SDR Online Receiver in Zuid Zweden iets voor echte MW dx'rs

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Herman58
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 nov 2018, 17:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Deze SDR Online Ontvanger is echt geweldig http://sm2byc.ddns.net:8074/ en waarom zo geweldig ? Wel het is een Radio Zend Amateur de call is SM2BYC maar zijn broer ook een zend amateur call niet gekend. Die is een echte MW DX'r. En het mag er best zijn. Ze hebben maar liefst 8 verschillende ontvangst antennes in gebruik , zie hier een foto van 4 ant die in de 4 windrichtingen staan zie foto. En wie echt een lokale radio stations uit de VS en Canada wil horen ? Die zal er dan wel zijn slaap er even moeten bij laten , want de beste tijd om te luisteren. Is zo tussen 02:00 uur en 05:00 uur lokale tijd (dat is van 01:00 u UTC tot 04:00 un UTC) en in de VS en Canada gebruiken ze 10 khz stappen en wij hier in Europa 9 khz stappen. Dus maw wil dat zeggen dat je heel veel fluittonen zal horen.

En hoe komt dat ? wel als je een USA station hoort bv op 1510 khz en in Europa zend er ook een station uit wat dan op 1512 khz zit dan zal je een fluittoon horen. Maar met 2 khz vershil is dat al veel minder en omdat de gebruikte antennes een richt effect hebben ook al al staan ze verticaal. Dan moet je de ant kiezen waar je het minste fluit toon op hoort en het signaal uit de VS het sterkst binnen komt. Dat moet je even leren , dan heb ik dus ook moeten doen maar dat had ik rap in de gaten. Ik ben ook geen echte beginner meer na iets van ruim 25 jaar MW DX'r , maar dat leer je rap wees gerust. De opstelling is daar in Zuid Zweden echt om je vingers bij af te likken.

Er staan daar haast geen huizen in de buurt alleen op 500 m ver hangt en een 400 KV hoogspanning (voor zover ik dat toch begrepen heb wat ik gelezen heb ?) en dat kan voor QRM (storing) zorgen maar ook als er sneeuw ligt zeggen de heren. Hier in Belgie en of Nederland daar kunnen wij maar van dromen zeg als je dat antenne park ziet. Amaai das de moeite. En nu het de donkere dag zijn is het de moment om eens je kans te wagen. Ik heb daar zelfs al Radio Stations uit Japan gehoord , en Alaska is zelfs overdag te horen. Kijk bij KBRW dat is dat station wat overdag hoorbaar is ? let op ook niet altijd tis altijd gokken. Maar wie nooit probeert die schiet altijd mis zegt het spreekwoord. Ik heb er al enkele dagen slaap te kort aan overgehouden. Dus je bent gewaarschuwd. Wens je veel luister plezier en veel goeie DX ? 73 (= groeten in CW)
Bijlagen
Zo ziet dat antenne park eruit. <br />Haast geen huizen in de buurt <br />enkel een hoogspanning kabel <br />op 500 m afstand die soms kan<br /> storen maar de sneeuw ook. Ja <br />ik ben jaloers haha.
Zo ziet dat antenne park eruit.
Haast geen huizen in de buurt
enkel een hoogspanning kabel
op 500 m afstand die soms kan
storen maar de sneeuw ook. Ja
ik ben jaloers haha.
SDR Ontvanger ziet er zo <br />uit samen met Antennes
SDR Ontvanger ziet er zo
uit samen met Antennes
Herman

Citaat : "Zout water is niet zoet , en zoet water is niet zout. Maar wat is het dan eigenlijk wel ? Haha beide zijn water natuurlijk. " :idea:
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”