Industrie 4.0

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er zijn al verschillende jobs gesneuveld als gevolg van automatisering en dat heeft totaal niks te maken met AI. Ik denk aan bareel wachters vroeger jaren, alle slagbomen bij de NMBS gaan al jaren automatisch open en dicht zonder menselijke tussenkomst. In Spanje loopt de verkoop van trein tickets volledig automatisch in de stations via automaten. Enkel voor internationale reizen zit er nog personeel aan de loketten. Er bestaat zelfs een gerobotiseerde barman voor cocktail bars, terug te vinden op cruiseschepen. Een robotarm stelt zelf uw cocktail van uw keuze samen zonder menselijke tussenkomst. Kostenbesparend? Zeer zeker. Gezellig? Verre van. Ik denk ook aan de automatische inworp op de peage in Frankrijk. Er zijn tal van sectoren rondom ons waar het personeel vervangen werd door geautomatiseerde toestanden, alleen staan we er meestal niet bij stil.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

@r2504

Er bestonden ongetwijfeld strikte regels in Chernobyl maar, als ik me niet vergis, heeft een menselijke fout daar alle onheil veroorzaakt!
Laatst gewijzigd door wied 24 dec 2018, 13:16, in totaal 1 gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

wied schreef:Er bestonden ongetwijfeld strikte regels in Chernobyl maar, als ik me niet vergis, heeft een menselijke fout daar alle onheil veroorzaakt!
Weet ik niet. Maar wat ik mij wel nog herinner, is dat de Russen er als de kippen bij waren om de schuld op Finland te steken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

TS vraagt zich af of er na doorgedreven automatisering voldoende arbeidsplaatsen zullen overblijven in onze consumptie-maatschappij! Mevrouw Lagarde (IMF) beweert dat in vele landen arme mensen minder arm geworden zijn dankzij de globalisering. Het zal dus nog even duren vooraleer iedereen ons (westers) welvaartspeil heeft bereikt. Vandaar dat TS zich terecht afvraagt wie voordeel zal halen uit die 4.0 ontwikkeling!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

wied schreef:TS vraagt zich af of er na doorgedreven automatisering voldoende arbeidsplaatsen zullen overblijven in onze consumptie-maatschappij! Mevrouw Lagarde (IMF) beweert dat in vele landen arme mensen minder arm geworden zijn dankzij de globalisering. Het zal dus nog even duren vooraleer iedereen ons (westers) welvaartspeil heeft bereikt. Vandaar dat TS zich terecht afvraagt wie voordeel zal halen uit die 4.0 ontwikkeling!
Hopelijk niet te snel want dat zou rampzalig zijn voor het milieu. :-D
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Zo rampzalig hoeft dat niet te zijn. De noodzakelijke transitie naar een klimaat neutrale industrie, en heel het gevolg daarvan, kan perfect. Alleen is daar een lange termijn visie voor nodig en kunnen we "quick win" missen als de pest. Als we de drang naar winst vervangen wordt door de drang naar het brengen van oplossingen en zodoende mekaar niet dood moeten concurreren, zouden we met z'n allen enorm veel kunnen bereiken. Maar dat is een ander gegeven.
r2504 schreef:Process bewaking moet volgens mij voldoen aan een aantal strikte regels en is dus vandaag reeds perfect te automatiseren zonder de hype van AI.
Zo eenvoudig is het al lang niet meer. Zoals MichelJ aangeeft doen systemen dezer dagen al veel meer. Zo hebben wij een procesonderdeel met doorgedreven APC (Advanced Process Control) en waar het systeem voorspellingen berekent, naar bijvoorbeeld een klepopening, afgaand op een historiek. Het systeem gaat dus zelf autonome beslissingen nemen, zonder enige menselijke tussenkomst. Voor dit deel zijn zelfs speciale PLC's ontwikkelt omdat de Yokogawa computers te traag zijn hiervoor. Rekenmodellen met doorgedreven algoritmen hebben de cascade regelingen in veel gevallen reeds vervangen en dat is volgens mij toch wel iets meer dan monitoring volgens strikte regels.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Een bijkomend probleem is dat je als werknemer in je eigen voet schiet door automatisatie...
Je kan het wel ontwikkelen maar je wordt er niet beter van, eerder overbodig.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Joe de Mannen schreef:Een bijkomend probleem is dat je als werknemer in je eigen voet schiet door automatisatie...
Je kan het wel ontwikkelen maar je wordt er niet beter van, eerder overbodig.

J.
En je kan het ook niet tegenhouden, de automatisering.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Joe de Mannen schreef:Een bijkomend probleem is dat je als werknemer in je eigen voet schiet door automatisatie...
Je kan het wel ontwikkelen maar je wordt er niet beter van, eerder overbodig.
Nou als mijn baas meer kan verkopen met (gelijkaardige) onkosten, word ik daar toch beter van als we bij het begin van het jaar over mijn pree onderhandelen :)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Denk je ? De aandeelhouders gaan je dankbaar zijn voor de extra winst. Shareholder value is waar elke werknemer zich moet mee bezig houden in grote multinationals, althans volgens de grote bazen. Ik hou toch liever in de eerste plaats mijn klanten tevreden, de rest komt dan vanzelf.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

heist_175 schreef:Nou als mijn baas meer kan verkopen met (gelijkaardige) onkosten, word ik daar toch beter van als we bij het begin van het jaar over mijn pree onderhandelen
Of hij beslist dat je job wel eens overbodig aan het worden is...

Als een bedrijf meer winst maakt vertaalt zich dat meestal niet of nauwelijks in meer koopkracht voor de gemiddelde werknemer. Het is net op de meerwaarde die de werknemer levert dat die winst zich voor doet...

Automatisatie zou moeten leiden tot een verlichting van de arbeid, nadat ze ingevoerd is. Maar in veel gevallen is dat net het omgekeerde. In mijn geval krijgen de overblijvers een zwaarder takenpakket en wordt hun vrije tijd veel meer opgeëist door de werkgever doordat de minimum bezetting in een ploeg niet toelaat dat iedereen zijn vrije dagen kan opnemen, laat staan dat er al eens iemand ziek valt. De noodzakelijke automatisering is er trouwens nog niet om die toekomstvisie van onze werkgever te realiseren.

Automatisatie zou ook eentonige arbeid moeten weg nemen, maar dikwijls krijgt men dan nog meer eentonige taken opgelegd die (nog) niet door machines kunnen gedaan worden.

Automatisering is een heel belangrijk gegeven dat onze woon-werk relatie, en tegelijkertijd daarmee onze maatschappij, heel grondig aan het veranderen is. Het is inderdaad niet tegen te houden en ik ben er ook niet tegen, zolang het op een redelijke manier ingevoerd wordt en dat de voordelen ervan iedereen ten goede komen en niet alweer een select clubje want dan zal het liedje niet lang meer duren.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

In de praktijk klagen wel wat werknemers dat ze te veel werk hebben. Dat is dan nog onafhankelijk van het feit of ze echt te veel werk hebben of niet. Zij zien automatisatie van een deel van hun taken meestal wel zitten.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Spreek je dan vanuit eigen ervaring of heb je daar cijfers over?
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Eigen ervaring. Dat is ook diegene die voor mij van tel is in dit geval. Internationale studies kunnen me gestolen worden als mijn eigen team anders denkt of werkt.

Natuurlijk is dit bij mij binnen een administratief, financieel departement.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het probleem is dat de kwaliteit van de werktijd dan niet omhoog gaat maar er uiteindelijk meer moet gedzan worden door minder mensen. Straatje zonder eind. Als het om de groei blijft draaien.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik moet zeggen dat ze bij mij ook aan het zoeken zijn naar automatisering.

Waarom? Ik zou het een welgekomen oplossing vinden.

Ik heb nu vaak de tijd niet om moeilijke gevallen te onderzoeken dus los ik die oppervlakkig op. Als er wat dingen makkelijker worden gemaakt zal dit men werk en kwaliteit bevorderen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

petrol242 schrijft: ...Alleen is daar een lange termijn visie voor nodig...

Eerste lichtpunt in de duisternis: het toeval wil dat we sinds kort een (autoritaire!?) leider kennen wiens wil wet zal zijn voor een periode van 30 jaar. En, in tegenstelling tot de beeldvorming in onze media, zijn vele chinese bedrijven in een felle wedloop gedoken inzake 4.0 technologie. Misschien belanden onze (rijke maar gehate) aandeelhouders wel sneller dan gedacht bij de dinosauriers :-D

Gelukkig kerstfeest niettemin voor alle welmenende wereldverbeteraars :beerchug:
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Goztow schreef:Eigen ervaring. Dat is ook diegene die voor mij van tel is in dit geval.
Dus enig corporatisme en niet te veralgemenen dus. Er is uiteraard een hemels verschil tussen een inpakster aan een machine van een koekjesfabriek, een kassierster in de supermarkt of een IT verantwoordelijke in één of ander omgeving.

Maar alle drie zijn ze potentieel gedoemd om "geautomatiseerd" te worden. Maar ik denk dat één ieder van ons hier, voor zover ik de beroepservaring kan inschatten, kan vervangen worden door een machine.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boonpwnz schreef:Waarom? Ik zou het een welgekomen oplossing vinden.

Ik heb nu vaak de tijd niet om moeilijke gevallen te onderzoeken dus los ik die oppervlakkig op. Als er wat dingen makkelijker worden gemaakt zal dit men werk en kwaliteit bevorderen.
Vrije vertaling... je baas heeft nu al een onderbezetting en zal dus ook niet twijfelen jou eruit te gooien als hij de rest nog harder kan laten werken en wat hulp heeft van automatisering.
petrol242 schreef:Maar ik denk dat één ieder van ons hier, voor zover ik de beroepservaring kan inschatten, kan vervangen worden door een machine.
Creatieve jobs kan je iets moeilijker automatiseren denk ik... ieder van ons is dus een groots statement.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Schaakkampioen Kasparov was echt ondersteboven n.a.v. de creatieve aanpak van de spelcomputer tegenover hem! Net zoals de koreaanse GO-kampioen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik vond daar weinig creatief aan... gewoon voorgaande partijen aflopen en rekenen.

Ik heb de indruk dat de perceptie er alleen maar slechter op wordt... vandaag noemt men haast alles AI.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

...gewoon voorgaande partijen aflopen en rekenen...

Dat is niet de werkwijze meer van de beste spelcomputers...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Voor een spel als GO niet omdat de combinaties te groot zijn om ze af te lopen... voor schaken weet ik niet of men het anders doet.

In ieder geval blijft er nog ruimte genoeg voor jobs die creatief zijn in de ruime zin.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zie ook nog niet meteen een loodgieter, vloerder, dakwerker, metselaar, elektricien, plakker, marktkramer, autotechnicus... vervangen worden door een machine.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Gelukkig maar. Anderzijds zie ik net een canvas reportage ivm ¨kweekvlees¨, waarbij duidelijk wordt dat veel jobs overbodig gaan worden indien we dit proces zouden aanvaarden...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Ik zie ook nog niet meteen een loodgieter, vloerder, dakwerker, metselaar, elektricien, plakker, marktkramer, autotechnicus... vervangen worden door een machine.
Bij vele van die jobs waren er vroeger nochtans heel wat meer mensen nodig... denk maar aan de mensen die mortel maakte, stenen naar boven droegen, ... trouwens er zijn al machines die muren metsen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

In de bouwsector is - tot hiertoe - weinig innovatie of productiviteitsgroei.
Er zijn al enkele bedrijven die in een "fabriek" de muren bouwen en ter plaatse enkel de muren aan elkaar monteren (incl ramen), maar dat is een niche. Loodgieterij en elektriciteit etc moet nadien nog wel geplaatst worden.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vorige week op canvas was het: de wereld volgens amazon.

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/de-wereld- ... zon-s2018/

Interessant om te zien waarom amazon prime besta,at, net zoals amazon key.

Ook de (arbeidsverhouding) deeleconomie komt aan bod met amazon flex. Wordt in de reportage eerder zwart afgeschilderd, maar op youtube vind je heel andere ervaringen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:Creatieve jobs kan je iets moeilijker automatiseren denk ik... ieder van ons is dus een groots statement.
Ik zou toch oppassen met zulke uitspraken. Alles is volgens mij te automatiseren.

In de gesprekken die ik laatst gevoerd heb hoor ik dikwijls zeggen: "Maar mijn job kan je niet automatiseren. Daar zit teveel emotie of intuïtie in. Of het is praktisch niet haalbaar."

Ze zetten zelfs al mechanische huisdieren en 'gezelschapsdames' in bij bejaarden om hen gezelschap te geven. Of artistieke websites die door logaritmes worden geproduceerd afgaand op wat een testpanel graag ziet of niet. Algoritmes die zich ook aanpassen aan modeverschijnselen bijvoorbeeld. Ontwerp op de computer gaat al veel verder dan enkel het tekenhulpje...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je kan alles automatiseren, de vraag alleen tegen welke prijs en wil je dat dan ook betalen.
Anderzijds, los van bovenstaande prijs, wordt er ook gekeken naar een inkomsten model en niet vanuit de werkgever maar vanuit de politieke wereld, die leeft immers op de wat aan taksen, belastingen en heffingen wordt geheven aan goederenstroom én arbeid.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

De prijs, die zakt wel en 'we doen eerst de goedkoopste dingen' en dan zal de rest wel volgen.
Nu, nog een bedenking: als ik jozef-de-timmerman ben en ik kan 1 tafeltje per dag maken en verkopen, dan kan ik daarvan leven.
Als ik nu een machien kan kopen waardoor ik 2 tafeltjes per dag kan maken, dan ga ik niet een halve week op m'n gat zitten hé.

Ik wil maar zeggen dat het allemaal des menschens is, maar de moraal is ver te zoeken...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

petrol242 schreef:
r2504 schreef:Creatieve jobs kan je iets moeilijker automatiseren denk ik... ieder van ons is dus een groots statement.
Ik zou toch oppassen met zulke uitspraken. Alles is volgens mij te automatiseren.
Ik wil wel eens een robot een zekeringkast zien kableren of een huis van elektriciteit of loodgieterij zien voorzien.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

goh, betonstructuur 3D geprint met alles erin is geen fictie.
Een kast kableren, lijkt me niet zo moeilijk te automatiseren. Op de werf lijkt het wat moeilijker maar wie weet.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

10 jaar geleden dachten we ook van veel jobs dat die niet door machines konden gedaan worden. Ik wil maar zeggen, de technologie gaat razendsnel. En sommigen zullen denken, goh in mijn job zal het nog wel even duren. Maar vergis je niet. Het staat ons nauwer te wachten dan we ons realiseren.

Initieel was ik dit topic begonnen over de industrie, maar we zien dat bijvoorbeeld de woningbouw ook meer en meer geïndustrialiseerd word. Prefab is daar het toverwoord in.

Of chauffeurs, dat was 10 jaar geleden ook ondenkbaar, maar die realiteit komt heel dicht bij. Of winkelbediendes die overbodig worden door online bestellingen en leveringen uit vol automatische magazijnen. Nu nog de drones of de zelfrijdende bestelwagen. Het is geen toekomst meer, maar realiteit.

Momenteel is de grootste transitie bezig door het ongelooflijk beheer van massa's data, want informatie is de sleutel. Zeker in de geautomatiseerde proces controle. De mechanische aspecten van de machines zijn dat ondertussen veel minder geworden.

Edit : Ik moet plots denken aan een artikel dat begin jaren '90 verscheen in HUMO over 'de digitale snelweg'. Toen dacht ik ook van "och, het zal wel even duren." Kijk waar we nu staan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:maar we zien dat bijvoorbeeld de woningbouw ook meer en meer geïndustrialiseerd word. Prefab is daar het toverwoord in.
Misschien ben ik fout maar de tijd van prefab is volgens mij al lang voorbij... het is enkele jaren hip geweest maar dat ligt toch al lang achter ons.
petrol242 schreef:Momenteel is de grootste transitie bezig door het ongelooflijk beheer van massa's data, want informatie is de sleutel.
Ook hier geloof ik nog niet echt in... het zit nog steeds in een hype fase en het gaat volgens mij nog lang duren voor het echt concreet wordt.

Statistiek bestaat trouwens al enorm lang... maar of het altijd even zinvol is geweest ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

petrol242 schreef:10 jaar geleden dachten we ook van veel jobs dat die niet door machines konden gedaan worden
Je hebt gelijk, een gewone sterveling - zoals wij allen - is niet in staat de impact goed in te schatten of systemisch te denken.
De job hoe die vandaag ingevuld is, is soms moeilijk te automatiseren, maar misschien moet de job (nog) herdacht worden...?

Al blijf ik bij mijn besluit van hierboven: niets om tegen ten strijde te trekken, maar manieren zoeken om er mee om te gaan.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Absoluut. We moeten er mee (leren) omgaan omdat het realiteit is. Het is alleen de vraag hoe we daar dus mee omgaan.

@2504 : Data is hét item van de automatisatie. Centraliseren van data, analyse van data, het combineren van data. Dat is toch momenteel heel hard gaande? ADR camera's (en we laten de privacy discussie buiten beschouwing), GPS data, financiële data, sociale media, digitalisering van zowat alles, persoonlijke advertenties, fabrieken die met elkaar communiceren, de thermostaat die autonoom werkt,...

Geloof me, ik krijg er beroepsmatig ook mee te maken, data is cruciaal. Wij hebben fabrieken die autonoom communiceren met elkaar en daar de productie op afstemmen. En de toevoer/combinatie neemt exponentieel toe, wat toelaat om de machinerie 'haar werk' te laten doen. En volgens mij zit het dus al helemaal niet meer in de hype fase. Vandaar ook industrie 4.0

Geef maar eens in Google (ah ja, die dus ook...) in : "Get Ready for Industry 4.0"
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik denk dat het actuele dossier bij Proximus een mooi voorbeeld is van hoe korte-termijn denken nefast is en een hoop gezever kan opleveren. Vandaar dat ik er hier over begin want in het andere topic over de kwestie ligt de vinger wel aan een ander pols.
Men spreekt heel dikwijls over bijscholing en het verplichten daarvan, maar een mens heeft ook maar zijn grenzen, die individueel ook nog eens heel strek verschillen. Vraag is ook wat men verstaat onder bijscholing. In mijn job moet ik me constant "bijscholen", maar het wordt een heel ander gegeven als ze mij willen bijscholen voor een job waar andere loon- en arbeidsvoorwaarden aan gekoppeld zijn. Men vraagt dan van die mensen toch wel een heel sterk doorgedreven flexibiliteit.

Spijtig genoeg is het veelal ook een "downgrade" van jobinhoud, toch zeker als ik zie wat mijn werkgever opgeeft als vervangende job.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het hoeft zelfs geen downgrade te zijn, maar weinigen is het gegeven om van elektricien naar verpleger te gaan, of van IT consultant naar loodgieter.
Hoe mooi "omscholing" ook klinkt, je moet het zelf ook wel zien te realiseren hé :).
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Proximus is politiek bedacht en in elkaar geknutseld. Dat bedrijf kan niet gemeten worden aan de hand van 4.0 parameters!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”