Ikea Bekant bureau alternatief

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Ik ben verliefd geworden met het design van de Ikea Bekant bureaus.
Echter nadat ik er nu ondertussen al even eentje heb en echt alles geprobeerd heb ... dat ding is niet stabiel te krijgen. Minste dat er iets van links naar rechts of omgekeerd beweegt staat heel die bureau te trillen. Jammer aangezien het design me mooi leek en ik vermoedde dat ze voor die prijs geen slechte bureau konden maken.

Afbeelding

Nu zoek ik een alternatief dat er ongeveer hetzelfde uit ziet en wel stabiel staat. Vooral het design met 2 poten vind ik mooi en de afgeronde hoeken van het blad. Al kunnen die 2 poten wel eens de oorzaak zijn van het wiebelen. Iemand een idee? Of misschien gewoon een degelijk merk dat tafelachtige bureaus heeft. (dus gewoon een groot werkvlak zonder schuiven ofzo er onder)
Voor de duidelijkheid: het moet geen Ikea prijs zijn. Het mag gerust het dubbel of meer kosten (300-400 Euro) maar dan uiteraard wel (beperkt) in hoogte verstelbaar en uiteraard helemaal stabiel.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Met verstevigingsdriehoekjes kan je het heel wat steviger maken -- in de DHZ zaken vind je wel wit gelakte boekenrek steuntjes die je erop kan monteren.

Afbeelding
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Dat kan inderdaad helpen, echter heb ik weinig zin om DHZer te gaan spelen en koop ik liever iets dat al goed in elkaar steekt aangezien ik vermoed dat gelijk wat ik met die bekant doe hij nooit zo stabiel zal zijn als iets dat oorspronkelijk stabiel gemaakt is.

En als ik de poten zie bewegen vrees ik dat die gewoon onder die verstevigingsdriehoeken gaan blijven wiebelen al zal het wel wat minder zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Koop uzelf een werkblad in het materiaal, de maten en de afwerking die je zelf wilt.
Plaats daar 4 poten onder en klaar.

Wij hebben zo een "keukenwerkblad" in beuk van 400x90x4 omgebouwd tot enkele bureaus en werktafels.
Als je een klein beetje handig bent kan je dat zelf
> beukenblad laten leveren in golfkarton of omwikkeld in plastiek
> op maat zagen met een cirkelzaag
> poten erronder plaatsen (gewoon vastvijzen)
> hoeken rond frezen
> opschuren & in de olie zetten

@stabiel
lossen poten kan je zelf bijregelen van hoogte (meestal heb je 25mm marge om de hoogte van elke poot bij te regelen)
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 793
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Ik dacht dat ik ook deze tafel heb en wel stabiel maar ze heeft blijkbaar geen rode hoeken maar is wel afkomstig van den Ikea ( 9 tal maandan oud). Mijn vorige tafel van den ikea, ondertussen al enkele jaren oud en staat naast de nieuwe is wel stukken steviger en zwaarder maar de nieuwe is toch wel stabiel en veel verschil qua uiterlijk zie ik toch niet ...
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

conehead schreef:Ik dacht dat ik ook deze tafel heb en wel stabiel maar ze heeft blijkbaar geen rode hoeken maar is wel afkomstig van den Ikea ( 9 tal maandan oud). Mijn vorige tafel van den ikea, ondertussen al enkele jaren oud en staat naast de nieuwe is wel stukken steviger en zwaarder maar de nieuwe is toch wel stabiel en veel verschil qua uiterlijk zie ik toch niet ...
De voorganger van de Bekant had inderdaad geen rechte hoeken. Maar die is toch veel ouder dan 9 maanden.
Voor alle DHZers hier: Ik ben niet super handig :oops: dus ik knutsel liever niet

Ik zal eens proberen een video te maken van het probleem.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

lanadekat schreef:Ik ben niet super handig :oops:
Je weet nog niet van jezelf dat je super handig kan zijn.

Wat ik hierboven beschreef, kan eigenlijk niet mislopen.
> levering van een werkblad doet iemand anders
> verzagen met een cirkelzaag: je zet de cirkelzaag tegen een houten plankje dat je met lijmklemmen (sergeanten) vastzet op uw werkblad
> poten vastvijzen is recht naar beneden vijzen met de vijzen die 2-3mm korter zijn dan de dikte van het blad
> frezen doe je op dezelfde wijze (begeleidingslatje met lijmklemmen) als het verzagen
> uw hout in de olie zetten is nog simpeler dan schilderen
Ik wil u - en alle UB'ers natuurlijk ook - bij elke stap en bij elk euvel dat je tegenkomt helpen.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer



Dat is het probleem ;)
Topit
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 okt 2018, 22:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Voor dhz heb je gereedschap nodig, dat is meestal duurder dan een bouwpakket...
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

En die pakketten verkopen ze bij ... Ikea maar da ga ik van afblijven aangezien ik bij die dingen net zoals bij Bekant mensen vind die klagen dat het niet stabiel staat lijkt vooral aan de poten te liggen. Het tafelblad zelf is misschien wel goed aangezien het ook ineens de maat heeft die ik wil. En dan moet ik gewoon ergens degelijke poten vinden om er onder te zetten. Maar dat Ikea spul heeft voorgeboorde gaten die wel eens in de weg kunnen zitten.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat gewiebel is inderdaad omdat de poten losstaand zijn. Driehoekjes zullen echt wel helpen (eigenlijk is het een X die je maakt -- een windverband) maar nu ik de constructie van de onderzijde zie, is een reksteuntje wat moeilijker dan gewoon een plankje met 2x2 bouten aan beide poten vastmaken.

Ik heb het in een vroegere thread al eens aangehaald: tweedehandse tekentafels zijn erg goedkoop, zelfs in nieuwstaat, en zijn makkelijk in hoogte verstelbaar, en de grotere kunnen zeker als tafel dienst doen mits gebruik van hogere stoelen. 't Is misschien niet het beste moment gezien de start van het schooljaar, maar een snelle check toont toch nog goedkope tafels.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Volgens mij is doe tafel niet ontworpen om alleen te staan maar om meerdere elementen aan mekaar te hangen.
Zet er een hoekstuk tegen en uw probleem is opgelost, je hebt dan een L vormig bureau met meer plaats.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Heh, funny :-)

Ik heb net de bureau's thuis ge-upgrade van Ikea crap-tafels naar iets deftig.

Je vind enkele foto's hier:

Eerste foto's zijn de oude bureau's van Ikea met "kartonnen" tafelbladen. Heel lelijk zagen ze er niet uit, maar je kan op dat karton geen arm voor een monitor bevestigen, daarvoor zijn de tafelbladen niet stevig genoeg.

Dus ben ik op zoek gegaan naar een steviger tafelblad, en dan kom je al snel uit bij massieve houten panelen. Die bestaan in Ikea ook, volledig afgewerkt met afgeronden hoeken en behandeld met olie, maar die kosten voor dezelfde afmetingen al snel het dubbele van een onafgewerkt blad bij een houthandelaar.

Een paar offertes aangevraagd, en dan uiteindelijk gekozen voor een paneel van rubberwood van 200cm x 100cm x 4cm. Dit zijn gelameerde (gelijmd) "balken" of latten van hout van een rubberboom van in Zuid-Oost-Azie. Deze panelen heb ik dan zelf behandeld met olie langs beide kanten. Daarna heel hard gezweet en gevloekt omdat het nogal een uitdaging was om die panelen (2 stuks dus) door onze trap naar de zolderkamer te verhuizen, maar dat is uiteindelijk dan toch ook gewoon gelukt.

Als kastjes gebruiken we voorlopig nog de stomme witte ladeblokken "Alex" van Ikea, maar zo lelijk zijn er niet eens en ze houden de tafelbladen goed. De installatie met de Vogel monitor-armen maakt het helemaal af, en zoals je ziet hebben we nu een zee van ruimte ipv "maar-net-groot-genoeg".

Zeer tevreden van!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Rubberwood is tegenwoordig goedkoop en daarom populair voor zo'n toepassingen.
En het is ook nog eens gemakkelijk te verwerken en te behandelen.
Standaardplaten zijn 4m of 4.5m op 2m geloof ik.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

@selder
Ik denk dat ik weet wat ik ga doen, maar dan wel met poten ipv. kastjes.
ps: Heb je schroeven door de bovenkant van de Alex kastjes gedaan of hoe zitten die bladen vast?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Poten gaan wel weer wiebelen, het oppervlakte daarvan zonder een metalen constructie is gewoon niet groot genoeg, het gaat naar alle waarschijnlijkheid gewoon ook wiebelen. De houten panelen van 90 Kg rusten gewoon op de Ikea kastjes, ze zijn niet bevestigd, maar het geheel is door de grote oppervlakte van de 4 kastjes wel heel stevig...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Poten hebben meer dan 2cm ruimte om offenheden in de vloer op te vangen: onderaan de poot is telkens een voetje dat je meer of minder kan uitdraaien.

Werkbladen kan je vinden bij IKEA, maar ook bij elke keukenbouwer of houthandel.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”