieso een nieuwe moeten aanvragen.

Onze vorige wagen (Polo 9N3 met 358000 km, boite stuk, toen 11 jaar oud) werd door Wijkopenautos 'geschat' op 400 EUR.
Die schatting komt van de boden die ze van autohandelaars binnenkrijgen.
Op Autoscout voor 1900 EUR te koop gezet en een half uur later was die voor 1000 EUR verkocht. Het was niet de bedoeling om het onderste uit de kan te halen maar 400 EUR vond ik wat weinig.

Zet hem even te koop op Autoscoot en wacht de reacties af? Wie weet is hij sneller verkocht dan je denkt. Voor verkoop aan particulier is er wel dacht ik een keuring voor verkoop nodig.

En eens verkocht via vrienden / familie / kennissen de andere gaan halen.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Alvorens te kopen en zeker een voertuig in te schrijven; zoek de belasting inverkeersstelling en verkeersbelasting op. Inschrijven = moeten betalen. Ook als de koop uiteindelijk niet doorgaat.

https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie

Zeker de BIV kan zeer hoog zijn.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je kan ook eens bij Cardoen checken. Die garanderen €1500 overnamepremie, zolang je maar met je auto tot daar geraakt.
We hebben net daar een nieuwe auto gekocht. Hadden voor de vorige eerst een schatting gevraagd bij wijkopenautos.be. Onze eigen garagist zei dat we dat wellicht nooit zouden krijgen. Laten schatten bij Cardoen en zij gaven zelfs nog 10% meer.
EDIT: snap nu pas je opmerking over die 200km rijden. Lijkt er dus op dat je al een andere occasie op het oog hebt dan.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Nog geen nieuwe 1-xxx.yyy nummerplaat? Dan moét je een nieuwe aanvragen.

Dus vraag (na betaling) roze inschrijfformulier. Sommige verzekeringen laten toe dat je eenn scan of duidelijke foto via email aan hen bezorgt. (in mijn geval - Ethias - al zo'n vier keer gedaan voor de auto's van de gezinsleden). De laatste keren moest ik zelfs het origineel achteraf niet meer bezorgen..
De agent zorgt voor de inschrijving en met wat geluk komt de (werk)dag erna de plaat al toe met de post. Sommige autohandelaren laten toe dat de plaat rechtstreeks bij hen wordt afgeleverd (zij schieten de prijs van de plaat dan even voor). Als dat het geval is moet je dat ook even doorgeven aan de verzekeringsagent.

Oude auto kwijtgeraken: ik heb al altijd autozone en aanverwante sites gebruikt. Wel even aangeven dat de wagen zonder tweedehandskeuring wordt verkocht. Dat beperkt meteen de vraagprijs, maar ik meen begrepen te hebben dat dit sowieso geen issue is..
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

In principe denk ik dat je een auto die terug het verkeer in gaat niet mag verkopen zonder tweedehandskeuring, maar uiteraard kan het wel.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

Je kan de wagen toch verplaatsen als je doorgeeft aan de verzekering dat je vandaag met een andere wagen zal rijden (niet te vaak doen, ging vroeger toch).
Maar als de politie je tegen houdt kun je wel een boete hebben (geen inschrijvingsbewijs).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

ik geloof dat je zonder platen naar de garage en naar de keuring mag rijden, maar op de keuring doen ze niks zonder platen op de auto.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Niemand mag zonder platen op de baan rijden, de wagen mag zelf niet zonder platen voor u door op de openbare weg stilstaan.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Iemand nog een goed voorstel om een oude wagen te koop aan te bieden en er nog een correcte prijs voor te ontvangen?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Joe de Mannen schreef:ik geloof dat je zonder platen naar de garage en naar de keuring mag rijden, maar op de keuring doen ze niks zonder platen op de auto.
J.
Geen van beide. De garage kan je eventueel komen halen met Z platen (maar gebruik beperkt en toezicht verscherpt) en weet niet hoe dat zit met keuring. Kijken ook inschrijving & verzekering na dus lijkt me moeilijk om dat zonder te doen.

Met verzekering ben je in orde als je nummerplaten van eigen auto gebruikt, mogelijk dat daar verwarring is (maar ook dat is niet toegelaten).
Zonder (of met vervallen) keuring maar wel met nummerplaten mag je van thuis naar keuringstation of van garage naar keuring (maar niet van thuis naar garage :lol: ).
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Met verzekering ben je in orde als je nummerplaten van eigen auto gebruikt, mogelijk dat daar verwarring is (maar ook dat is niet toegelaten).
Volgens mijn weten mag je met een vervangwagen rijden met je eigen platen (en beperkingen van je verzekering) op voorwaarde dat het voertuig niet je eigendom is.
Indien je eigenaar van het voertuig bent/wordt dan is het voertuig niet verzekerd met je eigen platen.
Bekeken vanuit verzekeraars oogpunt
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”