FM radio monteren in auto

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Hallo,
ik moet eerstdaags weer een radio vervangen in een auto. Het gebeurt niet veel meer dat een klant dit vraagt, maar toch. Vaak omwille van USB aansluiting en bluetooth bellen. Dit is meestal in oudere auto's maar vaak ook in auto's van een 4-tal jaar. Dit moet ook meestal zo goedkoop mogelijk zijn. Ik monteer nog altijd gewone FM radio's van Pioneer. Maar ik denk dat dit tegenwoordig niet echt meer te verantwoorden is??? Echter zijn er nog altijd veel meer modellen te koop zonder DAB dan met. Zonder DAB kosten die minder dan €100, met DAB kom je al boven €130 uit. Ik wil onze klanten niet bedotten, maar als het te duur wordt gaat mij klant op een ander. Komt bij die DAB radio's nog extra montage tijd bij voor een DAB antenne. Het is wel duidelijk dat het om "budget vriendelijke" auto's gaat denk ik.
Hoe lang is men eigenlijk nog van plan om FM te gebruiken?

Wat is jullie mening hierover?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5785
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

kamiel schreef:Hoe lang is men eigenlijk nog van plan om FM te gebruiken?
Q-Music, Joe FM en Nostalgie hebben een erkenning tot 31 december 2021.
Worst case scenario is het dus al op 1 januari 2022 gedaan met FM.
Maar realistischer vermoed ik dat FM zeker tot 2024 na de verkiezingen in de lucht blijft.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

kamiel schreef:Wat is jullie mening hierover?
Wees gewoon eerlijk en informeer de klant correct... dan is de keuze aan hem.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Als die een AUX hebben sluit je de gsm aan en heb je ook radio toch?
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

wij als lokale radio hebben vorig jaar een vergunning gekregen voor 9 jaar, dus zeker nog tot 2027 uitzendingen op fm...en omwille van tegenvallende ontvangst heb ik vorige week zelfs mn actieve splitter die tussen de kabel van mn dakantenne zat om zowel ontvangst van fm als dab+ mogelijk te maken op een in oktober aangeschafte JVC radio, van idd 139 euro, er weer van tussen gehaald en de antenne terug rechtstreeks op fm aangesloten, met een extra kenwood kleefantenne voor dab+ was de ontvangst nog slechter, mss dat een speciale antenne, waar 2 kabels uitkomen, eentje voor fm en eentje voor dab+, of 2 afzonderlijke dakantennes betere ontvangst garanderen, maar voor mij is dab+ op dit moment helemaal geen optie meer, ik heb ook meerdere draagbare toestellen, goedkopere, en van merken, maar ook daar geen perfecte ontvangst, daarnaast schakelt de autoradio af en toe terug naar fm wanneer de ontvangst van dab+ mindergoed wordt, belachelijk dus, en zenders die enkel op dab+ zitten, die hebben dan een probleem, dus streamen via bluetooth van internetradio is de oplossing voor een nieuwe radio, overal en altijd ontvangst via 3G en 4G, tenzij je ergens in een of ander boeregat zit, en het kost je een beetje data natuurlijk, en anders een usbstick erin...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1894
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er is wel een verschil tussen lokale radio en nationale radio. Zelfs in Noorwegen kan je nog altijd lokale Radio ontvangen op FM(nationale Noorse Zenders zijn alleen op DAB beschikbaar).
Vlaanderen plant iets gelijkaardigs
Nationale Zenders geplande switch off in 2022-2023, maar lokale zenders blijven voorlopig beschikbaar.

En zoals boven reeds opgemerkt werd, lijkt het mij het meest redelijke om beide opties aan te bieden en de klant laten beslissen:
Optie A is € 100 goedkoper, maar dan loop je het risico om in 2022 niet meer te kunnen luisteren naar VRT,Q en al die anderen.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

... en in Noorwegen zijn de Nationale Noorse zenders terug vragende partij om zo snel mogelijk terug op Fm uit te zenden, sommige commerciele omroepen hebben ondertussen ook opnieuw bijkomende licenties gekregen, er luistert te weinig volk naar DAB+, de dekking is onvoldoende, men investeerd niet of onvoldoende in dab+ toestellen, daardoor wil men ook minder gaan adverteren, minder inkomsten en stuikt het businessmodel in elkaar.. iets wat ik ook al 2 jaar verkondigd had... er is geen toekomst, 5G broadcast en internetradio zijn de toekomst, daarnaast opteren een aantal landen toch voor DMR+ ipv dab+, dat zorgt er dan nog eens voor dat Europa verdeeld wordt in 2 digitale normen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Bedankt voor jullie meningen!
Ik heb er een aantal besteld zonder, en met DAB. Dan kan ik het altijd voorstellen...
Volgens mij lijkt het ook logisch dat internet radio meer en meer gaat gebruikt worden. Het biedt heel veel mogelijkheden.
Ik ga dus toch nog wel even gewone FM radio's monteren. Wel enkel modellen met bluetooth, dat biedt dan nog voldoende mogelijkheden als FM er toch binnenkort mee stopt.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”