Zelfstandig in bijberoep

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Naar aanleiding van https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=23385 waar Philippe terecht meldt dat een topic van 10 jaar geleden terug uit de sloot gevist wordt even een nieuwe draad.
Ik ben aan het overwegen om zelfstandige in bijberoep te worden (GDPR-advies en misschien bij uitbreiding IT-services). Ik heb sinds mijn afstuderen in 2000 al altijd voltijds in loondienst gewerkt maar heb nu wat opportuniteiten om initieel (zeer) kleinschalig (4u/wk oid.) wat GDPR-gelateerde projecten te doen.
De adviezen die in de Freelance?-draad genoemd zijn, lijken mij enkel van toepassing indien je volledig zelfstandig wordt, daarom deze nieuwe draad.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik ben sinds 2008 kleinschalig zelfstandige in bijberoep. Er zijn weinig nadelen aan indien je geen grote vaste kosten moet maken om het beroep uit te voeren. Wat wil je precies weten?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik ken enkele mensen die een serieus bijberoep hebben en je merkt dat in hun hoofdberoep. Ze zitten met hun hoofd blijkbaar ergens anders, behalve bij datgenen waarvoor ze betaald worden.

Met serieus bijberoep bedoel ik: opdrachten 's avonds of in het WE en wat inkomsten.
Een andere collega heeft als bijberoep tennisraketten opnieuw bedraden/opspannen, dat merk je overdag dus niet en is heel ad-hoc.

Ik heb in avondschool elektriciteit bijgestudeerd en zou dus nu met een BTW nummer aan de slag kunnen. Mijn zus heeft een "te renoveren" huis gekocht waar ik de elektriciteit voor mijn rekening neem (voor de slimmeriken: dat is geen zwart werk). Het combineren van voltijdse job, een huishouden met kinderen én 1 werf waar elektriciteit van A tot Z gelegd moet worden, is echt gene zever.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Wat zijn de potentiële valkuilen?

Ik heb al hetvolgende begrepen (incompleet):
  • Ik heb sowieso kosten van zodra ik zelfstandige in bijberoep wordt (sociale bijdragen), maar ik bouw geen sociale rechten op.
  • Ik moet opletten om niet als schijnzelfstandige beschouwd te worden: ik zou minstens een aantal klanten moeten hebben (terwijl dat initieel pas één zou zijn).
  • De verwachtingen (zowel van de klant naar mij toe als omgekeerd) moeten duidelijk contractueel vastgelegd worden zodat ik niet te pas en te onpas aan de bak moet.
  • Zolang je onder de €25k per jaar factureert, dien je geen BTW te rekenen, vanaf €25.001 wél wat je mogelijk uit de markt prijst. Er moet wel een bepaald regeltje op je factuur staan...
  • In geval van DPO ipv. GDPR-consultant: Wie is waar verantwoordelijk voor? Wie is waar aansprakelijk voor?
  • Zorg ervoor voldoende beroepskosten te hebben, maar let bij de afschrijvingen er op dat je bij vroegtijdige beëindiging van het bijberoep niet zwaar moet gaan achterdragen.
Ik las afgelopen weekend toevallig het HLN-artikel Zelfstandigen in bijberoep kunnen binnenkort ook ouderschapsverlof of tijdskrediet met uitkering krijgen. Ik was mij daar niet van bewust dat door zelfstandige in bijberoep te worden, ik geen recht meer heb (had?) op die thematische verloven. Niet dat ik ze nu opneem, maar het zijn soms net die details die het verschil maken.

@Heist: Mijn totale werklast zou niet mogen verhogen. Ik zou - in samenspraak met mijn huidige werkgever - het aantal overuren gericht binnen de perken houden en initieel een halve dag per week (overdag) vrijhouden voor mijn werk als zelfstandige in bijberoep. Of ik daar ook in zal slagen, dat zal de tijd moeten uitwijzen. In die zin zou mijn bijberoep weinig tot niets te maken hebben met mijn hoofdberoep (mag ook niet, juist omwille van die potentiële schijnzelfstandigheid).
Computer(k)nul
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Enkele valkuilen (sommige staan er al tussen):
  • Focus, als je een beetje met je hoofdberoep begaan bent dan is het niet vanzelfsprekend ook nog voor jezelf te werken 's avonds.
  • Indien je kiest voor een vennootschap, en je je hoofdberoep verliest ben je automatisch in hoofdberoep zelfstandige, dus geen werkloosheidsvergoeding, etc
  • Aansprakelijkheid, gezien de boetes die met GDPR komen, en de opdrachtgever die je potentieel kan dagvaarden voor onzorgvuldig advies kan je maar best je persoonlijke aansprakelijkheid zoveel mogelijk beperken, via 2 manieren: verzekeringen en een vennootschap.
  • Onderschat niet de tijd en kost voor administratie.
  • Sociale bijdragen die je als zelfstandige in bijberoep betaald dragen nauwelijks bij tot je pensioen (nog minder dan gewone zelfstandige).
  • Geen BTW rekenen heeft ook als nadeel dat je geen btw kan aftrekken.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Waarom zou je kiezen voor een vennootschap (ik veronderstel een bvba)? Is dat administratief niet hopeloos veel complexer? Ik zag dit advies ook in de Freelance-draad, maar kreeg daar geen rechte kant aan. Het kan uiteraard niet de bedoeling zijn dat ik mijn gezin in gevaar breng door zelfstandige in bijberoep te worden...
Computer(k)nul
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

liber! schreef:Enkele valkuilen (sommige staan er al tussen):
  • Focus, als je een beetje met je hoofdberoep begaan bent dan is het niet vanzelfsprekend ook nog voor jezelf te werken 's avonds.
  • Indien je kiest voor een vennootschap, en je je hoofdberoep verliest ben je automatisch in hoofdberoep zelfstandige, dus geen werkloosheidsvergoeding, etc
  • Aansprakelijkheid, gezien de boetes die met GDPR komen, en de opdrachtgever die je potentieel kan dagvaarden voor onzorgvuldig advies kan je maar best je persoonlijke aansprakelijkheid zoveel mogelijk beperken, via 2 manieren: verzekeringen en een vennootschap.
  • Onderschat niet de tijd en kost voor administratie.
  • Sociale bijdragen die je als zelfstandige in bijberoep betaald dragen nauwelijks bij tot je pensioen (nog minder dan gewone zelfstandige).
  • Geen BTW rekenen heeft ook als nadeel dat je geen btw kan aftrekken.
  • Focus: dat is zo, kan voor sommigen inderdaad een probleem zijn. Als je echt gemotiveerd bent mag dit geen issue zijn. Je moet het maar zien alsof je werkgever ook maar een klant is... Je moet geen zelfstandige worden (zowel hoofd- als bijberoep) als je niet de uren er kan of wil in steken.
  • Dat is, voor zover ik weet, totaal niet het geval. Het enige dat kan gebeuren is dat men je uitkering vermindert met het inkomen dat je hebt als zelfstandige in bijberoep.
  • Aansprakelijkheidsverzekering moet je sowieso hebben als zelfstandige. GDPR is het minste van je zorgen zolang je maar wat zorgvuldig omspringt met gegevens van klanten. Een vennootschap is trouwens geen echte oplossing hier voor hé.
  • True, administratie is een grote tijdverspiller als zelfstandige.
  • Ik denk dat je zelfs absoluut niets op bouwt in bijberoep. Tenzij je hoofdinkomen heel laag is misschien.
  • Inderdaad het is, in mijn ogen, maar zelden nuttig om niet BTW plichtig te zijn. Tenzij je enkel maar werkt voor particulieren in een omgeving met bijzonder veel concurrentie waarbij de BTW het verschil kan maken in je prijs.
Sinna schreef:Waarom zou je kiezen voor een vennootschap (ik veronderstel een bvba)? Is dat administratief niet hopeloos veel complexer? Ik zag dit advies ook in de Freelance-draad, maar kreeg daar geen rechte kant aan. Het kan uiteraard niet de bedoeling zijn dat ik mijn gezin in gevaar breng door zelfstandige in bijberoep te worden...
Dat is administratief amper complexer hoor. En je moet niet noodzakelijk voor een bvba gaan. Iets zoals een VOF is zeer laagdrempelig (geen kapitaal, geen notaris etc). Het enige nadeel is dat je de beperkte aansprakelijkheid van een BVBA niet hebt. Maar dat heb je ook niet als je gewoon zelfstandige bent.. Maar goed vanaf volgend jaar zou er het een en het ander veranderen op gebied van vennootschapsrecht en zou de BVBA verdwijnen en in de plaats een BV vorm komen die veel flexibeler is (geen kapitaalvereiste indien niet nodig voor je activiteit).

Ik ben enkele jaren gewoon zelfstandige geweest om dan om te schakelen naar een vennootschap. Ik kan enkel zeggen dat ik enorm spijt heb dat ik niet eerder heb gedaan. Er is, in mijn ogen, geen enkel nadeel aan. Enkel voordelen. Grootste voordeel is dat je je inkomen kan managen, zeker als je dat in bijberoep doet denk ik. Als je gewoon zelfstandige bent zal je aan de volle pot belast worden op elke cent die je binnen krijgt (zeker in bijberoep). In een vennootschap kan je in slechtere tijden je loon uit de vennootschap verminderen (of stopzetten) en sparen in de vennootschap. Daarbij komen natuurlijk ook allerhande mogelijkheden van fiscale optimalisatie in een vennootschap die je niet hebt als gewoon zelfstandige.
Laatst gewijzigd door powaq 10 dec 2018, 10:30, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Wat GDPR betreft: als je enkel GDPR-consultant bent, dan ben je m.i. behoorlijk ingedekt tegen eventuele claims van klanten (uiteraard mits de nodige contractuele afdekking), als DPO is dat inderdaad anders hoewel deze eigenlijk ook 'maar' een adviserende functie heeft.

Kan iemand nog het punt omtrent aansprakelijkheidsverzekering duiden? Da's volledig nieuw voor mij.
Ook omtrent al dan niet BTW-plichtig/-aftrek tast ik nog in het duister.
Computer(k)nul
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Sinna schreef:Wat GDPR betreft: als je enkel GDPR-consultant bent, dan ben je m.i. behoorlijk ingedekt tegen eventuele claims van klanten (uiteraard mits de nodige contractuele afdekking), als DPO is dat inderdaad anders hoewel deze eigenlijk ook 'maar' een adviserende functie heeft.

Kan iemand nog het punt omtrent aansprakelijkheidsverzekering duiden? Da's volledig nieuw voor mij.
Ook omtrent al dan niet BTW-plichtig/-aftrek tast ik nog in het duister.
Die verzekering noemen ze vaak ook een "BA Uitbating". Van de website van een random verzekeraar: "Een verzekering BA Uitbating dekt de buitencontractuele burgerlijke aansprakelijkheid van een bedrijf voor schade aan derden. De schade moet veroorzaakt zijn door een fout van (een medewerker van) de onderneming."
Contracten dekken niet altijd alles hoor.. Je moet dit gewoon nemen en is ook niet duur. Pakweg €150 per jaar (kan variëren naar gelang je activiteit).

BTW plichtig is easy: reken je BTW aan dan mag je BTW aftrekken, reken je geen BTW aan, dan mag je ook geen BTW aftrekken. Koop je een computer van 1210 euro dan mag je 210 terug krijgen van de BTW als je BTW plichtig bent. Als je niet BTW plichtig bent dan gaan die 210 euro bij in de kosten. Nogmaals: ik denk dat het eerder een last is om niet te mogen aftrekken dan een voordeel. Tenzij je echt met superkleine marges werkt naar particulieren toe. Als je klanten voornamelijk bedrijven zijn dan is er geen enkele reden om niet BTW plichtig te worden zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door powaq 10 dec 2018, 10:38, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sinna schreef:Waarom zou je kiezen voor een vennootschap (ik veronderstel een bvba)?.
Redelijk domme vraag eigenlijk. Als je gewoon een zelfstandig bijberoep uitoefent worden alle inkomsten belast aan het tarief van de personenbelasting, max 55% omdat die inkomsten gewoon toegevoegd worden aan je inkomsten als werknemer. Als je een vennootschap hebt worden alle zelfstandige inkomsten belast volgens de vennootschapsbelasting, max 35%. Houd ook rekening met sociale bijdragen, minstens 347 euro per jaar. Van deze sociale bijdragen ga je NOOIT 1 euro pensioen ontvangen.
Je kan er voor kiezen om wel of niet btw plichtig te zijn maar dat is enkel en alleen mogelijk als je een bepaald maximum bedrag per jaar verdient. Enerzijds mag je geen btw aanrekenen aan klanten en anderzijds mag je ook geen btw aftrekken van aankopen. Ik denk dat de maximum winst of omzet iets van een 5000 euro per jaar bedraagt. Vraag desnoods raad aan een boekhouder of Google eens rond.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Hou er ook rekening mee dat al dat papierwerk niet zo eenvoudig is (en als je het zelf doet veel tijd en/of opzoekwerk vraagt). Ik had hiervoor een boekhouder, en die kost ook geld. Als er een periode is waarin je minder werk hebt, heb je dus kosten die blijven doorlopen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een vennootschap oprichten kost ook geld. Statuten en zo moeten gepubliceerd worden in het staatsblad. Hier moet je wel beroep doen op een boekhouder. Elke aanpassing (nieuwe vennoot, adreswijziging...) moet eveneens gepubliceerd worden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:
Sinna schreef:Waarom zou je kiezen voor een vennootschap (ik veronderstel een bvba)?.
Redelijk domme vraag eigenlijk (...).
I feel blue...
Dat is voor mij juist de reden om hier eens rond te vragen. Kwestie van de juiste afwegingen te maken om meteen op stevige gronden van start te kunnen gaan. Google is your friend, maar even polsen bij real-life people met ervaring is voor mij waardevoller.
Computer(k)nul
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Jack Daniels schreef:
Sinna schreef:Waarom zou je kiezen voor een vennootschap (ik veronderstel een bvba)?.
Redelijk domme vraag eigenlijk. Als je gewoon een zelfstandig bijberoep uitoefent worden alle inkomsten belast aan het tarief van de personenbelasting, max 55% omdat die inkomsten gewoon toegevoegd worden aan je inkomsten als werknemer. Als je een vennootschap hebt worden alle zelfstandige inkomsten belast volgens de vennootschapsbelasting, max 35%. Houd ook rekening met sociale bijdragen, minstens 347 euro per jaar. Van deze sociale bijdragen ga je NOOIT 1 euro pensioen ontvangen.
Je kan er voor kiezen om wel of niet btw plichtig te zijn maar dat is enkel en alleen mogelijk als je een bepaald maximum bedrag per jaar verdient. Enerzijds mag je geen btw aanrekenen aan klanten en anderzijds mag je ook geen btw aftrekken van aankopen. Ik denk dat de maximum winst of omzet iets van een 5000 euro per jaar bedraagt. Vraag desnoods raad aan een boekhouder of Google eens rond.
Echt een domme vraag is het niet hé. Als het om echt kleine omzetten gaan (minder dan €2,5-€5k per jaar ofzo), is het misschien eenvoudiger om gewoon zelfstandige in bijberoep te worden/blijven. Met als nadeel dat je natuurlijk aan volle pot belast gaat worden.
Limiet voor dat je BTW plichtig moet worden is €25k per jaar.
Jack Daniels schreef:Een vennootschap oprichten kost ook geld. Statuten en zo moeten gepubliceerd worden in het staatsblad. Hier moet je wel beroep doen op een boekhouder. Elke aanpassing (nieuwe vennoot, adreswijziging...) moet eveneens gepubliceerd worden.
Boekhouder/notaris is niet nodig in geval van een VOF of GCV. Eenmalige kost van 150-180 euro ja. €150 per aanpassing. Allen aftrekbaar natuurlijk.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn gouden raad: ga voor een vennootschap. Je hebt eenmalig de kosten van oprichting. Heb je echt te weinig omzet kan je ook kiezen om vrijgesteld te worden van btw aangifte. Heb je helemaal geen inkomsten, dan vraag je bij FOD financiën een attest van non-activiteit. Dat bezorg je aan sociaal secretariaat en dan moet je ook geen sociale bijdragen betalen. Voordeel van een vennootschap: je komt niet voor verrassingen te staan bij belastingaangifte zoals ik ooit meegemaakt heb voordat ik een vennootschap had. Met statuten van oprichting kan je heel waarschijnlijk toegangskaarten bemachtigen van winkels of winkelketens waar je als particulier geen toegang toe hebt. Met mijn bijberoep van kok heb ik klanten kaarten kunnen bemachtigen voor Metro, ISPC, HGC Hanos,... Daar kom je als particulier nooit binnen. Tenzij je een kaart van iemand anders mag gebruiken.
@powaq: ik heb nooit 150 euro betaald voor aanpassingen. Dat bedrag ligt tussen 75 en 85 euro ongeveer.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik zou in u geval zeker even unizo contacteren, kunnen u in uw specifiek geval zeker op weg helpen.

Zowel qua oprichten bijberoep
Zowel qua GDPR: ze doen veel moeite om te bedrijven in te lichten en adviseren, misschien zoeken ze zelf consulenten voor uw regio voor de GDPR wet.... Bij ons in het dorp is er een uiteenzetting geweest van de GDPR wet georganiseerd door UNIZO.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Jack Daniels schreef:Mijn gouden raad: ga voor een vennootschap. Je hebt eenmalig de kosten van oprichting. Heb je echt te weinig omzet kan je ook kiezen om vrijgesteld te worden van btw aangifte. Heb je helemaal geen inkomsten, dan vraag je bij FOD financiën een attest van non-activiteit. Dat bezorg je aan sociaal secretariaat en dan moet je ook geen sociale bijdragen betalen. Voordeel van een vennootschap: je komt niet voor verrassingen te staan bij belastingaangifte zoals ik ooit meegemaakt heb voordat ik een vennootschap had. Met statuten van oprichting kan je heel waarschijnlijk toegangskaarten bemachtigen van winkels of winkelketens waar je als particulier geen toegang toe hebt. Met mijn bijberoep van kok heb ik klanten kaarten kunnen bemachtigen voor Metro, ISPC, HGC Hanos,... Daar kom je als particulier nooit binnen. Tenzij je een kaart van iemand anders mag gebruiken.
@powaq: ik heb nooit 150 euro betaald voor aanpassingen. Dat bedrag ligt tussen 75 en 85 euro ongeveer.
Lijkt mij straf.. Dit is de prijslijst (geweldige website overigens :) ): http://www.ejustice.just.fgov.be/tsv_pub/tarif_n.htm
Jij denkt waarschijnlijk aan de kost voor de neerlegging van een jaarrekening? Dat zal inderdaad zoiets zijn.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Die ~85 eur is waarschijnlijk voor de Kruispuntbank, dat kost 87 eur.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Vreemd dat een vennootschap hier zo wordt aangeraden. De kosten om een BVBA op te richten, en jaarlijks te "onderhouden" zijn zeer hoog. Reken op minstens 1000 euro per jaar
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bababa schreef:Vreemd dat een vennootschap hier zo wordt aangeraden. De kosten om een BVBA op te richten, en jaarlijks te "onderhouden" zijn zeer hoog. Reken op minstens 1000 euro per jaar
Je hebt toch helemaal geen bvba nodig? Louter uit fiscale of financiële overwegingen voldoet een vof. Dat heb ik ook.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Sinna schreef:Ik las afgelopen weekend toevallig het HLN-artikel Zelfstandigen in bijberoep kunnen binnenkort ook ouderschapsverlof of tijdskrediet met uitkering krijgen. Ik was mij daar niet van bewust dat door zelfstandige in bijberoep te worden, ik geen recht meer heb (had?) op die thematische verloven. Niet dat ik ze nu opneem, maar het zijn soms net die details die het verschil maken.
Klein detail: je hebt wel nog het recht op die thematische verloven als zelfstandige in bijberoep.
Maar... omdat men er van uitgaat dat je op dagen dat je dat verlof neemt, je bijberoep voltijds kan opnemen (wat zever is... je neemt dat thematisch verlof immers voor andere redenen) krijg je geen uitkering.
De uitzondering is dan weer als je voltijds verlof neemt, dan krijg je dit wel weer.

Offtopic: is trouwens de enige reden dat ik nooit zo'n verlof genomen heb. Heel goed dat ze dit gaan aanpassen.
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Jack Daniels schreef:
Bababa schreef:Vreemd dat een vennootschap hier zo wordt aangeraden. De kosten om een BVBA op te richten, en jaarlijks te "onderhouden" zijn zeer hoog. Reken op minstens 1000 euro per jaar
Je hebt toch helemaal geen bvba nodig? Louter uit fiscale of financiële overwegingen voldoet een vof. Dat heb ik ook.
Vergeet niet dat je privé eigendom niet berschermd is bij dit type vennootschap.
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

thomasv schreef: Vergeet niet dat je privé eigendom niet berschermd is bij dit type vennootschap.
Iemand die een zelfstandig bijberoep uitoefent probeert zijn maandsalaris wat op te krikken. Dergelijke mensen zie ik niet meteen in financiële moeilijkheden raken. Die hebben dan ook geen behoefte aan een bvba ter bescherming van hun eigendom. Ik heb een vof, louter en alleen om de belastingen op de winst te drukken. Nu bestaat mijn VOF enkel nog op papier. Ik bedoel daarmee dat ik geen activiteiten meer heb. En de vennootschap opheffen, daar heb ik niet meteen zin in. Het heeft geld gekost om ze op te richten en het kost mij ook geld om ze op te heffen. Dus voor mij mag ze blijven bestaan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Sorry als ik een aantal dingen herhaal. Hierbij mijn ervaring, na 10 jaar zelfstandige in bijberoep:
- ideaal is om in bijberoep iets anders te doen dan in hoofdberoep, dan kan je beide ook goed gescheiden houden en zal je werkgever je geen vervelende vragen stellen of zal je zelf ook niet geneigd zijn om tijdens je hoofdbroep met je bijberoep bezig te zijn. Er zal ook nooit een vraag zijn of je niet concurreert met je baas. in ieder geval: weer er heel open over tegenover je baas en vraag zijn toestemming!
- doe iets dat je graag doet, anders houd je het ook niet vol
- je zal moeten bereid zijn om af en toe een dag verlof te nemen om een opdracht af te werken die dringend is, indien je daar niet toe bereid bent -> beter niet aan beginnen. Idem voor je gezin: zij moeten het aanvaarden, ook "in the long run". Stel ook je limieten voor jezelf: bijvoorbeeld maximum 1 opdracht tegelijk. Anders ga je geen kwaliteit afleveren. En tenslotte: het is bijberoep, dus het moet ook leuk blijven
- best vermijden om bij klanten te moeten gaan of om veel met hen te moeten uitwisselen --> ze bellen je logischerwijs op tijdens hun 9 to 5... net als jij in je hoofdberoep bent natuurlijk! Dus valt nooit goed
- mijn bijberoep is vertalen, dat is natuurlijk ideaal. Doch zelfs dan heb ik regelmatig dat een opdracht toch niet goed valt, en ik eigenlijk een avondje moet vertalen terwijl ik iets anders had gepland
- je denkt dat zelfstandigen zelf hun werk organiseren maar niks is minder waar: de klant bepaalt het rythme
- bepaal jouw redelijke prijs zelf en werk aan die prijs. Men zal altijd met jou willen onderhandelen, ik zou daar niet in meegaan tenzij bijvoorbeeld elke nieuwek lant krijgt de eerste opdracht 10 % korting (maar dat bepaal je zelf!) of een preferentieel tarief voor langere opdrachten (dat je zelf bepaalt!). Waarom zou je onder een prijs werken, als het toch in bijberoep als "extra" is?
- administratief: ja, er zit werk in de administratie maar het is ook niet het einde van de wereld. Je mag in principe een vereenvoudigde boekhouding houden. Belangrijk is om regelmatig je papierwerk te doen. Bijvoorbeeld: bij elk einde van een opdracht, maak ik direct de factuur en stuur die onmiddellijk op. Facturen print ik uit en betaal ik direct, dan gaan ze in een bakje dat ik één maal per 3 maanden klasseer. Dan bij belastingaangifte nog eens alles doorlopen en de samenvatting maken. Merk op: ik heb altijd ales zelf gedaan maar ik kan wel altijd terecht bij een boekhouder / expert fiscalist die een vriend is van de familie! Zonder zijn steun zou ik niet zelf aan de beokhouding begonnen zijn! Een expert-fiscalist betaalt zichzelf trouwens altijd terug. Weet ook dat je dat werk / die tijd niet kunt aanrekenen aan de klant. Als je dit niet ziet zitten --> besteedh et dan uit aan een boekhouder / expert-fiscalist die je met raad en daad bijstaat. Maar pas op: zelfs dan gaat het je nog werk en tijd kosten natuurlijk ;)
- vermijd het BTW-circuit zo lang het kan. Ik heb beide gedaan: eerst vrijstelling van BTW, dan BTW-plichtig en nu weer vrijstelling. BTW-plicht is een enorme verzwaring van het administratief circuit waar je geen zin in hebt. Je zal als ocnsultant weinig kosten inbrengen aangezien je naast een PC en een deel van je woning weinig nodig hebt. Dus aftrek is niet zo interessant
- financieel gezien is het het meest interessant om:
* kosten in te brengen die je sowieso hebt. Bijvoorbeeld: 10 % van je woning en van de interestkost, je PC, je internetverbinding, een gewestbelasting, enzovoort. at is dan eigenlijk "pure winst"
* iets meer opbrengsten te hebben dan die kosten, want alles erboven betaal je ongeveer 60 % belastingen op (als je gewoon zelfstandige in bijberoep bent natuurlijk, niet in vennootschap). Als je vooral intellectueel werk doet, dan is dat wel moeilijk
* breng geen onnozele kosten in. Bijvoorbeeld: een bijberoep met 10k omzet en een dikke audi voor de helft inbrengen. Vermijd ook onnozele restaurantkosten en zo; vroeg of laat bekijkt een inspecteur je resultatenrekening en als die niks speciaal ziet, dan klasseert hij het gewoon
* welke omzet zou je draaien? Als dat beperkt is, of onzeker qua hoogte dan zie ik niet in waarom je dat in een vennootschap zou steken. Het grote probleem met een venootschap is dat je er je geld moeilijk uit krijgt. Ik heb liever de vrijheid dat ik dat extraatje elk jaar gewoon krijg en aangeef in mijn belastingen
* sociale bijdragen worden tegenwoordig verrekend obv je reële winst (22 % van de winst), dus als die niet te hoog is dan ga je ook geen hoge sociale bijdrage betalen. Je krijgt er niks voor terug omdat je al sociale zekerheid hebt via je hoofdberoep. Dat noemt men solidariteit
* als je GDPR-consultancy doet, zou ik toch ook wel een verzekering nemen tegen beroepsfouten / beroepsaansprakelijkheid

Ik snap wel je bedoeling niet: je gaat je hoofdberoep afbouwen om een bijberoep te beginnen. Welke voordelen zie je daaraan? Of wil je je zo omscholen?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik heb lang met dezelfde vragen gezeten, en hoewel ik er dikwijls dicht bij stond om er mee te beginnen, heb ik het nooit gedaan (of beter : nooit gedurfd...)

De laatste 15 jaar heb ik altijd één of meerdere servers draaiende gehad. In het begin puur voor webhosting, nadien met allerlei andere speeltjes erbij. Ik heb zelf nooit iets in de hostingbusiness rechtstreeks gedaan, maar wel in IT bedrijven gewerkt (netwerk, voip, ...). Nu ik op de 112 werk heb ik al dikwijls er aan gedacht om er eindelijk eens mee te beginnen.

De server draait toch. Dus of die nu 10 hostingaccountjes draait of 100, dat maakt in principe niet veel uit, die kost heb ik toch (colocatie). Op de server draait er een domeinnaam of 25 die niet van mij zijn, maar van familie, vrienden, kennissen, vzw's waar ik actief ben. In principe zou ik - als ik start - daar dus een factuur naartoe kunnen sturen. Maar als ik dan eens kijk naar de Belgische markt : wat zouden goede tarieven zijn? Hoe groot is de kans dat mensen weg gaan lopen als ik plots een factuur stuur? En vooral : ga ik er iets uit halen?

Hier en daar zie ik nog 20 euro voor een .be domeinnaam. Iedereen weet dat dit goedkoper kan, en veel moeite moet je alvast niet doen dan. En hoeveel vraag je dan voor de hosting zelf? Pakweg 1GB... Dan zie ik prijzen van 50 cent tot 5 euro per maand (en alles er tussen in)! Heeft natuurlijk te maken met overselling, kwaliteit, gebruikt netwerk, stroomprijzen, ... 25 hostingaccountjes aan 50 cent geeft mij 12.50 euro per maand. Een habbekrats en de moeite niet denk ik dan. Maar 25 accountjes aan 5 euro geeft mij 125 euro, wat toch al volstaat voor mijn eigen kosten te dekken en zo toch al break-even te draaien. Maar dan begin je te denken aan boekhoudpakketten (want uiteraard wilt elke klant met wat kliks links en rechts een factuur kunnen betalen), de belastingen, btw, sociaal secretariaat, boekhouder, sociale bijdrage, ...

Uiteraard kan ik groeien, klanten winnen, hostingaccountjes bijmaken en zo meer verdienen. Maar waar ga ik die klanten vinden? Geen idee op dit moment.

Dus hou ik het voorlopig zo, voor de spreekwoordelijke pint per maand hosting voorzien voor wat vrienden.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Block schreef:even unizo contacteren
Unizo is niet zo'n fan van bijberoepen, wegens de concurrentie voor hoofdberoepers.
Ook de politieke arm van Unizo, de NVA, is rabiate tegenstander van bijberoepen.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180816_03668994
‘Maar het bijberoep zou beperkt moeten zijn in de tijd. Want zoals de situatie nu is, doe je de zelfstandige in hoofdberoep concurrentie aan. Een traiteur in bijberoep kan bijvoorbeeld veel goedkoper werken dan een traiteur in hoofdberoep, want hij moet veel minder sociale bijdragen betalen. Intussen blijft hij als werknemer beschermd, heeft hij recht op vakantie en op arbeidsongeschiktheid, en bouwt hij pensioenrechten op. Het kan niet zijn dat je van beide walletjes blijft eten.’
‘Maar hoeveel mensen in bijberoep maken daar hun hoofdberoep van? Die cijfers zijn niet beschikbaar, die moeten we dringend hebben. Dan kunnen we ook zien hoeveel zelfstandigen in bijberoep dezelfde activiteit uitoefenen als hun werkgever in hoofdberoep.’
Ze heeft wel een punt, maar ze vergist zich in de sterktes van een zelfstandige in hoofdberoep.

Onze keuken is gezet door een bijberoeper, hij mocht er zijn tijd voor nemen. Het eindresultaat telde.
Veel andere werken zijn door een bvba in hoofdberoep gedaan, (oa) omdat het dan goed vooruit gaat of de persoon zoveel onkosten heeft aan machines dat het in bijberoep niet haalbaar is.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Goztow schreef:Ik snap wel je bedoeling niet: je gaat je hoofdberoep afbouwen om een bijberoep te beginnen. Welke voordelen zie je daaraan? Of wil je je zo omscholen?
Ik heb vorig academiejaar de opleiding Postgraduaat Data Protection Officer gevolgd aan Howest maar nooit met de intentie om ook effectief de functie van DPO uit te oefenen. Het ging mij vooral om de praktische implicaties die de GDPR heeft op bestaande bedrijfsvoering. Ik kán trouwens helemaal geen DPO worden op het bedrijf waar ik werk omwille van de belangenvermenging met mijn functie als IT'er.

Ik ben nu echter concreet gepolst om de functie van DPO op te nemen binnen een organisatie die verwant is met het bedrijf waar ik werkzaam ben. Ik heb blijkbaar door gericht op een aantal GDPR-gerelateerde vragen te antwoorden, toch bepaalde expertise getoond. Tja... als je er een jaar voor op school gezeten hebt... (al is dat geen garantie, maar soit).

Ik zou in eerste instantie mijn hoofdberoep niet afbouwen maar mijn overwerk (wat ik verplicht in vakantie dien op te nemen) binnen de perken houden (in samenspraak met mijn werkgever) zodat ik bv. wekelijks een halve dag aan mijn bijberoep zou kunnen spenderen. Als blijkt dat dat bijberoep helemaal niet is wat ik in gedachten had, dan kan ik dat zonder veel poespas terug opdoeken. Als blijkt dat dit bijberoep mij eigenlijk goed afgaat, dan kan ik in een volgende fase mijn hoofdberoep bijvoorbeeld gaan afbouwen naar 4/5den.
Computer(k)nul
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:
‘Maar het bijberoep zou beperkt moeten zijn in de tijd. Want zoals de situatie nu is, doe je de zelfstandige in hoofdberoep concurrentie aan. Een traiteur in bijberoep kan bijvoorbeeld veel goedkoper werken dan een traiteur in hoofdberoep, want hij moet veel minder sociale bijdragen betalen. Intussen blijft hij als werknemer beschermd, heeft hij recht op vakantie en op arbeidsongeschiktheid, en bouwt hij pensioenrechten op. Het kan niet zijn dat je van beide walletjes blijft eten.’
In bijberoep kun je geen (lees: nooit) aanspraak maken op pensioenrechten in tegenstelling tot hoofdberoep. Wel zo handig als je alle feiten aanhaalt. Het geciteerde artikel laat dat (bewust of onbewust) achterwege.
Wat wel mogelijk is en ik ken iemand die het ooit zo deed: hij had een bvba, hij had niks op zijn eigen naam staan en zijn hele carrière als zelfstandige heeft hij geen euro aan sociale bijdragen betaald. Pas toen zijn pensioen in zicht kwam is hij een paar jaar daarvoor begonnen met sociale bijdragen te betalen. Gevolg? Ondanks dat hij nooit rsz betaald heeft, behalve de laatste drie of vier jaar, wordt hem wel een volwaardig pensioen uitbetaald als zelfstandige. Dergelijke praktijken zijn dan weer wel mogelijk in deze bananenrepubliek.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dus je wil eigenlijk graag dpo worden. En zo instappen in het beroep. Persoonlijk lijkt het me redelijk saai maar elk zijn ding hé! Ik denk niet dat je veel mis kan doen zolang je het in samenspraak met je werkgever doet. Wel opletten voor schijnzelfstandigheid inderdaad. Maar dat is meer een risico voor je werkgever dan voor jou.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Goztow schreef:Dus je wil eigenlijk graag dpo worden.
Daar ben ik nog niet over uit. Ik twijfel hard of ik die verantwoordelijkheid wel wil, daarom dat ik eerder richting GDPR-consultant neig.
Goztow schreef:Persoonlijk lijkt het me redelijk saai maar elk zijn ding hé!
Dat hangt heel erg af van hoe diep je gaat: als het enkel window-dressing is, dan lijkt het me inderdaad een saaie boel, maar als je grondig je huiswerk maakt, lijkt het me toch bepaalde voldoening te zullen geven eens je iets kan opleveren en daarna kan opvolgen of de genomen maatregelen nav. de gemaakte risico-analyse(s) ook gevolgd/uitgevoerd worden.
Goztow schreef:Ik denk niet dat je veel mis kan doen zolang je het in samenspraak met je werkgever doet. Wel opletten voor schijnzelfstandigheid inderdaad. Maar dat is meer een risico voor je werkgever dan voor jou.
Dat heb ik ook begrepen, maar als ik mij daar enigszins tegen kan indekken, graag.
Goztow schreef:Als je GDPR-consultancy doet, zou ik toch ook wel een verzekering nemen tegen beroepsfouten / beroepsaansprakelijkheid.
Kan je dit niet contractueel afdekken door te stellen dat je taak louter adviserend is? Daar zie ik een groot verschil tussen DPO enerzijds (mét de verantwoordelijkheden) en GDPR-consultant anderzijds (met een iets vrijblijvender karakter).

@Goztow: Heb jij zelf zo'n verzekering genomen en zo ja, waar? Volgens Vanbreda is slechts 1 op 3 consultants verzekerd in beroepsaansprakelijkheid, maar ik heb geen idee hoe recent dit artikel is.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik heb geen dergelijke verzekering, ik doe dan ook vnl vertaalwerk wat an sich weinig "verantwoordelijkheid" met zich meebrengt.

Het ding is dat zelfs als je pur advies geeft, als je grove fouten maakt, dan kan dit waarschijnlijk toch nog tegen je worden ingebracht want "je had beter moeten weten". Maar ik ben geen jurist, dus ik weet het ook niet zo goed.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

heist_175 schreef:Unizo is niet zo'n fan van bijberoepen, wegens de concurrentie voor hoofdberoepers.
Ook de politieke arm van Unizo, de NVA, is rabiate tegenstander van bijberoepen.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180816_03668994
‘Maar het bijberoep zou beperkt moeten zijn in de tijd. Want zoals de situatie nu is, doe je de zelfstandige in hoofdberoep concurrentie aan. Een traiteur in bijberoep kan bijvoorbeeld veel goedkoper werken dan een traiteur in hoofdberoep, want hij moet veel minder sociale bijdragen betalen.
Waar komt dat verhaaltje vandaan dat iemand in bijberoep minder sociale lasten betaalt?

Voor zover ik het begrijp geldt voor een starter in bijberoep dat er geen minimale kwartaalbijdrage is: je betaalt iets van 80 EUR per kwartaal, gedurende 3 jaar. Daarna wordt je voorlopige bijdrage herberekend op het inkomen van 3 jaar voordien.
Eens je definitieve inkomen door de fiscus berekend is betaal je dan de definitieve sociale bijdrage (20,5% op de schijf van 1.500 EUR - 58.500 EUR jaarinkomen).

Een starter in hoofdberoep betaalt een minimale kwartaalbijdrage van ca 720 EUR (berekend op een fictief inkomen van 13.500 EUR), maar ook dat wordt herberekend na 3 jaar (20,5% op de schijf van 13.500 EUR - 58.500 EUR jaarinkomen).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

@Philippe_d: enkel als zelfstandige in bijberoep kan je de vrijstelling aanvragen.
Als je onder een bepaald bedrag van netto belastbaar inkomen zit per jaar (afgerond zo'n 1500 euro), betaal je niets.
Als zelfstandige in hoofdberoep is deze vrijstellingsregel er niet, en moet je altijd betalen.

Nu... om onder die grens te blijven, mag je al niet veel doen (al geef ik toe dat ik er al jaren onder zit, maar dit is dan puur een oude hobby waar ik nu een klein centje mee verdien, laat ons stellen).

Daarnaast is het ook zo dat je als hoofdberoeper ieder kwartaal minimum 715,64 moet betalen.
Dit komt overeen met een NBI van 13550,50 euro.
Vanaf je als bijberoeper hierover gaat, zijn de bijdrages gelijk inderdaad. Tot die grens ben je al bijberoeper beter gesteld qua sociale lasten.
Die minimumbijdrage wordt niet herzien als je minder NBI hebt, dacht ik.
Maar daarnaast lijkt het mij ook niet gezond als je maar 13550,50 per jaar zou hebben als NBI. Tenzij je fiscale constructies opgezet hebt, lijkt het mij onmogelijk dat je van dat bedrag kan leven immers... Of je moet een spaarboek hebben, maar dat is ook niet gezond als je hier continu van moet leven (tenzij je een rentenier bent natuurlijk, en de zelfstandigheid erbij neemt zodat je nog iets om handen hebt).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

blaatpraat schreef:@Philippe_d: enkel als zelfstandige in bijberoep kan je de vrijstelling aanvragen.
Als je onder een bepaald bedrag van netto belastbaar inkomen zit per jaar (afgerond zo'n 1500 euro), betaal je niets.
Op voorwaarde dat je aan FOD Financiën een attest van non-activiteit aanvraagt en aan het sociaal secretariaat bezorgt. Dat attest is slechts 1 jaar geldig en moet je elk jaar opnieuw aanvragen. Ter info: ik dien al verschillende jaren na elkaar zo een attest in. Anders moet ik per jaar 347 euro sociale bijdragen betalen.
En tot in den treure: wie een zelfstandig bijberoep heeft en toch sociale bijdragen betaalt, gaat daar NOOIT 1 euro pensioen van zien.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Nog nooit zo'n attest aangevraagd, en al ieder jaar genoten van de vrijstellingsregel...
Maar het verschil zal zitten tussen een vennootschap en eenmanszaak, veronderstel ik.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Jack Daniels schreef:
heist_175 schreef:
‘Maar het bijberoep zou beperkt moeten zijn in de tijd. Want zoals de situatie nu is, doe je de zelfstandige in hoofdberoep concurrentie aan. Een traiteur in bijberoep kan bijvoorbeeld veel goedkoper werken dan een traiteur in hoofdberoep, want hij moet veel minder sociale bijdragen betalen. Intussen blijft hij als werknemer beschermd, heeft hij recht op vakantie en op arbeidsongeschiktheid, en bouwt hij pensioenrechten op. Het kan niet zijn dat je van beide walletjes blijft eten.’
In bijberoep kun je geen (lees: nooit) aanspraak maken op pensioenrechten in tegenstelling tot hoofdberoep. Wel zo handig als je alle feiten aanhaalt. Het geciteerde artikel laat dat (bewust of onbewust) achterwege.
Blijft wel een feit dat de persoon in bijberoep een pensioen opbouwt met zijn hoofdberoep en dus minder kosten heeft (geen pensioenopbouw) in zijn bijberoep. Dat zorgt er dan voor dat hij/zij aan een lagere prijs kan werken.
Vandaar de aversie van Unizo, NSZ en Voka (en dus de NVA als politieke arm) voor bijberoepers.
Mijn quote hierboven is van de NVA, dus logisch dat ze enkel onder de aandacht brengen wat zij van belang vinden.

Ondanks de tegenkanting van de NVA, ondanks de perikelen toch nog steeds de grootste partij, zie ik het evenwel niet gebeuren dat een bijberoep in de tijd beperkt wordt.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Een quote is altijd lastig als deze niet in zijn context geplaatst kan worden. Daarom het volledige artikel als screenshot vanuit de PDF:
DS 20180817, Bijkluswet is klap in het gezicht van echte zelfstandigen.png
@mods: het is niet mijn bedoeling om hier een inbreuk te plegen op het auteursrecht. Voel je vrij om deze reactie weg te modden.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Houd je ons op de hoogte van je beslissing en verdere stappen?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Sure! Deze draad heeft mij al zeer waardevolle inzichten gegeven en zaken benoemd waar ik helemaal niet aan gedacht had.
Ik heb het artikel niet als afsluiter gepost maar om de discussie duidelijker te kunnen kaderen.
Computer(k)nul
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Best grappig. De madam heeft het over de nadelige gevolgen van de bijkluswet ten overstaan van volwaardige zelfstandigen. En wat lees ik dan in de kop van het artikel??? Vlaams parlementslid die ook CEO is van een voedingsbedrijf. Qua uitspraken kan het tellen wat die trezebees verkondigt.
heist_175 schreef:Blijft wel een feit dat de persoon in bijberoep een pensioen opbouwt met zijn hoofdberoep en dus minder kosten heeft (geen pensioenopbouw) in zijn bijberoep. Dat zorgt er dan voor dat hij/zij aan een lagere prijs kan werken.
Mijn quote hierboven is van de NVA, dus logisch dat ze enkel onder de aandacht brengen wat zij van belang vinden
Een hele omweg om gewoon te zeggen dat een bijberoeper geen recht heeft op pensioen ondanks zijn sociale bijdragen.
Wat die quote betreft: of die nu afkomstig is van van de N-VA, de socialisten, de Groenen,... maakt helemaal niks uit. De wet is er. En elke zelfstandige in bijberoep weet gewoon dat je geen pensioenrechten kan ontlenen aan de betaalde sociale bijdragen.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 13 dec 2018, 16:27, in totaal 2 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”