Bpost horror

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

CCatalyst schreef:Amazon stuurt nochtans weer met bpost en dat komt bij mij D+1 aan.
Een factuur is dan ook geen pakket maar brievenpost, hiervan zijn er verschillende die zeer laat aankwamen.
Van pakketten heb ik niet zo veel gemerkt, maar meestal wacht ik er ook niet op dus een dag meer of minder ergert me niet echt. Enkel qua brievenpost heb ik dus last gehad van de staking.
Proximus stuurde dan weer een sms dat men betaaldatum verzet was vanwege de staking van de laatste dag van de maand naar de laatste dag van de maand en ze sturen me niet eens facturen met de post :lol:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

In afwachting van een pakketje (formaat envelop met bubbeltjes). Volgens track en trace van Ali is het sinds 16 november in België. Nog steeds niets ontvangen via de postbode :bang: waarde is 1,50 euro. Douane komt er zelfs niet aan te pas.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 433
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 63 keer

Hier zondagavond 2 setjes DECT-batterijen besteld via Amazon (Prime), die dinsdag in huis moesten zijn.
Had deze besteld voor iemand die hulpbehoevend is en gezien de oorspronkelijke korte levertermijn leek me dat interessanter dan winkels af te schuimen hiervoor. Niet dus.

Amazon heeft hun werk gedaan, maandagochtend werd de opdracht ontvangen door bpost, vervolgens "de zending wordt gesorteerd", tot drie maal toe. Er zit zelfs een tijdsverschil van amper één uur bij dat sorteren, maar maandagavond laat is alles stil gevallen, tot op heden. En dat voor een pakketje van hoop en al 100 gram...
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Mobile Connect Pro (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ben ik echt de enige die nooit zever of gedoe heeft met BPost :)?
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 809
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor mij zal het alleszins de laatste keer zijn. Nog steeds hetzelfde hier sinds woensdag, levering vertraagt aanbieding volgende werkdag. Was het dan gisteren geen werkdag ofzo? Vandaag misschien?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Vandaag krijg ik een pakje geleverd uit estonia, en zegt de postpode dat ik 30€ douanekosten moet betalen. Het pakje zelf was 28€.... estonia is toch europa? Nooit verwacht dat je dan nog douanekosten moet betalen, ik heb het vriendelijk geweigerd
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
LighScan
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jul 2011, 13:12
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 5 keer

Vreemd, lijkt mij een fout te zijn ofzo. Het is alleszins geen uitzonderingsgebied.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Het pakje is wel besteld via wish, maar daar zitten allemaal externe handelaren. Veel chinezen, maar ook nederlanders, fransen etc

Omdat iemand uit de familie ook hetzelfde had gekocht wist ik dat het uit estonia komt.

Ondertussen wel mijn pakje kwijt.
Bijlagen
Screenshot_20181207-151618_Wish.jpg
Screenshot_20181207-151153_Wish.jpg
de koe zegt boe
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 809
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn weekend kan niet meer stuk, ook al heb ik nog geen pakje.
20181207_151646~01.jpg
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het omgekeerde is ook mogelijk. Op 28 november lading sterke drank besteld in Spanje. Meteen track en trace code ontvangen. Af en toe eens gecontroleerd maar bleef op datum van 28 november staan en dat mijn bestelling in behandeling was. Op 4 december nog maar eens gecheckt, geen verandering. En minder dan een minuut later wordt er gebeld aan de voordeur. Daar stond de koerier met mijn zending. Op 5 december krijg ik een update van de online winkel: uw bestelling werd verstuurd. Ja hallo, ik heb ze gisteren ontvangen. Maar dit betreft dan niet bpost.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

bambipower schreef:Vandaag krijg ik een pakje geleverd uit estonia, en zegt de postpode dat ik 30€ douanekosten moet betalen. Het pakje zelf was 28€.... estonia is toch europa?
Hmmm... interessant.

Wat ze blijkbaar doen is populaire goederen uit China edm opslaan in een "bonded warehouse" in Estland, en ze klaren die goederen daar nooit in. Die goederen liggen daar officieel "in transit" in een soort van niemandsland (een beetje te vergelijken met de transitzone voor passagiers op een luchthaven), te wachten tot ze besteld worden door iemand in de EU.

Eenmaal er in de EU iets besteld wordt dat in dat warenhuis ligt, wordt het dan als een levering van China (of wel bronland dan ook) naar het EU-land verstuurd vanuit Estland. In het EU-land van bestemming wordt het dan ingeklaard. Gevolg: de klant moet douane betalen. Bpost heeft dus correct gehandeld hier.

Er zou wel "VAT Excluded" oid in het winkelmandje en het besteloverzicht staan om de klant hierop te wijzen. Wish rekent uiteraard ook geen BTW aan, de klant betaalt enkel de basisprijs, de BTW moet dan nog aan de postbode betaald worden.

Zie deze link: https://intl.sf-express.com/shtm/en/xwd ... 109/845.do

"Benefits for sellers: No VAT (value-added taxes are paid by consumers)."

Het is dus net alsof de zending uit China komt, met het voordeel dat het sneller kan op deze manier, maar voor de rest verandert er niets. Estland heeft enkel een rol als transitland, op papier komt de zending nog steeds uit China, ook al is het een hele tijd in Estland geweest. Zelfde met andere koeriers, als je vanuit de VS iets besteld en het landt in Charles De Gaulle, wordt het eerst nog naar hier getransporteerd en pas hier wordt het ingeklaard, niet in Frankrijk. Enige verschil is dat het dan geen dagen/weken/maanden in Frankrijk blijft liggen, maar voor douane maakt dat ook niet uit.

Interessante manier van werken, heb dit nog niet vaak gezien.
bambipower schreef: Omdat iemand uit de familie ook hetzelfde had gekocht wist ik dat het uit estonia komt.
Misschien was dat dan met een waarde onder de 22 EUR? Dan moet je geen BTW betalen.
Pengu schreef:Mijn weekend kan niet meer stuk, ook al heb ik nog geen pakje.
Hebben ze dat ook met bpost verstuurd :-D

Inzake de evolutie: je pakje ligt stil, dus vanaf nu zit je in "YIKES"-territory. Niets zinnigs te zeggen of te voorspellen. Het komt wanneer het komt.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 809
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sowieso is er een onderzoek geopend door Bol.com en uiterlijk maandag zouden ze daar een antwoord over moeten krijgen. Morgen kan het volgens mij nog geleverd worden maar ik hoop er niet meer op. Als het pakje verdwenen zou zijn krijg ik mijn geld terug of kan ik alsnog het product nog eens laten leveren.

De verkoper die dit via Bol.com verkocht is sinds vandaag overgeschakeld op DPD. Ik heb daar al leuke en boeiende gesprekken mee gehad. Dat geeft mij wel een geruststellend gevoel dat zowel de verkoper alsook Bol.com eerlijk zijn tegenover mij. Wat ik niet kan zeggen over Bpost. En dan ineens een koerier zien uitstappen met een pakketje met een stuk chocolade en een kaartje versterkte enkel het vertrouwen dat ik heb in Bol.com. En het kwam niet met Bpost :P.
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

Ook bij DHL in Duitsland is het kommer en kwel om pakjes naar hun eigen postpunt te krijgen.

Do, 29.11.2018 20:35 Krefeld
Die Sendung wurde im Ziel-Paketzentrum bearbeitet.
Mi, 28.11.2018 15:14 Krefeld
Die Sendung wurde im Ziel-Paketzentrum bearbeitet.
Di, 27.11.2018 10:56 --
Die Sendung wird an den Empfänger weitergeleitet.
Mo, 26.11.2018 09:37 Krefeld
Die Sendung wurde im Ziel-Paketzentrum bearbeitet.
Mo, 26.11.2018 09:33 Krefeld
Die Sendung wurde im Paketzentrum bearbeitet.
Sa, 24.11.2018 10:05 --
Die Sendung wird an den Empfänger weitergeleitet.
Sa, 24.11.2018 03:04 Krefeld
Die Sendung wurde im Ziel-Paketzentrum bearbeitet.
Fr, 23.11.2018 20:02 Hannover
Die Sendung wurde im Start-Paketzentrum bearbeitet.
Fr, 23.11.2018 19:01 --
Die Auftragsdaten zu dieser Sendung wurden vom Absender elektronisch an DHL übermittelt.

Het is hen enkel gelukt om het pakket op 23/11 20.02h uit Hannover naar Krefeld te krijgen op 24/11 om 03.04h. Verdere distrubutie vanuit hun sorteercentrum Krefeld naar een postpunt 20km verderop lukt niet. En ondertussen (zonder update T&T) is dat pakket op 4/12 terug bij de afzender aangekomen.

En dan nog een andere zendng. Zelfde probleem. 2 weken in transit. Nooit uit sorteercentrum Krefeld vertrokken naar het postpunt en dan terug naar de afzender op 6/12. Oh ja, en dan is er nog een beschadiging opgetreden.

Do, 06.12.2018 18:09 Krefeld
Die Sendung wurde im Start-Paketzentrum bearbeitet.
Do, 06.12.2018 11:16 --
Die Sendung wird an den Empfänger weitergeleitet.
Do, 06.12.2018 05:40 Krefeld
Die Sendung wurde im Ziel-Paketzentrum bearbeitet.
Do, 06.12.2018 05:37 Krefeld
Die Sendung wurde im Paketzentrum bearbeitet.
Do, 06.12.2018 05:34 Krefeld
Die geringfügig beschädigte Sendung wird nachverpackt.
Di, 04.12.2018 17:11 Krefeld
Die Sendung wurde im Ziel-Paketzentrum bearbeitet.
Mo, 03.12.2018 17:01 Krefeld
Die Sendung wurde im Ziel-Paketzentrum bearbeitet.
Sa, 01.12.2018 18:32 Krefeld
Die Sendung wurde im Ziel-Paketzentrum bearbeitet.
Sa, 01.12.2018 11:04 --
Die Sendung wird an den Empfänger weitergeleitet.
Do, 29.11.2018 20:46 Krefeld
Die Sendung wurde im Ziel-Paketzentrum bearbeitet.
Mi, 28.11.2018 15:22 Krefeld
Die Sendung wurde im Ziel-Paketzentrum bearbeitet.
Mi, 28.11.2018 15:15 Krefeld
Die Sendung wurde im Paketzentrum bearbeitet.
Di, 27.11.2018 10:54 --
Die Sendung wird an den Empfänger weitergeleitet.
Mo, 26.11.2018 10:07 Krefeld
Die Sendung wurde im Ziel-Paketzentrum bearbeitet.
Sa, 24.11.2018 10:14 --
Die Sendung wird an den Empfänger weitergeleitet.
Sa, 24.11.2018 01:58 Krefeld
Die Sendung wurde im Ziel-Paketzentrum bearbeitet.
Fr, 23.11.2018 18:21 Bremen
Die Sendung wurde im Start-Paketzentrum bearbeitet.
Fr, 23.11.2018 15:03 --
Die Auftragsdaten zu dieser Sendung wurden vom Absender elektronisch an DHL übermittelt.

Bpost is nog een zegen in vergelijking met DHL Duitsland...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Klantendienst heeft vriendelijk teruggebeld voor de volgende werkdag zoals beloofd en het is in orde gekomen. Pakket geleverd :beerchug: . De handtekening zijn ze wel vergeten waar ik voor bijbetaald had maar de bestemmeling heeft inmiddels laten weten dat alles ok is toegekome dus all is good.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Kreeg gisteren van de eigen postbode te horen dat er nog steeds pakketten metershoog in magazijnen opgeslagen liggen van tijdens de poststaking. Dat ze de voorkeur geven om alle nieuwe zendingen de deur uit te krijgen (met vertraging) en daarna pas de achterstand zullen wegwerken...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Een twee maanden geleden een nieuwe wasmachine gekocht(AEG) het merk deed op dat moment een promo,gratis waspoeders,Tabs,en wasverzachters.Een vijtal dagen later krijg ik een trek en trace,via De Post.Na 14 dagen nog niets veranderd,ik bel naar De Post,blijkt dan dat AEG zo Track en Trace nrs in grote getallen had aangekocht bij de post,en het pack nog niet opgestuurd was,na wat berichten was het duidelijk dat AEG veel te vlug was geweest met zijn Track en Trace nr.Nog veertien dagen later alles ontvangen,ondanks dat er het post embleem opstaat,is het niet altijd De Post die schuld treft,blijkbaar.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Slafes schreef:Dat ze de voorkeur geven om alle nieuwe zendingen de deur uit te krijgen (met vertraging) en daarna pas de achterstand zullen wegwerken...
Ja, is normaal, ze verbinden zich tot D+1. Eenmaal die verbintenis niet nagekomen kan worden is het beter andere zendingen waarvoor je dat wel kan nakomen te prioritiriseren over de zendingen die toch al een verloren zaak zijn. Een zending dat vele dagen vertraagd is weegt voor de statistieken minder erg door dan verschillende zendingen die een dag vertraagd zijn. Voor de klant is het natuurlijk minder aangenaam. NMBS doet trouwens hetzelfde, een vertraagde trein wordt vaak als verloren zaak gezien en zal minder prioriteit krijgen dan een trein die op tijd is. In de luchtvaart hetzelfde, zeker met die EU compensaties.

Tegen Kerstmis moeten die metershoge palletten bezorgd zijn! Als het niet sneeuwt tenminste.
fluppie schreef:Na 14 dagen nog niets veranderd,ik bel naar De Post,blijkt dan dat AEG zo Track en Trace nrs in grote getallen had aangekocht bij de post,en het pack nog niet opgestuurd was,na wat berichten was het duidelijk dat AEG veel te vlug was geweest met zijn Track en Trace nr.
Bpost heeft het pas als het tweede icoontje (of alles rechts ervan) op rood staat in de tracking. Eerste icoontje (label aangemaakt) wil niets zeggen.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 809
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

En nog steeds aan het wachten.... zoals zovelen. Ondertussen wel dit tegengekomen op de FB-pagina van Bpost, is een reactie op één van de vele klachten. Ik heb de naam verwijderd omwille van privacy redenen.
Screenshot_20181211_003654.png
Dus misschien binnenkort nieuwe stakingen. Ik kan begrijpen dat Bpost slecht voor zijn personeel zorg draagt en niet luistert naar de noden ervan. Anderzijds heb je nu een pak boze klanten die de volgende keer twee keer gaan nadenken als ze nog Bpost willen gebruiken. Een nieuwe staking is hopelijk te vermijden want met de eindejaarsperiode in zicht zou dat wel eens heel slecht kunnen uitdraaien voor het bedrijf.

En die onderaannemers zouden over hetzelfde technisch materiaal moeten beschikken want éénmaal een pakket daar aangekomen is kan je het evengoed in een zwart gat gaan gooien omwille van niet-traceerbaarheid.

Zelf zal ik morgen pas meer nieuws krijgen van het door Bol geopende onderzoek naar mijn pakket. En eerlijk gezegd hoop ik dat ze het zijn kwijt gespeeld. Dan kan ik het opnieuw laten leveren of mijn geld terugkrijgen. Zal veel sneller zijn dan wachten tot het ooit eens komt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik hoop inderdaad dat de vakbond inziet dat nu nog eens staken het bedrijf concreet klanten gaat kosten.
Niet enkel bedrijven die niet meer met BPost willen werken, maar ook particulieren die liever een andere koerier selecteren (indien mogelijk).

Ik heb een niet-traceerbaar pakket van DHL GlobalMail dat op 1/11 is aangekomen in Zaventem (en dan nog douane etc moest doen).
De trace stopt eens het in België aangekomen is (dat de DHL GlobalMAil formule blijkbaar :eek: :? ).
DHL geeft het dan door aan BPost die de last mile levering doet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

In de volgende episode van slimme noorderbuur/domme zuiderbuur, heeft de rechtbank in NL de vakbonden van PostNL een verbod opgelegd om te staken tijdens de kerstperiode.

De rechter oordeelde dat stakingen in deze maand het bedrijf onevenredig veel schade zouden aanrichten en dat de vakbonden de klanten duperen.

https://www.tijd.be/ondernemen/diensten ... 78760.html

Zo hóórt het dus!

(Voor alle duidelijkheid, ze mogen nog altijd staken, maar pas na Kerstmis).
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 809
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nog een update over mijn pakketje dat al twee weken geleden zou moeten geleverd zijn en waarvan de status nog steeds zegt op 5 december: levering vertraagt, aanbieding volgende werkdag.....

Bol had een onderzoek laten openen en blijkbaar is het hen dus al teveel om daar een antwoord op te geven. Dus Bol heeft me deze week het bedrag teruggestort. Ik heb dan bij de verkoper rechtstreeks bestelt en normaal zou het morgen via DPD aankomen. Ik heb Bol belooft als het andere pakket nog zou toekomen dat ik het ga retourneren want zo eerlijk ben ik wel. In tegenstelling tot Bpost met hun leugens. Als ik moet afgaan op de FB-berichten zijn er heel veel mensen die nog steeds wachten op een pakket. Volgens mij zijn ze een volledige lading kwijt.... Bpost als leverancier voor mijn pakjes, nooit meer!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Pengu schreef:Nog een update over mijn pakketje dat al twee weken geleden zou moeten geleverd zijn en waarvan de status nog steeds zegt op 5 december: levering vertraagt, aanbieding volgende werkdag....
Ja zoals ik zei, eenmaal er geen beweging meer in zit = YIKES. Je hebt er idd goed bij gedaan het opnieuw te laten sturen.
Pengu schreef:Bpost als leverancier voor mijn pakjes, nooit meer!
Gelukkig voor de aandeelhouders van bpost maak jij die keuze niet (of toch bijna nooit) :? Zolang het niet "Bpost als verzender voor mijn pakjes" is...

Nogmaals een pleidooi dat verkopers de kopers de keuze laten inzake vervoerder met minstens een keuze tussen 2 verschillende bedrijven.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

In reactie op dat Estonia gedoe:
Gaat wss idd een bonded warehouse zijn.
Eigenlijk is dat pure klantenmisleiding.
Een nog niet ingeklaard item moet duidelijk gemarkeerd worden als "komt van buiten de EU"; wat ook zo is, want een bonded warehouse is technisch gezien "niet in de EU".
Prijs zonder BTW mag dacht ik voor particuliere klanten niet geafficheerd worden, ivm prijs misleiding.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

heist_175 schreef:Ik heb een niet-traceerbaar pakket van DHL GlobalMail dat op 1/11 is aangekomen in Zaventem (en dan nog douane etc moest doen). De trace stopt eens het in België aangekomen is.
De douane claimt plots €35, als ik goed geïnformeerd ben, hoef ik niets te betalen als ik het pakket weiger?
https://www.techpulse.be/achtergrond/21 ... bestellen/
http://www.bpost.be/site/nl/residential ... ketten.pdf
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef: Prijs zonder BTW mag dacht ik voor particuliere klanten niet geafficheerd worden, ivm prijs misleiding.
Idd, maar het hele opzet komt uit China, en daar gaan ze echt niet wakker liggen van wat misleiding meer of minder. De EU zal dat boeltje wel eens opdoeken, maar dit zal uiteraard niet met dezelfde haast en spoed zijn als met de benoemingen voor postjes binnen de EU.
heist_175 schreef: De douane claimt plots €35, als ik goed geïnformeerd ben, hoef ik niets te betalen als ik het pakket weiger?
Inderdaad, omdat het pakket dan teruggestuurd wordt naar de afzender buiten de EU, en de reden voor de inning van BTW of invoerrechen dan ook ongedaan gemaakt wordt (bpost krijgt dat geld dan ook terug van de douane). Wat het bedrag voor de verwerking betreft weet ik niet zeker of dat vervalt, ik heb nog nooit gehoord dat ze daar achter zitten, als ze geen "onderpand" hebben (je pakje) zal dat ook niet echt de moeite zijn.

Let wel dat het dit soort zaken zijn die onder meer de reden zijn dat er zo'n administratiekost is die ook nog eens dikwijls stijgt, want bpost steekt er natuurlijk wel werk in. Als je wist dat je zending >22 EUR was dan had je ook moeten weten dat je er douanekosten ging op hebben, de laatste tijd kan je niet echt meer gokken, zowat alles wordt er nu uitgehaald.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Als je een zending waar invoerrechten op moet worden betaald weigert, dan hoef je helemaal niks te betalen. Ooit moeten doen met een vervangitem uit Zwitserland, waarvan de douane dit niet wou aanvaarden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ongetwijfeld ben ik naïef, maar ik had er gewoon nog niet bij stilgestaan of aan gedacht.
Bij usual suspects bestel ik voor veel geld per jaar, maar daar is douane niet van tel.
Uit China komt meestal alleen prullen. En nu totaal niet bij stilgestaan dat goederen van buiten de EU extra kosten met zich meebrengt.

Ik heb hetzelfde in China gevonden voor €19,95 (US: $25) en als ik dat per stuk bestel blijf ik mooi onder de €22 :bdaysmile:
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 809
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 1 keer

CCatalyst schreef:
Pengu schreef:Nog een update over mijn pakketje dat al twee weken geleden zou moeten geleverd zijn en waarvan de status nog steeds zegt op 5 december: levering vertraagt, aanbieding volgende werkdag....
Ja zoals ik zei, eenmaal er geen beweging meer in zit = YIKES. Je hebt er idd goed bij gedaan het opnieuw te laten sturen.
En ineens zie ik dat het is afgeleverd in het Postpunt (dus geen aanbieding bij mij thuis zelf). Ik had het deze week al laten annuleren en heb mijn geld teruggekregen. Ik heb het dan opnieuw bestelt via DPD en ik kan je zeggen, dat is een verademing!

Tussen 12 en 13u ging het geleverd worden en ik kon in realtime zien hoeveel stops de chauffeur nog moest doen. De stops klopten en was leuk om zo'n soort van innovatie te zien.

Wat betreft het pakje in het postpunt.... dit wordt terug naar afzender gestuurd op 20 december. Ik heb al constant contact met die verkoper en zou liever hebben als ik dat niet erg vond, om het af te halen en zelf terug te sturen aangezien hij al wacht op een retour ergens in november. Ik heb gezegd dat ik dat zal dat ik dat wel wil doen omdat hij me ook al goed heeft bijgestaan.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Ik heb hetzelfde in China gevonden voor €19,95 (US: $25) en als ik dat per stuk bestel blijf ik mooi onder de €22 :bdaysmile:
Wel weten dat die 22€ incl shipping and handling is, he.
Hoewel veel Chinese verkopers bereid zijn om de s&h kosten op een aparte factuur aan te rekenen, dan komt die extra niet op het pakketje terecht en weet de douane alleen maar van de kostprijs van het product zelf, niet de verzending.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef: Wel weten dat die 22€ incl shipping and handling is, he.
Ik heb het hier al eens ergens uit de doeken gedaan met verwijzingen naar de wetgeving, maar als de AANGEGEVEN WAARDE minder dan 22 EUR is, zal de administratie afzien van de heffing van BTW, ongeacht de verzendkosten. Tenzij men uiteraard geen geloof hecht aan de aangegeven waarde, maar dat doet hier niet meteen terzake. (Let op: afzien betekent niet dat de kosten niet berekend worden of niet verschuldigd zijn, het betekent enkel dat de administratie ze niet gaat innen.).

Als jij dus in New York iets bestelt van 20 USD (en dat is een realistische prijs voor dat goed) en je betaalt 800 USD om het in minder dan 12u met FedEx International Next Flight of UPS Express Critical voor je deur te hebben (als er geen eigen vlucht is boekt de vervoerder een last-minute ticket bij een passagiersmaatschappij, met een Amerikaanse koerier die daarop zit en je zending tot de luchthaven hier brengt, waar een Belgische collega met kennis van jouw regio hem opwacht om het in ontvangst te nemen en meteen van de luchthaven naar jou te brengen), zal de vervoerder geen BTW innen omdat de administratie geen BTW zal innen van die koerier.

De ratio is dat er anders erg weinig zendingen in aanmerking zouden komen voor dit beleid, en dat het bovendien zendingen uit bepaalde landen (kuch, China) zou bevoordelen tov zendingen uit andere landen waar de overheid niet de verzendkosten van particulieren naar het buitenland subsidieert. Een pakje uit Zwitserland zou dan bv niet in aanmerking komen terwijl een pakje met dezelfde inhoud uit China wel in aanmerking zou komen, en dat zou nogal krom zijn.

Eenmaal meer dan 22 EUR wordt de BTW over de goederen en de verzendkosten geheven.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

ITnetadmin schreef:
heist_175 schreef:Ik heb hetzelfde in China gevonden voor €19,95 (US: $25) en als ik dat per stuk bestel blijf ik mooi onder de €22 :bdaysmile:
Wel weten dat die 22€ incl shipping and handling is, he.
Hoewel veel Chinese verkopers bereid zijn om de s&h kosten op een aparte factuur aan te rekenen, dan komt die extra niet op het pakketje terecht en weet de douane alleen maar van de kostprijs van het product zelf, niet de verzending.
Ik heb maar €19.64 betaald, inclusief alles
Afbeelding
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Wie zei er hier dat UPS/Kiala snel levert? Pakket van West Vlaanderen naar Leuven zit al 6 dagen in transit. Levering naar een afhaalpunt. Probleem is dat als het er deze week niet raakt het tijdens de feestdagen in het afhaalpunt ook gesloten is.

Snap niet dat er nog iemand denkt om Kiala/UPS te gebruiken. Dat is Bpost horror x 100... :|
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Als het gekozen afhaalpunt gesloten is leveren ze vermoedelijk bij aan ander open afhaalpunt in de buurt.

Wij hebben precies wel véél geluk met de koerierdiensten. Zowel Bpost, PostNL, DPD, UPS etc leveren hier steeds snel en zonder problemen.
Het enige probleem dat ik voor de moment kan herinneren is een pakket dat een maand bij de douane in Diegem is blijven liggen.
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Slafes schreef:Wie zei er hier dat UPS/Kiala snel levert? Pakket van West Vlaanderen naar Leuven zit al 6 dagen in transit. Levering naar een afhaalpunt. Probleem is dat als het er deze week niet raakt het tijdens de feestdagen in het afhaalpunt ook gesloten is.

Snap niet dat er nog iemand denkt om Kiala/UPS te gebruiken. Dat is Bpost horror x 100... :|
Jup, zelfde hier. Een gezelschapspel gekocht van een Nederlander die het met UPS verzond, ook naar een afhaalpunt hier in de buurt. Het staat al 3 dagen op 'Etiket aangemaakt', zogezegd nog niet verzonden dus. Maar die persoon zegt dat het wel al verzonden is. En ik heb eerder al gekocht bij hem dus ik geloof hem eerder dan UPS.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

antutu schreef: Het staat al 3 dagen op 'Etiket aangemaakt', zogezegd nog niet verzonden dus.
Misschien afgegeven aan UPS punt maar het is nog niet opgehaald?

"Etiket aangemaakt" wil effectief zeggen dat het nog geen enkele keer gescand werd.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer
Recent bedankt: 1 keer

De bedrijfsorganisatie van Bpost is voorbijgestreefd. De manier van werken en omgang met het klantenbestand is achterhaald. We zien dat genoeg met de herinvoering van de prio-zegels en de afhandeling van pakketjes die tijdens de stakingsperiode verzonden waren.

Ook met die invoerkosten schort er iets. Ik heb ongeveer hetzelfde voor, met als uitzondering dat mijn pakket de waarde wel overstijgt: 24 euro, 29 euro inclusief verzendkosten. Dat betekent dat enkel de btw moet worden betaald. Echter krijg ik een rekening van 35 euro gepresenteerd zonder transparantie over de samenstelling. 21% btw = 6,10 euro. Waar gaat die andere 29 euro dan heen? De hoogte van de kosten overstijgt de waarde van het pakket.

Spreek je Bpost erover aan? Stuur een mail naar [email protected]. Stuur je die mail, krijg je vier dagen later antwoord "Je pakket kan op locatie x afgehaald worden", maar de vraag beantwoorden die had gesteld? Nee, Jemima had daar geen tijd voor. Ik betaal dat in ieder geval niet, doe een terugvordering via de kredietkaart en laat het pakket retourneren. Dan hebben ze er tenminste werk ingestoken voor niets en kost het mij ook niets.

http://www.omps.be/welcome_lng.aspx?language=nl daar het formulier invullen en de gedane communicatie bijvoegen. Ik zie wel wat er van komt. Met de ombudsdienst voor telecom heb ik zeer positieve ervaringen en wie niet waagt niet wint.

Edit: de postbode die dit pakket kwam brengen heeft trouwens tijdens het scannen aan de voordeur een fout gemaakt en moest het pakket sowieso terug meenemen want hij wist niet wat hij ermee moest aanvangen. Echt snugger zijn ze daar dus niet.

Onlangs ook een pakket ontvangen waarvan de doos helemaal verhakkeld was. Heel de doos was volgeplakt met tape waarop stond "Uw pakket werd onvrijwillig beschadigd". De stickers hingen er enkel op als melding, niet om de doos terug dicht te maken. Dus in je depot gaat er, vermoedelijk tijdens het sorteringsproces, iets verkeerd waardoor het pakket beschadigd raakt, maar door er stickers op te kleven is alles terug oké.

Er is voor mij één zekerheid: de dag dat ik bpost volledig kan vermijden, doe ik dat ook. PostNL, hoewel op het forum hier ook nare ervaringen van mensen staan, werkt bij ons duizend keer beter. Dat is altijd dezelfde koerier, kent iedereen bij naam en iedereen kent hem bij naam, en doet moeite om het pakket te krijgen waar het moet zijn. Jammer dat Amazon bpost verkiest, want zelfs als ze met Prime het pakket meteen versturen, duurt het bij bpost nog steeds twee dagen om het op locatie te krijgen. Echte prutsers.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Flying schreef:Waar gaat die andere 29 euro dan heen? De hoogte van de kosten overstijgt de waarde van het pakket.
Er komt een forfait bij voor de afhandeling van de douaneformaliteiten, wat nog steeds een dienstverlening is die bpost verleent. Wil je die kost vermijden, moet je het pakket zelf inklaren.

Ooit was dat forfait 10 EUR, de laatste jaren is het bedrag regelmatig gestegen, ik weet niet hoeveel het nu is. Een van de redenen voor de regelmatige stijging is onder meer mensen die hun pakket niet betalen en laten terugsturen. Want ook daar heeft bpost kosten aan (ook al krijgen ze de BTW wel terugbetaald).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het probleem is dat zulk forfait inklaringskost verplicht gelinkt zou moeten zijn aan de waarde van het pakket.
Maw max een bepaald percentage van de kostprijs.
Dus bv 20 euro forfait, of 10% van de waarde, whichever is smaller.
Anders is het sop de kool niet waard, en dat is problematisch aan het worden met al die aliexpress pakjes tegenwoordig.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

heist_175 schreef:Ben ik echt de enige die nooit zever of gedoe heeft met BPost :)?
Nope, nooit issues met bpost gehad. Vertragingen liggen meestal gewoon bij de verzender in mijn ervaring. Noch met verzenden noch met ontvangen. Enige issue die ik wel vaker heb is met postNL, als ze 2x niet hebben kunnen afleveren dan brengen ze het naar een ophaalpunt, op de tracking staat dan meestal dat het beschikbaar is vanaf datum X, maar daar mag je in de praktijk 1 dag bij tellen vaak.

Issues met douane kan je IMHO moeilijk op de pakketjes dienst steken.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

vond het oude draadje niet meer, nieuwe kortingscode:
bpostShip10
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”